Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass  (gelezen 132688 keer)

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #15 Gepost op: 16-04-2014, 15:56 »
edit :-X
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #16 Gepost op: 16-04-2014, 21:25 »
Goeie info man. Leuk.
Ik ga ook es wat pielen met die nieuwe route optie.


Eigenlijk is er voor de gemiddelde motorrijder bijna geen reden meer om een dedicated gps apparaat te kopen.
De gps nauwkeurigheid is gewoon goed op veel smartphones. We doen soms wat aan geocaching en de S3 van mijn vrouw is dan niet minder accuraat dan mijn 60csx.
Er komen steeds meer rugged en/of waterdichte phones op de markt, gelukkig ook met grotere heldere schermen en recente software/hardware.
Punt is nog wel die micro USB connector. Of dat standhoudt bij heftig gebruik ben ik nog niet helemaal van overtuigd. Misschien ten onrechte gezien jouw ervaring. Heb je daar nog iets speciaals voor geregeld?
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #17 Gepost op: 16-04-2014, 21:36 »
Punt is nog wel die micro USB connector. Of dat standhoudt bij heftig gebruik ben ik nog niet helemaal van overtuigd. Misschien ten onrechte.
Wel een beetje terecht maar de stekker gaat sneller stuk dan het stopcontact zeg maar. Bij de MS ben ik over mijn stuur gedoken en heb de hele handel stukgetrokken. Volgende dag nieuw kabeltje en USB/12volt stekker gehaald en ik kon weer verder. Tegenwoordig neem ik dus 2 kabels en 12volt-usb-dingen mee.

Verder raak ik het GPS signaal wel eens kwijt op een singletrack in het dichte bos maar verder gaat het goed.

Mocht je vragen hebben, ik help graag
Lennert
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4774
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #18 Gepost op: 17-04-2014, 11:42 »
Wel een beetje terecht maar de stekker gaat sneller stuk dan het stopcontact zeg maar. Bij de MS ben ik over mijn stuur gedoken en heb de hele handel stukgetrokken. Volgende dag nieuw kabeltje en USB/12volt stekker gehaald en ik kon weer verder. Tegenwoordig neem ik dus 2 kabels en 12volt-usb-dingen mee.

Verder raak ik het GPS signaal wel eens kwijt op een singletrack in het dichte bos maar verder gaat het goed.

Mocht je vragen hebben, ik help graag
Lennert

Anders altijd elke derde boom links! ;)
ARM facebook HIER

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #19 Gepost op: 17-04-2014, 11:47 »
jammer dat mijn LG als je er twee keer naar kijkt meteen leeg is (nog geen jaar oud)
Ik heb t ook geinstalleerd, maar ben er nog niet heel erg veel wijs van geworden..  ???
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #20 Gepost op: 17-04-2014, 12:03 »
Het simpelst is in Mapsource een track maken/openen en dan opslaan als .gpx. Sleep deze naar je telefoon onder /osmand/tracks.
Als je in OSMAND de plugin "Afstandcalculator en planninghulp" activeert (= 1 vinkje) dan krijg je een extra knopje op je scherm waarmee je tracks kunt openen.


Als je in Mapsource een route maakt kun je die even omzetten naar track (bijv. WinGDB) en dan in Mapsource ook weer opslaan als GPX.
Rechtstreeks een mapsource route als gpx opslaan kan ook maar dan gaat OSMAND die niet herberekenen (routeren). Kon zo snel geen herbereken optie vinden.


De route optie van OSMAND zelf lijkt nog vrij basic, van A naar B met wat opties (wel/niet snelste route, vermijd tolwegen etc). Hoe je routes maakt met viapunten heb ik nog niet uitgevonden. Los daarvan wil ik voor het overzicht een route liever op een groot scherm maken (laptop/desktop).
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #21 Gepost op: 17-04-2014, 12:20 »
En wie heeft er al eens geworsteld met oruxmaps.
http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=13799.msg187887#msg187887
ook een optie, vooral omdat je ook de garmin maps in kwijt kunt, met Topo nl vollediger, wat betreft onverharde paden.
niet routerend.

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #22 Gepost op: 17-04-2014, 12:38 »
Het rare is als ik mijn telefoon aan de pc via usb kabel hang en kijk in windows verkenner, zie ik niks, wanneer ik op de smartphone usb massopslag activeer dan krijg ik een lijst in de verwisselbare schijf maar osmand staat er niet als map in dus kan osmand/tracks niet vinden en dus de gpx er ook niet naar toe slepen.

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #23 Gepost op: 17-04-2014, 13:00 »
Als je in OSMAND de plugin "Afstandcalculator en planninghulp" activeert (= 1 vinkje) dan krijg je een extra knopje op je scherm waarmee je tracks kunt openen.

Dat hoef je niet aan te vinken om een GPX te kunnen openen. De nieuwste versie heeft een beetje onhandige manier om een GPX te openen.  Kleine How-To hieronder
jammer dat mijn LG als je er twee keer naar kijkt meteen leeg is (nog geen jaar oud)
Ik heb t ook geinstalleerd, maar ben er nog niet heel erg veel wijs van geworden..  ???
12volt is echt wel nodig. Ik kan 1,5 uur met een volle accu navigeren.

En wie heeft er al eens geworsteld met oruxmaps.

niet routerend.
Ik wil juist alles in 1 app dus wel routeren

Het rare is als ik mijn telefoon aan de pc via usb kabel hang en kijk in windows verkenner, zie ik niks, wanneer ik op de smartphone usb massopslag activeer dan krijg ik een lijst in de verwisselbare schijf maar osmand staat er niet als map in dus kan osmand/tracks niet vinden en dus de gpx er ook niet naar toe slepen.
Heb je een Nexus4? https://groups.google.com/forum/#!topic/osmand/elWKVbCKY5A

Post Merge: 17-04-2014, 13:18

Vanuit het kaart-scherm Menu>aanwijzingen
 
en nu komt er een schermpje waar je routepunten kan invullen.

Ik heb een terugknop op mijn foon en daarmee krijg ik dat schermpje weg. Maar op het scherm tikken kan ook.


Dan klik ik op het auto icoontje en kan een gpx kiezen.



Wanneer die er in staat kan ik weer op terug drukken en staat de kaart met track klaar. Het plaatje hieronder laat de mogelijkhede voor trackrijden zien en daar zit een bug. Om naar het begin vd track te gaan moet 'volg gehele track' aan staan maar eenmaal op de track moet dit uit. Maar een fix is meestal vrij snel beschikbaar.


Eventueel op het blauwe roosje drukken om in navigatie modus te gaan.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #24 Gepost op: 17-04-2014, 13:22 »
ziet er wel fantastisch uit..

maar ehrm..  ???

moet eerst maar eens ergens een kaart vandaan zien te toveren..
 
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #25 Gepost op: 17-04-2014, 13:28 »
opgelost vindbaar tracks map aangemaakt


terugknop niet nodig je tikt het scherm even aan en dan het autoknopje en dan gpx


Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #26 Gepost op: 17-04-2014, 13:31 »
moet eerst maar eens ergens een kaart vandaan zien te toveren..
Je kan 10 kaarten vanuit de gratis versie van Osmand downloaden, gewoon via Wifi. Anders via de PC http://download.osmand.net/list.php zorg dat de naam van het bestand klopt door eerst ff de naam te kopieren en dan op de link klikken en download.php veranderen in de naam vd kaart.
Vervolgens pak je de zip uit en het obf bestand gooi je in de Osmand map en klaarrrrrr


opgelost vindbaar tracks map aangemaakt


terugknop niet nodig je tikt het scherm even aan en dan het autoknopje en dan gpx


Topppp! En terugknop stukkie aangepast.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • Prutser
  • *****
  • Berichten: 918
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #28 Gepost op: 17-04-2014, 13:40 »
en what about these ??? :

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_Map_On_Garmin/Download
Dat zijn OSM kaarten voor Garmin en niet voor Osmand. Ik denk dat de OSM kaarten voor Osmand beter zijn dan die voor Garmin omdat er een redelijk team achter zit die regelmatig de OSM data omzetten naar Osmand kaarten. Osmand werkt met obf en garmin met img dus dat werkt niet. OSM kaarten moeten eigenlijk altijd omgezet worden voor je specifieke navigatie. TomTom kaarten op Garmin gaat ook niet lukken.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Osmand smartphone track navigatie cheap-ass
« Reactie #29 Gepost op: 17-04-2014, 13:42 »
Citaat
Je kan 10 kaarten vanuit de gratis versie van Osmand downloaden, gewoon via Wifi. Anders http://download.osmand.net/list.php zorg dat de naam van het bestand klopt door eerst ff de naam te kopieren en dan op de link klikken en download.php veranderen in de naam vd kaart.
Vervolgens pak je de zip uit en het obf bestand gooi je in de Osmand map en klaarrrrrr

ok,
via google play krijg ik alleen betaal kaarten?
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....