Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: SPOT GPS trackers  (gelezen 3737 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 273
SPOT GPS trackers
« Gepost op: 02-11-2019, 12:49 »

raden jullie een spot gps tracker aan bij een solo motortrip? zo ja, welke? of hebben jullie andere inzichten?

ik kijk uit naar jullie feedback

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: SPOT GPS trackers
« Reactie #1 Gepost op: 02-11-2019, 14:45 »
Heb een spot gehad nooit geen abbonnement bij gekocht.
Ik wacht met aankoop van de garmin Inreach mini.
Koop er 1tje vlak voor de motorreis.
Prijzen moeten nog wat zakken.
De mini is er nu vanaf €275.
Abo.weet ik niet.
Tis puur een ding voor nood.
En niet om vrolijk te sms thuis.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 189
Re: SPOT GPS trackers
« Reactie #2 Gepost op: 02-11-2019, 15:19 »
De Garmin inReach (dus geen mini) heb ik mee gehad op mijn solo-trip door spanje/portugal.
Nieuw gekocht en bij thuiskomst weer verkocht.


Super ding,  betrouwbaar door het Iridium 100% dekking van de satellieten. Het kost wel de nodige knaken en een abonnement is niet gratis. Prijzen staan ergens onderaan op de Garmin of inReach website.


Spot lees ik verschillende verhalen over, berichten die niet aankomen of het soms niet werkt. Als je naast of onder de motor ligt half onderaan de berg wil je wel graag bereik hebben en een betrouwbaar apparaat bij je hebben.
Kijk ook eens op advrider.com, daar staan ook wel verhalen over de spot/inreach en vergelijkbaar.


Je kan ook een ACR Resqlink kopen, als je daarmee een SOS uitzend komt het sowieso aan en komen ze je ook halen. Net als bij de inReach waar je een abonnement voor afsluit.


Echter krijg je bij de ACR Resqlink geen terugkoppeling als het bericht is verzonden, net als bij de SPOT al weet ik dat niet zeker. Bij de inReach kan je heen/weer berichten met de hulpdienst versturen.


Het is al lang goed om er overna te denken, zie het als een soort verzekering. Je bent alleen en niemand weet waar je precies bent. Ook in Spanje/Portugal heb ik kilometers lang geen telefoonbereik gehad. Onderschat het niet!


Succes en alvast veel plezier op je reis en voorbereiding!  :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 748
Re: SPOT GPS trackers
« Reactie #3 Gepost op: 02-11-2019, 16:20 »
Voor gebieden met gsm-bereik zijn er ook allerhande trackers voor op je smartfoon.
Hoeft niets te kosten en doet naar mijn mening vrijwel hetzelfde als een SPOT.

Ik gebruik daarvoor Glympse.
Matje
--------------------------------------------------------------
I hate cruise control

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2770
Re: SPOT GPS trackers
« Reactie #4 Gepost op: 02-11-2019, 16:55 »
Voor gebieden met gsm-bereik zijn er ook allerhande trackers voor op je smartfoon.
Hoeft niets te kosten en doet naar mijn mening vrijwel hetzelfde als een SPOT.

Ik gebruik daarvoor Glympse.


Matje, geeft die de "gereden track" ook weer?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 748
Re: SPOT GPS trackers
« Reactie #5 Gepost op: 02-11-2019, 19:35 »
Nee, dit is een van de simpelste.
Maar er zijn er vast die dat wel doen.
Matje
--------------------------------------------------------------
I hate cruise control

Offline member

  • *****
  • Berichten: 273
Re: SPOT GPS trackers
« Reactie #6 Gepost op: 03-11-2019, 09:25 »
thanks. Ik ga even meer uitzoeken over de inreach en de glympse app is altijd makkelijk.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: SPOT GPS trackers
« Reactie #7 Gepost op: 03-11-2019, 11:59 »
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bubblergps.bubbler.lite

Ik heb Bubbler wat bestudeerd. Heeft wel wat aandacht nodig om werkend te krijgen.

Weer eens aangeslingerd. Ziet er dan zo uit.

Marcel

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: SPOT GPS trackers
« Reactie #8 Gepost op: 03-11-2019, 14:26 »
Heb voor marokko een sateliet tel. gehuurd maar dat is ook schijn veiligheid.want spreek geen woord frans of marokaans.
Kan m,n moeder bellen als ik m,n been breek,maar helpt ook niet wordt ze alleen maar onrustig van.
dus ik ga voor de Inreach.
Hoop dan wel dat als je  op de knop drukt er ook echt hulp komt.
Vraag mezelf ook af of je hem dan op de motor moet monteren of altijd bij je zal dragen wat denken jullie?


 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 189
Re: SPOT GPS trackers
« Reactie #9 Gepost op: 03-11-2019, 15:06 »
De inReach had ik bovenin mijn rugzak hangen. De inReach heeft voldoende battery capaciteit om het meerdere dagen in leven te blijven. Ook met de volgen functie aan.


Wat betreft een sataliet telefoon, leuk, maar je moet wel kunnen vertellen waar je precies bent in geval van een ongeval. Daarom heb ik ook gekozen voor de inReach. Je kan en mag ervan uit gaan als de SOS knop werkt, daar is de hele apparaat immers voor gemaakt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: SPOT GPS trackers
« Reactie #10 Gepost op: 03-11-2019, 18:39 »
Ik heb zelf ook een InReach toen het het nog van Delorme was. Anyway, ook deze dingen zijn niet zaligmakend. Ze hebben namelijk niet altijd bereik, dat je het weet:


Vooral de laatste zin is fascinerend. Hahaha

Because of Iridium’s whole earth coverage, any limiting factors would be solely due to terrain or other conditions that prevent line of sight to the Iridium satellites. For example, if you’re in a deep slot canyon or an unusually narrow mountain pass, you may not have the direct line of sight to a satellite that’s needed. The inReach™ has been tested successfully under heavy forest cover, even triple canopy, but it is possible that in some locations the canopy may be dense enough to block line of sight. In these or other instances where line of sight is unavailable, you will know your message has not reached the satellite because you will not receive a message confirmation and the signal LED will flash red. In these situations, you should move to a more favourable location and try again.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: SPOT GPS trackers
« Reactie #11 Gepost op: 03-11-2019, 21:18 »
Toch niet zo gek? Ook zij kunnen niet toveren.

Ik vertrouw met al mijn reizen nog op de mensen die overal leven, en verder daar van af op mijn verstand. Gaat tot zover goed. Zonder 'failsafe' knoppen doe je misschien net iets rustiger aan ook.

Het Garmin netwerk lijkt overigens wel het meest interessant als je toch zo'n knopje wilt.

Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst natuurlijk.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: SPOT GPS trackers
« Reactie #12 Gepost op: 03-11-2019, 21:34 »
Spot en in-reach maken bij het bedienen van de SOS-knop gebruik van hetzelfde netwerken en service provider. De "service" wordt namelijk geleverd door GEOS https://www.geostravelsafety.com . Het grote verschil tussen de oude spot en de inreach is de mogelijkheid tot vrije communicatie. (zelf te plekke bepalen welke tekst je wilt verzenden). Daarbij had/heeft spot nog wel eens een vertraging of storing bij het versturen van voor ingestelde berichten aan het thuisfront. (ik weet niet of die berichten ook via de service van GEOS lopen) SPOT heeft nu ook een toestel die 2weg communicatie ondersteunt en daarmee dichtbij/gelijk is aan de inreach.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: SPOT GPS trackers
« Reactie #13 Gepost op: 03-11-2019, 22:02 »
dacht dat spot geen gebruik maakte van Iridium?
en daarom minder dekking had.




Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: SPOT GPS trackers
« Reactie #14 Gepost op: 04-11-2019, 07:42 »
Mocht je een SPOT overwegen ik heb er 1 liggen. Deze moest ik kopen omdat ik de huur unit had beschadigd bij een crash tijdens de Tuareg Rally. Toen ik de overbodige stickers er af gehaald had bleef er 1 kras over, voor de rest volledig functioneel. Het is generatie 3, zal nog een foto maken.
None of us is as strong as all of us.