Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Carpe Iter tablet  (gelezen 14627 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1532
Re: Carpe Iter tablet
« Reactie #30 Gepost op: 15-01-2021, 08:46 »
Je bent voor updates en upgrades afhankelijk van de fabrikant van het apparaat of van de communitie op xda. Daar zijn veel ontwikkelaars die roms ontwikkelen voor gangbare Android devices die niet meer worden onderhouden door de fabrikant.

Helaas...

XDA: Search results for query: Carpe iter
Did you mean: care itercape itercarpc itercarpet itercrape iter ?
No results found.
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Carpe Iter tablet
« Reactie #31 Gepost op: 15-01-2021, 09:18 »
Inderdaad. Met name in Android land is dat belangrijk want er zijn nauwelijks smartphone fabrikanten die meer dan 2 generaties Android ondersteunen. Zelfs de grote der Android aarde zoals Samsung updaten heel beperkt. Dat doet Apple een stuk beter.

Maar ik koop dit ding voor de navigatie. Dan is updaten niet onbelangrijk maar minder belangrijk. Je noemde eerder het voorbeeld van bank apps en beveiliging maar ik vind dat irrelevant. Je hebt namelijk helemaal gelijk dat recente Android versies belangrijk zijn voor de beveiliging van dat soort belangrijke apps maar ik ben nog nooit op de motor op stap geweest zonder mijn smartphone.

Online Bankieren, password managers etc staan op mijn iPhone die altijd up to date is. Als ik geld moet overmaken, een authenticator app moet gebruiken of een wachtwoord moet weten dan doe ik dat op de iPhone en niet op de Carpe Iter.

Neemt niet weg dat een update van de CI tablet de bruikbare levensduur van dat ding als nav apparaat zal verlengen. Die komt er ook aan. In elk geval naar versie 9. Maar zelfs dat vind ik niet extreem belangrijk. In deze tech wereld beschouw ik vier jaar oude apparaten al antiek. Over vier jaar is er waarschijnlijk een 2500 Nits YLOD scherm met een 16K resolutie. Die wil ik dan ook hebben dus de CI hoeft geen tien jaar mee te gaan :-)

Maar je mag hem wel eens uitproberen als ik hem heb. Ik zit ook in Amsterdam :-)

Ik heb het CI opperhoofd gevraagd naar de rom en een update:

Hello

Thank you!

Actually we been more busy developing new products and improving current line

Android version is not that relevant when it comes to navigation

In the Android development department we have our own motorcycle launcher

Drive Mode Dashboard 2

Which is way more important then any Android ROM development

Still we do intend to upgrade to Android 9 soon

But we are not wasting much time on that

Just trying to keep the rom as clean and fast as possible
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Carpe Iter tablet
« Reactie #32 Gepost op: 15-01-2021, 10:13 »
Klopt. Ik navigeer nog met Android 5.0, foutloos. Inmiddels zitten we op 11.


Bovendien, als ik de verschillen de laatste jaren zie tussen grote telefoon software updates dan is dat erg weinig. Het is allemaal zo ver uitontwikkeld dat dat voor alledaags gebruik vrijwel niet meer uitmaakt.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Carpe Iter tablet
« Reactie #33 Gepost op: 15-01-2021, 11:39 »
Klopt. Ik navigeer nog met Android 5.0, foutloos. Inmiddels zitten we op 11.

Bovendien, als ik de verschillen de laatste jaren zie tussen grote telefoon software updates dan is dat erg weinig. Het is allemaal zo ver uitontwikkeld dat dat voor alledaags gebruik vrijwel niet meer uitmaakt.

Inderdaad maar Black SP heeft natuurlijk wel een punt dat je liever je apparaat kan updaten naar een recente versie. Geen idee welke nav app je gebruikt maar Android 5.0 is voor een groot deel van de nav apps, end of life. Steeds meer apps vereisen nu minimaal Android 7.

Hier een overzicht van de Carpe Iter controller pagina:



Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 645
Re: Carpe Iter tablet
« Reactie #34 Gepost op: 15-01-2021, 15:10 »
Zijn er ook andere platforms die wel updates doen?
(Met platforms bedoel ik bijv Android enz.)


De apps lopen van 5.1 tot 7.0 in het overzichtje CI-controller.
Ben je dan niet teveel overgeleverd aan de ontwikkelaars van de apps zij kunnen zo besluiten om een ander hoger nivo over te gaan.
Hoe zit dat eigenlijk?


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1532
Re: Carpe Iter tablet
« Reactie #35 Gepost op: 15-01-2021, 16:34 »
Er zijn eigenlijk 2 situaties:
1: je doet gevoelige zaken het liefst  met recente android versies (bankieren, online kopen, reserveren e.d.)
2: de producent wil functionaliteit in z'n navigatie apparaat bouwen waar een recente of de laatste  android versie voor nodig is of een ander hardware component. In beide gevallen stopt (in ieder geval een deel) van de ontwikkeling en/of support op de oude Android 5/6/7/8(/9) apparaat. We zitten op v11 inmiddels. En producenten verkopen liever nieuwe apparaten dan dat ze oude onderhouden.


Ik denk dat het met navigatie software/apparaten niet zo'n vaart zal lopen trouwens, als je er alleen mee navigeert (niet bankieren, online kopen dus, bagatelliseer het veiligheid risico nooit!). Maar hoe dan ook, je bent met dit soort niche producten altijd afhankelijk van de producent.


Ik heb net een 6 jaar oude Samsung Galaxy tab S2 tablet  van Android 10 voorzien dankzij de ontwikkelaars van LineageOS. Maar dat kan alleen bij recente veel gebruikte apparaten. Maar als het al zou kunnen op je Carpe Iter is het zeer waarschijnlijk dat de navigatie software niet meer werkt.


Vendor lock-in heet dat. Je zit vast aan wat je koopt.
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Carpe Iter tablet
« Reactie #36 Gepost op: 15-01-2021, 17:13 »
Je hebt helemaal gelijk maar ik leef nu en niet over zes jaar, en ik wil nu zonder gammel usb-opladen met een groot helder scherm en Android apps navigeren :-) Er is verder niks op de markt wat mijn hart sneller doet kloppen.

De Zumo XT is het enige apparaat dat zo'n kwaliteit maar kleiner scherm heeft, een houder met pogo pin opladen maar ik ben weinig gecharmeerd van de antieke Garmin interface en beperkte mogelijkheden. Over vendor lockin gesproken.




Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1532
Re: Carpe Iter tablet
« Reactie #37 Gepost op: 15-01-2021, 19:59 »
Haha, ja, maar Garmin onderhoud z'n apparatuur wel heeel lang!
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Carpe Iter tablet
« Reactie #38 Gepost op: 15-01-2021, 22:00 »
Haha, ja, maar Garmin onderhoud z'n apparatuur wel heeel lang!

Inderdaad als je nauwelijks iets verandert aan de software dan hoef je ook niks te onderhouden :-) De Zumo 590 die ik in 2016 had gekocht heeft maar liefst over een periode van twee jaar 5 updates in zijn hele leven gehad. De laatste versie is van juli 2016.

Mijn Montana 680 wel wat meer maar ook daar is de laatste van 2 jaar geleden. Zelfs op de XT die ik testte was er nauwelijks echt wat verandert in de interface vergeleken met de 590.

En dat laat ook zien dat het voor navigatie helemaal niet zo belangrijk is dat die software voortdurend geupdate wordt. Die Garmin's zijn betrouwbaar en ze laten het tracklijntje op de kaart zien en navigeren prima op de weg.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1532
Re: Carpe Iter tablet
« Reactie #39 Gepost op: 16-01-2021, 00:49 »
Laatste versie oktober 2019
https://www.gpsrchive.com/Montana/index.htm
Geen 2 jaar maar ruim een jaar geleden
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Carpe Iter tablet
« Reactie #40 Gepost op: 16-01-2021, 07:18 »
Hahaha, ik keek oppertunistisch alleen naar het jaartal  ;D
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Carpe Iter tablet
« Reactie #41 Gepost op: 21-01-2021, 18:51 »
Ik heb even geduld moeten hebben, maar het spul is binnen. De kwaliteit van de remote, de houder en de tablet is boven verwachting. Erg mooi ontworpen en wat een fijn scherm.


Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Carpe Iter tablet
« Reactie #42 Gepost op: 21-01-2021, 20:01 »
Nou hup dat ding op je stuur.
En hoppa de blubber in.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 645
Re: Carpe Iter tablet
« Reactie #43 Gepost op: 21-01-2021, 20:10 »
En een review van je  :D ::) .
Heb er ook belangstelling voor.
Nu heb ik Montana 600. Kwa kosten ontloopt het elkaar niet  ::) .

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Carpe Iter tablet
« Reactie #44 Gepost op: 21-01-2021, 21:23 »
Die review komt maar laat wel even op zich wachten.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com