Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Betrouwbaar compressie meten op een ktm exc 450 2003  (gelezen 516 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 73
Betrouwbaar compressie meten op een ktm exc 450 2003
« Gepost op: 06-10-2022, 18:14 »
Hoi,

Ik heb geleerd dat je compressie moet meten met de gasschuif volledig open.
Zo gezegd zo gedaan. Bougie er uit. Compressiemeter in het bougiegat gedraaid. Ik kom dan alleen maar tot een miserabele 2,5 bar! Dramatisch weinig.
Dus meet ik wel goed? En gaat dat bij een vlakschuif carburateur niet zo dan? En moet ik het anders aanpakken?
Zou ik de hele carb moeten verwijderen om een betrouwbare meting te doen??

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Betrouwbaar compressie meten op een ktm exc 450 2003
« Reactie #1 Gepost op: 06-10-2022, 20:11 »
Heb je wel de juiste meter.Collega heeft het eens andersom gedaan.Diesel Porsche tractor compressie meten.Met een benzine metertje.Porsche won het metertje verloor.Heb pas ook zo.n setje gekocht van Amazon.Binnenkort de tt600 meten.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 73
Re: Betrouwbaar compressie meten op een ktm exc 450 2003
« Reactie #2 Gepost op: 06-10-2022, 20:43 »
Ik heb er ook mijn oude volvo 440 op lpg met 4 ton op de teller mee gemeten. Die haalde nog op alle cylinders >10 bar.
Dan vind ik 2,5 bar op een een-pitter alarmerend weinig...

Dus ik dacht: ik doe iets fout? Moet ik eens meten met de carburateur eraf?
(als de kleppen lek zijn moet de carburateur er toch af.... :-[ )

Offline member

  • *****
  • Berichten: 723
Re: Betrouwbaar compressie meten op een ktm exc 450 2003
« Reactie #3 Gepost op: 07-10-2022, 03:26 »
Hebben ze geen voorziening voor makkelijker starten ?
Vaak is dat een dingetje wat op centrifugaalkracht werkt die een klep een stukje in drukt.
Zou wel kloppen met je conclusie.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 73
Re: Betrouwbaar compressie meten op een ktm exc 450 2003
« Reactie #4 Gepost op: 07-10-2022, 08:05 »
Ahum, kuch,  inderdaad Popnagel.....
Heb een repair manual gevonden en inderdaad: er zit op de nokkenas een autodecompressor hevel die op centrigaalkracht werkt... Dat kan heel goed verklaren dat ie maar weinig compressie heeft....  :P

(Kleppen kunnen nog steeds lek zijn, maar laat ik daar niet in eerste instantie vanuit gaan.
Eigenlijk wel onhandig dat je niet makkelijk de compressie kunt meten. Je moer dan eerst de bovenkant van de cylinderkop met nokkenas es waterpomp verwijderen....)

Ok, nu eerst maar es de carb opnieuw bekijken en hotstart knop kopen en erop terug plaatsen. Misschien wil ie dan weer starten. .

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Betrouwbaar compressie meten op een ktm exc 450 2003
« Reactie #5 Gepost op: 07-10-2022, 10:47 »
Je kunt ook een leakdown test doen, om de afdichting van de cilinder/kop/zuiger te meten.
Dat werkt omgekeerd: Je zet met een compressor druk op de verbrandingskamer, en meet hoe de druk weg loopt.
Hoe het precies werkt weet ik niet, maar ik neem aan dat je dan die decompressor wel kunt bypassen.



Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Betrouwbaar compressie meten op een ktm exc 450 2003
« Reactie #6 Gepost op: 07-10-2022, 11:13 »
 :stupid:
compressietest is eigenlijk nooit echt betrouwbaar.
Leakdown wel.


Bij tweifel bij zo'n EXC is uit elkaar trekken en inspecteren misschien wel het beste.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Betrouwbaar compressie meten op een ktm exc 450 2003
« Reactie #7 Gepost op: 07-10-2022, 12:15 »
Lijkt me dat je zo.n compressie meter plug in je bougiegat draait.En daar wat druk op zet in bdp.Toen ik m.n 690 kop had gereviseerd.Kop naar revisie bedrijf gebracht.Daar trekken ze hem vacuum.Had de kleppen goed gelept vonden ze.Ikke blij en hun blij met kratje bier.Kan ik de volgende keer weer langs komen als ik vragen heb.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 73
Re: Betrouwbaar compressie meten op een ktm exc 450 2003
« Reactie #8 Gepost op: 07-10-2022, 22:53 »
Leakdown test lijkt me idd goed idee.
Ik moet dan wel ook eerst de decompressor bypassen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 723
Re: Betrouwbaar compressie meten op een ktm exc 450 2003
« Reactie #9 Gepost op: 07-10-2022, 23:06 »
Nu heb ik geen verstand van een leakdown test, maar ik neem aan dat je die op de compressie of arbeidsslag doet.