Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: GPS vraagjes  (gelezen 97040 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
GPS vraagjes
« Gepost op: 05-04-2005, 21:30 »
Pasgeleden zag ik bij N!co een GPSmap60c op zijn XTtje zitten, waar hij nogal gemak van had...Bij JeeWee (van t noppenforum) zag ik een eTrexje op zijn DR350. Nu ben ik zelf eens wat aan het kijken wat er allemaal aan GPS-spul op de markt is, maar snap er eigenlijk geen bal van...
Wat zijn de voor en nadelen van de verschillende modellen, de mogelijkheden en welke eisen moet ik eraan stellen? Jullie weten dat beter dan ik...

In de eTrexen kun je geloof ik routes opslaan die gereden hebt, maar is het ook mogelijk vooraf te laden? Bij de GPSmap60 modellen geloof ik wel, maar hoe dat allemaal werkt??? En hoe zit het met software, updates en downloads?? En bij andere modellen? Afijn, ik begrijp het in ieder geval nog niet, wijze raad is dus gevraagd.... Voorlopig koop ik nog niets, maar ik wil eerst eens weten wat er allemaal mogelijk is...




Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: GPS vraagjes
« Reactie #1 Gepost op: 06-04-2005, 07:16 »
Kijk even op www.transalpclub.nl, dan in het menu naar de motoren, dan techniek en dan naar de navigatie, daar staat een algemeen stuk over GPS-sen. Kan het hier ook wel plakken maar het is een behoorlijke lap tekst die ik daar geplaatst heb....

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 73
Re: GPS vraagjes
« Reactie #2 Gepost op: 06-04-2005, 09:09 »
Vergeet de streetpilots, deze zijn niet geschikt voor offroad.
Voor offroad gebruik moet een je een GPS hebben die (veel) tracks aankan. Een track is een soort spoor wat je opneemt tijdens rijden. Deze kan je downloaden naar je PC en uitwisselen met andere GPS gebruikers, want je kan een track ook uploaden in je GPS en narijden.
Om tracks na te kunnen rijden heb je aan een vrij goedkope etrex genoeg.
Wil je ook een kaart op je GPS heb je een duurdere etrex nodig (vista).
Wil je ook routes (over de weg van A naar B) plannen op je GPS en kleur dan heb je de etrex legend/vista C.
Mijn GPSmap60C is wel vergelijkbaar met de legend C maar dan met groter scherm, meer geheugen voor kaarten, betere antenne.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 88
Re: GPS vraagjes
« Reactie #3 Gepost op: 06-04-2005, 11:30 »
Ha KLEIer,

Als je het goedkoop wilt houden dan gebruik je alleen de track en waypoint functies en kan je met een GEKO201 uit de voeten.
Het ontvangst van de GEKO is wat beter als dat van de Etrex maar weer slechter als dat van de 60 serie
(en de goedkoopste daarvan is niet erg veel duurder als de Geko)
Wil je ook routes kunnen plannen, tja dan zit er een groot gat (vind ik) en kom je bij de 60cs in de buurt.
Vergeet niet dat er dan ook nog een bult geld in kaarten gaat zitten van Garmin.

In ieder geval vond ik dat veel te duur worden voor wat ik wilde;
-Een track loggen en thuis kunnen bekijken via Oziexplorer
-Een track kunnen uploaden en opnieuw rijden
-Met waypoints kunnen werken
-En een trackback functie te hebben (vind ik mijn auto terug)

De Geko heeft 10.000 trackpunten, ook meer als de Etrex heeft (dacht ik  ??? )
En ook een stuk meer waypoints.

Afijn hier kan je leuk vergelijken;
http://www.garmin.com/outdoor/compare.jsp

En hier kan je ook veel info vandaan halen;
http://www.gps.nl/

Oja WATERDICHT is wel handig voor op een motor...

Groeten Jan Willem
Vallen, opstaan en weer doorgaan
BMW R1150gs Adventure, Suzuki DR350s

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: GPS vraagjes
« Reactie #4 Gepost op: 06-04-2005, 12:16 »
Danku danku...ik ga eens rondkijken...

Alle info blijft welkom...

BTW, wat is er allemaal te downloaden zonder dat je hier gelijk dik voor moet betalen? En b.v. Oziexplorer heb ik ook niet....
Kaarten van Garmin, zijn die evt te kopieren van iemand anders als dat nodig zou zijn, of moet je perse originele kopen? Hoeveel geld gaat daar ongeveer in zitten?

In principe wil ik als ik wat koop een wat geavanceerder apparaat hebben, waarmee ik dus ook kan plannen. Altijd makkelijk... Zelf hebben we een PDA met Engin, maar daar wordt ik helemaal gek van (Lang leve windows... >:(). Buiten dat ga ik dat niet op de motor zetten, dan is ie binnen no-time naar zn grootje...
Zit een beetje te kijken naar de luxere eTrex of 60 serie, maar als ik dan in mijn portomonee kijk.... :-\

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 73
Re: GPS vraagjes
« Reactie #5 Gepost op: 06-04-2005, 13:17 »
Kaarten zijn wel te 'lenen', behalve als je een toestel heb wat zelf routes kan berekenen en je daar ook gebruik van wil maken.
Ik bedoel, ik kan in mijn 60C ook geleende kaarten zetten, maar dan kan die geen routes uitzetten. Nu heb ik er kaarten bij gekocht en dan kan die dat wel.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: GPS vraagjes
« Reactie #6 Gepost op: 06-04-2005, 13:31 »
Ik heb voor mijn 60C iemand benaderd die ook een 60 had, en het kaartsetje. Je kan op 1 kaartset 2 GPS-sen registreren, dus voor €100,-- was ik klaar.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: GPS vraagjes
« Reactie #7 Gepost op: 11-04-2005, 18:42 »
Stel, als ik nu een Garmin heb met base-map zoals de 60 of 76 en dan even de (cityselect) software laat voor wat het is, kan ik dan gewoon 'auto-routen' van stad naar stad? kortste route, evt offroad, je kent het wel

 Ik begrijp dat voor straat-tot-straat routing je een citycelect cd nodig heb, maar wou toch ffe weten wat het kan zonder die software...
Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 73
Re: GPS vraagjes
« Reactie #8 Gepost op: 11-04-2005, 18:53 »
Ja, de basemap is ook routable. Geen idee hoe goed/slecht het werkt. Ik heb het nog niet gebruikt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: GPS vraagjes
« Reactie #9 Gepost op: 11-04-2005, 21:43 »
Met de Cityselect software kies je detailmaps die je in de GPS laadt. De GPS kan nu zonder computer d'r aan routes voor je maken. WErkt echt super. Op een terassje met de kaart erbij! kijken hoe je ongeveer wilt rijden, enkele punten op de kaart van de GPS inprikken en kortste route daartussen laten berekenen. Af en toe hoor je gevloek als je samen met sportmotoren op pad bent maar da's niet zo vaak (een lekker stukje onverhard ertussen)

(ervaring met een 196 met 256 MB RAM)

Rwin

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: GPS vraagjes
« Reactie #10 Gepost op: 12-04-2005, 15:50 »
Toch wel een voordeel dus als je veel intern geheugen heb, zelf kijk ik nu naar de 76CS, dubbel geheugen (115Mb) t.o.v. de 60CS.... Jouw GPS heeft natuurlijk nog meer Mb's maar uuuhhhhh, tiz wel een groot apparaat voor mijn brommer....
Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 90
Re: GPS vraagjes
« Reactie #11 Gepost op: 12-04-2005, 20:26 »
En een Quest dan? Hij lijkt wellicht kleiner, maar hij is alleen gedraaid. En heeft 243mb geheugen... Bevalt ons erg goed, kan ik je melden!


Marko
Kijk 'ns wat vaker op http://www.markoos.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: GPS vraagjes
« Reactie #12 Gepost op: 12-04-2005, 21:44 »
En een Quest dan? Hij lijkt wellicht kleiner, maar hij is alleen gedraaid. En heeft 243mb geheugen... Bevalt ons erg goed, kan ik je melden!
Marko

ffe gekeken, ziet er interessant uit.... ook voor de auto zeer handig, benelux carto basemap etc etc

maar uuuh, hoe zit het met de tracks? Kun je er nu meerdere opslaan? Uit de handleiding begrijp dat het er maar eentje is?
Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: GPS vraagjes
« Reactie #13 Gepost op: 12-04-2005, 22:02 »
een Quest is volgens mij behoorlijk gelijk aan een 76CS maar dan horizontaal.

maar voor een productvergelijk kijk gewoon effe bij www.garmin.com (product comparising: helaas kan je niet de 60cs, 76cs en de quest naast elkaar krijgen, maar de Quest en de 60CS wel en de 60CS versus 76CS gaat ook..)

quest in ieder geval 50routes met 254 punten en een 10000 point tracklog + 500 waypoints

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: GPS vraagjes
« Reactie #14 Gepost op: 13-04-2005, 07:09 »
Kon de Quest ook gevoed worden met penlights?? Of had die nou een accu aan boord. Ik ervaar het altijd nog als zeer positief, gewoon penlights in je fototoestel, gps, mp3speler en zaklampen. Je zit nooit verlegen om batterijen want elke minishop in the middle of France (bij wijze van spreken) heeft ze liggen ::)