Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Kaarten laden vanuit PDA/Palm naar GPS  (gelezen 8654 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Kaarten laden vanuit PDA/Palm naar GPS
« Reactie #15 Gepost op: 25-05-2005, 17:11 »
Na wat verder speurwerk de site van SendMap gevonden: http://gps.chrisb.org/en/download.htm

Dit is wat je zou kunnen doen om Mapsource kaarten van je Palm naar een Garmin GPS te sturen. Lees de volgende instructie over de pSendMap Béta versie 1.3: http://gps.chrisb.org/en/sminstr.txt

Nu schijnt, zoals Ferd al meldde, dat de CitySelect kaarten niet geunlocked worden. Welke functionaliteit en informatie mis je dan precies?
En hoeveel % maakt het in mapsize uit als je een CitySelect kaart unlocked in je Garmin laadt. Bedoel dus: als Nederland bijna in de 56 Mb van de 60C past hoeveel Europa past er dan unlocked in diezelfde 56 Mb?

Is voor mij nog een beetje een ::) raadsel.
Alvast bedankt,
Maarten
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 90
Re: Kaarten laden vanuit PDA/Palm naar GPS
« Reactie #16 Gepost op: 25-05-2005, 21:30 »
En hoeveel % maakt het in mapsize uit als je een CitySelect kaart unlocked in je Garmin laadt. Bedoel dus: als Nederland bijna in de 56 Mb van de 60C past hoeveel Europa past er dan unlocked in diezelfde 56 Mb?

Is voor mij nog een beetje een ::) raadsel.
Alvast bedankt,
Maarten

Ik heb je vraag een paar keer gelezen, maar je vraagt dus eigenlijk: past belgië ook in een 60c? of neemt dat meer dan 56mb?
of bedoel je: zijn locked en unlocked kaarten evengroot?

Marko
Kijk 'ns wat vaker op http://www.markoos.nl

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Kaarten laden vanuit PDA/Palm naar GPS
« Reactie #17 Gepost op: 25-05-2005, 23:17 »
Ik bedoel (ahum): yep, wat is het verschil in grootte tussen locked en unlocked kaarten; hoeveel ruimte kunnen je besparen door unlocked kaarten in je geheugen te zetten? ??? ::) :P :-\
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 73
Re: Kaarten laden vanuit PDA/Palm naar GPS
« Reactie #18 Gepost op: 25-05-2005, 23:43 »
Ik bedoel (ahum): yep, wat is het verschil in grootte tussen locked en unlocked kaarten; hoeveel ruimte kunnen je besparen door unlocked kaarten in je geheugen te zetten? ??? ::) :P :-\

Kan je dat niet zo zien als je in mapsource de kaarten selecteerd? Dus een keer met en zonder autoroute info.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Kaarten laden vanuit PDA/Palm naar GPS
« Reactie #19 Gepost op: 26-05-2005, 12:49 »
Ja dat kan, maar volgens mij heeft Maarten geen GPS, en dus geen mapsource. Zal straks even de computer met Mapsource opstarten om te kijken.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Kaarten laden vanuit PDA/Palm naar GPS
« Reactie #20 Gepost op: 26-05-2005, 13:35 »


Zonder POI en route info



Met POI en route info

Zoals je ziet zijn de verschillen niet groot, ik vind het eerlijk gezegd een beetje tegen vallen. Maar in principe is het natuurlijk gewoon een database, en die nemen nagenoeg geen ruimte in.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Kaarten laden vanuit PDA/Palm naar GPS
« Reactie #21 Gepost op: 26-05-2005, 14:48 »
Hoi Ferd

Klopt, heb  inderdaad nog geen Mapsource/GPS. Bedankt voor je voorbeelden. Tja, maakt weinig uit.

Maar als ik het goed begrijp kun je met gelockte kaarten geen routes berekenen. Maar staat verder alle informatie zoals plaats- en straatnamen, wegnummers, pompstation enz er wel in ??? En je kunt gewoon je tracks volgen en routes van waypoint naar waypoint rijden ???

Da's even belangrijk om te weten, want dan kun je met zo'n gelockte kaart best veel, als je hem van de SD kaart in je PDA met SendMap naar je Garmin hebt gehaald.

En weliswaar krijgt je er gelockt niet echt meer kaart oppervlakte in maar als je 1 Gb in je PDA hebt zitten kun je daar genoeg kaarten op kwijt :). Enige stuikelblok is nu nog de upload tijd van PDA naar GPS. Dat schijnt voor 56 Mb toch wel eventjes te duren :(

Maarten

PS: He Ferd, moet jij nu niet in Noord Frankrijk zitten of is dat volgende week ???
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Kaarten laden vanuit PDA/Palm naar GPS
« Reactie #22 Gepost op: 26-05-2005, 14:50 »
We vertrekken zaterdagochtend vroeg

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Kaarten laden vanuit PDA/Palm naar GPS
« Reactie #23 Gepost op: 26-05-2005, 15:20 »
Ik hoor mensen praaten over niet geunlockte kaarten en over kaarten zonder route berekenings info.

Da's toch niet hetzelfde?

Met een gelockte kaart kan je niks (lijkt me)
met een kaart zonder route berekening mogelijkheden kun je zelf nog beetje kijken hoe je wilt rijden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Kaarten laden vanuit PDA/Palm naar GPS
« Reactie #24 Gepost op: 26-05-2005, 23:22 »
Als je kaarten ZONDER routing wil hebben, kan je de RR (roads&recreation) kaarten nemen, hierop staan echt alle kleine paadjes, en veel details, maar geen routing info, geen mac-donalds etc. HEEL de benelux in vol detail past dan in 23 MB, heel duitsland in 48MB.

Grts

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Kaarten laden vanuit PDA/Palm naar GPS
« Reactie #25 Gepost op: 01-06-2005, 13:41 »
He Gerben,

Bedankt voor je tip! Dat klinkt erg interessant, die Road & Recreation kaarten, want dat locale route berekening doe ik toch nooit op vakantie. Lekker mijn eigen weg zoeken ;) Maar kun je dit formaat kaarten op elke Garmin gebruiken dus ook op een nieuwer model zoals de GSMAP60C of Quest ???

Ik zag alleen op de site van Garmin dat de R&R kaarten uit de roulatie zijn genomen. Zijn ze nog wel te krijgen en (zo nee) zijn ze eventueel te copieren? :-X 8)

Maarten

PS: Als je die R&R kaarten gebruikt kun je toch nog steeds m.b.v. je basemap route berekeningen doen voor het autobahn/snelweg werk tijdens de vakantie?
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Kaarten laden vanuit PDA/Palm naar GPS
« Reactie #26 Gepost op: 01-06-2005, 22:30 »
tja vragen vragen vragen.
Ik weet ook niet alle antwoorden, ik zou zeggen probeer het gewoon eens.
ik kan je wel een RR kaart lenen om uit te proberen  ;) (zie pb)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Kaarten laden vanuit PDA/Palm naar GPS
« Reactie #27 Gepost op: 01-06-2005, 23:26 »
He Gerben,

Bedankt voor de lening. Zie mijn PBtje 8) Hou je dus op de hoogte. Zaterdag hoop ik een GPS te hebben en dan ga ik aan de komende week aan de slag ::) ;)

Maarten
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Kaarten laden vanuit PDA/Palm naar GPS
« Reactie #28 Gepost op: 01-06-2005, 23:37 »
Inmidels heb ik ook wat rond gekeken naar mogelijkheden om kaarten van je PDA naar een GPS over te zetten. Daarop heb ik mijn bevindingen naar de ontwikkelaar van SendMap (http://gps.chrisb.org/en/download.htm) gemaild. Hier de tekst in mijn beste :-\ Engels:

Hi Stanislaw,

I’ve read your readme for PalmOS SemdMap with great interest. I’m about to get myself a Garmin GPSMAP60C to use for hiking, mountainbiking and motorcycle riding. It has the perfect combination of functionalities for all theses activities.

The problem however in the limited storage space of 56 Mb, especially when you need more maps for motorcycling. That’s why I’ve been looking for a way to load maps on-the-go. Taking a laptop with me is not an option so since long I’ve been looking for a solution to use my Palm Tungsten T3 for loadings maps on to a GPS.

So when I stated searching the web a.o. the Dutch GPS forum, I ran into your promising solution and discovered someone had tested your solution with Palm SendMap beta version before. Has anyone from Holland contacted you about using the beta version? Well, here are his findings anyway:

1.   He managed to install the software however it took quiet some time to load a CitySelect map, about 30 minutes with a COM cable.
2.   When loading CitySelect maps in to his 60C no unlock key could be entered so the maps could not be used for routing purposes.

Having studied this I have the following remarks/questions:

Ad 1.1.
Is there a faster way to transfer data/maps from a PDA to a GPS than a COM cable connection? I know there is a new technology called USB OTG (On-the-go); see http://www.usb.org/developers/onthego/ . With a special cable (e.g. CN-230 USB cable from SiteCom) you directly connect two USB peripherals without using a PC. One of the two peripherals needs to have USB OTG driver/software to perform as a host. In this case it would be the PDA/Palm. I’ve read one the PalmOne site that Palm OS 6.1 Cobalt will be issued with USB 1.1 Slave and new support for USB On the Go (master/slave) http://www.palmsource.com/palmos/cobalt.html . Is this an option to consider trying to increase the speed of data/map transfer?

Ad 1.2.
Another solution I came across is a Bluetooth connection. In the Holland this is sold by Icarus Solutions (http://www.icarussolutions.nl/languages/aenglish/pda_cables_e.htm  ) It allows your GPS to communicate via Bluetooth with a PDA. This is already possible when using some GPS mice. But it makes it possible to communicate between a handheld GPS and PDA at Bluetooth speed, probably much faster than a COM cable connection. Only thing is that I’m not sure if it is a bi-directional connection i.e. not only for transfer of data/coordinates from GPS to PDA but also for data/maps/routes/logs from PDA to GPS. I’ll let you know when I find out.

Ad 2.1.
I’m not sure if it is possible to solve the unlock problem since this is probably well protected by Garmin and Mapsource. On the other hand Mapsource software is used on a Palm OS platform in the Garmin iQue so the solution is available. Anyway it would be nice to load unlocked maps in the future. Are you looking into this?

Ad 2.2.
Another solution would be using Mapsource Road & Recreation Maps instead of CitySelect maps. These are less in data size (25%), so are loaded faster and as far as I know need no unlocking because they can’t be used for routing. Have you tried loading these or any other maps and how were your findings?

As soon as I have my own GPS and cables I’ll have a go at the Palm OS SendMap beta version and let you know the outcome. I know that here in Holland lot’s of GPS users have the same ‘wish’ (wanting to send maps from Palm/PDA to GPS) as I have. Strangely enough you would think that Garmin would come up with a Palm/PDA based version of Mapsource. Makes you wonder why they haven’t done that so far ...

Let me know if my information has been of any help to you and what your latest developments are.

Thanks in advance,

Maarten Smit
The Hague, The Netherlands

Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Kaarten laden vanuit PDA/Palm naar GPS
« Reactie #29 Gepost op: 02-06-2005, 07:03 »
Ben benieuwd wat ze antwoorden