Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Coordinaten op de kaart zoeken.  (gelezen 6588 keer)

Offline member

  • KTM GO!!!!!!!
  • *****
  • Berichten: 500
Coordinaten op de kaart zoeken.
« Gepost op: 08-03-2009, 11:43 »
Ik heb voor de Albanië trip kaarten gekocht van reise know how waar ook de coördinaten op staan. Is het dan gewoon met een geodriehoek de minuten en seconden aanhouden of moet ik eerst de instellingen van de gps veranderen?

Ad
IT IS GREAT TO DRIVE A LC 8.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: Coordinaten op de kaart zoeken.
« Reactie #1 Gepost op: 08-03-2009, 12:18 »
Bij een dump en outdoor zaak een kaarthoek meter halen lijkt me het beste.
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1595
Re: Coordinaten op de kaart zoeken.
« Reactie #2 Gepost op: 08-03-2009, 12:22 »
De kaartdatum (niet de dag dus,maar wgs84 of ED1950) moet op de GPS gelijk zijn als die van de kaart. Als het een goede kaart is staat dat ergens vermeld. Er is heel heel goed boekje hiervoor in de handel, te koop bij Beversport. Als je in de buurt van Alkmaar woont kan je die van mij wel even lenen.
Als het een gewone wegenkaart is a la Michelin heeft dat meten niet veel zin.
Misschien kan je iets icm google earth voor het bepalen van de waypoints.
Marcel

Offline member

  • KTM GO!!!!!!!
  • *****
  • Berichten: 500
Re: Coordinaten op de kaart zoeken.
« Reactie #3 Gepost op: 08-03-2009, 16:18 »
Ja, het zijn wgs84 kaarten en ik ga bij de dump maar een kaarthoek meter kopen. Kan me vaag nog iets herinneren  van mijn diensttijd.

Bedankt, Ad
IT IS GREAT TO DRIVE A LC 8.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Coordinaten op de kaart zoeken.
« Reactie #4 Gepost op: 08-03-2009, 23:29 »
Effe kijken wat de coordinaten op de kaart zijn. Michelin gebruikt vaak gewoon graden en delen van graden (dus bijv 3,2 graad en de volgende lijn 3,4 graad etc).
In dat geval kan je gewoon een lineaal pakken en opmeten waar het punt tussen de 2 lijnen horizontaal en vertikaal ligt. (afstand van lijn tot het punt delen door aftand tussen 2 gridlijnen = 1/x deel van aantal graden tussen 2 gridlijnen ( ::))

je GPS in dddd,ddddd setting zetten en invoeren.  Maak je over de kaartdatum e.d. niet te veel zorgen, dat zijn minimale afwijkingen, meestal kleiner dan je kan meten met je lineaaltje op de kaart.

Zo heb ik heel afrika gereden, en coordinaten van dorpjes etc van de kaart afgelezen.

Je bent welkom voor een kaart-meet-curus.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 18
Re: Coordinaten op de kaart zoeken.
« Reactie #5 Gepost op: 12-03-2009, 20:46 »
Ik heb voor de Albanië trip kaarten gekocht van reise know how waar ook de coördinaten op staan. Is het dan gewoon met een geodriehoek de minuten en seconden aanhouden of moet ik eerst de instellingen van de gps veranderen?

Ad

dat gaat niet helemaal goed

De afstand tussen lengte graden/minuten varieert, is afhankelijk van de breedtegraad
hoe dichter bij de polen, hoe groter het effect
Wil je echt nauwkeurig werken zijn er twee oplossingen.

-Werk met referentie waypoints.
 Zet op de kaart een waypoint op een nauwkeurige positie (bv de kruising van een lengte en breedt graad. zet deze in je GPS.
Plot nu de overige punten vanaf dit punt, per GPS wat anders, maar basis geef je de afstand en richting van het nieuwe waypoint ten opzichte van de referentie waypoint.
In ijsland kon ik zo verdomt nauwkeurig de punten is de GPS zetten

- Werk met een kaart met een UTM projectie, of een andere lokale lineaire grid (zoals het Nederlandse rijks driehoek grid)
deze dan wel activeren in je GPS

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Coordinaten op de kaart zoeken.
« Reactie #6 Gepost op: 12-03-2009, 23:21 »
sorry hoor, maar wat doen jullie allemaal moeilijk! Het is echt heel makkelijk.

Als je een kaart heb waar een graden grid op staat. kun je gewoon de deelafstand tussen 2 lijnen nemen en daarmee de plaats van het punt bepalen.

De kaart is al platgeslagen, dus daar heb je helemaal geen last van al die correcties. Verder gaat het hier om albanie: De afwijkingen door dekromming van de aarde binnen albanie zijn verdomde klein kan ik je zo op het gevoel wel zeggen.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 18
Re: Coordinaten op de kaart zoeken.
« Reactie #7 Gepost op: 13-03-2009, 16:51 »
Ik zeg ook niet dat het niet anders kan of fout is,
alleen dat het nauwkeuriger kan

wat nauwkeurig genoeg is kan alleen de gebruiker beoordelen.
en met referentie waypoint werken gaat verdomt snel, daar verlies je echt geen tijd mee

ik zou zeggen doe er je voordeel mee of vergeet het weer

Offline member

  • KTM GO!!!!!!!
  • *****
  • Berichten: 500
Re: Coordinaten op de kaart zoeken.
« Reactie #8 Gepost op: 13-03-2009, 17:26 »
Hartelijk dank voor alle instructies. Soms moet ik wel alles twee keer lezen voor het daagd ( is dat nederlands?) Maar ik ga elke methode doen en de makkelijkste/preciese ga ik gebruiken.

Ad
IT IS GREAT TO DRIVE A LC 8.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Coordinaten op de kaart zoeken.
« Reactie #9 Gepost op: 13-03-2009, 20:23 »
Die referentiepunten staan al op de kaart: namelijk de gridlijnen! Iedere kruising van 2 gridlijnen heeft een zeer exact coordinaat, wat niet kan missen. Je 'schatting' is daarom ook alleen tussen 2 opvolgende gridlijnen.

Referentiepunten heb je alleen nodig als je geen coordinaatlijnen op de kaart hebt, of een onbekend soort grid.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Coordinaten op de kaart zoeken.
« Reactie #10 Gepost op: 13-03-2009, 21:20 »
Zet op de kaart een waypoint op een nauwkeurige positie (bv de kruising van een lengte en breedt graad. zet deze in je GPS.

Ik zie het voordeel (verschil) wel, 1 afstand meten en 1 hoek ipv 2 afstanden. Maar wel wat meer voorbereiding, das dan weer jammer.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 18
Re: Coordinaten op de kaart zoeken.
« Reactie #11 Gepost op: 14-03-2009, 08:47 »
Het is idd een puntje meer invoeren, daarna is het hoek en afstand voor elk volgende invullen en klaar

Als je met een 1:500.000 kaart werkt oid dan heeft de extra nauwkeurigheid idd weinig zin,
maar met een 1:100.000 of 1:50:000 ga je het wel merken, zeker als je noordelijk zit