Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Hoe overleef ik vorst in een tentje?  (gelezen 47612 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Hoe overleef ik vorst in een tentje?
« Gepost op: 24-02-2006, 22:34 »
Ook ik ben in de Ardennen wel eens om 05:00AM wakker geworden door koude voeten en kon dan niet meer inslapen.

Mijn slaapzak heeft een comfortbereik tot -6C, maar geloven doe ik 't niet echt (en afwachten wil ik 't ook niet; ik wil gewoon lekker warm slapen).

Hoe voorkom je de uitstraling van jouw warmte naar de hemel?

In vouwwagens heeft het zin om in de slaapcabine een goretex doek te spannen met een soort isolatielaag, die de warmte terugreflecteerd naar beneden.

Nou was ik niet van plan al dat soort van troep mee te gaan zeulen, maar zou het een idee zijn om je alu reddingsdekentje over je binnentent te draperen? Of krijg je dan weer last van waterdruppels die naar beneden vallen?

Adviseer d'r maar op los zou ik zeggen!

Noppy

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 63
Re: Hoe overleef ik vorst in een tentje?
« Reactie #1 Gepost op: 24-02-2006, 22:48 »
Kruikje  ???
  'ik heb ginne rooie, maar 'k ben hartstikke rijk!'

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Hoe overleef ik vorst in een tentje?
« Reactie #2 Gepost op: 24-02-2006, 22:52 »
Mmm ja, en kom jij me dan ook lekker instoppen ??? :-X

Nee, ik zoek toch iets meer een oplossing die past bij een avonturier: pis een colafles vol en hang die een halfuurtje boven een knapperend kampvuur, zoiets dus, "'t mag niets kosten en je hebt het altijd bij je" oplossing :)

Noppy

Offline member

  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 525
Re: Hoe overleef ik vorst in een tentje?
« Reactie #3 Gepost op: 24-02-2006, 22:58 »
Belangrijk is een goede slaapzak en een goed isolerend bedje.
Goedkoper is: een extra dekentje/slaapzak, lang ondergoed aan doen en uiteraard sokken aanhouden.
Ventilatiegaten minimaliseren/dichter ritsen scheelt ook.

Als je dit soort dingen vaak genoeg meemaakt ga je uiteindelijk toch wel investeren in een goede slaapzak en een goed isolerend bedje.  ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Hoe overleef ik vorst in een tentje?
« Reactie #4 Gepost op: 24-02-2006, 23:01 »
Vriendje van me doet het volgende, vorst of geen vorst:

1. spant een hangmat tussen twee bomen
2. stript spiernaakt
3. kruipt in zijn donzen slaapzak, zónder tentje
4. ronkt de hele nacht door, zonder wakker te worden.

Kijk, dat is pas een kerel :D

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 63
Re: Hoe overleef ik vorst in een tentje?
« Reactie #5 Gepost op: 24-02-2006, 23:02 »
Nou, probeer dát dan eens......... :-\
  'ik heb ginne rooie, maar 'k ben hartstikke rijk!'

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Hoe overleef ik vorst in een tentje?
« Reactie #6 Gepost op: 24-02-2006, 23:05 »
Ikke nie, ben d'r gek ;D Vlak onder het krantenartikel van "31 zwervers doodgevroren in Moskou" staat er dan nog een klein artikeltje over een te vroeg gestorven kampeerder op een camping in Goirle ;D

Het is al erg genoeg dat ik met vrienden omga die zo raar doen om midden op een camping te strippen :D :D

Iemand anders nog leuke suggesties?

Misschien is het ook wel een idee om eens een tipi te kopen; dan kan je tenminste een kampvuurtje in het midden stoken?

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3415
Re: Hoe overleef ik vorst in een tentje?
« Reactie #7 Gepost op: 24-02-2006, 23:19 »
Ik heb t altijd koud in een tent. Mijn slaapzak + zo'n fleech binnenzak, niet verkleumd in de slaapzak stappen een goed matje helpen een stuk. Mijn motorjas over mijn voeten ook. Maar eerlijk gezegd slaap ik in zo'n tent altijd k&t
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Hoe overleef ik vorst in een tentje?
« Reactie #8 Gepost op: 24-02-2006, 23:21 »
De bekende open deuren:

- voor het slapen gaan een stukje wandelen (goed voor de bloedsomloop)
- lang ondergoed dat geen geen vocht vasthoudt
- sokken
- muts op je hoofd
- als het koud is leg ik mijn slaapzak IN een fleece slaapzak. Warmer aan je rug, en tevens geen condens op je slaapzak
- trouwe viervoeter die tegen je aankruipt
- zorg dat je niet meer hoeft te pissen! Van slapen met een volle blaas krijg ik het koud.

Toen ik ooit bij de koningin werkte gingen we nogal eens op bivak, en dan gebruikte je het puptentje uit je PSU. Dat was pas een tent als je een maatje had gevonden die de andere helft had. Je kreeg dus maar een half tentdoek en 1 stok. Lig je dus altijd samen in een tent. Ik slaap altijd op mijn rechterzij, en mijn slaapmaatje juist op de linker. Dus we gingen gewoon met onze ruggen tegen elkaar liggen. Scheelt een hoop warmte!

Ik heb verder het gevoel dat een poly-katoen tent warmer is dan een tent geheel van ripstop. En een grote tent is kouder dan een kleintje.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Hoe overleef ik vorst in een tentje?
« Reactie #9 Gepost op: 24-02-2006, 23:24 »
Ik zoek een leuke camperplek uit met stopcontacten. Een electrisch dekentje, trafootje dat je kan aansluiten op het 220V en presto, de hele tent is warm (of brand af) ;D

Muts lijkt me een goed idee, aangezien je veel warmte via je hoofd verliest, maar wat doen jullie dan met je voeten? Daar voel ik 't altijd 't eerst!

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: Hoe overleef ik vorst in een tentje?
« Reactie #10 Gepost op: 24-02-2006, 23:27 »
sokken :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Hoe overleef ik vorst in een tentje?
« Reactie #11 Gepost op: 24-02-2006, 23:30 »
Geitewollen ???

Skisokken ???

Dubbele laag sokken ???

Geen katoen ???

Thermo ???

Windstopper ???

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Hoe overleef ik vorst in een tentje?
« Reactie #12 Gepost op: 24-02-2006, 23:31 »
ja sokken. hoeven niet dik te zijn, als ze maar kurkdroog zijn.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Hoe overleef ik vorst in een tentje?
« Reactie #13 Gepost op: 25-02-2006, 00:07 »
Daar gaan we weer ;)

Voor ’t slapen gaan:

• een rondje om de tent rennen op om te warmen; vaak ben je door het buiten zitten al koud voordat je je slaapzak induikt; wat forse lichaamsinspanning zorgt dat je weer snel op temperatuur komt.

• kruik in voeteneinde van slaapzak; de kruik kan de alu-waterfles zijn waar je overdag uit drinkt; als je je pyjama omheen wikkelt is die ook lekker opgewarmd; het lauwe water de volgende ochtend kun je gebruiken om je te wassen.

Tijdens de nacht:

• dikke sokken en thermo-handschoenen aan, muts op; je voeten, handen en hoofd zijn in feite uitsteeksels en daarom moeilijker door het lichaam warm te houden;

• slaapzak opvullen met losse kleding; een (mummie)slaapzak die precies op het lichaam aansluit isoleert het beste; stop je fleece kleding dus in de eventuele ruimte in je slaapzak

• slaapzak opwarmen met je eigen adem; hiermee circuleer je warme lucht langs je lichaam; vijf minuten is voldoende, als je het voor die tijd toch al niet benauwd hebt gekregen; bovendien blaas je anders te veel vocht in je slaapzak 8)

• waxine kaarsje in de tentluifel zetten; dit verhoogd de temperatuur in je tent met zo’n vijf graden; uiteraard wel letten op ventilatie en brandgevaar; zet tegen het omvallen het kaarsje bijvoorbeeld in een pannetje

Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Hoe overleef ik vorst in een tentje?
« Reactie #14 Gepost op: 25-02-2006, 00:11 »
Maarten,

Bedankt voor de praktische tips.

Maar waar komt die kou nou écht vandaan? Uit de grond omhoog of valt via de ventilatiegaten omlaag?

Nop