Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Hoe overleef ik vorst in een tentje?  (gelezen 47771 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Hoe overleef ik vorst in een tentje?
« Reactie #15 Gepost op: 25-02-2006, 00:19 »
Een goed matje helpt heeel veeel.

Ik had het in Frankrijk ijskoud met een dun luchtbedje. Schuimpje van de blokker eronder en 't was ineens comfortabel lekker.

Zo'n selfinflatable is wel een beetje aan de smalle kant. Dan merk je het verschil ook heel goed, als bv. alleen een knie naast je matje ligt.

In de auto slapen is ook lekker warm  ;)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Hoe overleef ik vorst in een tentje?
« Reactie #16 Gepost op: 25-02-2006, 08:08 »
Ik heb daar ook wel eens over na zitten denken. Volgens mij komt de meeste kou vanuit de grond. Waarom zou een dikker matje (afgezien van he comfort) beter zijn dan een dunnere?? Omdat het beter isoleert. De reddingsdeken kan je volgens mij dus het best tussen grondzeil en binnentent leggen. Hou je een hoop kou mee tegen.

En koude voeten?? Een vrouw meenemen die daar GEEN last van heeft, en er dankbaar gebruik van maken ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Hoe overleef ik vorst in een tentje?
« Reactie #17 Gepost op: 25-02-2006, 08:40 »
Kou komt inderdaad veel van de grond, daarom zijn luchtbedden zo koud, die laten die kou zo lekker in die grote luchtkolommen circuleren..... Self inflatables zijn meestal het beste, je moet alleen wel goed kijken of vragen wat de isloatiewaarde is. Ik heb dus voor de zomer zo'n super klein op te rollen Thin Sulate gekocht en die laatde kou dus wel lekker door (misschien omdat er meer luchtkamertjes zijn...)

Iets van folie onder je matrasje helpt ook goed, reddengsdeken (wel de goede kant boven/onder leggen) of van die ouderwetse zilveren matjes, maar die rollen weer zo groot op. Ik had naar het elefantentreffen (overdag al -15, dus 's nachts..) een picknickdeken bij, dus zo'n fleeceje met plastic onderkant, deels als extra isolatei onder het matje, maar was ook erg lekker als je je moest omkleden en je wel eens buiten je matje komt, we stonden nl op een dik pak sneeuw (ondertussen aangetrapt dan) en dan was dat grondzeil heeeeeeel koud.

Ik heb ook wel eens mijn Coleman brander 10 min vol laten branden om even de ergste kou uit de tent te halen, maar of dat nou erg slim is  ??? Waxine lichtje is waarschijnlijk veiliger, maar zoveel warmte komt daar ook weer niet vanaf.
De volgende keer wil ik het blikje zand eens proberen, is mij ooit eens voorgedaan door een vriend van mij.
Neem een blikje (colablikje of conservenblikje) de bovenkant eraf halen, voor 2/3 vullen met zand, giet daar benzine bij, zonder dat het boven het zand uit komt en steek het aan. Dat wordt dus echt lekker warm en brand zo 12 uur door en je hebt geen open vlam. Je moet het natuurlijk nog steeds niet tegen je tentzeil leggen.....
Ik moet hem nog eens vragen of het een probleem was als het zand nat is,  ik denk dat de als je de benzine aansteekt, dat het vocht binnen no time verdampt, maar er moet natuurlijk wel lucht bij kunnen, dus het moet geen modder zijn....

De rest is al verteld.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Hoe overleef ik vorst in een tentje?
« Reactie #18 Gepost op: 25-02-2006, 08:45 »
Vlgens mij is het zowieso zaak om de lucht in je tent zo droog mogelijk te houden. Droge lucht isoleert beter dan vochtige lucht. Als je een kaarsje laat branden, een benzine brander in je tent aansteekt of Roos haar zandblik in de hens jaagt creeer je alleen maaar vocht (ja ook een beetje warmte) in je tent. Een mens schijnt ook nog het een en ander aan vocht te verliezen dus dat komt de isoloatie allemaal niet ten goede.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: Hoe overleef ik vorst in een tentje?
« Reactie #19 Gepost op: 25-02-2006, 09:18 »
Een goed matje helpt heeel veeel.



Zo'n selfinflatable is wel een beetje aan de smalle kant. Dan merk je het verschil ook heel goed, als bv. alleen een knie naast je matje ligt.


je heb ook bredere matjes hoor,en ook in lichtgewicht en een kleine pakmaat 8)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Hoe overleef ik vorst in een tentje?
« Reactie #20 Gepost op: 25-02-2006, 09:25 »
Bruikbare tips :D Dank, dank 8)

En als ik nou gewoon twee van die grote vuilniszakken, waar je ook puin in kunt storten, over elkaar aan trek en mijn voetjes plus slaapzak daar in steek. Zou dat helpen ???

Noppy

Offline member

  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 525
Re: Hoe overleef ik vorst in een tentje?
« Reactie #21 Gepost op: 25-02-2006, 10:16 »
Ja, dat helpt.
Dat is het principe van een noodbivakzak. Probleem is dan weer vochtophoping, hoewel dat voor één nachtje wel mee zal vallen.
Je kan ook alleen een extra slaapzak/deken om je voeten doen(en sokken aan)

Maar ehh, wel eens gedacht aan een caravan  :-X

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Hoe overleef ik vorst in een tentje?
« Reactie #22 Gepost op: 25-02-2006, 11:33 »
Eh ja,

Maar ik heb problemen met het kopen van een trekhaak voor achter mijn caravan, voor mijn motortrailer. Weet iemand waar ik zoiets kan krijgen :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: Hoe overleef ik vorst in een tentje?
« Reactie #23 Gepost op: 25-02-2006, 11:40 »
Noppy gewoon vaker gaan winter kamperen, dan leer je vanzelf wel nat wel en niet je nodig hebt tegen te kou!
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Hoe overleef ik vorst in een tentje?
« Reactie #24 Gepost op: 25-02-2006, 12:38 »
De laatste keer dat ik winterkampeerde was het -17 op de wintersport ;D

Tot overmaat van ramp stond mijn vrouw erop om met het raam open te slapen en de verwarming uit te zetten.

Campingdame boos omdat alle leidingen bevroren waren.

Genoeg ellende voor 10 jaar dus!

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Hoe overleef ik vorst in een tentje?
« Reactie #25 Gepost op: 25-02-2006, 13:19 »
In de 2x2 noppennieuws en de enduro abenteuer staat een perfecte (voor Noppy) Knaus Young Activity Trailer.

Een soort caravan ingericht om 2 motorfietsen in te stallen met 2 opklapbedjes. Met keukentje om koffie te maken voor ons.

Hoef je dus geen trekhaak meer aan je caravan.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Hoe overleef ik vorst in een tentje?
« Reactie #26 Gepost op: 25-02-2006, 13:21 »
Ik neem wel 2 vuilniszakken mee plus een leeg colablikje, da's goedkoperder :P

Vanmiddag gaat ik ff bij de Zwerfkei kijken voor een praktische oplossing.

Bedankt allemaal voor de goede tips!!!

Nop.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Hoe overleef ik vorst in een tentje?
« Reactie #27 Gepost op: 25-02-2006, 13:24 »
O ja, 8600 euro voor de Knaus Y.A.T. in de basisversie

http://www.budgetcaravan.nl/yat_a_b_knaus_2006.htm

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Hoe overleef ik vorst in een tentje?
« Reactie #28 Gepost op: 25-02-2006, 17:26 »
Ok,

Ik heb mijn lowbudgethoeoverleefikvorstineententjekit gekocht:

2 oprolbare geluidsiloserende platen van 100x50x3 met een soort eierdoosstructuur er in. Nú in de aanbieding bij de Gamma, van 10.50€ naar 7.99€!!

* Eenvoudig ter verwerken
* Geschikt voor veel toepassingsmogelijkheden, speakers, scheidingswanden en kamperen...

Daarnaast bij Carl Denig twee herlaadbare warmtegelpacks gekocht voor 't geval ik toch rond 04:00AM wakker mocht worden ;D

Noppy


Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Hoe overleef ik vorst in een tentje?
« Reactie #29 Gepost op: 25-02-2006, 17:37 »


Daarnaast bij Carl Denig twee herlaadbare warmtegelpacks gekocht voor 't geval ik toch rond 04:00AM wakker mocht worden ;D


Ga je die met Ducktape onder je voeten plakken  :P :P :P