Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Kaarten laden vanuit PDA/Palm naar GPS  (gelezen 8652 keer)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Kaarten laden vanuit PDA/Palm naar GPS
« Reactie #30 Gepost op: 12-06-2005, 10:21 »
Ik heb het een en ander even getest. Het kaartgedeelte rond Lisse (1,56 Mb volgen Mapsource) geeft een *.img bestand van 1.644.544 bytes. Psend voor de Palm doet er op mijn Tungsten C dan 191 sec (bussnelheid op 57,600, GPS staat op Garmin-protocol). over om hem in de GPS te zetten. Ik heb echter geen meldingen over unlocken van kaarten op de GPS. Ik kan prima Waypoints op basis van straatnaam en nummer maken, en een route samenstellen uit de waypoints. Gesimuleerd rijden werkt ook gewoon, dus wat gaat er bij mij anders betreffende de UNlockcodes meesturen?? Of snap ik het genoemde probleem niet helemaal??

Ik heb het kaartbestand niet hernoemd, zal zo eens proberen of daar het probleem in zit. Als ik de bussnelheid op de Tungsten op 115.200 zet maakt het kwa tij niets uit.....

Met hernoemd bestand kanik ook gewoon een ziekenhuis selecteren en de GPS de route ernaar uit laten zetten, dus wat was nou het probleem met de unlock-codes?? ::)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Kaarten laden vanuit PDA/Palm naar GPS
« Reactie #31 Gepost op: 12-06-2005, 10:31 »
Is het trouwens mogelijk om vanuit Ozi kaartsets te maken in Garminformaat?? En die kabouterkaarten, van wie zou ik die kunnen lenen?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
uest
« Reactie #32 Gepost op: 13-06-2005, 15:11 »
Gevonden op de Quest FAQ's http://www.elsinga.net/218.html:

FAQ: how to create custom Garmin maps
Many people ask me how to create custom Garmin maps. Well, it is not something for the beginner... but it can be done. Since this is a FAQ, there won't be (and there is no planning of) a complete walkthrough here, sorry. =8-)

Here are some resources to use for generating your own custom Garmin maps:

- Custom Garmin Map Tutorial by Keenpeople.com
- GPS Map Authoring by travelbygps.com
- UMP: GETTING STARTED by anixandra.com.pl

Programs used in the proces of map creation ar Ozi Explorer, GPS TrackMaker, MapDekode, and/or cGPSmapper.

Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Kaarten laden vanuit PDA/Palm naar GPS
« Reactie #33 Gepost op: 13-06-2005, 15:13 »
Gevonden op de Quest FAQ's http://www.elsinga.net/218.html:

FAQ: how to create custom Garmin maps
Many people ask me how to create custom Garmin maps. Well, it is not something for the beginner... but it can be done. Since this is a FAQ, there won't be (and there is no planning of) a complete walkthrough here, sorry. =8-)

Here are some resources to use for generating your own custom Garmin maps:

- Custom Garmin Map Tutorial by Keenpeople.com
- GPS Map Authoring by travelbygps.com
- UMP: GETTING STARTED by anixandra.com.pl

Programs used in the proces of map creation ar Ozi Explorer, GPS TrackMaker, MapDekode, and/or cGPSmapper.



Oeps,  :o perongeluk de naam van hetdraadje varanderd!
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Kaarten laden vanuit PDA/Palm naar GPS
« Reactie #34 Gepost op: 13-06-2005, 15:36 »
Ik heb het een en ander even getest. Het kaartgedeelte rond Lisse (1,56 Mb volgen Mapsource) geeft een *.img bestand van 1.644.544 bytes. Psend voor de Palm doet er op mijn Tungsten C dan 191 sec (bussnelheid op 57,600, GPS staat op Garmin-protocol). over om hem in de GPS te zetten. Ik heb echter geen meldingen over unlocken van kaarten op de GPS. Ik kan prima Waypoints op basis van straatnaam en nummer maken, en een route samenstellen uit de waypoints. Gesimuleerd rijden werkt ook gewoon, dus wat gaat er bij mij anders betreffende de UNlockcodes meesturen?? Of snap ik het genoemde probleem niet helemaal??

Ik heb het kaartbestand niet hernoemd, zal zo eens proberen of daar het probleem in zit. Als ik de bussnelheid op de Tungsten op 115.200 zet maakt het kwa tij niets uit.....

He Ferd,

Da's mooi nieuws, dus het lijkt te lukken. Ik lees dat jij Psend hebt gebruik. Ken ik niet of bedoel je MapSend/SendMap. Wat voor een verbindingskabel heb je gebruikt met welke connectoren voor de Palm en 60Cen waar heb je die vandaan ???

Ga het zelf ook maar eens proberen als ik wat verder ingewerkt ben in de materie. Palm OS 6.4 Cobalt komt (als het ooit als opvolger voor OS 5 komt) met een USB On-the-Go host voor de Palm. Als je dan een directe USB verbinding kunt leggen met je GPS, zal de data transfer snelheid wel een stuk hoger worden :).

Maarten
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Kaarten laden vanuit PDA/Palm naar GPS
« Reactie #35 Gepost op: 13-06-2005, 15:56 »
Ik bedoel dus ook de sendmap voor de Palm ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Kaarten laden vanuit PDA/Palm naar GPS
« Reactie #36 Gepost op: 13-06-2005, 16:12 »
Enneh... welk kabeltje/connectoren en waar vandaan gehaald ;)
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Kaarten laden vanuit PDA/Palm naar GPS
« Reactie #37 Gepost op: 13-06-2005, 18:33 »
Ik heb een serieel kabeltje van mijn Palmtop opgeofferd, en een PFranc connector voor de seriële Garmin poort eraan gemaakt. Verbonden met een 3,5 mm stereoplug, zodat ik de serieele aansluiting van de Palm (of was het nou de seriele van de GPS  :-\) weer makkelijk kan herstellen (was volgens mij e GPS, want mijn vorige (de 12CX had alleen maar een seriele verbinding)). Maar jouw GPS heeft alleen een USB aansluiting en dat is toch wel heel iets anders (lang leven de simpele technieken 8))

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Kaarten laden vanuit PDA/Palm naar GPS
« Reactie #38 Gepost op: 14-06-2005, 13:29 »
Ferd,

Ja, jammer dat er alleen USB op de Quest zit. Nou moet ik wachten tot er voor mijn Tungsten 3 USB-host software gebakken wordt. En dat zit hopelijk in Palm OS 6 Cobalt, wat dan ook nog op mijn T3 moet kunnen draaien. Anders een Bluetooth zender in de USB poort van de Quest prikken maar die kan ik alleen maar vinden voor GPS-muis toepassing :-\.

De druk voor het laden van maps is er nu wel een beetje af door de 243 Mb , maar ik kan geen tracklogs in de Quest saven. Overschrijft gewoon weer de laatste trackpoint. Dus een tracklog saven op een PDA of uploaden van routes/tracks naar een GPS zou wel weer mooi zijn. Daar zijn tooltjes voor, weet even niet hoe ze heten. Jij een idee?

Maarten

PS: ken jij het tooltje Softic. Te vinden/koop op Palm Gear. Hiermee kun de direct de SD kaart in je Palm aanspreken vanaf je Windows Verkenner. Wordt herkend als Removable Storage enz. Handig dus om direct maps op je Palm SD kaart te zetten
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 73
Re: Kaarten laden vanuit PDA/Palm naar GPS
« Reactie #39 Gepost op: 14-06-2005, 14:14 »
Volgens mij heb ik een keer gelezen dat de quest stiekum toch een serieele aansluiting heeft op de bestaande connector. Zal wel op het notter forum geweest zijn.

EDIT: hier http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=3617&highlight=quest+rs232
Ze zijn er niet uit, maar hebben het ook nog niet echt geprobeerd.

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Kaarten laden vanuit PDA/Palm naar GPS
« Reactie #40 Gepost op: 14-06-2005, 14:28 »
Tracklog saven kan met de ereder genoemde programma's, ook weer terug plaatsen. In die programma's is het ook mogelijk om de track uit te laten tekenen.

Ik heb trouwens nog nooit een Palm gezien waarvan het besturingssysteem te updaten is, dus ik betwijfel of dat met de T3 wel mogelijk is.

Wat ze op het gps-forum proberen is inderdaad wel interessant. Maar je zou dan in de Quest wel moeten kunnen kiezen voor iets serieel communicatie achtig iets. Bij de 60 kan je kiezen tussen USB-verbinding of Serieel, met serieel weer meerdere mogelijkheden van protocol. Lijkt me trouwens stug dat de Quest niets heeft van Serieel. ALs je al die contactpuntjes ziet achterop hou ik er toch twee over. Er zitten zes contacten achterop, twee voor de spanning (+ en een massa) twee voor de praatdoos (kan eigenlijk ook met één als je de massa van de voeding gebruikt, hoewel dat niet helemaal netjes is), en dan natuurlijk de twee voor de seriele communicatie. Ja je hebt er drie nodig, maar één van die drie is de massa van de voeding. Zo zit het namelijk gewoon in de standaard connector van Garmin in elkaar gebakken. Dus zijn die laatste twee contacten daadwerkelijk voor de seriele communicatie?? Zo ja, zit er in de instellingen in de Quest dan een mogelijkheid om het aan te zetten??

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Kaarten laden vanuit PDA/Palm naar GPS
« Reactie #41 Gepost op: 14-06-2005, 15:33 »
Kijk hier maar even: http://www.elsinga.net/212.html

Maar diezelfde meneer Elsinga schrijft in het draadje van N!co dat ie geen spanning meet op de zgn NMEA poort. Maar ik ga dit zeker in de gaten houden 8).

Bij Notter vertelden ze me zaterdag dat die NMEA poort/protocol op GPS-en gebruikt wordt in de scheepvaart voor het aansturen van autopilots. Dus dat kan heel goed serieel zijn op de Quest. Misschien een autopilot bouwen op mijn Alp met de Quest. Ahh, da's meer voor Goldwings met cruise control :D

Maarten

PS/Quote:Tracklog saven kan met de ereder genoemde programma's, ook weer terug plaatsen. In die programma's is het ook mogelijk om de track uit te laten tekenen. Bedoel je hier SendMap mee? Ik zoek dus iets voor op de PDA/Palm

PS/Quote: Ik heb trouwens nog nooit een Palm gezien waarvan het besturingssysteem te updaten is, dus ik betwijfel of dat met de T3 wel mogelijk is. Ik heb mijn Palm V destijds twee keer een OS 3.v upgrade gegeven.
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Kaarten laden vanuit PDA/Palm naar GPS
« Reactie #42 Gepost op: 14-06-2005, 15:45 »
Tracklog saven met Coto, Cetus etc

En palmupgrade kan wel binnen dezelfde versie maar niet naar een hogere (bv van 3 naar 5)

Spanning meten op een seriele verbinding gaat volgens mij niet met een multimeter, die is gewoon te traag. Zou wel met een scoop moeten lukken, als er natuurlijk iets is in die GPS de poort aanstuurt.