Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: welk papierwerk is nodig voor marokko?  (gelezen 9956 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1152
welk papierwerk is nodig voor marokko?
« Gepost op: 30-03-2010, 21:32 »
welk papierwerk is nodig voor marokko? visum was voor nederlander niet nodig, wat wel?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 371
Re: welk papierwerk is nodig voor marokko?
« Reactie #1 Gepost op: 30-03-2010, 21:50 »
Volgens mij niets bijzonders, maar zorg wel dat je paspoort nog minimaal 6 maanden geldig is (tot 6 maanden na het geplande vertrek uit Marokko) en dat je kenteken- en verzekeringspapieren compleet en in orde zijn (en dat je ze ook meeneemt!).

Controleer even of je auto/motorverzekering ook geldig is in Marokko en informeer ook de ziektekostenverzekerering over je plannen.
Zie http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/13443468#13443468

Offline member

  • *****
  • Berichten: 251
Re: welk papierwerk is nodig voor marokko?
« Reactie #2 Gepost op: 30-03-2010, 21:51 »
Een geldig paspoort, groene kaart, motorpapieren en een uurtje of 3 en je bent de grens over....

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 30
Re: welk papierwerk is nodig voor marokko?
« Reactie #3 Gepost op: 30-03-2010, 21:58 »
Ej, ik ben vorig jaar in Ceuta over de grens gegaan en dat was zo geregeld, ongeveer een half uur. Als maar een "gids" wat geld geeft. Heeft mij toen 10 euro gekost. Maar dat is dan wel inclusief "medische keuring!"

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: welk papierwerk is nodig voor marokko?
« Reactie #4 Gepost op: 30-03-2010, 22:42 »
Als je al iets betaalt, niet meer dan 5 euro. Dat is bijna een half dagloon daar!

Er lopen van die mannetjes in de haven die je naam, chassisnr. en kenteken op een papiertje schrijven. De douane-beambte neemt die mee voor invoer in de computer. Maar dat invullen kun je zelf ook wel hoor. Alleen de mannen met de petten hebben er iets te vertellen en die hoef je niet te betalen.

Als je er voor de eerste keer komt moet je je ook nog even melden bij de politie. Die schrijven je entrynummer op dat in je paspoort komt. Dat nummer wordt éénmalig verstrekt. Dat gebruiken ze als een soort BSnummer en als je wat flikt komt dat achter dat nummer te staan.

Op de boot moet je je al registreren bij een beambte op een wit papiertje en krijg je een geel papiertje mee voor het vertrek later.

Je hebt alleen een geldig paspoort nodig, kenteken en groene kaart. Je kunt 10 motoren invoeren die op jouw naam staan. Maar 2, waarvan er 1 op andermans naam staat, is een probleem. Een geleidebrief, bekrachtigd door een notaris, bied in zo'n geval soelaas. Je krijgt voor het voertuig een tijdelijk invoerbewijs mee dat je goed moet bewaren omdat je het bij uitvoer weer nodig hebt.

Grtz, Harm (a.k.a. Brombeer)

Avonturier!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1152
Re: welk papierwerk is nodig voor marokko?
« Reactie #5 Gepost op: 31-03-2010, 15:53 »
hartelijk dank, dan heb ik alles geregeld 8)

Offline member

  • starter
  • Berichten: 4
Re: welk papierwerk is nodig voor marokko?
« Reactie #6 Gepost op: 01-04-2010, 15:31 »
ik ging vorig jaar bij Nador de grens over , en ja die medische keuring was wel apart .
sta FF stil voor een rontgenapp. en daarna is het klaar. ::)
ter plaatste wat papierwerk invullen , laat zo,n regelaar wat bijverdienen en die doet alles voor je.
formulier wat je meekrijgt goe bewaren , heb je weer nodig als je de grens terug over wil.
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 153
Re: welk papierwerk is nodig voor marokko?
« Reactie #7 Gepost op: 03-04-2010, 23:53 »
Een geldig paspoort, groene kaart, motorpapieren en een uurtje of 3 en je bent de grens over....
 
Klopt helemaal. Maar het gaat vaak ook wel in iets kortere tijd hoor...
Ik ben zelf meestal met 10 minuten de grens over. Marokkaans kenteken he...
 
 
Nieuwe maatregelen aan de grens.
Sinds kort is er een nieuwe controle aan de grens bijgekomen. Zowel inkomend als uitgaand verkeer moet allemaal door een rontgen-scanner heenrijden, net zo'n apparaat als waar de tassen en koffers op vliegvelden mee gecontroleerd worden maar dan een stukkie groter. Hele touringcars en vrachtwagens passen er door. Alles wat zich in het voertuig bevindt is zichtbaar op de monitor. Dit is gedaan om controles te vereenvoudigen en verborgen vluchtelingen te kunnen traceren die zich tussen de bagage verstopt hebben. Er zit namelijk flinke handel in het smokkelen van personen naar de Europeesche Unie. Met deze nieuwe methode hoopt de Marokkaanse politie mensensmokkel effectiever te kunnen bestrijden.
 
NB. Deze info kreeg ik toegestuurd van vrienden die met hun 4x4 camper vorige week de grens passeerden.
 
Peter



 
There's no place like home... the desert!

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: welk papierwerk is nodig voor marokko?
« Reactie #8 Gepost op: 03-04-2010, 23:58 »
Ja echt joh, een scan?

Ik ben in januari naar Tanger overgegaan en toen was dat daar (nog) niet.

Thanx voor de update! ;)
Avonturier!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 62
Re: welk papierwerk is nodig voor marokko?
« Reactie #9 Gepost op: 06-06-2010, 17:34 »
Je kunt eea ook thuis voorbereiden. Het formulier dat je moet invullen bij de douane kun je ook thuis doen via de website van de Marokkaanse douane. Hierbij een handleiding hoe je dat doet. De site van de Marokkaanse  douane is nl in het Frans…
   
Noot: bij mij werkt dit formulier niet in Firefox. Hij verschijnt wel, maar de button onderin werkt niet. Bespaar je dus de moeite en gebruik voor deze keer Internet Exploder.
  • Klik hier voor de  Marokkaanse Douane
  • Klik de derde optie: Admission temporaire des véhicules  (D16TER)
  • Klik dan de tweede optie: Saisie et Edition de la  déclaration d’admission temporaire D16ter. Nu verschijnt het  fomulier
  • Vul bij ‘Prénom et Nom‘ je voornaam en achternaam in
  • Bij ‘Indentifiant‘ klik je de derde optie aan ‘Étrangers  non résidant‘ als je al een keer in Marokko geweest bent en al een  nummer in je paspoort gestempeld hebt gekregen bij dat bezoek. Zo niet,  kies dan ‘Autres
Nu komt het deel met voertuiggegevens:
  • Immatriculation‘ betekent kenteken, en dat vul je hier in,  zonder streepjes of spaties
  • Marque‘ is merk, en je kiest hier je merk uit het lijstje.  Motorfietsmerken zijn niet zo geweldig vertegenwoordigd. BMW, Triumph  en Suzuki staan erin, maar Kawasaki niet. Kies in dat geval ‘Autre‘  voor ‘Anders’
  • Bij ‘Modèle‘ geef je het type op
  • Bij ‘Genre‘ kies je ‘Motocycle‘. Grappig is dat de  meneer van de Morocco Overland site/boek beweert dat  je hier Tourisme in moet vullen, maar het gaat duidelijk om het  voertuigtype, dus ik ben eigenwijs en kies moto… ;)
  • Achter ‘Pays‘ kun je ons mooie landje uit de lijst  selecteren, en dat heet ‘Pays Bas‘ in het Frans
  • We zijn er bijna…bij ‘Date de 1ère mise en circulation‘  moet je de datum van eerste afgifte van je kenteken invullen. Let op,  dit moet in het volgende formaat, anders klaagt ie: dd/mm/jjjj (de  schuine streepjes zijn dus belangrijk, gebruik geen minteken)
  • Als laatste je ‘Châssis n°’. Die lijkt me duidelijk, je framenummer
Als je tevreden bent met wat je ingevuld hebt, druk je op het  linkerknopje ‘Imprimer’ en dan komt het formulier op het scherm te  staan. De streepjescodes zien er een beetje verfrommeld uit, maar dat  hoort. Nu moet je zelf even met de printfunctie van je browser het  formulier afrossen. En niet vergeten een handtekening te zetten  linksonder.
In Marokko moet je dan ook nog het CIN nummer dat de douane in je paspoort heeft gestempeld overnemen op het formulier. Schrijf onder 'Prenom' op het formulier, waar staat: Identifiant N° (CIN,  Immatriculation, Séjour)


Wat ook handig is voor Marokko, is een verklaring van je zorgverzekeraar.
Citaat
Als u iets overkomt waardoor u spoedeisende hulp  nodig heeft, toon dan het formulier aan de Marokkaanse hulpverlener,  bijvoorbeeld aan een huisarts of een specialist in het ziekenhuis. De  zorgverlener rekent dan rechtstreeks met ons af. U hoeft meestal zelf  niets contant te betalen.
Het gaat in dit geval om het MN-111  formulier. Met dit formulier, dat je apart moet aanvragen bij je  zorgverzekeraar, toon je aan dat je verzekerd bent, en dat zij de  rekening bij je eigen verzekeraar kunnen indienen. Zonder dat formulier  wordt je nog steeds geholpen natuurlijk, maar moet je doorgaans de  kosten voorschieten en thuis declareren.
Overigens is iets dergelijks het geval voor alle Europese landen.  EU-Leden hebben echter een apart systeem: de European Health Insurance Card (EHIC). Deze kun je  ook (gratis) aanvragen bij je zorgverzekeraar en daarmee kun je in elk  EU land medische zorg krijgen zonder voor te schieten. Formulieren als  MN-111 zijn dus voor landen die niet in de EU zitten. Even een telefoontje en met een paar dagen heb je beiden in huis.

Ook is er onduidelijkheid over de noodzaak van een internationaal rijbewijs. Officiëel hoeft het niet. Het IRBW is ook alleen maar een vertaling van je rijbewijs, zodat ze in die landen ook snappen dat je op een motor mag rijden. Voor Marokko is het niet noodzakelijk, maar er zijn verhalen bekend van mensen die een vervelende agent aantroffen die er moeilijk over deed. Ik heb er toen eentje gehaald, just to make sure... Straks sta je ergens weer een uur te debatteren met een agent die eigenlijk alleen maar een tientje wil verdienen ofzo... ;)