Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Aankoop advies Enduro  (gelezen 5215 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Aankoop advies Enduro
« Gepost op: 24-02-2021, 19:33 »
Hopelijk zijn jullie nog niet dol geworden van deze vragen maar wilde toch graag een advies aangezien dit (nog) niet mijn segment is.
Ik rij al een jaar of 16 en heb altijd allroad gereden. Begonnen met een een pitter en inmiddels de meest algemene motor (een GS dus) die je maar kan voorstellen. Iederen rit of vakantie pak ik wel een zandpad mee en door de bossen crossen is me ook niet vreemd. Maar met een GS die onderhand zo zwaar is als de Bismarck is dat nu net even minder funny dat met een echte crosser. Vandaar dat ik al even speel met het idee om die er een bij te nemen. Soort van bij- fiets. Gewoon drie keer per maand er even uit met iets heel lichts waar ik niet zo zuinig op hoef te zijn en pingas door een bos of zandpad kan knorren. Hoge funfactor is een must.

Maar ik zal er de openbare weg mee op moeten/kunnen dus een kenteken is dat helaas ook. Nu ben ik voornemens om een enduro voor erbij aan te schaffen. Eerst gekeken naar een lichte 125cc 2 takt en een enkele 4 takt. Wilde max 250cc.Maar nu kwam ik ook nog de KTM E-XC tegen. Een elektrische crosser.Omdat ik toch al wat op zag tegen de relatief hoge kosten van het onderhoud van een benzine motor, vroeg ik me nu af of dit mee gaat vallen bij een elektrische motor. Ik wil het in ieder geval serieus overwegen.Ik geef toe dat het voor geen meter klinkt en dat het geluid een deel van de beleving is. Maar minder onderhoud en toch wat beter voor het directe milieu is ook niet verkeerd.Hoor graag of er mensen hier aanwezig zijn die vanuit enige ervaring hier iets zinnigs over kunnen zeggen.

Zo niet. Wat zou een mooi alternatief zijn waar ik niet dagelijks aan hoef te sleutelen en kan gebruiken voor mijn doel. Ik ga er echt never wedstrijden mee rijden of crossen op een baan. Echt gewoon voor de leuk op een vrije dag zand te happen.
Ik zie iedere zondag een lokale crossclub voorbij komen maar heb die nog met geen mogelijkheid te pakken gekregen anders had ik het daar aan gevraagd.

Heb al verder gekeken en ben ook op zich wel gecharmeerd van de lichtere KTM/Husqvarna. Maar op zich lijkt een Beta ook wel iets. Minder prijzig maar zal vast wel weer iets aan de betrouwbaarheid of kwaliteit af doen.
Husky FE350. BMW 1200 GS

Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #1 Gepost op: 24-02-2021, 22:22 »
yamahahahaha...
😇
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 871
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #2 Gepost op: 24-02-2021, 23:38 »
Een hardcore-enduro fiets is en blijft prijzige hobby, Vooral als je zelf niet kan knutselen.
(2 takt is eenvoudiger als 4 takt hierin) Elektrische enduro kan je zelf slecht onderhoud aan plegen.
Persoonlijk vind ik zwaardere motor meer passen bij zwaardere rijders. Dus niet iemand van 100kg op een 125 cc

Het mooiste zou zijn als je ergens paar fietsen kan testen
Honda V45 Magna-Suzuki Dr800s-Ktm Exc525-Beta300RR

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #3 Gepost op: 25-02-2021, 00:22 »
Je houd van bmw en bismarck.
Ik zeg een 650 xchallenge of g450x.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #4 Gepost op: 25-02-2021, 07:30 »
Elke off the road moet je na stevig gebruik even nakijken, soms is dat maar een kwartiertje werk en soms moet je wat herstellen wat kapot of versleten is. Zelf een hard core enduro is bij gezapig gebruik maar erg weinig werk, maar is niet zo dat je thuis komt en deze in de hoek gooit.
Een E-XC lijkt me erg gaaf, zeker als het financieel voor je geen probleem is. Het worden wel korte rondjes!
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 117
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #5 Gepost op: 25-02-2021, 08:02 »
Had je al gekeken naar een DRZ400? Of een AJP?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #6 Gepost op: 25-02-2021, 10:14 »
Een hardcore-enduro fiets is en blijft prijzige hobby, Vooral als je zelf niet kan knutselen.
Op zich lukt dat knutselen wel hoor. Heb er alleen amper de tijd voor dus vandaar dat ik liever kies voor wat minder onderhoud omdat de fiets anders vaker te lang moet blijven staan omdat het benodigde onderhoud uit blijft.


Elektrische enduro kan je zelf slecht onderhoud aan plegen.
Maar wat zou die buiten ketting, tandwielen aan onderhoud nodig hebben?
Geen kleppen stellen, motorolie verwisselen, zuigersontkolen etc etc

Persoonlijk vind ik zwaardere motor meer passen bij zwaardere rijders. Dus niet iemand van 100kg op een 125 cc
En jij gaat er vanuit dat ik zwaarder ben?
Goed gegokt hoor ;) ... maar daar heb je ook een punt. Zo had ik er nog niet naar gekeken. Mij werd alleen verteld dat een 450 al meteen veel te zwaar is om lekker wendbaar en licht te zijn voor singel tracks etc. Althans met die hoge funfactor.


Het mooiste zou zijn als je ergens paar fietsen kan testen
Was eigenlijk van plan om zodra het weer kan naar een crossbaan in de buurt te gaan. Kwam ik pas bij toeval achter maar die heeft heel veel KTM E-XC's staan waar je een paar ronde mee op de baan kan knorren. Heb ik dat in ieder geval ook eens ondervonden.

Je houd van bmw en bismarck.
....voor op de weg



Ik zeg een 650 xchallenge of g450x.
IS dat niet gelijk weer veel te zwaar?

Had je al gekeken naar een DRZ400? Of een AJP?
AJP niet. Maar nu klinkt een chinees blok op zich ook niet zo aantrekkelijk. hoe zit dat met aanschaf onderdelen? Gewoon via AliExpress? ;)
DRZ400 is zeker degelijk. Maar wellicht ook weer wat aan de zware kant. En old school natuurlijk. Vwb onderhoud zou dat inderdaad wel een beter optie zijn lijkt me.


Zelf een hard core enduro is bij gezapig gebruik maar erg weinig werk, maar is niet zo dat je thuis komt en deze in de hoek gooit.
Nee dat had ik al bedacht. En dat is ook helemaal niet erg he. Dat mag.
Jij een advies voor een 'hardcore' enduro?

Een E-XC lijkt me erg gaaf, zeker als het financieel voor je geen probleem is. Het worden wel korte rondjes!
De korte rondjes zijn natuurlijk wel een ding. Geeft je minder het gevoel van de vrijheid die je normaal hebt met een enduro. Zou dus beperkt worden tot enkel het bos om de hoek heen en terug.
Husky FE350. BMW 1200 GS

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #7 Gepost op: 25-02-2021, 12:10 »
Als je vanaf een BMW komt is toch alles een lichgewicht  :-X :-X


Hou zelf wel van KTM's, onderdelen zijn niet al te duur en snel geleverd, veel aftermarket. Heb ooit een uur op een 350EXC gereden. Stuurde erg fijn, maar ik miste wel koppel (rij 570 en 950). 2-Takt vind ik niet fijn rijden, ik heb het dan over de moderne, snel erg racy. Veel 250je zou je niet vinden denk ik. Dus mijn gok zou zijn op een 350/450/500. De laatste is lekker lui te rijden maar als je gas geeft hang je er aan als een vlag aan een stok.


None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #8 Gepost op: 25-02-2021, 12:28 »
Groot voordeel van de E-XC is dat hij lekker stil is. En gezien je voorliefde voor single tracks rijd je waarschijnlijk daar waar je het eigenlijk niet de bedoeling is, en dan is stil wel handig. Vraag is of je voldoende hebt aan 2 uur rij-capaciteit.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #9 Gepost op: 25-02-2021, 14:52 »
Groot voordeel van de E-XC is dat hij lekker stil is. En gezien je voorliefde voor single tracks rijd je waarschijnlijk daar waar je het eigenlijk niet de bedoeling is, en dan is stil wel handig. Vraag is of je voldoende hebt aan 2 uur rij-capaciteit.
En ik vraag me eigenlijk af of men ook even streng is op een E-XC dan op een normale crosser. Ik bedoel, de E-XC is even stil als menig mountainbiker... zou het dan nog steeds een probleem zin? (gewoon even een zijstap... vroeg ik me af)
Husky FE350. BMW 1200 GS

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #10 Gepost op: 25-02-2021, 16:19 »
Gewoon proberen met je electrische crosser door een stiltegebied op een zomerse dag.
Dan merk je het snel genoeg.
Als mensen dan foto's van je maken is dat niet omdat ze jou zo cool vinden. ;D ;D :D
Wat denk je zelf?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #11 Gepost op: 25-02-2021, 17:09 »
Volgens mij heb je de belangrijkste info al gevonden, en heb jij hetzelfde dilemma als wij allemaal: De eisen zijn tegenstrijdig, zodat er niet 1 motor is die alles kan.
Dus moet je keuzen gaan maken: Wat vind je het belangrijkst? En wat kun je? Woon je in de achterhoek en kun je zonder problemen 80% offroad ronden maken, of je mag al blij zijn met een rondje met 30% offroad? Vind je het erg als het blokje flink toeren moet draaien op de openbare weg, of vind je het erger dat je een beetje extra moet werken op single track? Wil je alleen maar crossbaan rijden, offroad ritten en enduro's of ook allroad?


Als je wil weten wat een motor doet met een MTB route, dan moet je maar eens kijken bij stukje kruip/sluip in een enduro of een offroadrit. Na elke! motor zie je de route achteruit gaan. Na enkele tientallen motoren zijn stukken van de route al bijna niet meer rijdbaar op de MTB.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 210
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #12 Gepost op: 25-02-2021, 18:27 »
Hier tolereren mountainbikers niemand op 'hun' pad, honden worden zonder pardon aangereden en kinderen uitgescholden.
Een electrische crosser zal ook niet op hun goedkeuring kunnen rekenen lijkt me.

Overigens zijn electrische motoren gewoon motorvoertuigen, dus waar een benzine-enduro mag komen mag ook een electrische enduro komen, en waar niet ook een electrische niet. Rondom Hoogerheide zijn laatst nog een clubje electrische enduro's aangehouden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1532
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #13 Gepost op: 25-02-2021, 19:22 »
450 zeker niet te zwaar evenals een 500 (exc). Het is meer dat je met steeds meer vermogen met een extreem laag gewicht moet leren om gaan.
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 118
Re: Aankoop advies Enduro
« Reactie #14 Gepost op: 26-02-2021, 15:38 »
Hmmm... misschien dan toch maar een 4 takt overwegen.
Op zich kan ik het onderhoud wel zelf doen. Vraag me alleen af wat de frequentie er van is. Hoor veel verhalen over hoge onderhoudskosten. Ik kan me levendig voorstellen dat dit het geval is wanneer je wekelijks op de crossbaan te vinden bent. Maar geldt dit ook voor de huis tuin en keuken ritten waarbij niet je hele tandwielenset bedekt wordt met modder?
Husky FE350. BMW 1200 GS