Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: De Belgische 10-geboden van CodeGroen  (gelezen 4120 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351
De Belgische 10-geboden van CodeGroen
« Gepost op: 18-04-2009, 16:44 »
Codever heeft volgende regels opgesteld:

1. Beoefen het Off-road rijden enkel op veldwegen en aangepaste sites.

Hoewel velen hier al zullen zeggen 'welke aangepaste sites?' is dit een kwestie van juiste interpretatie. Een voorbeeld: op een veldweg doet u weinig verkeerd.
Leg die veldweg onderaan een dijk waar 's zondag's wandelaars genieten van een winterzon, en u heeft een minder aangepaste locatie. gezond verstand primeert met andere woorden. Blijf ook nooit nodeloos een uur hangen op dezelfde plaats en organiseer geen lokale cross wedstrijd, het kan leuk zijn op het moment zelf maar op langere termijn resulteert dit in opnieuw een plaats waar u nooit meer kan komen.

2. Rij niet buiten de pistes.

Dit klinkt misschien als een richtlijn voor fervente skiërs maar wie regelmatig een georganiseerde enduro rit meerijdt begrijpt wat men hiermee bedoelt.
De organisatoren van dergelijke ritten moeten vaak heel veel moeite doen om een rit samen te stellen, rekening houden met tal van richtlijnen opgelegd door bosbeheer en gemeentebestuur. Het parcours is dan ook in de meeste gevallen volledig 'vastgelegd'. Wie dan buiten deze vaste parcours gaat rijden bezorgt niet alleen de enduro rijders die het goed bedoelen een slecht imago maar legt meteen een hypotheek op het voortbestaan van de rit!

3. Maak van de rit geen wedstrijd.

Wie een 'randonnée' (of enduro rit) meerijdt moet er rekening mee houden dat het om deelnemers van verschillende niveaus gaat. Respecteer de beginnende enduristen, ook u stond ooit in hun schoenen. Maak van de enduro rit geen wedstrijd, er is immers geen beker te winnen aan de finish!

4. Hou rekening met omwonenden en anderen (wandelaars, ruiters, fietsers).

Wees vriendelijk tegen eventuele wandelaars. Verminder uw snelheid en hou desnoods halt. In het geval van ruiters leg de motor af als u merkt dat het rijdier bang geworden is. Dit klinkt misschien evident maar dit kleine gebaar zal u in dank worden afgenomen. Indien u in een bos mountainbikers tegen komt, vertraag dan, ga vooral niet als een gek langsrijden. Stel u zelf in de plaats op de fiets, u zou het ook niet appreciëren indien er ineens een offroad motor in volle vaart door de modder langs u rijdt.

5. Respecteer de reservaten, natuurdomeinen, privé domeinen en landbouwgronden.

Ga nooit in natuurdomeinen rijden. Wie toch de noodzaak heeft om in een natuurgebied te gaan rijden heeft er wat ons betreft gelegen, dit getuigt van zero respect voor de omgeving, laat staan dat u het zelfs waard bent om met een enduro motor te rijden.
Bekijk uw enduro motor als iets unieks, het is nog een van de weinige vervoermiddelen waarmee u op plaatsen kan komen waar u anders nooit geraakt. Geniet van dit unieke recht en respecteer dit dan ook.
Privé domeinen betreden is uiteraard uit den boze, net zoals het vernietigen van landbouwgronden. De landbouwgrond is de broodwinning van de landbouwer, u zou het toch ook niet appreciëren als u opeens 50 euro minder verdient op het einde van de maand?

6. Respecteer de staat van de wegen

Vermijd om steeds weer op dezelfde plaats te gaan rijden. Na enige tijd zal u merken dat de weg er onder lijdt. Een veldwegel (lokaal pad) is niet als een asfaltbaan en vraagt onderhoud. Wie elke zondag opnieuw dezelfde veldwegel neemt met een groep van 25 enduristen, telkens op dezelfde bocht als een gek gas begint te geven zal inderdaad na een jaar een halve kombocht ontwikkeld hebben. Hoewel dit best leuk kan zijn voor u is het voor andere gebruikers van deze weg vaak een punt van ergernis.

7. Rij met een motor die wettelijk in orde is, goed onderhouden is en niet teveel lawaai maakt.

Ik ben zelf de eerste om toe te geven dat een Akrapovic uitlaat best leuk is maar ook veel lawaai maakt. Maak gebruik van een db killer, het stoort de omgeving minder (u krijgt minder hoofdpijn op de motor :) en in vele gevallen zal de motor zelfs aangenamer rijden.
Het staat buiten alle twijfel dat uw offroad motor in orde moet zijn, dit wil zeggen een wettelijk ingeschreven enduro motor voorzien van lichten, nummerplaat en dus correcte verzekering. U heeft nog een oude crossmotor en zal daar wel even mee gaan rijden? Niet doen, het kan u niet alleen veel geld kosten indien men u betrapt, maar u zal daarnaast ook nog scheef bekeken worden door enduro rijders die wél in orde zijn. Terecht, u bezorgt de sport op die wijze een slechte naam.

8. Pas uw rijstijl en uitrusting aan aan uw omgeving.

Ga niet in zwembroek op de motor zitten? Zoiets ongeveer... Voor een korte rit rond de akker van vader Teun is een jeans en een paar laarzen misschien handig op een offroad motor, maar een degelijke uitrusting is een must. Kniebeschermers, harnas, helm, stofbril, handschoenen, crossbroek, crosslaarzen en een enduro vest... Het lijkt een hele investering maar ze zijn er voor uw veiligheid.
Wat de aangepaste rijstijl betreft kunnen we u gerust doorverwijzen naar punt 3, 4 en 5!

9. Respecteer de wetgeving

U bent geen outlaw, met andere woorden zelfs naast de weg (offroad) zijn er regels te volgen. Wil dit zeggen dat u bij elk bord 'uitgezonderd landbouwvoertuigen' rechtsomkeer moet maken? Dit laten we in het midden, u moet immers toch nog ergens kunnen rijden. Wij rekenen op uw gezond verstand voor het interpreteren van wat wél en niet kan. In navolging van deze regel dient u rekening te houden met punt 5, ze sluiten nauw bij elkaar aan!

10. Zorg ervoor dat u een correcte verzekering hebt

Iedereen is toch wel verzekerd? Fout... Het deel 'wildcrossers' (een mooie benaming voor mensen die met een crossmotor zonder nummerplaat, homologatie en verzekering de weg op zijn) is gelukkig beperkt, maar deze kleine groep verziekt wel het imago van zij die het goed bedoelen.
Zorg ervoor dat u steeds beschikt over de juiste papieren. Bij een eventuele controle zal men u in veel gevallen vragen om rechtsomkeert te maken indien u zich toch op een weg bevindt dit niet meteen als openbaar kan beschouwd worden. Zonder papieren bent u als een vogel voor de kat... om maar te zwijgen over de rampzalige gevolgen van een ongeluk.

Deze regels zijn er niet om ons te pesten, maar zijn net ontwikkeld om ervoor te zorgen dat wij als enduro / offroad rijders niet steeds scheef bekeken worden en we vrij onze sport (of wat er helaas nog van rest) kunnen beoefenen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 371
Re: De Belgische 10-geboden van CodeGroen
« Reactie #1 Gepost op: 18-04-2009, 17:22 »
 :stupid:
Volgens mij kunnen we deze regels ongewijzigd overnemen in Nederland.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1078
Re: De Belgische 10-geboden van CodeGroen
« Reactie #2 Gepost op: 18-04-2009, 20:35 »
Bovenstaande regels zijn vrijwel onuitvoerbaar.

Wijs mij een plek aan waar:
Ik legaal met de motor mag komen
Die groot genoeg is om niet telkens op de zelfde plek uit te komen.


Ik rij regelmatig door natuur gebieden waar ik officieel niet mag komen. Ik ga met respect om met de natuur en de mensen die ik tegen kom. Nooit problemen gehad. Vandaag zelfs nog een babbeltje gemaakt met een stel ruiters die ik tegen kwam.

Het goede initiatief moet vanuit de endurist komen en niet vanuit de wetgeving. Als ik me wel ergens aan stoor is het wel de willekeur aan nieuwe onpraktische niet haalbare regeltjes en richtlijnen.

Codever heeft volgende regels opgesteld:

Deze regels zijn er niet om ons te pesten, maar zijn net ontwikkeld om ervoor te zorgen dat wij als enduro / offroad rijders niet steeds scheef bekeken worden en we vrij onze sport (of wat er helaas nog van rest) kunnen beoefenen.

 ;D ;D ;D ;D ;D

Alsof een boomknuffelaar opeens tolerant wordt na het lezen van bovenstaande regels?  :-X

Als alle energie die verspilt werd aan codevert nu besteedt werd aan het zelf controleren van de bossen dan waren we ook al af van dat kleine groepje die het verpesten voor ons.


Leven is makkelijker dan je denkt, maar moeilijker als je denkt.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • Moderator
  • *
  • Berichten: 3744
Re: De Belgische 10-geboden van CodeGroen
« Reactie #3 Gepost op: 18-04-2009, 21:16 »
Bovenstaande regels zijn vrijwel onuitvoerbaar.

Wijs mij een plek aan waar:
Ik legaal met de motor mag komen
Die groot genoeg is om niet telkens op de zelfde plek uit te komen.


Ik rij regelmatig door natuur gebieden waar ik officieel niet mag komen. Ik ga met respect om met de natuur en de mensen die ik tegen kom. Nooit problemen gehad. Vandaag zelfs nog een babbeltje gemaakt met een stel ruiters die ik tegen kwam.
Er is nogal een verschil in natuurgebieden. Zo hebben we bij Leersum behoorlijk wat bossen, in die bossen zitten stukken die omheind zijn en daarbinnen is zelfs weer een stuk waar geen wandelaars mogen komen (vogelbroedterrein). Ik rij alleen in de bossen en niet over het afgesloten terrein waar ook koeien loslopen.
Citaat

Het goede initiatief moet vanuit de endurist komen en niet vanuit de wetgeving. Als ik me wel ergens aan stoor is het wel de willekeur aan nieuwe onpraktische niet haalbare regeltjes en richtlijnen.

 ;D ;D ;D ;D ;D

Alsof een boomknuffelaar opeens tolerant wordt na het lezen van bovenstaande regels?  :-X

Het goede initiatief moet vanuit de endurist komen. Zijn die geboden niet een goed initiatief dan?

Citaat

Als alle energie die verspilt werd aan codevert nu besteedt werd aan het zelf controleren van de bossen dan waren we ook al af van dat kleine groepje die het verpesten voor ons.


Als je nou dat kleine groepje attent maakt op bovenstaande geboden zien ze misschien in dat ze met wat kleine aanpassingen in hun gedrag veel goodwill kweken.

Wat bedoel je eigenlijk precies? Jij zou willen dat de ARMer achter het kleine groepje aangaat en ze er op aanspreken?

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 126
Re: De Belgische 10-geboden van CodeGroen
« Reactie #4 Gepost op: 18-04-2009, 22:30 »
Naar mijn mening zijn dit prachtige geboden, die mij althans aan het denken hebben gezet en die oproepen tot discussie tussen voor en tegenstanders.
Ik sprak hierover al met vrienden hardcore-enduristen en ruiters. En deze zien het eigenlijk ook als een verrijking. Het zijn eigenlijk geen "wetten" of  de zoveelste "regels". Maar kunnen bijdragen tot een positiever beeld over de "gebruiker van de onverharde weg" (= trouwens de doelgroep! Zie logo:
) en misschien/hopelijk beginnen de tegenstanders dan alles wat genuanceerder te bekijken... Wat dringend nodig is!

Ik hoop dat er ooit een sticker met een logo hierover komt. :D
Dan nog een sticker van "Red de onverharde wegen!" en rijden maar!!
Volgens de geboden natuurlijk!  ::)

Post Merge: 18-04-2009, 23:04
O ja, Codegroen wil alle gebruikers verenigen. Niet alleen de jeeps, quads en motoren, maar ook de ruiters, mountainbikers en zelfs de wandelaars. Want ooit kwam of komt elk van hen ooit met iets of iemand in aanvaring...
Dat is het gevolg van onze "tolerantere" maatschappij. >:(
Als ik me niet vergis zijn momenteel in België reeds een enduroclub en een 4*4-club actief lid van Codegroen-België.
Ik zou zeggen; mensen verenig U. Kwestie van gewicht in de schaal te kunnen leggen.
Binnenkort zijn er hier terug verkiezingen en ik overweeg sterk de verschillende partijen te vragen wat ze voor mij kunnen betekenen op dit gebied!!
 
Zie trouwens wie ook in problemen komt; (bron; Het Nieuwsblad, Belgisch dagblad van deze week). We zijn niet de enigen die geviseerd worden... :(
 
 
Als de gemoederen tussen de ruiters en boswachters van het Bulskampveld niet bedaren, bestaat de kans dat de provincie het traject van het ruiterpad verlegt. Dat zegt West-Vlaams gedeputeerde Jan Durnez.

De ruiters van het Bulskampveld zijn niet te spreken over de houding van de boswachters in het natuurdomein. Naar eigen zeggen worden ze geviseerd en bij de minste overtreding door de boswachters op de bon gezwierd. 'Hoewel de paden op sommige plaatsen hersteld werden, liggen ze er op andere plaatsen nog steeds zo slecht bij dat we niet anders kunnen dan ze verlaten', zegt ruiter Luc Gordier. 'Galopperen of draven mogen we ook al niet, hoewel dat perfect mogelijk moet zijn op een goed onderhouden ruiterpad. De boswachters zien niets door de vingers en liggen op de loer om overtredingen vast te stellen. Ze zijn voor geen enkele rede vatbaar en geven direct een bekeuring. Ik begrijp dat er regels zijn en dat die moeten worden gerespecteerd. Maar wij vragen aan de andere kant ook wat begrip voor onze situatie. We kunnen onze rijdieren toch moeilijk door de modderpoelen jagen en ze risico laten lopen op letsels?'

De spanningen tussen ruiters en opzichters zijn nog hoger opgelopen sinds de provincie de ruiterpaden met paaltjes en dwarsbalken heeft afgegrendeld voor koetsen. 'De doorgangen zijn zo nauw dat ook gewone ruiters problemen ondervinden om te passeren', stelt Luc Gordier. 'Vooral jonge, onervaren paarden hebben er problemen mee en dat zal volgens ons nog verergeren als de begroeiing zal toenemen. De paaltjes zijn bovendien op kniehoogte, wat niet zonder gevaar is voor passerende ruiters op kleinere paarden. In plaats van paaltjes te plaatsen, hadden ze beter hun tijd geïnvesteerd in het onderhoud van de paden.'

Afgelopen winter klaagden de ruiters de erbarmelijke toestand van de provinciale ruiterpaden in het Bulskampveld aan. Op sommige plaatsen zakten hun paarden tot aan de knieën weg in de modder. De provincie begon hierop de paden te herstellen. Vorig jaar werd 250meter pad nabij de Heirweg op een duurzame wijze hersteld met steenslag, zand en een onderliggende filterdoek. De kostprijs bedroeg 18.000euro. Dit jaar wordt 800 meter pad aangepakt nabij de hoeve Loca Labora. De werken worden geraamd op 36.733 euro en zullen nog voor het bouwverlof worden uitgevoerd. Voor een volgende herstelfase wordt nog gezocht naar bijkomende financiële middelen.

'Hopelijk kunnen de herstellingswerken de gemoederen bedaren', zegt West-Vlaams gedeputeerde Jan Durnez. 'Toch moeten de ruiters goed beseffen dat het ruiterpad door natte delen gaat, waardoor enkel wandelruiterij kan worden toegestaan. Door draven of galopperen, zal het pad steeds weer stukgaan, hoe goed we het ook herstellen. Ook koetsen zijn wat dat betreft uit den boze. Vandaar de paaltjes. Wat de boswachters betreft, zij passen enkel het reglement toe. Het gaat trouwens maar om enkele ruiters, die keer op keer de regels aan hun laars lappen en uitdagend de paden verlaten. Ik roep op tot redelijkheid langs alle kanten. Als de problemen blijven aanhouden, sluit ik niet uit dat het huidige pad dichtgaat en verlegd zal worden langs een ander traject. We zullen de komende weken de toestand van dichtbij opvolgen en evalueren.'
Wanneer hobby's elkaar ontmoeten.... www.flandersfieldsoutrider.be

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1078
Re: De Belgische 10-geboden van CodeGroen
« Reactie #5 Gepost op: 18-04-2009, 23:31 »
Er is nogal een verschil in natuurgebieden. Zo hebben we bij Leersum behoorlijk wat bossen, in die bossen zitten stukken die omheind zijn en daarbinnen is zelfs weer een stuk waar geen wandelaars mogen komen (vogelbroedterrein). Ik rij alleen in de bossen en niet over het afgesloten terrein waar ook koeien loslopen.Het goede initiatief moet vanuit de endurist komen. Zijn die geboden niet een goed initiatief dan?

Als je nou dat kleine groepje attent maakt op bovenstaande geboden zien ze misschien in dat ze met wat kleine aanpassingen in hun gedrag veel goodwill kweken.

Wat bedoel je eigenlijk precies? Jij zou willen dat de ARMer achter het kleine groepje aangaat en ze er op aanspreken?

Deze geboden vallen voor mij onder de zelfde categorie als stille tochten, het lieveheersbeestje tegen zinloos geweld en hybride auto's. Allemaal leuk en aardig maar het effect is nihil.

Betrokkenen meteen aanspreken op hun gedrag werkt inderdaad veel beter. Maarja, dan moet je moeite doen en loop je wel kans op een grote bek terug.

Ben zelf meer een type van niet lullen maar doen.

Leven is makkelijker dan je denkt, maar moeilijker als je denkt.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • Moderator
  • *
  • Berichten: 3744
Re: De Belgische 10-geboden van CodeGroen
« Reactie #6 Gepost op: 19-04-2009, 00:21 »
Deze geboden vallen voor mij onder de zelfde categorie als stille tochten, het lieveheersbeestje tegen zinloos geweld en hybride auto's. Allemaal leuk en aardig maar het effect is nihil.

Betrokkenen meteen aanspreken op hun gedrag werkt inderdaad veel beter. Maarja, dan moet je moeite doen en loop je wel kans op een grote bek terug.

Ben zelf meer een type van niet lullen maar doen.



Heh, ik vind het wel een mooie vergelijking :). Mooie aan codegroen in belgie is dat ze ook dingen doen. Zo zoeken ze openbaar de dialoog met de overheid en zorgen ze voor positieve mediaaandacht.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351
Re: De Belgische 10-geboden van CodeGroen
« Reactie #7 Gepost op: 19-04-2009, 06:40 »
Als ik daar aan mag toevoegen: ze procederen ook tot aan de bestuursrechter indien een gemeente van plan is om vanwege een foute reden een onverhard pad af te sluiten;

ze organiseren eens per jaar 'de dag van het pad' waarbij ze  met tuingereedschap het veld in trekken om een paar sleutelroutes, die verlaten liggen, weer open te maken.

Openbare wegen die dichtgroeien verliezen juridisch hun functie en vallen terug aan de eigenaar. Die kan de grond dan mooi verkopen aan een projectontwikkelaar :-[

Sleutelroutes zijn díe verbindingen die je in je roadbook nodig hebt om van gebied A naar B te komen.

CodeGroen NL is nog in oprichting en heeft mensen nodig die praten én mensen die doen. Je bent van harte welkom om mee te helpen. Graag!