Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Oliepeil AT  (gelezen 6864 keer)

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 5
Oliepeil AT
« Gepost op: 06-09-2005, 17:21 »
Hoe moet ik het oliepeil van m'n AT bepalen?
Volgens mijn buurman moet je het dopje eraf schroeven en dan meten door het erop te houden (niet meer inschroeven)
In de handleiding staat enkel dat je je motor rechtop moet zetten om je olie te checken, klopt dat?

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Oliepeil AT
« Reactie #1 Gepost op: 06-09-2005, 17:27 »
Je buurman heeft gelijk. Motor warm draaien, motor rechtop zetten, dopje losschroven en droog maken. Pijlstokje terughangen zonder vast te schroeven en kijken wat je oliepail is.

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 5
Re: Oliepeil AT
« Reactie #2 Gepost op: 06-09-2005, 17:34 »
Ok. Bedankt voor de snelle reactie!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1382
Re: Oliepeil AT
« Reactie #3 Gepost op: 06-09-2005, 21:43 »
Bij te laag oliepeil:
Peilstokje na het peilen omhoog laten wijzen, dan wordt het steeds beter!
 ;D

Maareuh, natuurlijk niet de motor rechtop houden terwijl je het dopje losdraait (blijft een zwaar ding zo'n twin en erg duur alstie valt)
Dus gewoon met het peilstokje erin (niet ingeschroefd) de motor even rechtop houden en weer neerzetten (ook even checken of de standaard nog goed uitgeklapt staat aan de andere kant)
En dit alles op een vlakke ondergrond (ook nog, wat een gedoe allemaal voor een motor die nauwelijks olie verbruikt)
Atic#1007,  TCN#397

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 5
Re: Oliepeil AT
« Reactie #4 Gepost op: 07-09-2005, 09:49 »
Juist.
Maar ik heb een middenbok, dus dat check ik dan terwijl ik m'n ketting smeer.
Enneuh, nauwelijks verbruiken, ook met 80.000 kms?

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Oliepeil AT
« Reactie #5 Gepost op: 07-09-2005, 10:04 »
Met een middenbok moet je er wel op letten dat hij niet achter/voor-over hangt. Het peilen moet je eigenlijk pas doen nadat je motor warm gelopen is, en daarna tien minuten heeft stil gestaan. Niet meteen na het lopen, dan meet je altijd te laag.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Oliepeil AT
« Reactie #6 Gepost op: 07-09-2005, 13:13 »
Oh ja, en na het warm rijden ff laten staan (5 minuten) ander zit er erg weinig olie in het carter en zie je nix aan je stokje!
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1119
Re: Oliepeil AT
« Reactie #7 Gepost op: 08-09-2005, 10:23 »
Citaat
Enneuh, nauwelijks verbruiken, ook met 80.000 kms?
De Twin van Harold begint nu pas ietsje olie te verbruiken, dat is a ruim 150.000 km.
Kopen? Hij doet hem weg, heeft hem altijd voor woonwerk verkeer gebruikt, maar gaat nou op 4 wielen naar zijn werk.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: Oliepeil AT
« Reactie #8 Gepost op: 08-09-2005, 22:27 »
De Twin van Harold begint nu pas ietsje olie te verbruiken, dat is a ruim 150.000 km.
Kopen? Hij doet hem weg, heeft hem altijd voor woonwerk verkeer gebruikt, maar gaat nou op 4 wielen naar zijn werk.
Jeetje, op een quad naar het werk zeg...

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 5
Re: Oliepeil AT
« Reactie #9 Gepost op: 09-09-2005, 14:04 »
Shame on me, maar na het toepassen van de juiste meetmethode heb ik ontdekt dat er een hoop teveel olie in mijn motor zat :-[
Ik was namelijk ongerust tijdens mijn reis in Italië en heb er toen teveel ingekapt om dat ik de motor niet rechtop hield.
Nu heb ik +/- 2.500 km gereden met teveel olie (komt tot 1cm boven het maximum)
Kan uiteraard minder kwaad dan te weing olie, maar mijn vraag: heb ik nu potentiële schade veroorzaakt?
Zoja, hoe gaat dat eigenlijk met teveel olie? Wat gebeurt er dan in je motor?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 212
Re: Oliepeil AT
« Reactie #10 Gepost op: 09-09-2005, 14:15 »
Hallo Arrrne,

Het probleem met teveel olie is volgens mij:

1. Het oliebad kan beginnen met schuimen omdat de krukas dan in de olie draait (Correct me if i-am wrong)

2. opgebouwde olie druk wordt te hoog.

Maar wat daar precies de gevolgen van kunnen zijn weet ik niet.

In iedre geval is het handig wat olie eruit te halen zodat het goede niveau bereikt wordt. Dit kun je doen met behulp van een ziekenhuis spuit of iets wat daar op lijkt, even slangetje eraan en wat olie eruit halen.


Groet Maarten
 

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Oliepeil AT
« Reactie #11 Gepost op: 09-09-2005, 16:55 »
Te veel oliedruk kan behoorlijke schade veroorzaken: krukaslagers en je voetpakking kunnen eruit vliegen. Gelukkig merk je dat snel genoeg want dan begint je blok te lekken. Volgens mij kan een AT heel wat hebben, maar ik zou er toch ff wat uithalen. Als het goed is heeft je carter een ontluchting en gooit hij de olie er zelf wel uit, maar ik zou dat toch ff checken...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2617
Re: Oliepeil AT
« Reactie #12 Gepost op: 11-09-2005, 21:14 »
Citaat
Jeetje, op een quad naar het werk zeg...
Ja, stoer hè ;)
Rijden van A naar B is logisch, naar nergens is veel beter!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Oliepeil AT
« Reactie #13 Gepost op: 12-09-2005, 19:44 »
Hallo Arrrne,

Het probleem met teveel olie is volgens mij:

1. Het oliebad kan beginnen met schuimen omdat de krukas dan in de olie draait (Correct me if i-am wrong)

2. opgebouwde olie druk wordt te hoog.

Maar wat daar precies de gevolgen van kunnen zijn weet ik niet.

In iedre geval is het handig wat olie eruit te halen zodat het goede niveau bereikt wordt. Dit kun je doen met behulp van een ziekenhuis spuit of iets wat daar op lijkt, even slangetje eraan en wat olie eruit halen.


Groet Maarten
 

Olie kan inderdaad gaan schuimen, maar oliedruk wordt niet te hoog. De pomp pompt net zoveel olie als wanneer er precies genoeg in zit. Risico van teveel olie is wel oververhitting van het blok (bij wet sump dan) en olieverbruik door de carterventilatie (dat laatste lost zichzelf overigens op...).

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 5
Re: Oliepeil AT
« Reactie #14 Gepost op: 14-09-2005, 09:42 »
Ok. Dank voor de zeer nuttige tips.
Dan heb ik nog één extra vraagje: toen ik olie bijgetopt heb was dat 10W40 van Shell.
De olie die erin zat was 15W40 van een ander merk. Mag je 2 soorten mengen of was dat ook niet zo verstandig?