Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: GPS vraagjes  (gelezen 97067 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 73
Re: GPS vraagjes
« Reactie #15 Gepost op: 13-04-2005, 13:49 »
Kon de Quest ook gevoed worden met penlights?? Of had die nou een accu aan boord. Ik ervaar het altijd nog als zeer positief, gewoon penlights in je fototoestel, gps, mp3speler en zaklampen. Je zit nooit verlegen om batterijen want elke minishop in the middle of France (bij wijze van spreken) heeft ze liggen ::)

Nee, quest heeft alleen een accu. Was voor mij ook een belangerijke reden om de 60C te nemen.

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 6
Re: GPS vraagjes
« Reactie #16 Gepost op: 13-04-2005, 20:02 »


Oja WATERDICHT is wel handig voor op een motor...


Vergeet niet , dat wanneer je off road wilt er veel g-krachten op je toestel komen (trillingen). Een Garmin apparaat is daar op getest itt andere (PDA gebaseerde) apparaten. Bovendien moet je voor een goede ("trillingsvrije") montage kiezen.

de oer-trans-alper !!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: GPS vraagjes
« Reactie #17 Gepost op: 13-04-2005, 22:18 »
Vergeet niet , dat wanneer je off road wilt er veel g-krachten op je toestel komen (trillingen). Een Garmin apparaat is daar op getest itt andere (PDA gebaseerde) apparaten. Bovendien moet je voor een goede ("trillingsvrije") montage kiezen.



Op de site www.gps.nl staat (maargoed, dat zou ik ook zeggen als Garmin dealer) dat PDA's er op de langere duur geoon niet tegen kunnen. Trillingen, stof condens ed zouden ervoor zorgen dat het boeltje een vroegtijdige dood sterft...

En zwijg maar van het gedonder wat je hebt met de software, het is en blijft toch (meestal) Windows.... Zelf hebben we een PDA met Engin voor in de auto, vastlopen doet ie elke reis wel een keertje... En dat voor iets van 600 Euries... :-\

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1119
Re: GPS vraagjes
« Reactie #18 Gepost op: 13-04-2005, 22:39 »
Is ene GPS 60 iets? Ik lees nu weer iets over de 60CS is dat weer iets anders?
Bij Zwerfkei hebben ze binnenkort een aanbieding, krijg je wel 25 euro korting op de GPS60, is wel leuk geprijsd, 240 euro voor een nieuwe.

Bedankt, Margrieta

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: GPS vraagjes
« Reactie #19 Gepost op: 14-04-2005, 11:37 »
Je hebt de GPS60, GPSMAP60, GPS60C en de GPS60CS.
De eerste (GPS60) is de meest eenvoudige, monochroom scherm en geen mogelijkheid tot routing.
De twedde is kwa functionaliteit gelijk aan de derde, het enige verschil is het kleurenscherm.
De vierde is een GPS60C, dus een kleurenscherm, hij heeft alleen als extra een electronisch compas en een luchtdrukmeter.

In de eerste is het ook niet mogelijk om extra kaarten te laden, je moet het daar puur met de basismap doen.

Ik hoop dat het een beetje duidelijker is zo.

Ik moet zeggen dat het kleurenscherm vcan de Garmin wel heel erg perfekt is. Goed af te lezen, ook in de zon, en de kleurtje maken het allemaal net effe wat duidelijker. De meerwaarde van een elektronisch compas en een hoogte (luchtdruk) meter zag ik niet zo. De gps geeft toch al aan in welke koers je beweegt, en als je de woestijn in gaat is een magnetisch compas onotbeerlijk lijkt mij, onafhankelijk van een stroomvoorziening. De hoogtemeter is nog een geval apart. Op de juiste momente calibreren anders hebben de waardes absoluut geen nut. (De GPS geeft trouwens ook via de satelietinfo aan hoe hoog je zit).

Groet!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: GPS vraagjes
« Reactie #20 Gepost op: 14-04-2005, 11:42 »
Ik heb me door N!co laten vertellen (hij heeft een GPS60C, geloof ik) dat de VistaC en de GPSmap60c ook kunnen routeplannen. Vind het wel praktisch als ie dat dan ook gelijk kan... Scheelt weer in de multifunctionaliteit...
De andere modellen eTrex en GPSmap zonder kleurenscherm konden dat niet dacht ik...

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: GPS vraagjes
« Reactie #21 Gepost op: 14-04-2005, 11:55 »
De GPSMAP60 kan net als de GPS60C en de GPS60CS de route in het apparaat berekenen. Deze gps heeft echter itt de laatste twee maar 24 mb intern geheugen vrij voor kaartmateriaal. De laatste twee hebben er 56, net niet genoeg om heel nederland met alle POI, huisnummers etc, erin te trappen. (Maar in Noord Groningen en Zuid Limburg kom ik toch bijna nooit, dus zo erg is dat niet ::) )

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: GPS vraagjes
« Reactie #22 Gepost op: 14-04-2005, 15:59 »
Heb ff gebeld...wilde het weten...

De eTrex serie: Hiervan kunnen de Legend C en de Vista C routes berekenen. Nadeel is dat ze niet zo een hele goede antenne hebben als de 60 serie...
De legend C, de Vista en de Vista C hebben 24 Mb, alleen de Legend (zonder C) heeft 8 Mb

De 60 serie: Hiervan kunnen de MAP modellen routes plannen en berekenen... Alledrie hebben deze 24 Mb (dacht ik) Serie is uitgerust met een betere antenne en is wat robuuster als de eTrexen

Zo heb ik mij laten vertellen.... ;D

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: GPS vraagjes
« Reactie #23 Gepost op: 14-04-2005, 16:02 »
De 60C die ik hier heb liggen heeft echt wel 56 mb intern geheugen, of bedoel je andere MAP-modellen?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: GPS vraagjes
« Reactie #24 Gepost op: 14-04-2005, 18:08 »
De 60C die ik hier heb liggen heeft echt wel 56 mb intern geheugen, of bedoel je andere MAP-modellen?

Ow, sorry, kan me vergissen he`... ;D Ik had niet goed gekeken...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: GPS vraagjes
« Reactie #25 Gepost op: 15-04-2005, 12:22 »
Poeh, ik doe mijn best om deze discussie een beetje te volgen, maar zelfs met de site GPS.nl ernaast wordt ik niet veel wijzer. Ik zit de laatste tijd een beetje de aanbiedingen (2e handsjes) in de gaten te houden, maar elke keer als er iets in een leuke prijsklasse voorbijkomt weet ik eigenlijk niet of ie wel geschikt is.

2e handsjes die regelmatig voorbijkomen zijn bijv de GPSIII, III+ en III De luxe. Maar ik heb niet kunnen ontdekken wat daar nu de verschillen in zijn. Deze variant wordt wel in dat stukje op het TCN forum genoemd als goede GPS, buiten de nieuwe dure GPS'en.
Als ik het goed begrijp kun je in elke GPS een waypoint ingeven, dus als simpel hulpmiddel naast een papieren kaart en/of routebeschrijving van ANMB oid, om van A naar B te komen, doen ze allemaal?

Dan zijn mij nog de volgende functies bekend die ik interessant vind. Beginnend met de belangrijkste.
* offroadritten op GPS, zowel in NL als bijv. die in Finland.
Dit heet geloof ik een Tracklog, maar dan de vraag welke GPS kan dit en hoeveel geheugen heb je minimaal nodig.
Dan nog, wat mij opviel in Finland, is dat sommige GPS'en de track wel in waypoints aangaf, maar zonder kaart, zodat ze nog niet wisten of ze de weg linksom of rechtsom moesten pakken om bij het volgende waypoint aan te komen, dus hier zal ook nog wel verschil in zitten.
* Routeplanning van A naar B. En dan het liefst ook de mogelijkheid om naast kortste/snelste route, ook soort wegen aan/uit te kunnen schakelen, wat op vakantie geloof ik erg makkelijk is, of als je een weekendje leuk wil rijden.

Dat zijn de belangrijkste functies die ik kan verzinnen.
Welke GPS'en komen dan in aanmerking?
(De mooiste nieuwste apparaten zijn iets te duur voor mijn budget)

Of moet ik gewoon een keer bij jou komen kletsen Ferd?

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: GPS vraagjes
« Reactie #26 Gepost op: 15-04-2005, 13:27 »
Elke GPS kan met waypoints werken. Dat is nameljik de basis van de GPS. Vroeger waren die dingen alleen maar voor het maritieme gebeuren. Wegen heb je niet op zee maar je wilt wel naar een bepaald punt, dat zijn dus de waypoints.

Met de eisen die jij er aan stelt ontkom jer volgens mij niet aan om één van de nieuwe generatie te nemen.
Hieronder een vergelijk tussen de GPSIII (3), de GPSIII+(3+) en voor het gemak ook even de GPSV(5):


Tussen de 3 en de 3+ zijn toch wel aanzienlijke verschillen. Belangrijkste: mogelijkheid tot gebruik van extra kaarten (3+). De 3 valt dan dus al af, is alleen maar op waypoints te gebruiken en daar moet je dus eerst de coordinaten van weten.

Dan de 3+ en de 5......
Op dit overzicht zou je op voorhand de 5 kiezen. Hij is (of was?) al $ 40,-- goedkoper :P.
Daarnaast even de voordelen van de 5 tov de 3+:
  • meer routes in te laden met veel meer waypoints per route (belangrijk voor Finland)
  • Groter geheugen voor extra kaarten
  • Meer pixels in het scherm, dus gedetaileerdere plaatjes
  • Kan een groter tracklog opbouwen
  • Meer gradaties in achtergrondverlichting (ipv aan/uit zoals de 3+)
  • Geeft geluid bij het naderen van een waypoint (kan je instellen tenminste 8)
  • Grotere voedingsspanningrange (makkelijk als je motor toch niet meer start omdat je accu wel heel erg leeg is en je toch de hulpdiensten wilt aangeven waar je staat :-\)

Nadeel van de 5 is dat hij een stuk korter doet met de batterijen, maar dat is logisch door de extra functionaliteiten.

Nou is het volgens mij ook zo dat de 3+ geen huis tot huis navigatie kan.
Van de 5 weet ik niet of je wegsoorten kan instellen. De kortste en snelste route kan je wel instellen.
Een nadeel van beide GPS-sen is de verwijderbare antenne. Er zijn mensen die de antenne verloren zijn (los trillen, eraf gejat) en dan is een nieuwe errug duur.

Volgens mij heb jij het meeste baat bij (gezin je budget) een Etrex. Nadeel is het beperkte geheugen, maar als je die grens gaat optrekken schiet meteen de prijs omhoog (Quest, 60/76 serie, 2610, 276).

Hier de vergelijkingen tussen de 60,76 en 276, daaronder de 2610:




Nog even een copy/past:
De onderlinge verschillenDe eTrex Euro, Camo en Summit missen onder andere de mogelijkheid om kaarten te bekijken en over deze kaarten te "browsen" met een clickstick. Dit is  niet mogelijk omdat deze eTrexen geen clickstick hebben en het display een te grove resolutie heeft om het detail van een kaart goed weer te geven.
Daarom heeft Garmin begin 2001 de 2e generatie eTrex modellen geintroduceerd die deze wensen wel mogelijk maken. Tot deze generatie behoren de eTrex Venture, eTrex Legend en de eTrex Vista.

De Venture heeft de clickstick, hoge resolutie display en verregaand instelbare schermen, waarin de layout en getoonde gegevens in te stellen zijn. De Venture heeft echter geen mogelijkheden om wegen weer te geven.
Er is alleen een wereldwijde stedendatabase aanwezig. Deze database kan uitgebreid worden met de points of interest van de nieuwe Roads en Recreation CD. De mogelijkheid om kaarten (met wegen en wateren) weer te  geven zijn wel aanwezig in de eTrex Legend en het topmodel eTrex Vista. In deze modellen is een base map geladen van Europa, Afrika en het midden-oosten. Daarnaast kunnen de eTrex Legend en eTrex Vista respectievelijk 8Mb en 24Mb aan gedetailleerde MapSource kaarten opslaan. Bij gebruik van MapSource Metroguide CD, kan zelfs op adres gezocht worden binnen de geladen kaarten.
                               
De eTrex Vista heeft bovendien een ingebouwde electronische hoogtemeter en kompas.                 
De kleurenversie van de Legend en Vista hebben bovendien automatische routeberekening en een USB aansluiting aan boord. Voor de automatische routeberekening van deur naar deur is de Mapsource City Select CD nodig.


Zowel de Legend C als Vista C zijn voorzien van 24 MB intern cartografie geheugen zodat het enige onderscheid tussen deze twee modellen bestaat uit de toevoeging van een fluxgate kompas en een luchtdrukhoogtemeter in de Vista C. Kijk hier voor een overzicht van de specificaties van deze eTrex serie.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijker heb gemaakt, zo niet, kom maar op met je vragen ;)


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: GPS vraagjes
« Reactie #27 Gepost op: 15-04-2005, 21:41 »
Kijk....dáár wordt je wijzer van.... Thnx!!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: GPS vraagjes
« Reactie #28 Gepost op: 15-04-2005, 23:38 »
Bijgevoegde plaatjes zijn 9 MB (ieder) incl. routeringsinfo. Je kunt ook zonder de routeringsinfo laden, dan zijn ze ongeveer 5,7 MB ieder.

Je moet maar voor jezelf bedenken of je iets hebt aan zo'n hoeveelheid geheugen.

Brabant



en boven in Finland



Het serieel laden (itt USB) van nieuwe maps duurt lang. (Ik weet niet hoe lang, heb ik niet geprobeerd) Je hebt daarvoor een echte PC nodig (kan niet met een PocketPC achtig ding)

Rwin

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: GPS vraagjes
« Reactie #29 Gepost op: 16-04-2005, 09:49 »
19mb laden in mijn Garmin gps V duurt 45 minuten. Dan zit ie vol ook. Dat is ongeveer een kwart tot de helft van nederland, ligt een beetje aan de detailkaarten