Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Sterkere magneet voor IMO nodig?  (gelezen 2530 keer)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Sterkere magneet voor IMO nodig?
« Gepost op: 09-10-2005, 21:39 »
Haai,

Nou heb ik zo'n mooie IMO op mijn brommer inclusief een plakmagneetje van Touratech, maar het werkt niet echt lekker: na een paar km's is-ie ermee gestopt. De opnemer nog wat dichterbij de magneet gezet, maar dat heeft niet geholpen. Zou een sterkere magneet een oplossing zijn? Iemand die toevallig nog zo'n ding heeft liggen of weet waar ik er makkelijk aan kan komen?

Doei,
corné
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Sterkere magneet voor IMO nodig?
« Reactie #1 Gepost op: 09-10-2005, 21:57 »
Corné,

ik heb zelf het mageetje op de (schrik niet) ABS ring zitten. Dit een vrij zwak magneetje van nog geen cm doorsnee en 2-3 mm dik. Maar wat me wel opvalt is dat de afstand tussen het magneet en de opnemer idd. erg klein is. Misschien is de opnemer meer gevoelig voor de ene kant van de magneet dan voor de andere kant?

Suc6, als je een fotootje wilt laat maar even weten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: Sterkere magneet voor IMO nodig?
« Reactie #2 Gepost op: 09-10-2005, 22:01 »
haai?,

volgens mij zoek je zoiets




of



de sterkte van het kleine touratech magneetje is volgens mij voldoende maar het kan zijn dat ie zijn sterkte verliest doordat ie de ondergrond probeert te magnetiseren


link http://www.ktmax.de/indexa.htm dan Digital Speedometer / Pickups/Equipment
Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: Sterkere magneet voor IMO nodig?
« Reactie #3 Gepost op: 09-10-2005, 22:04 »
Misschien is de opnemer meer gevoelig voor de ene kant van de magneet dan voor de andere kant?

stimpt, touratech zegt zelf dat de "zuid-kant" naar de opnemer moet wijzen, ben ik zelf ook nog een tijdje mee bezig geweest  ::)
Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Sterkere magneet voor IMO nodig?
« Reactie #4 Gepost op: 09-10-2005, 22:21 »
...maar het kan zijn dat ie zijn sterkte verliest doordat ie de ondergrond probeert te magnetiseren


Klinkt idd heel logisch. Iets van ijzer aan de achterzijde zal het magneetveld aan de voorzijde afbuigen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Sterkere magneet voor IMO nodig?
« Reactie #5 Gepost op: 09-10-2005, 23:27 »
Touratech (en ktm) gebruikt een Hall-sensor: Deze dingen willen een magneetveld zien recht naar de sensor gericht. De magneetpool moet dus 'naar buiten' wijzen, van het wiel af (en de andere kant dus 'door het wiel heen'). Volgens mij maakt het weinig uit of je de noord of zuikant neemt, als je zelf al het verschil kan zien  ???
Het werkt het beste als je een soort 'kring'vomt van metaal met daarin ergens de magneet en de sensor. Bij de LC8 draaien bijv alleen de schijfremboutjes langs de sensor, de magneet zit achter de sensor (in het sensor blokje), en draait dus niet. De boutjes sluiten als het ware steeds de kring, waardoor het magneetveld in de sensor toeneemt.

Sommige andere tellers, bijv sigma, gebruiken een reed-contact: Een contactstripje in een vaccuum glasbuusje. Hierbij worden de contactlipjes naar elkaar toe getrokken door het magneetveld.  Bij dit type is het belangrijk dat de kring in de lengte!! van de sensor loopt: dus de noordpool aan de ene kant van het buisje langsgaat en TEGELIJKERTIJD de zuidpool van de magneet aan de andere kant langs. Stel dt je het buisje in de lengte langs je vork knoopt, dan moet het magneetje (op een spaak) dus met de ene pool naar de as wijzen, en met de andere pool naar de velg. dan werkt de sensor het beste. Dit vereist dus een andere magneetopstelling!
(dit wil niet zeggen dat een van beide systemen helemaal niet reageert als je het fout doet).

De afstand (door vrije lucht) van de mangeet tot de sensor is kritisch: Het magneetveld neemt inprincipe met de 3e macht af met de afstand (heel rap dus).
Verder moet de 'contact'puls lang genoeg zijn voor het computertje. Zit de magneet/sensor ver naar buiten in het wiel, dan komt de magneet snel langs, en is maar heel kort bij de sensor. Binnenin het wiel (dichter bij de as) is het natuurlijk veel gunstiger.

misschien heb je hier iets aan...  ::)
grts

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Sterkere magneet voor IMO nodig?
« Reactie #6 Gepost op: 10-10-2005, 10:18 »
Jungs,

Hier heb ik wat aan! Ff de situatie van mijn magneetje en opnemert:
  • Magneetje = zo'n klein rond touratech plak ding (geel)
  • Zuidkant naar buiten => hij werkt inderdaad NIET op de IMO-magneet die de noordkant naar buiten heeft...
  • Geplakt op een ijzeren (!) stripje dat ik aan de binnenkant van de remschijf heb zitten



  • De opnemer lijkt 'schuin' te zijn afgesleten...=> kan ik die afvijlen?
  • De opnemer zit bijna tegen de magneet aan





Eventuele oplossingen met dezelfde magneet???
  • Geen ijzeren stripje gebruiken voor de magneet?
  • ....


Wat kunnen jullie nog verzinnen?



Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: Sterkere magneet voor IMO nodig?
« Reactie #7 Gepost op: 10-10-2005, 11:02 »
sensor kaputt?
Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Sterkere magneet voor IMO nodig?
« Reactie #8 Gepost op: 10-10-2005, 11:18 »
sensor kaputt?

Kzal d'r eens een andere (deur)magneet bijhouden...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Sterkere magneet voor IMO nodig?
« Reactie #9 Gepost op: 10-10-2005, 19:08 »
ik gebruik altijd verrot sterke magneetjes uit de electronicawinkel. Goochelaars gebruiken ze om kaarten bijelkaar te houden.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Sterkere magneet voor IMO nodig?
« Reactie #10 Gepost op: 10-10-2005, 19:10 »
ik gebruik altijd verrot sterke magneetjes uit de electronicawinkel. Goochelaars gebruiken ze om kaarten bijelkaar te houden.

Oh, dat mag je niet verklappen joh!  ::)
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 666
Re: Sterkere magneet voor IMO nodig?
« Reactie #11 Gepost op: 11-10-2005, 21:03 »
Ik geloof ook sensor kaputt. :-\

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Sterkere magneet voor IMO nodig?
« Reactie #12 Gepost op: 14-10-2005, 08:14 »
Njet sensor kaput, wel sterkere magneet!

http://www.allroadmaniacs.nl/index.php/topic,696.0.html
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)