Mijn WR had een vers achterbandje nodig, en eigenlijk ook een vers binnenbandje als ik zo eens naar het oppervlak van die binnenband keek. Een mooi moment om eens te proberen of tubeless wat is. Tubeless is over het algemeen wat sneller te repareren dan TT banden, en verder is zoiets proberen ook wel leuk 'because we can'.
Velglint eraf, yuk!
Wat poetsen met Dasty en een staalborstel:
Voor het warme en fuzzy gevoel tussen de oren wat loswas en PVA op de spaaknippels gedaan zodat ze niet vastplakken.
Kleine stukjes ducttape op de spaaknippels, de 'krater' rondom de nippel gevuld met MS-polymeer. Doel daarvan is dat de eigenlijk afdichttape niet zoveel hoeft te rekken.
De eigenlijke afdichting word gedaan door 3M Extreme Sealing Tape 4412N
Een ventiel dat in het bestaande gat pastte kon ik zo gauw niet ergens lokaal vinden. Enkel bestellen met veel verzendkosten. Dat wilde ik nog niet voor een eerste test, dus maar het ventiel van een oude binnenband gerecycled. Doet de truuk ook.
Dan het lastigste deel. Vanwege geen veiligheidsrand wilde in de bandenklem niet kwijt. Sterker nog, ik wilde er eigenlijk meerdere. Het liefst 3 met 120 graden onderling. Dan blijf ik uit de buurt van de lasnaad en het ventiel, en dan is de band ook op lage bandenspanning niet makkelijk door een zijdelingse klap van de velgrand te stoten.
Na wat wikken en wegen besloten om de klemmen van buitenaf af te dichten. Daarvoor hoef ik niets te wijzigen aan de velg, iets wat ik bij van binnenuit afdichten met een oliekeerringetje wel zou moeten.
Nu is de velg gekromd in 2 richtingen. Een platte afdichting doet de truuk niet. Dan maar een afdichting uit 2 delen: een gevormd busje en een moer.
Wat frezen en draaien verder:
De afdichting word gedaan door 10x2 O-ringetjes, de moer heeft een SW14 zeskant bovenop.
Vervolgens de gaten voor de 2 extra bandenklemmen in de velg geboord, netjes afgeschuind om scheuren te voorkomen, en de bandenklemmen losjes gemonteerd:
Band erop gelepeld wat ondanks de 3 klemmen makkelijk gaat; je hebt geen velglint dus je kunt de klemmen goed ver in de band duwen.
Wat lucht erop, band plopt meteen op zijn plek. Klemmen aandraaien, en klaar:
En nu eens kijken hoe het bevalt. Met 1 bandenklem en een iets andere moer was ik in een week tijd nog geen 0,1 bar kwijt.
Is het niks, dan gaat er weer een binnenband in en heb ik leuk gespeeld.