Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Progressieve veren in de voorvork  (gelezen 13538 keer)

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Progressieve veren in de voorvork
« Gepost op: 08-05-2005, 21:13 »
Hoi,

Ik zit er aan te denken om progressieve veren in de voorvork van me Africa Twin te doen. Hopelijk wordt ie dan wat strakker op de openbare weg en duikt ie minder bij het remmen. Maar hoe werkt het offroad? Heeft iemand dit al gedaan en is het de moeite waard? En welk merk heb je dan?


Ron

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Progressieve veren in de voorvork
« Reactie #1 Gepost op: 09-05-2005, 09:09 »
Toen ik mijn twin bij de dealer had opgehaald zaten er natuurlijk standaard voorveren in. Je weet niet beter (ja, je kent de verhalen wel: Honda veren zijn te slap) en je gaat dus lekker toeren. Het deint behoorlijk, maar ach, da's comfortabel. Totdat je zo'n lekkere doordraainde bocht hebt op de snelweg, en de motor, ondanks de vlakke weg, toch begint te deinen. En dat is niet fijn op hoge snelheid! Het eerste tankstation gestopt om de bandenspanning te controlleren, maar daar zat het hem niet in.

Later ging de @ meer het zand in, en in zand zitten kuilen, en dat was niet fijn met die standaard veren. Je moet het tempo beneden je kunnen laten zakken om de veren niet continue door te laten slaan. Toen, tijdens een grote beurt, maar eens de progressieve veren van WP erin laten zetten, en je haalt dan een compleet andere motor qua rijgedrag op. Strakker sturen, minder (véél minder  ;)) duiken bij remmen, en nagenoeg niet meer doorslaan in het veld (ligt natuurlijk ook wel een beetje aan het gewicht van de berijder).

Achteraf had ik het veel eerder moeten doen, de investering (± € 100,--) is het meer dan waard!

Nu zit ik eraan te denken om mijn achterveer te gaan vervangen door een stijvere (of progressiever). De demper kan het zelfde blijven, alleen de veer vervangen! Is ook beter op vakantie, met volle vbagage en passagiere achterop. Ik heb nu soms moeite om mijn zijstandaard uit te zetten als we er allebij nog opzitten :-[

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Progressieve veren in de voorvork
« Reactie #2 Gepost op: 09-05-2005, 10:15 »
Kan alleen maar zeggen DOEN!!!

Mijn Dakar had ook geen progressieve veren.
Zodra ik de eerste meters offroad verkende, was het eerste waar ik angst voor had, knippenpaden, ik had elke keer het idee dat ik elk moment over het stuur kon vliegen, omdat de voorkant helemaal indook.

Ik heb 2e hands de Touratech "wirth" progressieve vering er in gezet, nooit spijt van gehad.
Donderdag ga ik naar Hyperpro voor de schokdemper en neem gelijk mijn voorpoten mee, om van nieuwe olie te voorzien (zit er al ruim 40.000km in en lijkt nu meer op water dan olie) en gelijk 's vragen of zij betere veren hebben dan TT. Een voorlichtingsgesprekje bij Hyperpro is volgens mij gratis en ze weten daar echt waar ze mee bezig zijn, in ieder geval als je Peter spreekt.
Verder kan ik alleen het verhaal van Ferd beamen.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Progressieve veren in de voorvork
« Reactie #3 Gepost op: 09-05-2005, 10:52 »
Doublecheck: gewoon niet met een AT offroad als je de vering niet hebt aangepast. Ik heb er veren van WP inzitten en veel dikkere olie. Zitten ook nog bussen van ongeveer een centimer dik bovenop de veren om hem nog stijver te maken.

Achter heb ik een zwaardere veer - ook WP - om mijn originele demper laten zetten, en ook dat is errug fijn.
Doei,
corné
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 49
Re: Progressieve veren in de voorvork
« Reactie #4 Gepost op: 09-05-2005, 12:55 »
Even voor een compleet a-technische persoon  :-\:
je kunt je veren laten vervangen zonder de poten zelf te vervangen? En dat geldt ook voor de achtervering?

Ik rijd volgens mij op de standaard veren, zowel voor als achter. Heb vorig jaar wel de olie uit de voorpoten
laten vervangen. Maar verder niets aangepast. Wie weet hier iets meer van, hoe te werk te gaan en wat voor
kosten hiermee gemoeid zijn?

Jerry

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Progressieve veren in de voorvork
« Reactie #5 Gepost op: 09-05-2005, 14:30 »
Hier even een greep uit de Touratech catalog, ben nog niet bekend met de kosten hyperpro/WP.
Zover ik weet, is het een kwestie van poten openmaken, oude veren eruit, nieuwe veren er in.
De bijgeleverde begruiksaanwijzing oid zou ook moeten aangeven hoeveel olie er bij moet.

Gabelfedern Wirth Honda Transalp XL 600 V
bis 1999   Euro 85,00     
 
- progressiv und härter als die Originalfedern
- kein Durchschlagen mehr
- besseres Ansprechen
- leichter Selbsteinbau
- mit TÜV-Gutachten
- echte Fahrwerksverbesserung

01-040-0452-0 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1119
Re: Progressieve veren in de voorvork
« Reactie #6 Gepost op: 09-05-2005, 14:49 »
Citaat
je kunt je veren laten vervangen zonder de poten zelf te vervangen? En dat geldt ook voor de achtervering?
Ja natuurlijk, Je kunt aan de voorzijde de binnenvering vervangen en achter zou je ook alleen de veer kunnen vervangen. Dit lost vaak het probleem al op en is vele malen voordeliger dan de hele mik te vervagen.

Succes, Margrieta

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Progressieve veren in de voorvork
« Reactie #7 Gepost op: 09-05-2005, 16:30 »
Ik heb volgens mij voor de progressieve voorveren van WP ca. €75,- betaald. Nog € 10,- vorkolie erbij en je bent klaar.
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Progressieve veren in de voorvork
« Reactie #8 Gepost op: 09-05-2005, 16:59 »
Als ik het zo lees kan ik ze beter eerst in me XT hangen. Die is nu meer als mijn offroad fiets bedoelt. Maar eens kijken wat de kosten zijn hiervoor.

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Progressieve veren in de voorvork
« Reactie #9 Gepost op: 09-05-2005, 20:17 »
Heb ik weer, zo te zien zijn ze er niet voor mijn model XT, de 43F

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Progressieve veren in de voorvork
« Reactie #10 Gepost op: 09-05-2005, 23:09 »
Zit daar een zelfde voorvork in als een 3TB? die heeft marianne namelijk en daar hebben we wel WP-vering voor kunnen krijgen...
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Progressieve veren in de voorvork
« Reactie #11 Gepost op: 10-05-2005, 07:05 »
Dat moet ik even navragen, geen idee wat er in de jaren veranderd is

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Progressieve veren in de voorvork
« Reactie #12 Gepost op: 13-05-2005, 10:18 »
Nog even een aanvulling.
Ik ben gisteren met een paar leden van de GSclub naar Hyperpro geweest, voor uitleg en evt installeren van nieuwe veren/schokdempers. Er is echt van alles mogelijk, dus ook andere veer op oude schok. Ze hebben ook de invloed van een andere achterveer gedemonstreerd op een 1150GS en dat is behoorlijk.

Daarnaast ben ik erg te spreken over de service van Hyperpro. Ik had mijn 2e hands hyperpro schokbreker/veer meegenomen, want hij sloeg toch nog een enkele keer door en daardoor was de lak eraf gegaan, waar de windingen elkaar raken. Omdat de lak er niet af mag springen, hebben ze kosteloos de veer vervangen voor een sterkere veer.
En ik had mijn voorpoten meegenomen, voor nieuwe olie en de vraag of die TT veren wel goed waren. Hij vond de veer op zich goed, er zit alleen een verschil in de afwerking. De hyperpro veren worden gepolijst, zodat ze geen "schraapsel" afgeven. De TT veren waren onbewerkt, dus gaven wel dat schraapsel af (was ook te zien aan de olie die eruit kwam) Op zich geen drama, dus ik heb het bij de TT veren gelaten (vond dat wel heel eerlijk van die man, hij had me ook nieuwe veren aan kunnen praten) Totale kosten voor het vervangen van de olie: 15 Euro!!

Dus ik kan het je zeker aanraden om een keer een bezoekje aan Hyperpro af te leggen. Hij geeft je waarschijnlijk ook eerlijk advies over de vergelijking met WP veren e.d.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Progressieve veren in de voorvork
« Reactie #13 Gepost op: 14-05-2005, 20:39 »
Inmiddels ook een setje progressieve veren in mijn voorvork gebouwd, in combinatie met 15 W olie, had ik (tot zover ik heb kunnen testen) al veel eerder moeten doen, rijdt gewoon veel strakker. Nu alleen van achteren nog een aanpassing...eerst sparen...

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 33
Re: Progressieve veren in de voorvork
« Reactie #14 Gepost op: 17-05-2005, 22:01 »
vandaag mailtje gehad voor progressieve veren van Hyperpro voor yamaha xt600, kosten inclusief montage €350.
voor en achter.

laat ik zeker doen want wat er orgineel gemonteerd is geeft het effect van een  wipkip.  ::)

gr jan