Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Auto  (gelezen 7940 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 180
Re: Auto
« Reactie #15 Gepost op: 21-11-2012, 21:12 »
Ik rijdt een goedkope 205, vaste lasten zijn laag. Af en toe wel een klein dingetje maar dat is dan voor een paar tientjes wel op te lossen, schijfremmen en blokken voor 100 euro, bandje kost 35 euro. Wegenbelasting 15 euro, verzekering een 10tje en het rijdt ongeveer 1:15, mits je rustig aan doet.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Auto
« Reactie #16 Gepost op: 21-11-2012, 21:48 »
Zoiets is toch al eens besproken hier: campertje, liefst diesel VW busje met alles d'r op en d'r an, wegenbelastingvrij?

Als je veel km's zou rijden dan is een Volvo 850 op LPi beslist een aanrader; korting op wegenbelasting vanwege schone uitstoot; een vette station van 1.600 kg loopt schoner dan een Prius qua uitstoot!

Die van mij staat op 5 ton en gebruikt nog altijd geen olie. Ik rij 30K per jaar met deze bak.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 180
Re: Auto
« Reactie #17 Gepost op: 21-11-2012, 21:57 »
Ik zou niet meer gokken op wegenbelasting vrij, daar kan wel eens verandering inkomen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Auto
« Reactie #18 Gepost op: 21-11-2012, 22:02 »
- volvo's: tja zwaar!, en die wegenbelatingtabel gaat ook exponentieel omhoog he! (dan is Lpi toch echt duur). ps.: Bijna alle auto's zijn LPG3 tegenwoordig hoor. wegebelasting is dan ongeveer 1,5x benzine. diesel is grofweg 2x benzinetarief, maar dieselauto is vaak ook weer wat zwaarder.
- belastingvrij: ja als je heel weinig kms rijdt, van auto-sleutelen houdt, en risico wil nemen dat het verandert...
- 205: ja leuk... maar mag daar een kar achter met 2 motoren? Ik denk dat ie ongeremd maar 400 kilo mag trekken en dan kom je er echt niet. dat rijdt ook nog eens niet heel aangenaam.




Offline member

  • *****
  • Berichten: 3542
Re: Auto
« Reactie #19 Gepost op: 21-11-2012, 22:20 »
Steve had indertijd een hele truttige Subaru, volgens mij een onverwoestbaar ding en niet duur.

Ik heb nog een oude Benz 240D te koop, loopt 1 op 12,6, stinkt naar diesel en is optisch niet zo mooi maar de bodem is helemaal 100% dankzij een investering van teveel .... zeker nu de vrijstelling houderschapsbelasting wordt opgeheven ... wanneer eigenlijk?
Big....is history ..... 640 ook, 690EnduroR ook, nu een Yamaha T7 en een CRF450 2006 en een CRF 450 Rally 2007

Offline member

  • *****
  • Berichten: 539
Re: Auto
« Reactie #20 Gepost op: 21-11-2012, 22:27 »
Steve had indertijd een hele truttige Subaru, volgens mij een onverwoestbaar ding en niet duur.

Ik heb nog een oude Benz 240D te koop, loopt 1 op 12,6, stinkt naar diesel en is optisch niet zo mooi maar de bodem is helemaal 100% dankzij een investering van teveel .... zeker nu de vrijstelling houderschapsbelasting wordt opgeheven ... wanneer eigenlijk?
Is nog niet zeker, maar waarschijnlijk vanaf januari, kijk ff op autovisie.nl


Offline member

  • *****
  • Berichten: 180
Re: Auto
« Reactie #21 Gepost op: 21-11-2012, 22:58 »
Met zo'n 205 moet het net aan lukken om twee motoren te trekken op een zo'n motolug aanhanger, maar het zal niet overhouden.


Heb ook wel naar een Skoda Fabia benzine zitten kijken, compacte wagen die je voor rond 2000 euro wel kan vinden. Er schijnt een zwakke serie tussen te zitten, distributie ketting, maar daar kan je op het WWW vast wel achter komen.


Wat is het budget en verwachte aantal KM per jaar?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Auto
« Reactie #22 Gepost op: 21-11-2012, 23:08 »
of het lukt en of het fijn rijdt is vraag 1, of het MAG is vraag 2!  een 205 weegt iets van 900 kilo en dan mag je meestal 800kg trekken ... maar alleen geremd! Dus dan moet je een enkelassige geremde aanhanger vinden! als je geen E-rijbewijs hebt moet ie ook nog onder die 800 kilo blijven kwa totaalgewicht (leeg + mogelijke lading!).
ok: enkele enduro op een licht motortrailertje kan er dus wel prima mee he! (dan heb je 350 kilo er achter ofzo), maar dan houdt het ook op.
je kunt ook nog bij de seats kijken natuurlijk... ibiza-st (ook met 1.2 diesel belastingvrij.), maar er zijn ook zat ander auto's.


waarom geen busje overigens?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 180
Re: Auto
« Reactie #23 Gepost op: 21-11-2012, 23:22 »
Als je van plan om er 3 keer per jaar een aanhanger achter te hangen dan kan het wel, wil je ieder weekend op pad of ermee naar Spanje dan wordt je inderdaad dood ongelukkig in een 205.


Het einde voor de belastingvrije eco diesels komt ook al inzicht, die zijn straks met inruilen geen rochel waard als iedereen er achterkomt dat diesel duur is met wegenbelasting.

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: Auto
« Reactie #24 Gepost op: 22-11-2012, 01:21 »
Trekken is het probleem ook niet, dat is stoppen. Maar het moet op kenteken gewoon mogen...

Diesel gaat hem zowiezo niet worden dus benzine kan bij de vereiste lijst. LPG is mooi, maar kan wegens belasting volgens mij voor mij nog niet uit helaas.

Busje heb ik ook overwogen. Maar denk dat ik dan relatief toch duur uit ben, zeker als je de kwaliteit meeneemt. Je kunt een vrij nette auto kopen voor 4000 met niet zo veel kilometer. Busje is bijna altijd diesel en veeel kilometers en vaak ook stuk ouder voordat die in de prijscategorie komt. Daarnaast lastig voor vriendinlief. Ik heb een aanhanger ter beschikking voor niks, dus enkel een trekhaak is voldoende. Ik zal eens de exacte gegevens van die aanhanger opzoeken.
ARM facebook HIER

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Auto
« Reactie #25 Gepost op: 22-11-2012, 06:39 »
Ongeremd mag een auto bijna nooit 750 kg trekken, let daar even op. Meestal is het ongeveer de helft van het gewicht van trekkend voertuig.
Veel auto's wegend rond de 1200 kg, dus vaak mag je dan 600 kg trekken. 


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Auto
« Reactie #26 Gepost op: 22-11-2012, 07:38 »
Ik heb al 5 jaar een Feroza uit '96. Is nog nooit iets mee geweest! Relatief zuinig voor dit type auto (1:11) en je komt na afloop van een ritje ook nog eens van een weiland af met je kar door het natte gras. En je kunt af en toe even lekker 4x4-en als je de tweewieler zat bent.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3423
Re: Auto
« Reactie #27 Gepost op: 22-11-2012, 10:16 »
Steve had indertijd een hele truttige Subaru, volgens mij een onverwoestbaar ding en niet duur.

Ik heb nog een oude Benz 240D te koop, loopt 1 op 12,6, stinkt naar diesel en is optisch niet zo mooi maar de bodem is helemaal 100% dankzij een investering van teveel .... zeker nu de vrijstelling houderschapsbelasting wordt opgeheven ... wanneer eigenlijk?

Ja klopt, een Subaru Impreza Plus. Als ik zei dat ik een Impreza  begon iedereen te kwijlen, maar de Plus is een soort stationwagen, met maar 95 pk, 1600cc en zonder spoiler achterop. Maar er mocht wel een flinke kar achter, want 4wd, en een mooi boxermotor geluidje. Alleen verbruik was 1 op 11, dat was minder. Hij was dan wel weer snel WRC blauw.
Ik had m echt gekocht op 1) Japans (want betrouwbaar), 2) AWD (want rijdt lekker) en 3) niet zo populair (want goedkoper). En dan bleef deze over.
 
Als je geen kinderen hebt,  is zo'n klein bestelwagentje niks, waar die koeriers in rijden? Een Berlingo oid.
 
Of als je ze wel hebt (of wil) een Dacia (das Renault, meen ik) Logan. http://www.autotrack.nl/tweedehands/dacia/logan_mcv/9401589
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Auto
« Reactie #28 Gepost op: 22-11-2012, 11:38 »
ik heb er een polo bij gekocht..(polo, rare naam ;))
een sdi loopt 1 op 22 op de snelweg. ik had uitgerekent dat als ik daar 3 keer per week mee rij i.p.v. m'n andere auto dat ik na 3/4 jaar er de aanschaf, belasting, verzekering al uit had door het verschil in brandstof verbruik...
je moet alleen een beetje op passen met de sdi-tjes voor de versnellingsbak...maar een ruilbak heb je voor €250 wat natuurlijk veel geld is voor een auto van €750 :)

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4775
Re: Auto
« Reactie #29 Gepost op: 22-11-2012, 18:30 »

Ja klopt, een Subaru Impreza Plus. Als ik zei dat ik een Impreza  begon iedereen te kwijlen, maar de Plus is een soort stationwagen, met maar 95 pk, 1600cc en zonder spoiler achterop. Maar er mocht wel een flinke kar achter, want 4wd, en een mooi boxermotor geluidje. Alleen verbruik was 1 op 11, dat was minder. Hij was dan wel weer snel WRC blauw.
Ik had m echt gekocht op 1) Japans (want betrouwbaar), 2) AWD (want rijdt lekker) en 3) niet zo populair (want goedkoper). En dan bleef deze over.
 
Als je geen kinderen hebt,  is zo'n klein bestelwagentje niks, waar die koeriers in rijden? Een Berlingo oid.
 
Of als je ze wel hebt (of wil) een Dacia (das Renault, meen ik) Logan. http://www.autotrack.nl/tweedehands/dacia/logan_mcv/9401589

Rijd zelf voor werk in caddy's, nemo's, traffic, transits etc. Maar bijna allemaal diesel of duur (en zwaar) Plus dat je daar niet fatsoenlijk een motor in krijgt en dus het voordeel weg is. Mijn CR250 past net in een grote traffic kwa hoogte.
ARM facebook HIER