Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Advies. gewoon  (gelezen 16896 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 71
Advies. gewoon
« Gepost op: 29-09-2014, 10:12 »
Beste arm'ers


Morgen kom ik weer voor vast terug uit het buitenland dus ik zoek weer een leuke (budget) motor. Budget is zo rond de 1000€, kan iets omhoog. Maar dat gaat dan weer af van het budget vd auto haha.
Ik heb mijn keuze uiteindelijk beperkt tot 2motoren (de titel). Getwijfeld tussen husqvarna610/570, maar die zijn te onderhoudsgevoelig. Kle500 is te klein, te laag, ziet er met mij postuur niet uit. Klr/klx hebben een stukje minder vermogen en de vering is slechter. Transalp/tdm/xtz is teveel allroad zag maar. Wss nog wel wat maar die kan ik op het moment niet bedneken.
Ik heb hiervoor een xt600 2kf 1987 gereden en dat was top. Alles kon, niets ging kapot, vakanties van zomaar 3000km met zn 2en erop. Maar ik wil toch ook andere motoren en merken ervaren.


Na een hoop gelezen te hebben over allerlei motoren heb ik toch nog wat vragen over de 620. Hoe onderhoudsgevoelig zijn ze? En hoe betrouwbaar op vakanties? Passen er passangerpegs op?


Dus wat ik wil is beter offroad leren rijden, maar ik wil toch ook nog wel weg kunnen met mn meisje achterop. 2 motoren is geen optie.


Iemand nog tips, op-, aanmerkingen voor beide motoren?


Albast bedankt,
The man, the myth, the hoff

Offline member

  • *****
  • Berichten: 849
Re: Advies. Xr600r of ktm620 lc4
« Reactie #1 Gepost op: 29-09-2014, 10:22 »
Koop geen XR600. Niet doen. Nooit, never. Dikke kans dat de nokkenas en de lagering in de kop kapot zijn of binnenkort gaat. Uiteraard zijn er voorbeelden van mensen die er eentje voor een prikkie hebben gekocht en die er al jaren probleemloos mee rijden. Maar zo zijn er te veel voorbeelden van mensen die er eentje hebben gekocht er al een hadden, problemen kregen, doe boel volledig gereviseerd hebben en alsnog liep het blok stuk.
 
Zo, mijn frustratie is eruit.
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1453
Re: Advies. Xr600r of ktm620 lc4
« Reactie #2 Gepost op: 29-09-2014, 11:09 »
N.a.v. Je vraag zou ik zeker een XT kopen" :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: Advies. Xr600r of ktm620 lc4
« Reactie #3 Gepost op: 29-09-2014, 12:39 »
Waren die Hondas zo slecht dan ???
Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 71
Re: Advies. Xr600r of ktm620 lc4
« Reactie #4 Gepost op: 29-09-2014, 15:45 »
Bedankt voor de reactie. Misschien is dat de reden dat er zoveel xr op mp te koop met een gereviseerd blok en weinig kms?
Ik kwam ook nog een klx650 van 93, toch nog twijfelen.


Ook gekeken naar een funduro van bmw, die is ook te klein/laag. Ook naar een dr800, maar daar zijn niet zoveel onderdelen van en ik denk dat de doorverkoop wat lastiger is.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2261
Re: Advies. Xr600r of ktm620 lc4
« Reactie #5 Gepost op: 29-09-2014, 16:04 »
Dergelijke bouwjaren op marktplaats zijn nou eenmaal motoren van de 8-ste of 9-de eigenaar met alle complicaties van dien.

Kijk eens bij http://www.offroadcentrum.nl/producten/motoren-offroad-allroad-enduro-cross
dat geeft je in elk geval meer zekerheid als een koop op MP.

Honda´s zonder accu zijn nou eenmaal motoren met de minste problemen. Waren in die tijd erg populair en zijn wereldwijd in enorme aantallen verkocht.






Eindh. Tilb. dBosch, Pireneos, Cantabria, Albarracin, Boade Senez.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 176
Husaberg 570, 640 Lc4 Scrambler

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Advies. Xr600r of ktm620 lc4
« Reactie #7 Gepost op: 29-09-2014, 17:30 »
Hmmm wat jij wilt kan niet. Maar, je bent niet de eerste hoor haha

Ik ben zo'n XR man. Volledige blokrevisie en gepimpt. Met een pumpercarb was die potenter dan mijn 620 nu. Helaas, die XR ging mooi weer kapot. Bodemloze putten zijn het.

Die 620 is wel een lekkere motor, maar weer heel wat anders dan die XR. Ik heb een SuperComp en die kwamen allemaal met een SEM-ontsteking. Gaat ook steeds weer kapot. Dus, DIE 620 da's ook kut. Latere modellen kregen om die reden een Kokusan ontsteking (tip).

Maar, beide zijn ras-enduro's. Eerste volgende stap omhoog is bijvoorbeeld een 640 Adventure. Die heeft wel passagiers voetsteuntjes. Feitelijk een 620/640 maar dan met meer plastic.


Succes met je keuze  ;)



Avonturier!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 71
Re: Advies. Xr600r of ktm620 lc4
« Reactie #8 Gepost op: 29-09-2014, 18:20 »
wat een slecht nieuws van die XR zeg, ik dacht dat dat toch wel sterke dingetje waren. Ik denk dat ik idd maar afzie van het kopen van een XR600. De KTMs in mijn budget zijn de 620lc4 van begin jaren 90. De rest zijn gewoon te duur.


Misschien toch maar een XT (met veel KMs) overwegen: http://www.motorshopper.nl/advertentie/47835/Yamaha-XT-600-E/Te-koop-XT600e.html#afbeelding:1


KLX is misschien toch ook wel wat?
http://link.marktplaats.nl/m821250320
http://link.marktplaats.nl/m848147632




Pff het is lastig, misschien een KLE helemaal verhogen met dogbones, progressieve veren erin (misschien de voorvork verlengen..)?


haha help


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: Advies. Xr600r of ktm620 lc4
« Reactie #9 Gepost op: 29-09-2014, 19:36 »
Tja, 1000 euro is wel een beetje weinig budget. Ik heb zowel XR600's gehad en nog steeds 620LC4. De XR is in principe geen onbetrouwbare motor maar is erg gevoelig voor verkeerd onderhoud. Als je olie hebt gewisseld en het oliesysteem niet ontlucht dan is er geen smering en loopt de boel begrijpelijk kapot. Dat is héél veel XR-en overkomen. Moet je wel weten, anders kassa! Verder gaat de ontsteekspoel wel eens kapot. En de derde versnelling, die kan stuk gaan met name door springen. XR-en zijn wel gebruikt waar ze voor gemaakt zijn en hebben dus doorgaans een zwaar leven achter de rug. Een met liefde onderhouden exemplaar kan een goede koop zijn waaraan je nog lang plezier kunt beleven.


De LC4's van vóór '97 zou ik laten staan. Geen balansas (ook met balansas zijn ze nauwelijks te harden) en een droge ontsteking die overigens relatief goedkoop te repareren is en een primitief oliesysteem. Vanaf 97 zijn ze redelijk en mits enkele typische zwakke punten in de gaten gehouden worden een fijne motor. Rijdt je een LC4 alsof het een XT is (lage toeren) dan gaat hij onherroepelijk kapot. En met zijn tweeën erop?......... Met geen van beiden!


Zoek anders een frisse XR400? Of een DR600, een onderschatte motor voor redelijk geld.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: Advies. Xr600r of ktm620 lc4
« Reactie #10 Gepost op: 29-09-2014, 20:17 »
Tja, die klr is een jaar of 15 onveranderd gebleven en de laatste update van 2008 is ook voornamelijk optisch. Dat zal vast niet zijn omdat ze slecht zijn. En absoluut binnen je budget. 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7963
Re: Advies. Xr600r of ktm620 lc4
« Reactie #11 Gepost op: 29-09-2014, 21:52 »
Vraag eens aan Matje rijd een KLR maar daar zit volgens mij niet zoveel verschil in.
Hij weet precies de puntjes van aandacht.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Advies. Xr600r of ktm620 lc4
« Reactie #12 Gepost op: 29-09-2014, 22:08 »
Dr 650 se zoeken. Hebben er twee gehad. Dingen zijn goed, doorgaans niet duur en kunnen alles. Net vrij zeldzaam, dus lang zoeken. Maar voor dat geld koop je al vlug een frikadel,  met wat mazzel heb je een goeie...

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 71
Re: Advies. Xr600r of ktm620 lc4
« Reactie #13 Gepost op: 29-09-2014, 22:24 »
Tja, die klr is een jaar of 15 onveranderd gebleven en de laatste update van 2008 is ook voornamelijk optisch. Dat zal vast niet zijn omdat ze slecht zijn. En absoluut binnen je budget.


Je bedoeld kle neem ik aan.


En member jij bedoeld wel klr? Of toch ook kle? Als het kle is zal ik matje even pb sturen.


Er staat een dr650se op mp, maar ik heb de specs opgezocht en de seat height is 15cm lager dan die van een xr600. Das ook weer erg laag net als de kle. De kle is eenvoudig met dogbones te verhogen, de dr weet ik niet.

Iemand ervaring met klx650?


Allemaal bedankt voor de reacties. Ik lees dit soort dingen graag.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7963
Re: Advies. Xr600r of ktm620 lc4
« Reactie #14 Gepost op: 29-09-2014, 22:38 »
Sorry ik weet het niet,moet je echt aan Matje vragen. ???
Heb wel 2 weken met hem opgereden tijdens de laatste WYOA.
Maar toch niet goed opgelet.