Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Motoren in standaard aanhangwagen?  (gelezen 26712 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Motoren in standaard aanhangwagen?
« Gepost op: 21-10-2009, 10:50 »
een echte motortrailer is wel handig, maar mij te beperkt in gebruik: ik wil graag een aanhangwagen welke ook gebruikt kan worden om bouwafval en andere spullen te vervoeren. dan kom je dus al snel uit bij een gewone aanhangwagen zoals deze:


maar deze heeft een binnenbakmaat van 257 x 132 cm. is dit groot genoeg voor 2 motoren? de lengte zal wel lukken, het gaat me vooral om de breedte. er moeten bijvoorbeeld een DL650 en een XT660Z in passen.
 
zijn er mensen hier met ervaring met het vervoeren van 2 motoren in een gewone aanhanger? in levende lijve heb ik alleen nog aanhangers met 1 motor erin gezien

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Motoren in standaard aanhangwagen?
« Reactie #1 Gepost op: 21-10-2009, 11:21 »
ik heb een houten frame dat ik op mn aanhanger kan leggen, waardoor het een soort aanhanger wordt!
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: Motoren in standaard aanhangwagen?
« Reactie #2 Gepost op: 21-10-2009, 11:42 »
Precies jouw punt heeft mij ook altijd doen twijfelen over een normale aanhanger. Ik heb ook ooit een KTM adventure en een Africa Twin op zo'n 'aannemersaanhanger' (250x130) gezet en durfde er niet mee te gaan rijden. De motor staan dan zo op het randje tegen het zijschutbord aan dat je deze niet goed vast kunt zetten. Ik kon de spanbanden niet goed en overtuigend vastzetten.
Afgelopen zaterdag heb ik echter toch zo'n aanhanger gekocht. Ik moet voorlopig aardig wat klussen aan/in huis en heb nu tevens een geschikte aanhanger voor mijn motor. Dat er geen tweede bij kan vindt ik niet erg.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3421
Re: Motoren in standaard aanhangwagen?
« Reactie #3 Gepost op: 21-10-2009, 11:51 »
Ik heb ook een vergelijkbaar smal aanhangertje, en 2 motoren krijg ik er wel in, als ik ze om en om zet. Ik heb dat koprek wel een stukje afgezaagd, anders komt de kentekenplaat knel te zitten.

Alletwee met de neus naar voren kan ook wel, maar dan zitten de sturen elkaar in de weg.

Tot nu toe heb ik er alleen "lichte" TT's/WRren in gehad, allroad als een DL/XTZ zijn toch een stukje breder en massiever.   
 
Er zaten haken in aan de zijkant, en ik heb er zelf ogen in gezet IN de bak. die gebruik ik als ik 2 motoren  vervoer. Ik heb altijd geleerd dat de afstand tussen het stuur en het oog evengroot moet zijn, zodat de spandbanden even strak staan en alles recthop blijft staan. Maar een beetje heen en weer schudden doen ze altijd. 
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 733
Re: Motoren in standaard aanhangwagen?
« Reactie #4 Gepost op: 21-10-2009, 12:01 »
Toevallig, ik ben net van plan om van de week daar 1tje uit te zoeken. om dezelfde reden (2 motoren) kijk ik naar de 257 x 157 uitvoering. Waarschijnlijk ook maar de dikkere as erop. Kreeg de tip van arm-er ktm640, hij heeft er zelf ook 1 en is nog steeds tevreden.
 
Iemand andere tips om op te letten of wat juist niet te doen?
 
 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: Motoren in standaard aanhangwagen?
« Reactie #5 Gepost op: 21-10-2009, 12:05 »
Ik heb bij de maker van Carrymate in Deurne een frame in mijn bus laten maken.

Kijk ook even bij Carrymate:
http://www.carrymate.eu/nl/?p=accessoires&id=8
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Motoren in standaard aanhangwagen?
« Reactie #6 Gepost op: 21-10-2009, 12:13 »
Ik leg er twee zelfgemaakte rekken in (ijzer),  met koker en vleugelmoer uit elkaar te halenVoor verspringt hij 30 cm. Komen de sturen niet naast elkaar. Achter zo dat de banden niet zijdelings weg kunnen schuiven.

Rekken wel zo maken dat het geen lompe constructie is, je wilt het ook ergens opbergen.

Misschien kun je twee van deze verspringend aan elkaar koppelen.
http://images.google.com/images?hl=nl&rls=com.microsoft:en-US&um=1&ei=k97eSp_gLsLl-Qap2sgy&sa=X&oi=spell_reissue&resnum=0&ct=result&cd=1&q=motor+inrijklem&spell=1&start=0
Dan wel een haak om voorschot maken. zodat hij niet achteruitglijdt.


Bak groot: als je wel eens wat klust en een plaat  1,22 x 2,44 past die er in?

En bij het vastzetten gesloten ogen gebruiken. Geen haak om de open haak van de kar. ;)

En als je je kar ergens neerzet wil je niet dat ze de constructie even van je kar halen. ;)


Ik heb hier ook zo'n inrijconstructie ding liggen, maar met noppenbanden blijft hij toch niet mooi recht op staan
Michelin T63

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1191
Re: Motoren in standaard aanhangwagen?
« Reactie #7 Gepost op: 21-10-2009, 12:13 »
Vast zetten is geen probleem, maak wel iets van een goot waar de wielen in staan. Kunnen ze niet weg glijden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: Motoren in standaard aanhangwagen?
« Reactie #8 Gepost op: 21-10-2009, 12:19 »
ik heb geen bus en mijn werkgever gaat er ook geen 1 leasen voor me ;) ik zal het dus met een aanhanger moeten doen :P
al is het inklemsystem wel interressant! ik kan ze namelijk alleen maar vinden voor maximaal 19" voorwielen. hoeveel was je kwijt voor die klemmen als ik vragen mag?

ik was ook van plan ogen in de bak te maken voor de spanbanden op de juiste plaatsen (hoeken en het midden). het lijkt erop dat ik dus beter voor de 157cm brede aanhanger kan gaan omdat ik anders ruimtegebrek krijg voor het vastmaken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Motoren in standaard aanhangwagen?
« Reactie #9 Gepost op: 21-10-2009, 12:49 »
Ik heb een gewone aanhangwagen, alweer sinds tijden.

Enige wat ik doe is motor vastzetten en een houtblok tussen voorwiel en spatbord.
Heb dus geen goot of wat dan ook, enige is je dient eea met gezond verstand vast te zetten, maar dat moet ook met een motoraanhanger.
Voorwiel zet ik altijd nog extra vast net zoals het achterwiel tegen verschuiven.

Dr passen dan bij een bmw boxer en een ktm exc naast elkaar :)

Maat bak is 150 x 220breed en lang zat voor niet boxer motoren (als je er meer motoren op kwijt wil)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3421
Re: Motoren in standaard aanhangwagen?
« Reactie #10 Gepost op: 21-10-2009, 13:18 »
Als je een iets grotere tandemasser neemt kunnen er wel 4 kleintjes in
 



 
Bleef tot Kroatie goed zitten
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1791
Re: Motoren in standaard aanhangwagen?
« Reactie #11 Gepost op: 21-10-2009, 13:28 »
Gebruik al jaren zo'n "bouwvakkerskar" Zette d'r altijd vrolijk 2 motoren op.
Vriendje van me had n.l 2 beugels gemaakt die ik bovenaan (buitenkant) het voorhek heb vastgezet met 2 bouten. Oogje in de binnehoek gelast voor he spanband. Gewoon binnen de breedte van de spatborden blijven, maar daarmee zitten je sjorbandjes net schuin genoeg. (je wint 2x ca 25 cm!)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1876
Re: Motoren in standaard aanhangwagen?
« Reactie #12 Gepost op: 21-10-2009, 13:34 »
Gebruik al jaren zo'n "bouwvakkerskar" Zette d'r altijd vrolijk 2 motoren op.
Vriendje van me had n.l 2 beugels gemaakt die ik bovenaan (buitenkant) het voorhek heb vastgezet met 2 bouten. Oogje in de binnehoek gelast voor he spanband. Gewoon binnen de breedte van de spatborden blijven, maar daarmee zitten je sjorbandjes net schuin genoeg. (je wint 2x ca 25 cm!)

heb je daar een foto van (liefst met de motoren erop)?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1078
Re: Motoren in standaard aanhangwagen?
« Reactie #13 Gepost op: 21-10-2009, 17:48 »
Gaat zeker lukken.

Ik zal vanavond als ik thuis ben even kijken voor een mooie foto.

Maar dit jaar heb ik een KTM 950 Adventure en een KTM 950 Super Enduro in een zelfde soort aanhanger vervoerd naar Zakopane, Polen.
Leven is makkelijker dan je denkt, maar moeilijker als je denkt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 507
Re: Motoren in standaard aanhangwagen?
« Reactie #14 Gepost op: 21-10-2009, 19:44 »
Ik heb er ook wel prima ervaring mee. Grootste plus: je hebt een gewone aanhanger voor ontelbaar veel doeleinden!
 
Als je een nieuwe wilt kopen zou ik wel voor een merkkarretje gaan, die zijn (mijns inziens) best een paar honderd meer waard. Ik heb zelf een Anssems BSX (toegeven, goedkoop uit een veiling van een failliet aanhangerbedrijf) en dat bevalt top: overal ogen voor spanbanden (groot, klein, onder, boven, voor en achter en in het midden en dan nog daartussenin), standaard neuswieltje, keggen en steunen om de borden vlak te houden voor lange dingen. En echt de top: zijmarkerings verlichting op een aanhanger van net 2 meter, net een rijdende kestboom.
 
Rijprofielen lijken me onzin: op een motoraanhanger zit het wiel ook nooit tegen zo'n profiel aan.
 
Vorige maand met een gehuurde motoraanhanger (we waren met zijn drieen) naar de Alpen gereden, pas de terugweg kreeg ik er een beetje vertrouwen in -> die motoren blijven wiebelen.
Find me on Phonebook