Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: De slaapzak anno 2010?  (gelezen 14621 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: De slaapzak anno 2010?
« Reactie #15 Gepost op: 21-01-2010, 09:48 »
Ik heb nu een paar jaar een vrij dunne compacte super cheapy (xenos) slaapzakje gebruikt in combinatie met een zijden slaaphoesje/zakje, pakje is kleiner dan mijn hand en scheelt heel wat graden (hoeveel precies moet ik even opzoeken).
 
Heeft tot nu toe perfect gewerkt, als het heel warm is ga ik enkel "onder" de dunne slaapzak liggen, als het gewoon lekker is 's nachts lig ik "in" de dunne slaapzak en als het toch behoorlijk fris wordt buiten kruip ik eerst in de zijden zak en dan in mijn slaapzak.... Daarmee kon ik op een vrij breed temperatuurbereik comfi slapen..
 
Nu hebben we vrij veel geluk met het weer gehad (zijden ding maar 1 keer hoeven gebruiken, toen lag 's ochtends het ijs op de tent, maar yoch goed geslapen) maar dit jaar gaan we richting de Karpaten/Oekraine/Roemenie, dus kunnen we eens wat vaker wat minder geluk hebben. Dus wil ik gaar dat goedkope dunne slaapzakje vervangen door een wat kwalitatievere en warmere donzen slaapzak (wel in cimbi met het zijden zakje blijven gebruiken). Je hebt tegenwoordig prima donzen slaapzakken die een waterdichte buitentijk hebben, dus zou je alleen je eigen zweetvocht een beetje in de gaten moeten houden....
Welk temp.gebruik ik ga kopen moet ik mij ook nog in verdiepen...
 
Verder zou je qua tem.bereik ook nog rekening moeten houden met: slaap je in je eentje in een hele ruime tent, of lekker knus met z'n tweetjes in een kleine tent....

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: De slaapzak anno 2010?
« Reactie #16 Gepost op: 21-01-2010, 18:14 »
Dit is vast de slaapzak van 2010


Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: De slaapzak anno 2010?
« Reactie #17 Gepost op: 21-01-2010, 18:53 »
Gaaf, dat is een heel slaappak! Handig als je snachts naar de wc moet.  :D
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: De slaapzak anno 2010?
« Reactie #18 Gepost op: 21-01-2010, 20:52 »
nee hoor,









zit geen gulp in  :P

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: De slaapzak anno 2010?
« Reactie #19 Gepost op: 21-01-2010, 20:52 »
Paul heeft zoiets, eens vragen of ie een gulp heeft

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: De slaapzak anno 2010?
« Reactie #20 Gepost op: 21-01-2010, 21:08 »
Een goede slaapzak gaat jaren mee; ook bij intensief gebruik. Thuis niet in de reiszak laten zitten (zoals ik doe...  :-X), maar uithangen op zolder of in een kast. Ik heb een Mammut slaapzak. Deze heb ik in 1993 aangeschaft en is vrij intensief gebruikt in de eerste 5 jaren. Het isolerend vermogen loopt op den duur terug, maar dat komt ook omdat ik 'em dus niet uithang. Voor de vochtige perioden en om in de open lucht te kunnen slapen, heb ik er een bivvy bag bij. Meer info hiervan vind je hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Bivouac_sack. Ze zijn er in diverse types en verschillende kwaliteiten (ademend etc.). Ik heb een niet-al-te-dure van ongeveer 30 euro, en deze voldoet prima. Ga je echter naar warmere streken, dan is een gore-tex uitvoering aan te raden.
En een mooi tripje hebben jullie op de agenda staan!
350 EXC-F --- 790 Adventure R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3641
Re: De slaapzak anno 2010?
« Reactie #21 Gepost op: 21-01-2010, 21:56 »
Ik heb voor koudere tijden de nieuwste (drie delige) defentie slaapzak bij een dump op de kop weten te tikken. Het is wel een lomp ding en niet handig op een Midsummer.
Let wel op want de oude wordt ook nog verkocht en die is niet veel meer waard.
 
"Do not regret growing older. It is a privilege denied to many."
http://www.youtube.com/watch?v=eE_IUPInEuc&feature=youtube_gdata_player

Offline member

  • *****
  • Berichten: 294
Re: De slaapzak anno 2010?
« Reactie #22 Gepost op: 21-01-2010, 22:08 »
Ik ga voor de M90 met goretex hoes. Neem hem weer mee op trip naar Marokko eind januari.  4X4 met daktent, op de motor is de M90 wel wat groot om mee te nemen. In compressie zak toch al een aardig pakket.nMaar je hebt het nooit koud en je blijft droog, zelfs wanneer je buiten slaapt.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 138
Re: De slaapzak anno 2010?
« Reactie #23 Gepost op: 23-01-2010, 12:37 »
Ja, ik heb ook een M90 met Gore-tex hoes.
Prima ruime slaapzak voor een leuk bedrag.
Wel lomp idd!
Welkom to the jungle!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 85
Re: De slaapzak anno 2010?
« Reactie #24 Gepost op: 24-01-2010, 10:21 »
 
Mijn huidige slaapzak (Aldi, model goedkoop) was toch wel erg fris de laatste keer op 800 meter hoogte in Kautenbach (5 graden). Ik heb net de Nomad Travel Compact besteld via de Nomad website, ik was op zoek naar een relatief lichte mummy slaapzak voor rond de 0 graden. Decathlon heeft een vergelijkbare slaapzak in dons in het assortiment, helaas is die nu niet leverbaar.
 
http://www.nomad.info/nl/collection/slaapzakken_en_matten/lichtgewicht_en_compact/travel_lite/#

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: De slaapzak anno 2010?
« Reactie #25 Gepost op: 25-01-2010, 22:51 »

Mijn huidige slaapzak (Aldi, model goedkoop) was toch wel erg fris de laatste keer op 800 meter hoogte in Kautenbach (5 graden). Ik heb net de Nomad Travel Compact besteld via de Nomad website, ik was op zoek naar een relatief lichte mummy slaapzak voor rond de 0 graden. Decathlon heeft een vergelijkbare slaapzak in dons in het assortiment, helaas is die nu niet leverbaar.
 
http://www.nomad.info/nl/collection/slaapzakken_en_matten/lichtgewicht_en_compact/travel_lite/#

idd de donzen xl slaapzak bij decathlon moet je altijd bestellen en kan wel 3 maanden duren
wel een goeie slaapzak voor een leuke prijs

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1152
Re: De slaapzak anno 2010?
« Reactie #26 Gepost op: 30-01-2010, 10:27 »
Heb een paar avondjes besteed aan het uitzoeken van de do's en donts voor slaapzakken tot ca -5
Van belang is vulling, tijk en pasvorm
 
Licht: betekent dons, hoe hoger de vulkracht van de dons per gram, uitgedrukt in cu.in en hoe meer gram zuiver dons hoe warmer. Zo kun je slaapzakken het best vergelijken op warmte, fabrieksopgave is vaak wat optimistishc (indanks nen normen)
650+ cu.in = goede kwaliteit dons, 90/10 is goede zuiverheid, ganzendons is beter dan eendendons, en de tijk bij voorkeur waterdicht en ademend
 
Voor -5 slaapzak van minimale afmeting en gewicht onder de kilo ben je snel tussen 300 en 500 euro krijt. Yeti VIB 600 en The northface Hightail 900 zijn erg goed. Speciaal zaken die geen tussenleverancier hebben kunnen betere kwaliteit leveren voor (veel) minder.
 
Voorbeelden zijn het poolse cumulus en het engelse PHD. Die maken ook nog eens alles op jouw specificaties. Zelf de Cumulus MT500 besteld maar dan met pertex endurance waterdichte laag en 850+(!!) dons Cu.in 96/4 zuiver ganzendons, lange rits links, 450 gram dons, 800 gram comforttemp -7 incl verzenden..........200 euro
 
kiek das proat'n, zoals we bij ons in twente zeggen

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: De slaapzak anno 2010?
« Reactie #27 Gepost op: 30-01-2010, 15:03 »

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1152
Re: De slaapzak anno 2010?
« Reactie #28 Gepost op: 30-01-2010, 19:27 »
je kunt ook rechtstreeks in polen bestellen. scheelt weer wat.
 
http://www.sleepingbags-cumulus.com/Lite-Line-300,down-sleeping-bags,2.html

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: De slaapzak anno 2010?
« Reactie #29 Gepost op: 30-01-2010, 19:29 »
Mooie info!
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain