Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Allroad A-to-B navigatie  (gelezen 2329 keer)

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 8
Allroad A-to-B navigatie
« Gepost op: 24-05-2018, 13:51 »
Ik ben opzoek naar een 'nieuwe' navigatie.

In het verleden heb ik een TomTom (kortste route en dan een alternatief daarvan) en wel eens een wandel Garmin gebruikt.
Ook de site http://www.allroadmap.nl/ was erg leuk toen deze nog in de lucht was.

Wat ik graag wil is een kaart met off-road informative erop en dan een A-naar-B navigatie waarbij ik offroad aan kan zetten, snelwegen ed uit en dan een of andere leuk berekende route. Natuurlijk wil je ook ooit gewoon wel snelwegen kunnen gebruiken (dat kon niet bij die wandel Garmin)

Eigenlijk een soort functie die een mountainbiker graag wilt hebben.
Ik vind dit amper in de specs, wie helpt mij?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Allroad A-to-B navigatie
« Reactie #1 Gepost op: 24-05-2018, 16:43 »
Garmin Montana
Tomtom Rider weet ik niet zeker.
Osmand een app op hufterproof smartphone.
De laatste is de goedkoopste optie.
En kan serieus concurreren met de grote merken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 209
Re: Allroad A-to-B navigatie
« Reactie #2 Gepost op: 24-05-2018, 17:28 »
Garmin Montana
Tomtom Rider weet ik niet zeker.
Osmand een app op hufterproof smartphone.
De laatste is de goedkoopste optie.
En kan serieus concurreren met de grote merken.


Ik ben erg tevreden over Osmand. Kost even wat tijd om te leren maar zodra je het eenmaal onder de knie hebt is het een uitstekende navigatie met veel handige opties. Ik noem:
- downloaden van kaarten - bijna stafkaart detail.
- via gedownloade kaarten offline te gebruiken
- veel instel mogelijkheden wat betreft informatie in beeld
- routes downloaden van het internet, zo heb  ik de TET van DU, NL, BE en FR gedownload die je perfect kan rijden op navigatie


Let bij de aanschaf van je telefoon op de kompas-functie. Ik vind het prettig om op mijn beeldscherm de richting van kijken te zien bij stilstand. Veel telefoons missen deze optie waardoor je de navigatie pas goed kan gebruiken bij bewegen terwijl het soms fijn is om te oriƫnteren in stilstand. Regel ook een flinke SD kaart om te voorkomen dat je telefoon vol raakt van kaarten.


De telefoon koppel ik via bluetooth aan mijn headset waardoor muziek (spotify) automatisch wordt gedempt zodra er een route instructie is.


Ik zou deze optie zeker overwegen, je hebt immers een telefoon, camera en navigatie in 1.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 535
Re: Allroad A-to-B navigatie
« Reactie #3 Gepost op: 25-05-2018, 01:07 »
Ik ben opzoek naar een 'nieuwe' navigatie.

...

Eigenlijk een soort functie die een mountainbiker graag wilt hebben.
Ik weet niet hoe jij de heuvels af gaat maar een trail of een track rij ik anders.
Mountainbike; volg de flow en houdt de neus omlaag, af en toe controleren of het pad klopt
Motor; kijk op track, scan omgeving, repeat until cafe
Op de motor heb ik dan ook TwoNav met een groot scherm en op de fiets een Garmin met klein scherm.

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
Re: Allroad A-to-B navigatie
« Reactie #4 Gepost op: 25-05-2018, 09:38 »
Dit bestaat eigenlijk niet, omdat er geen kaartmateriaal is wat aangeeft of iets een onverharde weg is en toch toegankelijk voor motoren. Dan kan geen enkele navigatie een onverharde route maken. Daarom was allroadmap zo'n mooi initiatief.

Een onverharde route moet je dus of van te voren in elkaar zetten, of ter plekke ontdekken.


Ik hoor het graag als ik het mis heb, want zo'n navigatie zou ik ook wel willen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 189
Re: Allroad A-to-B navigatie
« Reactie #5 Gepost op: 25-05-2018, 09:43 »
Onverharde wegen zijn wel bekend, want mijn tomtom uit 2010 geeft netjes aan vermijdt "onverharde wegen". Ze zijn bekend op het kaart materiaal, want anders kan hij ze immers ook niet vermijden.  :)


Echter specifiek om motoren, nee dat bestaat volgens mij niet. Waar een auto kan rijden, kan je met een moto ook komen.  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 748
Re: Allroad A-to-B navigatie
« Reactie #6 Gepost op: 25-05-2018, 09:56 »

Niet een apparaat, maar een website: www.gpsies.com
Gebruik ik al enige tijd om tracks te tekenen.
Dat kan ie ook automatisch, van A-to-B dus, zoals de vraag was.
Zet wandelen of fietsen aan en elk paadje op de kaart wordt meegenomen.
Je weet natuurlijk niet of dit legale paden zijn.

Matje
--------------------------------------------------------------
I hate cruise control

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1532
Re: Allroad A-to-B navigatie
« Reactie #7 Gepost op: 25-05-2018, 13:18 »
Deze gebruik ik altijd, helemaal top ook. Je moet hier alleen alles met de hand tekenen.
http://www.gpsvisualizer.com/draw/
2021 690 Enduro R  -  Gamo Grizzly 1250 Whisper IGT 5.5

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
Re: Allroad A-to-B navigatie
« Reactie #8 Gepost op: 25-05-2018, 13:33 »
Onverharde wegen zijn wel bekend, want mijn tomtom uit 2010 geeft netjes aan vermijdt "onverharde wegen". Ze zijn bekend op het kaart materiaal, want anders kan hij ze immers ook niet vermijden.  :)


Echter specifiek om motoren, nee dat bestaat volgens mij niet. Waar een auto kan rijden, kan je met een moto ook komen.  ;)
Lang niet alle onverharde wegen staan op de standaard TomTom kaarten, en lang niet alle wegen die je TomTom vermijdt zijn ook daadwerkelijk onverhard. Staf/topokaarten zouden kunnen helpen, maar dan weet je nooit van te voren of je ergens wel of niet mag rijden. Wellicht een risico wat je wilt nemen als het een eenmalige rit is.

Offline member

  • starter
  • Berichten: 1
Re: Allroad A-to-B navigatie
« Reactie #9 Gepost op: 28-05-2018, 20:33 »
ik rij met de Wahoo elemnt, voldoende groot om goed te lezen, van origine een fietscomputer maar deed het perfect tijdens Parijs - Duinkerken.