Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: 690 Goodies Time  (gelezen 33010 keer)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: 690 Goodies Time
« Reactie #45 Gepost op: 11-06-2014, 01:15 »
Roadbook is er weer vanaf.... :-)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: 690 Goodies Time
« Reactie #46 Gepost op: 13-07-2014, 11:26 »
Zo, motortje is nu ook woon-werk verkeer gereed  ;D

Alleen die lange flap ziet er nu echt niet uit. Ik was al van plan om hem te vervangen door en SMC exemplaar, maar dat plan is nu dus naar voren gehaald. Voor die €30,-- die KTM voor een spatbord vraagt hoef je het niet te laten.

Kilometerteller is ook aangepast, KTM heeft de verstelling geblokkeerd. Dat kan je deblokkeren door in de kabelboom naar de telerunit de bruine draad los te halen. Dan is de wielomtrek aan te passen. Na het aanpassen de bruine draad weer terugzetten en de rest van de functies zijn weer aan te passen (de tijd dus...). Met veelvuldig wisselen is dit een beetje een K klus, dus ga ik op zoek naar een mooi klein schakelaartje (dipswitchje of zo) die ik in de bruine draad soldeer. Dan is het wisselen van de wielen een stuk sneller.

In een review van Visordown staat nog een puntje vaan aandaht als je zo'n ombouw doet:
Citaat
The 2014 690 range includes the SMC R, the Duke and the Enduro, and each has their own tailored ABS package. This means if you want to fit 17” wheels from the SMC R to the Enduro you’ll have to either disable the ABS or get your PhD in ECU fettling.


Wat ik hier precies mee moet ben ik nog niet achter. Het is wel zo dat dit model het snelheidssignaal van de abs unit af pakt, maar ik heb nog geen idee wat dit doet met de ECU. OP zich heb ik tijdens een testritje geen vreemde dingen kunnen constateren.

En nu na de Finlandtrip maar eens een dagje Marcel van Drunen inplannen :P

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: 690 Goodies Time
« Reactie #47 Gepost op: 13-07-2014, 12:41 »
De ABS heeft de wielsnelheid nodig om te berekenen wanneer het in moet grijpen. De wielsnelheid wordt gerepresenteerd door pulsen (een 'pulstrein') die vanaf de wielsensor komen (i.c.m. de geperforeerde schijf in het wiel).


De afstand tussen twee pulsen is een maat voor de afgelegde afstand aan de omtrek van het wiel. Je hebt nu een kleiner wiel dat sneller draait. Het zou kunnen dat het ABS de gecorrigeerde waarde gebruikt (zoals je die nu hebt aangepast door een andere wieldiameter in te geven), het zou ook kunnen dat het direct de pulstrein gebruikt. Detectie van een geblokkeerd wiel is nog altijd simpel: er komen geen pulsen meer. Maar met name het meten van de vertraging (de verlenging in afstand tussen twee pulsen) heeft nu een andere karakteristiek. Wellicht dat het ABS iets eerder of later ingrijpt  ??? .


 :-\
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: 690 Goodies Time
« Reactie #48 Gepost op: 15-07-2014, 21:54 »
Half goed, dit verhaal geldt voor het voorwiel.  ;)
Aan de achterkant berekent hij dichter bij de bron. Aantal ontstekingen in combinatie met versnelling geeft een omtreksnelheid van het wiel. Aangezien voor en achter allebei kleiner zijn nu zal het allemaal (hopelijk  :D ) niet zoveel uitmaken...


Ik zou dat zeker testen... :-X


De aanpassing van je wielomtrek heeft alleen gevolgen voor de betrouwbaarheid van het aantal daadwerkelijk afgelegde kilometers in je teller.


Toch?
Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1811
Re: 690 Goodies Time
« Reactie #49 Gepost op: 16-07-2014, 11:04 »
Half goed, dit verhaal geldt voor het voorwiel.  ;)
Aan de achterkant berekent hij dichter bij de bron. Aantal ontstekingen in combinatie met versnelling geeft een omtreksnelheid van het wiel. Aangezien voor en achter allebei kleiner zijn nu zal het allemaal (hopelijk  :D ) niet zoveel uitmaken...


Ik zou dat zeker testen... :-X


De aanpassing van je wielomtrek heeft alleen gevolgen voor de betrouwbaarheid van het aantal daadwerkelijk afgelegde kilometers in je teller.


Toch?

dus met ingeknepen koppeling geen abs?


en dan mag ik niet sarcastisch zijn  ::)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: 690 Goodies Time
« Reactie #50 Gepost op: 16-07-2014, 11:06 »
Op ADVrider zijn er mensen die de ABS er af hebben gehaald en weer conventioneel remmen. Die motoren blijven ook gewoon lopen. Ik denk eerder dat de ABS karakteristiek in de ABS unit zelf een beetje anders kan zijn. Maar misschien maakt de unit ook wel weer gebruik van de instelling van de wielomtrek, en compenseert dat dan weer.

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Moderator
  • *
  • Berichten: 4775
Re: 690 Goodies Time
« Reactie #51 Gepost op: 16-07-2014, 11:45 »
Toch wel handig om even zeker te weten. Liever geen ABS dan eentje die anders reageerd als waarvoor die bedoelt is.

( https://www.youtube.com/watch?v=OrD65i3FUcU blijft een ''leuk'' filmpje, als heeft het niet direct er mee te maken)
ARM facebook HIER

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: 690 Goodies Time
« Reactie #52 Gepost op: 18-07-2014, 15:45 »
SMC-2014 spatbord gemonteerd. Met ARM stikker is het originele spatbord, zonder het SMC geval:

Een stukje korter en ik denk een stevigere voorkant. Meer vormveranderingen die het bewegen door de rijwind een stuk moeten verminderen. Vandaag echter te warm om te gaan testrijden, eerst maar een biertje om het verloren vocht weer aan te vullen  ;)

Offline member

  • DR-Z462SM
  • *****
  • Berichten: 2464
Re: 690 Goodies Time
« Reactie #53 Gepost op: 19-07-2014, 17:42 »

en dan mag ik niet sarcastisch zijn  ::)

Sarcasme kan ik persoonlijk wel hebben, wat jij (regelmatig) doet is imo ronduit onsympathiek!
Je zou je ook onsterfelijk kunnen maken door gewoon uit te leggen hoe het dan WEL zit  :P

Mooi spatbordje (en de rest  8)) Ferd! Ook plaatje van de zijkant misschien? Dan wordt het pas echt duidelijk...

Old bikers never die, they just smell that way...

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: 690 Goodies Time
« Reactie #54 Gepost op: 19-07-2014, 19:07 »
Gevoelsmatig (dat zeg ik bewust) zit het meer aan de kant van de vermindering van de remdruk.
Een ABS meet of een wiel blokkeert. Dat zal niet veranderen bij verschillende wielomtrekken.
Alleen hoeveel druk er afgebouwd moet worden, zou wel eens kunnen uitmaken bij verschillende wielmaten  ::)
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: 690 Goodies Time
« Reactie #55 Gepost op: 19-07-2014, 22:08 »
Gerrit :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: 690 Goodies Time
« Reactie #56 Gepost op: 20-07-2014, 08:59 »
En een andere ABS-ring laten snijden, met in verhouding minder sleuven/nokken? Immers meet ABS normaalgezien de verschilsnelheid tussen wielen, en die is door de aanpassing van je wieldiameter voor (achter is het verschil veel minder groot)
mogelijk net te groot om de boel lekker te laten werken..

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: 690 Goodies Time
« Reactie #57 Gepost op: 22-08-2014, 14:07 »
De bestelling is binnen, dus maar even en setup gemaakt om met de huidige weersomstndigheden toch met de tankombouw aan de gang te kunnen:



Voordat de ombouw begint erst nog even naar de huidige gewichtsverdeling kijken:
Voorkant:


Achterkant:

Totaal dus 158,9 kilo met iets van 4 liter benzine in de tank en de SM wielen en banden erop.

Gewicht van het verzonden pakket (dus inclusief de verpakking):

Valt toch best wel mee om de benzinevoorraad van 12 naar 22 liter op te rekken.


Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: 690 Goodies Time
« Reactie #58 Gepost op: 22-08-2014, 14:18 »
En wat wordt er dan voor die €1000,-- in de doos gestopt??

Bij openen ligt er bovenop een zak met handleiding en los spul:

(voor de liefhebber ook te downloaden: http://www.rally-raidproducts.co.uk/image/data/PDF/EVO2tank%202014v3.pdf)

Er zit zowaar een beschermstikkerset in, dus die gaan we eerst digitalisern zodat ik mijn eigen stickers kan ontwerpen:


Tankbevestiging voor an het frame:


Bracket voor de spanningregelaar:


Zakje bevestigingsspul:


Mileubakje of zo, iig voor de carterontluchting:


Aansluiting van de voortanks op de achtertank, komt tussen de tank en de originele benzinepomp te zitten:


Geprefapte benzineslangen incl snelkoppeling en ontluchters voor de tankdopen:


Twee kapjes:


Gelukkig zitten er ook twee tanks in de doos:




En nog twee extra kappen om aan de voorkant van de tanks te bevestigen:

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1745
Re: 690 Goodies Time
« Reactie #59 Gepost op: 22-08-2014, 14:49 »
De tent staat al op. Kom ik vanavond wel barbequen! ;D ;D