Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Husqvarna 701 gekocht.  (gelezen 17132 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 75
Re: Husqvarna 701 kopen (of toch Yamaha Tenere 700?)
« Reactie #15 Gepost op: 18-12-2019, 15:26 »
zou die triple lekker aan de kerstboom hangen, een "echte" all/ offroad kopen en wellicht een andere dagelijks vervoerbrommer kopen...
Honda nc of andere scoootert...

Een Husky 701/KTM 690 is de 'echtste' allroad die ik me kan voorstellen?


Offline member

  • hell yeah!
  • *****
  • Berichten: 4170
Re: Husqvarna 701 kopen (of toch Yamaha Tenere 700?)
« Reactie #16 Gepost op: 18-12-2019, 15:47 »
Een Husky 701/KTM 690 is de 'echtste' allroad die ik me kan voorstellen?
dat vind jij....
 ;)
....espangol es dificil... entonces Lo intento algo....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 480
Re: Husqvarna 701 kopen (of toch Yamaha Tenere 700?)
« Reactie #17 Gepost op: 18-12-2019, 16:15 »
Of misschien toch een Tenere 700 die standaard uitstekend comfort biedt om hele lange afstanden af te leggen en daar dan wat geld tegenaan gooien om hem qua gewicht en terreinwaardigheid nog wat beter te maken. Dat kan simpel met wat betere vering en wat tuning. Maar er is al heel veel meer voor te koop en in ontwikkeling waar je je spaarpot lekker op leeg kunt maken....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Husqvarna 701 kopen (of toch Yamaha Tenere 700?)
« Reactie #18 Gepost op: 18-12-2019, 16:39 »
5000 extra uitgeven is mijn inziens totaal niet nodig.
Akra niet nodig zit ook niet op de tenere.


Om de 690 basis uit te rusten (reisvaardig) heb ik er rvs beugels op gemaakt voor m,n magadan tassen.
En een origineel plastic KTM ruitje wat de wind prima weghoud.
O ja en een 12V Hella plug om de montana te voorzien van prik.
Meer heb je eigenlijk niet nodig.
Vering is goed WP zit standaard op de KTM 275mm.
Heeft de Tenere niet.
geen wp en geen 275mm.


Wat wil je met 180km+ naar je bestemming knallen en daar ploeteren met 200+kg aan motor op de leuke paadjes.


Of rustig toeren naar bestemming,en/of motor op aanhanger en pas echt genieten met een motor die heel veel kan.
En de leuke paadjes tot een groot feest maakt.


ik kies dan voor het laatste.
Op asfalt rijden kan altijd nog en daar beleef je zo weinig.





Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 75
Re: Husqvarna 701 kopen (of toch Yamaha Tenere 700?)
« Reactie #19 Gepost op: 18-12-2019, 16:44 »
5000 extra uitgeven is mijn inziens totaal niet nodig.
Akra niet nodig zit ook niet op de tenere.


Om de 690 basis uit te rusten (reisvaardig) heb ik er rvs beugels op gemaakt voor m,n magadan tassen.
En een origineel plastic KTM ruitje wat de wind prima weghoud.
O ja en een 12V Hella plug om de montana te voorzien van prik.
Meer heb je eigenlijk niet nodig.
Vering is goed WP zit standaard op de KTM 275mm.
Heeft de Tenere niet.
geen wp en geen 275mm.


Wat wil je met 180km+ naar je bestemming knallen en daar ploeteren met 200+kg aan motor op de leuke paadjes.


Of rustig toeren naar bestemming,en/of motor op aanhanger en pas echt genieten met een motor die heel veel kan.
En de leuke paadjes tot een groot feest maakt.

ik kies dan voor het laatste.
Op asfalt rijden kan altijd nog en daar beleef je zo weinig.

TS heeft geen auto...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Husqvarna 701 kopen (of toch Yamaha Tenere 700?)
« Reactie #20 Gepost op: 18-12-2019, 16:46 »
Mijn idee.
Een fatsoenlijk zadel erop, zorgen dat de trillingen uit het stuur blijven, zodat je niet met "dooie" handen komt te zitten.
En je houd het de hele dag uit op zo'n Husky/KTM.

Fatsoenlijke vering & demping zit er al op.

Verder kan je het zo gek maken als je wil.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Husqvarna 701 kopen (of toch Yamaha Tenere 700?)
« Reactie #21 Gepost op: 18-12-2019, 16:54 »
Je moet je gewoon je volgende trip proberen voor de geest te halen.... hoe rijdt je er heen... over welk soort wegen... en als je daar dan bent... wat voor een paden ga je rijden... hoe ruig ga je het maken ... rijdt je alleen...


... want in je eentje een (onbekend) pad in rijden op zoek naar het kei-harde avontuur gaat met een 701/690 inderdaad een stuk beter... maar doe je dat ook? Alle overige 'schrotterpisten' kan je ook, met weliswaar wat meer inspanning, met de Yamaha rijden m.i.
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Husqvarna 701 kopen (of toch Yamaha Tenere 700?)
« Reactie #22 Gepost op: 18-12-2019, 19:21 »
Ik heb een 2017 701 met ongeveer 20.000 op de teller. Alleen als één van de eerste auto decompressor 'failure' gehad verder niets. Aangezien het gewoon de LC 4 motor is van de 690 heeft hij ondertussen wel zijn sporen verdiend. (heb ook 10.000 km op een 2016 701 gereden zonder problemen)

Als je momenteel echter op AdventureRider de mega 701 thread leest dan krijg je de indruk dat de 701 niet betrouwbaar is. Dat is volgens mij niet waar en het wordt op dat zelfde forum ook wel beaamt door een Husqvarna monteur. Je krijgt met name de probleem gevallen te lezen en die zijn er zeker zoals bij iedere motor. Maar 97% (zelf het getal uit de hoed geplukt :-) van de 701 tevreden eigenaren zit niet iedere dag op dat forum te posten.

Wat betreft grote tanks en windbescherming. Grote tanks heb je binnen Europa op de 701 niet nodig. Voor die ene keer dat je
op een serieuze offroad route misschien geen station kan vinden in de planning kan je besluiten een extra fles of zak mee te nemen.

Windbescherming heb ik (Lynx Britannia). Niet moederst mooiste maar wel praktisch met een verstelbaar scherm. Tegelijkertijd vind ik het heel vaak met mijn soort rijden overbodig. Twaalf dagen TET Spanje/Portugal betekende Nord Cargo vervoer naar Madrid en op de eerste en de laatste dag 400 km over de snelweg naar de TET. Die paar uur 'afzien' is de windbescherming niet waard. De rest van de tijd rij je voornamelijk onder de 100 en veel minder.

Kan me wel voorstellen dat als je met regelmaat vanuit Nederland in 2 dagen 2000 km naar het zuiden wilt rijden en dus vele kilometers over het saaie asfalt maakt windbescherming wel een grote prioriteit heeft.

Een beter zadel is echter 'verplicht'. Standaard wordt hij met een enduro plank geleverd :-)

Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • Kom op mensen, wordt ook
  • Donateur
  • *****
  • Berichten: 2318
Re: Husqvarna 701 kopen (of toch Yamaha Tenere 700?)
« Reactie #23 Gepost op: 18-12-2019, 22:29 »
Roland Peelen is dit jaar van Amsterdam naar Kaapstad gereden op een 701, hier een review van de motor: https://twowheeledwayfarer.com/10k-reviews-husqvarna-701/

Hij ging laatst ook weer 'even' naar Italië op dat ding, dus qua comfort is het wel te doen blijkbaar (met zijn aanpassingen).

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2069
Re: Husqvarna 701 kopen (of toch Yamaha Tenere 700?)
« Reactie #24 Gepost op: 18-12-2019, 23:13 »
Tja... dat is wat ik bedoelde toen ik zei...

Maar ik snap wat je bedoeld: de Yamaha is waarschijnlijk minder ... 'breekbaar' en qua onderhoud wat vergevingsgezinder dan de 'ready to race' KTM/Husqie. En als ik onderweg ben gaat (on)betrouwbaarheid wel tussen de oren zitten. En dan rijd ik toch met wat meer(minder) vertrouwen in mijn eentje een onverharde bergpas op.
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 645
Re: Husqvarna 701 kopen (of toch Yamaha Tenere 700?)
« Reactie #25 Gepost op: 19-12-2019, 00:33 »
Moeilijk keuze Yam T 700 minder elektronica dan de Husqvarna en daardoor minder onderhoudskosten.
Nadeel van de T 700 is meer gewicht 50kg en minder vermogen
Voordeel T 700 de prijs.


Als geld niet voor je zou uitmaken zou ik de Husqvarna 701 met “safaritank” kopen....

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 75
Re: Husqvarna 701 kopen (of toch Yamaha Tenere 700?)
« Reactie #26 Gepost op: 19-12-2019, 00:37 »
Roland Peelen is dit jaar van Amsterdam naar Kaapstad gereden op een 701, hier een review van de motor: https://twowheeledwayfarer.com/10k-reviews-husqvarna-701/

Hij ging laatst ook weer 'even' naar Italië op dat ding, dus qua comfort is het wel te doen blijkbaar (met zijn aanpassingen).


Wat een vreselijk rot krot! Die wordt het dus niet.


Hoewel ik  bij nader inzien niet uitsluit dat Roland Peelen veel van de elektrische ellende zelf veroorzaakt heeft.


Leuk detail is dat ik het gedeelte in Malawi, inclusief Nyika (betekent woestenij in Chechewa) zelf ook gereden heb, op een KLR250 en een XL600.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2610
Re: Husqvarna 701 kopen (of toch Yamaha Tenere 700?)
« Reactie #27 Gepost op: 19-12-2019, 00:42 »
Moeilijk keuze Yam T 700 minder elektronica dan de Husqvarna en daardoor minder onderhoudskosten.
Nadeel van de T 700 is meer gewicht 50kg en minder vermogen
Voordeel T 700 de prijs.


Als geld niet voor je zou uitmaken zou ik de Husqvarna 701 met “safaritank” kopen....
Die snap ik niet. Ten eerste, zal die husky echt zoveel meer electronica hebben? ABS en injectie hebben ze beiden toch, wat is dan het verschil? Ten tweede meer onderhoud, die snap ik niet. Ik onderhoud mijn electronica niet hoor (olie en filters wisselen van de printplaten). Of bedoel je onderdelen die kapot gaan? Maar dan kom je uit bij punt 1.

Die 50kg snap ik wel hoor


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Husqvarna 701 kopen (of toch Yamaha Tenere 700?)
« Reactie #28 Gepost op: 19-12-2019, 07:27 »
Het zijn vaak de ondeskundige elektrische verbouwingen die de boel onbetrouwbaar maken, onderhoud vergen.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 645
Re: Husqvarna 701 kopen (of toch Yamaha Tenere 700?)
« Reactie #29 Gepost op: 19-12-2019, 07:28 »
member
Ik denk dat het gewicht te maken heeft met het conservatieve beleid van Yamaha.
Waarom 50kg verschil?
Gewoon degelijke motor de pk’s gewoon minder 69 tegen 95 pk?
Dus minder onderhoud......
Yamaha heeft een groter netwerk dan Husqvarna in de wereld.
Verkoop aantallen van andere order.
Dus minder geoutilleerde garage’s nodig? 

Post Merge: 19-12-2019, 07:38
Het zijn vaak de ondeskundige elektrische verbouwingen die de boel onbetrouwbaar maken, onderhoud vergen.
Dan is het zeker van de fabriek uit al foute boel.
Mijn motor stopte er al na 3000 km op de teller mee.
Best spannend als je op weg bent naar de veerboot naar IJsland.
Had toen een speling van een dag ingebouwd.
Onderdeel moest uit Zweden naar Denemarken gebracht worden.
Wat het precies nou was weet ik nog steeds niet.
De beste man van de garage had haast en pest der over in dat met een safaritank niet vlotte.
Moest h’m zelf monteren en nalopen of alle bouten goed bevestigd waren.
Is niet goed voor het vertrouwen in KTM.