Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Verzekering verre landen  (gelezen 4734 keer)

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Verzekering verre landen
« Gepost op: 25-06-2008, 18:14 »
Hoe verzekeren jullie je motor in landen als Georgie en Azerbeidzjan?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 751
Re: Verzekering verre landen
« Reactie #1 Gepost op: 25-06-2008, 18:29 »
Als je de motor in één van die landen verzekert wilt hebben zal je een lokale verzekeringsmaatschappij moeten benaderen. Als je je motor verzekert wilt hebben vanuit nederland is het afhankelijk van je eigen verzekeringsmaatschappij. Veel maatschappijen geven geen verzekering af voor motoren/auto's in landen die niet op de groene kaart staan of die negatief reisafvies hebben op het ministirie van buitenlandse zaken.
http://www.minbuza.nl/nl/reizenlanden/reisadviezen

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Verzekering verre landen
« Reactie #2 Gepost op: 25-06-2008, 18:51 »
Als je de motor in één van die landen verzekert wilt hebben zal je een lokale verzekeringsmaatschappij moeten benaderen. Als je je motor verzekert wilt hebben vanuit nederland is het afhankelijk van je eigen verzekeringsmaatschappij. Veel maatschappijen geven geen verzekering af voor motoren/auto's in landen die niet op de groene kaart staan of die negatief reisafvies hebben op het ministirie van buitenlandse zaken.
http://www.minbuza.nl/nl/reizenlanden/reisadviezen

Ik ga inderdaad landen in die buiten mijn groene kaart vallen en/of een negatief reisadvies hebben. Jij stelt voor om in de landen zelf een verzekering af te sluiten? Is dat een beetje snel te doen?

Jouke

Offline member

  • *****
  • Berichten: 751
Re: Verzekering verre landen
« Reactie #3 Gepost op: 25-06-2008, 20:56 »
Sommige landen is het verplicht om een verzekering te hebben. Misschien is dit het geval voor beide landen, dat weet ik niet. Stel dat beide landen of één ervan het niet verplicht steld dan zou ik geen verzekering nemen. In het ergste geval wordt je motor gestolen en ben je die kwijt. Je bent ook niet verzekert voor ongevallen. Mocht je een persoon aanrijden dan gelden in zulke landen al snel andere regels dan bij ons in Nederland. Dus wat ik zou doen is geen verzekering nemen maar een relatief goedkope motorfiets nemen en wanneer ik een ongeluk veroorzaak het ter plekke afkopen.
Alle informatie omtrend dit onderwerp kan je in de meeste gevallen bij de ambassade halen.

Ook moet je rekening houden met een invoer verplichting (passé lassé, hoe schrijf je dat?) en daarvoor kan je een Carnet de Passage aanvragen bij de ANWB, dit is de dagwaarde van je motor en die houdt de ANWB als borg (onderpand), dus dat geld moet je ook hebben. Ook nu geld dus hoe goedkoper de motor hoe minder je borg betaald. Het Carnet dien je bij binnenkomst van het land te laten stempelen en zodra je het land verlaat moet je ook een stempel vragen anders krijg je de borg niet terug.
Sommige landen kan je een invoerbewijs kopen, ook dat moet je nagaan.

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Verzekering verre landen
« Reactie #4 Gepost op: 25-06-2008, 22:43 »
Sommige landen is het verplicht om een verzekering te hebben. Misschien is dit het geval voor beide landen, dat weet ik niet. Stel dat beide landen of één ervan het niet verplicht steld dan zou ik geen verzekering nemen. In het ergste geval wordt je motor gestolen en ben je die kwijt. Je bent ook niet verzekert voor ongevallen. Mocht je een persoon aanrijden dan gelden in zulke landen al snel andere regels dan bij ons in Nederland. Dus wat ik zou doen is geen verzekering nemen maar een relatief goedkope motorfiets nemen en wanneer ik een ongeluk veroorzaak het ter plekke afkopen.
Alle informatie omtrend dit onderwerp kan je in de meeste gevallen bij de ambassade halen.

Ook moet je rekening houden met een invoer verplichting (passé lassé, hoe schrijf je dat?) en daarvoor kan je een Carnet de Passage aanvragen bij de ANWB, dit is de dagwaarde van je motor en die houdt de ANWB als borg (onderpand), dus dat geld moet je ook hebben. Ook nu geld dus hoe goedkoper de motor hoe minder je borg betaald. Het Carnet dien je bij binnenkomst van het land te laten stempelen en zodra je het land verlaat moet je ook een stempel vragen anders krijg je de borg niet terug.
Sommige landen kan je een invoerbewijs kopen, ook dat moet je nagaan.

Dankjewel voor de informatie. Helaas geeft de ANWB geen Carnet de passages meer af, maar het kan nog wel prima via ADAC geregeld worden. Ik hou het denk ik gewoon op mijn eigen normale motorverzekering en voor de overige landen moet er maar iets ter plekke geregeld worden. Wat is jullie ervaring betreffende een IRK? Ik zat er eigenlijk aan te denken onderdelen vanuit nederland op te laten sturen door famillie.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Verzekering verre landen
« Reactie #5 Gepost op: 28-06-2008, 19:43 »
Ook moet je rekening houden met een invoer verplichting (passé lassé, hoe schrijf je dat?) en daarvoor kan je een Carnet de Passage aanvragen bij de ANWB,

Laiser passer  ;)

Carnet heb je lang niet overal nodig, dus ff goed informeren voor je gaat: borg kost veel geld en soms moet je toch nog ter plekke betalen als je een land in wilt..

Verzekeringen: in afrika hebben we zo'n beetje alles lokaal gedaan. Als je het aan de grens regelt betaal je de hoofdprijs, maar vaak hadden we een geldige verzekering nodig om überhaupt het land in te kunnen, dus hadden we geen keus. Als ze je doorlaten zonder verzekering is dat nog het makkelijkste, want dan kun je gewoon naar een verzekeringsagent in de eerstvolgende grote stad rijden. Verder heeft een verzekering in 'dat soort landen' weinig te betekenen: als je als westerling een ongeluk krijgt ben je toch de lul, maar wij werden heel vaak gecontroleerd onderwerg of we een geldige verzekering hadden.
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Verzekering verre landen
« Reactie #6 Gepost op: 30-06-2008, 18:50 »
Hier in Georgie (ik zit er nu toevallig) heb je geen Carnet nodig, word niet eens geaccepteerd als je hem heb.
Verzekering geef ik zelf niet veel om na in Africa te hebben gezien hoe weinig die waard is. Heb dan ook geen aandacht besteed aan die verzekeringen sinds Djibouty.
Ik denk dat het in Georgie niet eens verplicht is maar zou het niet weten. het is in iig. geen probleem de grens te nemen zonder.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 46
Re: Verzekering verre landen
« Reactie #7 Gepost op: 04-11-2008, 13:14 »
Er zijn speciale verzekeringen voor oa. wereldreizen. De premie is wat hoog volgens mij, maar je bent wel voor ongeveer alles gedekt.

Bij het opzoeken van wat informatie hierover kwam ik op een verzekering die dat aanbiedt, zal als ik thuis ben weer eens opzoeken welke dat ookalweer was.

Volgens mij kon je er komen via wereldreis.pagina.nl  :-\

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: Verzekering verre landen
« Reactie #8 Gepost op: 04-11-2008, 14:04 »
Kijk maar eens heel goed 'wat' er dan gedekt is... je heb er ook niets aan in Africa. iig. niet om daar de grens mee over te mogen wanneer dat land zijn eigen verzekering verkoopt.

Offline member

  • Twin
  • *****
  • Berichten: 2155
Re: Verzekering verre landen
« Reactie #9 Gepost op: 04-11-2008, 22:50 »
Brings back old memories haha  ;D

Niet doen. In sommige landen ist verplicht. Ben je idd aan de grens de klos. Zo niet haal je verderop n papiertje. Je bent sowieso altijd t bokkie bij n ongeluk!

Er wordt wel gezegd dat je in dat geval door moet karren (als je dat nog kan) naar n volgend dorp of stad en je daar pas bij de politie melden.. om gerichte volkswoede te voorkomen..

Ik ken iemand die in Thailand n vrouw doodreed... was heel verhaal..

Groetjes.. en mijdt beter ongelukken buiten je groene kaart!  8)

Avonturier!