Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: luchtfilter reinigen  (gelezen 17646 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: luchtfilter reinigen
« Reactie #15 Gepost op: 17-11-2005, 21:26 »
Misschien niet helemaal on-topic, maar wel een beetje

Mijn TTR heeft een schuimfilter dat in een vast frampje zit. In-olien is lastig (meestal dompel ik m helemaal onder en laat m dan een dag uitdruppelen. Daarna uitknijpen tussen een krant/oude doek). Ik heb het idee dat "vuile' lucht langs de randen van het filter piepen, soms ligt er wat zand achter het filter. Dat is niet goed, natuurlijk Heeft iemand een idee hoe ik dat kan voorkomen?? Meestal smeer ik de randen in met vet, maar dat is niet afdoende.

Verder, zo'n papieren filter heb je voor een TTR van DNA. schoonmaken (met ontvetter) en in-olieen gaat makkelijker (
specialefilterolie uit een spuitbusje) gaat prima, maar ik vraag me af of een papieren filter net zo goed filtert als eeen schuimfilter. ik gebruik m alleen op de weg (als dat andere filter uit hangt te druppelen, dus).



Steve,
Ik mijn mij te herinneren dat Airhead (bekend op Noppenforum) een aftermarket schuim filter heeft dat niet meer die vreemde constructie heeft maar wel perfect passend is gemaakt voor een TT.
Waag er maar eens een PBtje aan.

Groeten,

Fr@venture

Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: luchtfilter reinigen
« Reactie #16 Gepost op: 18-11-2005, 22:28 »
Ik heb op de site van Motorcross Aad nog wat informatie met betrekking tot filters kunnen vinden: http://www.motorcrossaad.nl/crosstips/filters.html

Over het reinigen: Het beste reinigingsmiddel is, Kerosine. Dit is natuurlijk een beetje moeilijk te koop en erg duur. Als alternatief kunnen wij natuurlijk wel gebruik maken van de speciaal ontwikkelde filterreinigers, deze zijn lang niet zo agressief als bv. benzine en andere ontvetters.

Kijk, en daar kan ik dan wel wat mee  :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: luchtfilter reinigen
« Reactie #17 Gepost op: 19-11-2005, 00:52 »
Het beste reinigingsmiddel is, Kerosine. Dit is natuurlijk een beetje moeilijk te koop en erg duur.

Hoezo moeilijk te krijgen... Je kunt natuurlijk ook gewoon een fles kleur/geurloze lampolie halen bij Blokker. Da's het zelfde als kerosine en zeer geschikt als allesreiniger voor je brommer. Niet alleen je luchtfilter dus maar ook je ketting wordt er erg schoon van :D

Kost een paar Euro. En dat is een liter 95 tegenwoordig bijna ook 8)
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: luchtfilter reinigen
« Reactie #18 Gepost op: 19-11-2005, 01:48 »
hmmm, gelukkig staat daar een kleine 20 lier van in de schuur... :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: luchtfilter reinigen
« Reactie #19 Gepost op: 19-11-2005, 02:02 »
Hoezo moeilijk te krijgen... Je kunt natuurlijk ook gewoon een fles kleur/geurloze lampolie halen bij Blokker. Da's het zelfde als kerosine en zeer geschikt als allesreiniger voor je brommer. Niet alleen je luchtfilter dus maar ook je ketting wordt er erg schoon van :D

Kost een paar Euro. En dat is een liter 95 tegenwoordig bijna ook 8)
Is niet helemaal hetzelfde Transmit. Kerosine stinkt als de nete...net als mijn filter nu doet ;)
En kost weinig... :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351
Re: luchtfilter reinigen
« Reactie #20 Gepost op: 27-11-2005, 23:41 »
Ik heb van die blauwe filterolie uit de spuitbus.

Moet je nu door blijven spuiten totdat je witte filter overal gelijkmatig lichtblauw is? Of is één keer spuiten genoeg?

Tot op heden doe ik altijd het eerste.

Daarnaast heb ik wat marinevet (wit spul), waarmee ik de randen van mijn filter insmeer, vlak voor de montage.

Daarnaast ook marinevet op de randen van mijn filterdeksel (zit bij een DRZ aan de zijkant, om hem waterdicht te maken in het geval van uit de hand gelopen doorwadingen.

Verbrand dat marinevet eigenlijk in de cylinder als het naar binnen wordt getrokken??

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: luchtfilter reinigen
« Reactie #21 Gepost op: 28-11-2005, 11:02 »
Volgens mij spuiten tot ie helemaal egaal blauw is.
Marinevet ken ik niet, maar zal vast wel verbranden als het in je cylinder komt. En anders smelt het wel en komt er een mooie film op de wand en de zuiger. ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: luchtfilter reinigen
« Reactie #22 Gepost op: 28-11-2005, 11:09 »

Verbrand dat marinevet eigenlijk in de cylinder als het naar binnen wordt getrokken??


Gokje: Ik denk dat je eerder problemen met de carburateur krijgt. Dat het daar ergens de boel gaat verstoppen of zwaarder laten lopen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: luchtfilter reinigen
« Reactie #23 Gepost op: 28-11-2005, 11:17 »
Gokje: Ik denk dat je eerder problemen met de carburateur krijgt. Dat het daar ergens de boel gaat verstoppen of zwaarder laten lopen.
Ik denk dat je daar wel gelijk in gaat krijgen Rogier. De boel zal dan wel verstoppen.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 145
Re: luchtfilter reinigen
« Reactie #24 Gepost op: 06-12-2005, 12:53 »
Hallo mannen

Wat de crosshop in Hengelo mij vertelde was schuimfilter(s) wassen in die emmer van putoline daar zit ook een metalen rooster onder in waardoor je het filter bij het wassen niet elke keer over de bodem van de emmer haalt van de emmer daar licht namelijk alle rommel die je er de vorigekeren hebt uitgespoelt.
De vloeistof is volgens mij gewoon diesel of gasolie, is minder agressief dan benzine. Benzine schijnt de verlijming van het filter ook aan te tasten.
Als je de olie goed uit het filter hebt gespoelt spoelde ik hem altijd na met een stevig sopje ( moet je eens kijken hoeveel zand er dan nog uit komt)
Dit herhaalde ik totdat er geen zand meer te vinden was in de spoelbak. De man van de crosshop had er een aparte wasmachine voor. Laten drogen en dan filter in een plasticzakje met de luchtfilterolie en kneden maar tot dat ie egaal van kleur is.
Als je er teveel olie in hebt gedaan even goed uitknijpen anders wordt het zo'n vette bende in je luchtfilterkast.

groet Johan

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351
Re: luchtfilter reinigen
« Reactie #25 Gepost op: 06-12-2005, 12:56 »
Geinig,

Emmer Putoline met rekje gebruik ik ook.

Aangezien ik al boven de 40 ben, moet ik wel na het gebruik mijn handjes invetten met handcrème van mijn vrouw, anders droogt het écht uit.

Betreffende marinevet en vastlopen van de carburateur; die Edelbrock is net een deltawerk; dat spoelt er vermoedelijk wel gewoon doorheen; er zit maar één sproeier in!

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: luchtfilter reinigen
« Reactie #26 Gepost op: 06-12-2005, 13:35 »
Het vet komt niet in de kanaaltjes of iig nauwelijks. Het komt via de venturi en niet langs de benzinekant (vlotter, sproeiers ed) Zal met verstoppingen echt wel loslopen. Het waait bij volgas zo hard dat dat vet er wel doorwaait en verbrand in de cilinder of naar buiten wordt geblazen. Niets aan de hand lijkt me.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: luchtfilter reinigen
« Reactie #27 Gepost op: 06-12-2005, 15:37 »
Het vet komt niet in de kanaaltjes of iig nauwelijks. Het komt via de venturi en niet langs de benzinekant (vlotter, sproeiers ed) Zal met verstoppingen echt wel loslopen. Het waait bij volgas zo hard dat dat vet er wel doorwaait en verbrand in de cilinder of naar buiten wordt geblazen. Niets aan de hand lijkt me.

Theoretisch waait het tegen de naald bij volgas; tegen de schuif bij niet volgas. Als de naald vervolgens bij gas loslaten zakt, zou het vet zich kunnen ophopen in de sproeier. Nogmaals theoretisch. Ik zou me er persoonlijk nog geen seconde druk om maken.  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 437
Re: luchtfilter reinigen
« Reactie #28 Gepost op: 06-12-2005, 16:37 »
Ik gebruik ook zo'n "Action-Kit" van Putoline. 2 emmers, 2 flacons en een busje vet voor de randjes van je filter. Werkt naar tevredenheid. Ik gebruik wel kunstof handschoenen. Die olie plakt enorm.

Ik zal eens proberen een filter op een wolwasprogramma in de wasmachine te doen. Zonder zeep o.i.d. alleen om te spoelen. U wordt op de hoogte gehouden over de al dan niet behaalde resultaten.  :o
- Of ze asfalteren het of ze verbieden het.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: luchtfilter reinigen
« Reactie #29 Gepost op: 06-12-2005, 18:13 »
Kwam dit toevallig tegen

Citaat
Twin Air Tips / Instructions
HOW TO OIL AN AIR FILTER

STEP 1 : Oil The Filter

Soak filter in filter oil, making sure to saturate the entire filter, coating the filter uniformly. Be sure to apply oil to the inside and outside of the filter.



STEP 2 : Squeeze Excess

Squeeze excess oil out of the filter so that a light coat of oil remains. Continue to massage the filter until the filter is evenly coated.

 

 
STEP3 : Install Filter

Install the cage in filter and install filter into airbox. Before installing check carburetor boot for dirt.

Make sure you allow 24 hours for the filter oil to dry properly before you go riding.



 
 MORE TWIN AIR TIPS 
Do not use GAS or other harsh chemical cleaners!!! These break down the glue holding the foam filter together. They also prematurely deteriorate the foam.
Do not oil your air filter right before riding. Preoil the filter at least 24 hrs before riding to allow the oil to evenly penetrate the pores and allow the thinning agent to evaporate. A recently oiled filter will cause rich conditions.
Do not ring out the filter when oiling. It is best to massage the oil through the pores with your hands. You can gently fold the filter and squeeze out the excess oil.
 
 



How To Clean an Air Filter

STEP 1 : Clean Filter

Soak filter in a kerosene based solvent [Air Filter Cleaner] in a tub for 3-5 minutes to cut the filter oil. Work out any trapped dirt or particles. The most important thing is that the inside of the filter is free of any particles whatsoever.

 

 
STEP 2 : Rinse Filter

Rinse Filter with warm, soapy water, making sure all dirt particles are removed. Repeat step 2 if necessary. Be sure to rinse the filter with clean water to ensure the soap residue is gone.

 

 STEP3 : Dry Filter

Place filter on paper towel or hang your filter somewhere clean and allow it to dry properly. Oiling the filter without allowing it to dry sufficiently will trap some of the moisture.

 
   


Additional Filter Care Tips


 Clean Air Filter Cage and bolt:
Using contact cleaner, spray the filter cage and bolt to remove old oil and dirt. 


 Clean Sealing Ring:
Spray contact cleaner on a rag or towel and wipe the sealing ring of the air box to remove dirt and oil residue. Look inside the airboot to make sure no dirt fell into the boot when you removed the filter.
 

 Air Box Cleaning :
Install your Twin Air Air Box Cover before you wash your bike or ATV. With the Air Box Cover installed, you can wash out your air box without getting dirt or water into your airboot.