Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Lithium accu opladen  (gelezen 1050 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Lithium accu opladen
« Gepost op: 06-02-2021, 11:08 »
M.n 500 exc start eigenlijk best slecht met koude motor.
Er zit een lithium accu in.
Hoorde hem gisteren al kreunen.
En met de multimeter zie je hem zo onder 8 volt zakken.
Maar snel gestopt.
Maar hoe nu verder?
Heb geen echte lithium lader.
Wel een lithium lader voor 18650 cellen maar die durf ik niet aan te sluiten.
Of maar gewoon doe met 2 draadjes op plus en min.
Eerlijk gezegd niet zoveel zin om lithium accu lader te kopen
Immers een lithium heeft geen druppellaadfunctie nodig.
Of kan ik er een half uurtje een loodacculader opzetten niet langer?
Tips zijn welkom.


Aju propje





Post Merge: 06-02-2021, 11:10




Post Merge: 06-02-2021, 11:11


Post Merge: 06-02-2021, 11:23
Gelukkig kwam m.n zoon thuis.
En heb ik niks opgeblazen. :o
Lader gaat tot 3.7 v en accu is 12v.
Ga wellicht toch over na ouderwets lood.
Dan maar wat zwaarder qua gewicht.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Lithium accu opladen
« Reactie #1 Gepost op: 06-02-2021, 11:36 »
De echte experts zullen zich zo wel melden. Volgens mij was er een paar jaar geleden al een vergelijkbaar draadje hier.


Ik laad de mijne af en toe bij met de meest simpele acculader. Belangrijk is dat de spanning begrensd is. Slimme laders van 10 jaar geleden, met allerlei de-sulphateringsprogramma's slopen je accu (als ze op het verkeerde programma staan).
Ik laad 'm eigenlijk alleen bij, als hij 3 maanden stilgestaan heeft.


De truc is dat de accu eerst moet opwarmen. Dat is heel tegennatuurlijk, want waar ligt de grens tussen opwarmen en leeglopen? Als hij na 4 startpogingen niet gestart is, is de accu dan bijna opgewarmd of bijna leeg? En als je te lang blijft starten kun je 'm gewoon weggooien.

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Lithium accu opladen
« Reactie #2 Gepost op: 06-02-2021, 12:25 »
Gewone acculader gaat prima hoor. Op je motor krijgt hij ook recht toe recht aan 14V.
Liefst geen druppellader of zo. Hoewel die meestal ook zo slim zijn dat ze eerst volledig opladen en dan pas gaan druppelen/ontladen. En er zijn tegenwoordig ook laders die voor lood/gel en lithium geschikt zijn.


Meer algemeen is mijn ervaring dat een lithium accu het minder lang volhoudt met dat lange doorstarten wat jij beschrijft. Mijn oude 640 staat soms maanden stil in Spanje en dan heeft die lithium accu er ook moeite mee, eerst een tijd verse benzine oppompen naar de carb. Wat ik doe is eerst een paar keer aantrappen en daarna met de startmotor. Werkt goed. Heeft zo'n EXC nog een kickstart?
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Lithium accu opladen
« Reactie #3 Gepost op: 06-02-2021, 12:49 »
Nee geen kickstart.
Kan wel toegevoegd later.
Maar toch weer paar honderd euro.
M.n zoon heeft me weer eens gematst.
Hij ligt nu aan de voeding met 2 dikje weerstanden en een diode.
Ga me nog bedenken wat ik ermee moet doen.


Offline member

  • *****
  • Berichten: 210
Re: Lithium accu opladen
« Reactie #4 Gepost op: 06-02-2021, 13:19 »
Zit er een testknopje op je accu?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Lithium accu opladen
« Reactie #5 Gepost op: 06-02-2021, 13:53 »
Nee bij deze niet.
Ben nu met bedrading bezig.
Probeer orde te scheppen maar verdwaal in m.n eigen chaos. :-[

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 16
Re: Lithium accu opladen
« Reactie #6 Gepost op: 06-02-2021, 18:38 »
Ik laad de mijne als ie onder de 9 volt zakt op met de acculader van de boormachine. Duurt ff maar lukt prima. Als ie weer boven de tien volt is luktmhet met een simpele lader van de Aldi.
Geen idee of het allemaal kan en goed is voor mij werkt het.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1020
Re: Lithium accu opladen
« Reactie #7 Gepost op: 07-02-2021, 18:53 »
Even het verhaal plakken van Optimate, Die verkopen natuurlijk deze dingen dus objectief is het niet :-)


https://tecmate.com/nl/nieuw/waarom-optimate-lithium-gebruiken-voor-lithiumaccus/


Waarom OptiMate Lithium gebruiken voor lithiumaccu’s?

Je hebt de motor van je dromen gekocht. De fabrikant zegt dat die het best werkt op superbenzine met het hoogste octaangehalte dat er is in de buurt van waar je op het dat moment aan het rijden bent. Ondanks deze aanbeveling tank je steeds met benzine van de laagste kwaliteit die je kan vinden. 87 is toch bijna 93, en die paar punten octaan zullen het verschil in prestaties toch niet maken?

Is dit een aannemelijk scenario? NEE! Zou je gek zijn als je dat zou doen? JA!
Waarom koop je dan een dure premium lithiumaccu die aan een hoger voltage werkt en laad je die op met een oude loodzuurlader die ontworpen is voor loodzuuraccu’s die aan een lager voltage werken? Een aantal volt meer of minder zal het verschil toch niet maken?

Toch wel, maar je bent niet de enige: kopers van lithiumstartaccu’s gaan vaak uit van de verkeerde veronderstelling: aangezien de lithiumaccu de loodzuuraccu vervangt in het voertuig, zal die wel op dezelfde manier moeten worden opgeladen?
Echt NIET!


Helaas zijn er hierdoor veel lithiumaccu’s vroegtijdig gesneuveld en veel bestuurders op de groeiende lijst van ‘gedesillusioneerde voormalige gebruikers van lithiumstartaccu’s’ beland.
Laten we dit rechtzetten: Loodzuur- en lithiumaccu’s werken ALLEEN binnen een bereik van 13 tot 14,4 V op dezelfde manier in het voertuig.


Bij lagere spanningen wordt het een ander verhaal: een lithiumaccu (LiFePO4) is bijna 0% aan 12,8 V, het kan geen bruikbare stroom meer geven, terwijl de gesloten AGM-loodzuuraccu aan ongeveer hetzelfde voltage volledig geladen is (12,7 tot 12,9 V)!
Als je wilt dat je superlichte lithiumaccu het doet zoals bedoeld, moet je die opladen met een lithiumacculader!

OptiMate Lithium-acculaders zijn speciaal ontworpen om lithiumaccu’s beter te laten presteren. Bij TecMate hebben we ons huiswerk over lithiumstartaccutechnologie gemaakt in 2010, kennen we mensen uit de motorsport (we rijden zelf!) en weten we hoe ze soms kunnen omgaan met accu’s. Vanuit dat onderzoek en die ervaring hebben we het laderassortiment ontworpen dat het best werkt op lithiumaccu’s en jou helpt je accu te sparen wanneer je de accu bent vergeten te onderhouden en hebt laten leeglopen.

Wat doen we dan anders en waarom?
Een lithiumaccu met een lage spanning redden – Er zijn GEEN loodzuurladers die een lithiumaccu met een lading van minder dan 8 volt effectief kunnen REDDEN. Het tegenovergestelde is waar: een loodzuurlader zal de zwakke lithiumaccu eerder doen sneuvelen! Een loodzuurlader is ontworpen om een hoge stroom te leveren aan lage voltages, wat het omgekeerde is van wat een lithiumaccu nodig heeft wanneer die volledig is ontladen. Een lithiumaccu onder 8 volt bevindt zich in een ongebalanceerde en gevoelige staat, waarbij cellen verschillende weerstanden hebben; een hoge stroom aanbrengen zal diverse voltages doen ontstaan over de cellen, en de zwakste zal een te hoog voltage ontwikkelen, waardoor die cel zal sterven en een kortsluiting zal veroorzaken. Dan zijn er nog maar drie cellen over, elk met een overspanning ….. en zal er al snel geen enkele meer overblijven!

De SAVE-modus van OptiMate Lithium is ontwikkeld na uitgebreid onderzoek over hoe lithiumcellen met een laag voltage veilig kunnen worden hersteld. Als een cel schade heeft opgelopen tijdens de diepe ontlading, zal OptiMate Lithium dat detecteren en stoppen met opladen, waardoor onnodige overbelading van gezonde cellen of oververhitting van de accu wordt vermeden.

Een lithiumaccu correct opladen – Een feit dat niemand kan tegenspreken – lithiumaccu’s zijn spanningsgevoelig, ze kunnen geen hoger voltage aan dan hun maximale nominale spanning! De maximale laadspanning van een LiFePO4-cel bedraagt 3,6 V, wat per accu van vier cellen neerkomt op 14,4 V. Sommige geavanceerde cellen kunnen gedurende een korte tijdspanne een kleine overspanning aan, tot 3,65 V per cel, wat neerkomt op 14,6 V op het voertuig. Bij hogere spanningen worden alle cellen al snel ‘zetelverwarming’ en gaan ze stuk!
OptiMate Lithiums meerstappige laadmodus is speciaal ontworpen om lithiumaccu’s te herladen tot 100%, en niet verder. Dankzij de unieke pulseeregalisatiemodus hoeven cellen niet meer individueel te worden gebalanceerd.

Een lithiumaccu onderhouden – Loodzuuraccu’s hebben een hogere interne lekkage en moeten daarom voortdurend worden opgeladen om ze op 100% te houden. Loodzuurdruppelladers zijn met dit oogmerk ontworpen. Lithiumaccu’s hebben een heel lage interne lekkage en hebben geen continu onderhoud nodig. Dit verzwakt de accu zelfs mettertijd. Zodra een lithiumaccu volledig is opgeladen (100%), kan en mag die niet meer worden opgeladen. Je wordt aangeraden om de accu volledig op te laden en die daarna alleen te herladen wanneer het laadniveau enkele punten onder 100% is gedaald.
OptiMate Lithiums onderhoudslaadmodus doet dit automatisch door het laadniveau van de accu voortdurend in de gaten te houden en de accu alleen op te laden wanneer dat nodig is.
Husky 701, EXC-f 450 en Vertigo Fajardo 250
www.rollingmavericks.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Lithium accu opladen
« Reactie #8 Gepost op: 07-02-2021, 19:30 »
Optimate oplader voor die prijs koop je bijna 2 nwe. Lithium accu's ;D


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Lithium accu opladen
« Reactie #9 Gepost op: 07-02-2021, 20:05 »
Maar goed dat mijn motor dit niet gelezen heeft!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1563
Re: Lithium accu opladen
« Reactie #10 Gepost op: 07-02-2021, 21:05 »
In de kou voor de start effe een minuutje de lampen aan. Wordt de accu opgewarmd.
Ik heb een Genius 1100 druppellader met Li optie. Goedkoop en werkt prima voor allle accu. Zefs na 2 dagen een 65 Ah accu van de Volvo weer vol.


Ik kocht er eentje op MP, nieuw: 20 euro.

 
BMW xChallenge en een Montesa 315R


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1563
Re: Lithium accu opladen
« Reactie #12 Gepost op: 07-02-2021, 21:36 »
BMW xChallenge en een Montesa 315R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: Lithium accu opladen
« Reactie #13 Gepost op: 07-02-2021, 22:08 »
NEE MAAR DEZE IS IETS VAN €39


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1563
Re: Lithium accu opladen
« Reactie #14 Gepost op: 07-02-2021, 22:14 »
Aha, ik zie het  ;)
BMW xChallenge en een Montesa 315R