Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Garmin Nüvi 550 & GPSMAP 620.  (gelezen 1958 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 929
Garmin Nüvi 550 & GPSMAP 620.
« Gepost op: 16-05-2009, 14:34 »
Ik ben een beetje aan het rondneuzen naar een GPS, als GPS leek.
Ik vind de Nüvi 550 wel wat, kan ook voor off-road gebruikt worden, althans dat maak ik er van op uit. (en hij past heel mooi achter de ruit van de Tenere.)
De GPSMAP 620 is ook een leuk ding, alleen is ie erg duur....maar wel een erg mooi, uitgebreid ding.
 
De CSX60 heeft zich bewezen, da's een feit.
Maar mijn voorkeur gaat uit naar de Nüvi 550. Heeft iemand hier ervaringen mee?
De Nüvi 550 word gebruikt voor weg en off-road (vakantie, ritten en rally) En hij is wel handig op m'n all-water rubberbootje... ;)
 
 
Gr. Johan.
Past: Suzuki T500 "74, Suzuki DR800S "96, Aprilia ETV1000 "02, Honda NX250 "91---Now: Honda XR250R "92, Honda NPS50 "08, KTM 250EXC-F "07, Yamaha XT660Z "09!!


Offline member

  • *****
  • Berichten: 929
Re: Garmin Nüvi 550 & GPSMAP 620.
« Reactie #2 Gepost op: 16-05-2009, 16:44 »
Nu wel, en ik snap er geen r... van... ???
Dat wordt feest als ik zo'n ding heb. ::)
 
Tracks....dat zijn zelfgemaakte routes?
 
 
Gr. Johan.
Past: Suzuki T500 "74, Suzuki DR800S "96, Aprilia ETV1000 "02, Honda NX250 "91---Now: Honda XR250R "92, Honda NPS50 "08, KTM 250EXC-F "07, Yamaha XT660Z "09!!

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Garmin Nüvi 550 & GPSMAP 620.
« Reactie #3 Gepost op: 16-05-2009, 20:08 »
In mijn zoektocht naar een gps.

Wilde ik dat het apperaat goed overweg konden met beide vormen: Route en Tracks.

Nu begreep ik dat bij de nuvi, veel onduidelijkheid bestaat over hoe hij met tracks omgaat. Tracklog, Trackback, Opslag tracks, Import tracks.
Wat hij nu wel en wat hij nu niet doet. En wat, kan hij dan aan, hoeveel tracks, hoeveel punten.

Welke kaarten kunnen er in een nuvi?

Toch maar een andere keuze gemaakt.


Citaat:

Routes en tracks     
 
 Een track is een elektronisch kruimelspoor op je afgelegde weg. Een track geeft de posities weer die gevolgd moet worden om je afgelegde weg opnieuw af te leggen. Je kan het beschouwen als een lint dat je moet volgen.

Op zichzelf duidt een track geen kruispunten of splitsingen in de weg aan. Je kan die kruispunten en wegen wel zien indien je een onderliggende kaart hebt op uw toestel. Bijgevolg zal je bij het navigeren langs een track geen echte instructies kunnen krijgen bij afslagen. Je moet er zelf op letten om dicht bij “het lint” of “track” te blijven.

Een route integreert je pad in het wegennetwerk en “weet” wanneer je op een kruispunt of splitsing aankomt. Bij toestellen die “routes” ondersteunen, wordt daar dan ook een instructie gegeven die je vertelt hoe je route te vervolgen. Je ziet dus niet alleen waar je bent, maar het toestel vertelt je ook hoe je moet rijden of wandelen (links afslaan, rechts afslaan,...). Voor het wandelen gebruik men het best een track, terwijl het volgen van een route bij het fietsen het aangenaamst is. Dit impliceert wel dat je over het juiste kaartmateriaal beschikt.
 
 




Offline member

  • *****
  • Berichten: 929
Re: Garmin Nüvi 550 & GPSMAP 620.
« Reactie #4 Gepost op: 16-05-2009, 21:47 »
Okee, ik snap 'm.
Ik moet dus echt een GPS hebben die tracks zonder moeite kan laden, lezen, opslaan en schrijven.
En nog gewoon route bestanden kan verwerken.

En de Nüvi kan blijkbaar niet zonder moeite tracks verwerken?
Ik lees er iid wat verwarrende berichten over op internet.

Tsja, is het wat, zal het werken? Het concept is leuk. Navigatie op weg, terrein en water. Waterdicht en wat robuuster dan zijn broertjes.(volgens Garmin)
Of wie niet test, wie niet weet...... :-X


Gr. Johan.
 
Past: Suzuki T500 "74, Suzuki DR800S "96, Aprilia ETV1000 "02, Honda NX250 "91---Now: Honda XR250R "92, Honda NPS50 "08, KTM 250EXC-F "07, Yamaha XT660Z "09!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351
Re: Garmin Nüvi 550 & GPSMAP 620.
« Reactie #5 Gepost op: 16-05-2009, 22:08 »
De 550 is opzich behoorlijk vergelijkbaar met de oude Quest: hij kan een track loggen/opnemen en overzenden naar Mapsource, maar de weg terug is waarschijnlijk niet makkelijk. Om een track, zoals de MS 1000 te laden, moet hij een systeemnaam krijgen (ben ff kwijt welke dat ook weer was) en dan moet je het track inverteren en dan uploaden onder deze gereserveerde naam.

Als je dan op het begin van het track staat (feitelijk het eind) en je vinkt dan de optie 'track back' aan, dan gaat hij de track uitvoeren waar je op dát moment staat. Het klinkt tamelijk vaag besef ik, maar het werkt wel.

Ten opzichte van de Quest heeft de 550 het voordeel dat hij ook GPX ondersteunt. Volgens mij moet hij instaat zijn om een met de hand in geheugen geplaatste GPX met track uit mapsource om te zetten in het werkgeheugen naar een 'direct routeerbare route'. Of hij dan gaat herberekenen weet ik niet, maar het is nogal bewerkelijk.

Mijn vader heeft een Nuvi 550 dus ik zou wel eens kunnen testen of ik daar een track in kan uploaden...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351
Re: Garmin Nüvi 550 & GPSMAP 620.
« Reactie #6 Gepost op: 18-05-2011, 18:50 »
Overtreffende trap, nu van Garmin zelf: http://www.gps.nl/garmin_montana_serie.html

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 35
Re: Garmin Nüvi 550 & GPSMAP 620.
« Reactie #7 Gepost op: 18-05-2011, 23:08 »
Ga eens langs bij http://www.gps-garmin.nl/
 
Vertel daar wat je met je GPS wilt doen.
Zij vertellen je welke dan het beste bij je past, incl alle voor- en nadelen.
 
Hebben ook uitstekende service  :)
 
Kijk ondertussen eens op http://forum.gps.nl/. Daar staan ervaringen etc van gebruikers op
 
 
Succes "in de wondere wereld van tracks en route's"  ;D
 
Groeten
Frankie

Offline member

  • *****
  • Berichten: 929
Re: Garmin Nüvi 550 & GPSMAP 620.
« Reactie #8 Gepost op: 19-05-2011, 16:00 »
Overtreffende trap, nu van Garmin zelf: http://www.gps.nl/garmin_montana_serie.html

Hmmm....deze heeft wat mijn Oregon 550T eigenlijk te kort komt. Als het scherm een stuk beter leesbaar is dan de Oregon.....sparen! :-X
De 550T ligt nu bij Waypoint ter reparatie...hij ging niet meer aan of viel steeds uit. Iets met contactjes van de batterij.

Gaaf ding die Montana! :)


Gr. Johan.
Past: Suzuki T500 "74, Suzuki DR800S "96, Aprilia ETV1000 "02, Honda NX250 "91---Now: Honda XR250R "92, Honda NPS50 "08, KTM 250EXC-F "07, Yamaha XT660Z "09!!

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Garmin Nüvi 550 & GPSMAP 620.
« Reactie #9 Gepost op: 21-05-2011, 11:27 »

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 8
Re: Garmin Nüvi 550 & GPSMAP 620.
« Reactie #10 Gepost op: 21-05-2011, 20:24 »
Ik heb een Nuvi 510 (vergelijkbaar met de 550) en volgens mij kan deze tracks aan. Had namelijk een GPX (Mapsource) bestand gehad van een collega en na die standaard in de Nuvi geladen te hebben kon ik deze kiezen als route. Ik kreeg echter geen route instructies, maar alleen waypoints die hemelsbreed met elkaar waren verbonden (tracks dus).
 
Kruimelspoor kun je ook aanzetten, zodat je op de Nuvi ziet welke weg je hebt gereden. Volgens mij kun je niet kiezen voor track back (dezelfde weg terug).
 
In het menu kun je ook instellen dat navigatie niet over de weg moet. Coordinaten zijn ook in te geven. Heb de Nuvi zo wel eens gebruikt voor geocaching. 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Garmin Nüvi 550 & GPSMAP 620.
« Reactie #11 Gepost op: 27-05-2011, 13:41 »
alleen waypoints die hemelsbreed met elkaar waren verbonden (tracks dus).

Dat zij geen tracks, dat is gewoon offroad (dus zonder wegen, heeft niks met onverharde wegen te maken) van waypoint naar waypoint.
 
Tracks zijn dat kruimelspoor die een ander heeft uitgezet en jij in je GPS kunt laden die dat aankan, zodat je het na kan rijden.