Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Welke beginnersmotor voor enduro rit  (gelezen 4979 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 23
Welke beginnersmotor voor enduro rit
« Gepost op: 07-12-2019, 16:01 »
Hoi,

Welke voor motoren zijn geschikt om (als beginner) deel te nemen aan dit evenement?
http://delandsard.nl/index.asp?id=14122019__offroad_eindhoven-59
  • Omdat ik beginner ben op offroad gebied zoek ik iets dat niet al teveel onderhoud behoeft en niet al te duur.
  • Het hoeft niet super snel te zijn maar wil wel een beetje vermogen overhouden om te beunen.
  • Moet ermee op de weg mogen
  • Heb een aantal keren een enduro en motocross "cursus" gedaan. Daarbij gereden op een WR450F en Honda CRF250.
  • Zou mooi zijn als ik onder de 2000 kan blijven qua aanschaf - tenzij het de investering duidelijk waard is
De CRF valt volgens mij qua onderhoud wel in dit plaatje, qua vermogen was op zich genoeg om plezier te hebben maar mag iets harder...
Weet ook niet of die voor zo'n evenement geschikt is of dat ik al bij voorbaat buiten de boot val :).

Andere opties zijn ook welkom.

Vincent

Offline member

  • *****
  • Berichten: 822
Re: Welke beginnersmotor voor enduro rit
« Reactie #1 Gepost op: 07-12-2019, 17:27 »
Eindhoven is een zandbak waar de motor het niet gemakkelijk heeft, zeker als het wat natter wordt.
Als beginner zou je ook met een XT600 rond kunnen sturen en misschien wat vaker "afstappen" of een volenduro 250 4takt of 250/300 2T.

Onder de 2000Euri zal er ws een 250 2takt of misschien een oude 300 op je pad komen met de nodige mankementjes.Of de wat zwaardere KLX300 of XR400 die redelijk uit de hand eten.of de nog wat zwaardere XT600 / XR600 / DR650 types.
Qua rij eigenschappen zijn die laatste 5 niet met de WR450F te vergelijken . Volbloed tov "ook goed geschikt voor Off road" en dit is niet denigrerend bedoeld.
Een wat meer ervaren rijder kan prima met dat spul overweg, alleen het nieuwere spul stuur, veert en reageert vele malen beter.
.
450EXC, KLX250S EFI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: Welke beginnersmotor voor enduro rit
« Reactie #2 Gepost op: 08-12-2019, 00:54 »
Wat heb je voor ervaring met een motorfiets op straat?
MAW, ben je gewent aan het "aan het gas" draaien?
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 23
Re: Welke beginnersmotor voor enduro rit
« Reactie #3 Gepost op: 08-12-2019, 16:08 »
Wat heb je voor ervaring met een motorfiets op straat?
MAW, ben je gewent aan het "aan het gas" draaien?

Ja. Rij nu 10 jaar motor, laatste 8 jaar SV1000.
Rij ook paar keer per jaar op wegcircuit met de motor dus ben wel geoefend in gecontroleerd met het gas omgaan - ook als het (bijna) mis gaat.

[..]
en misschien wat vaker "afstappen" of een volenduro 250 4takt of 250/300 2T
[..]
Onder de 2000Euri zal er ws een 250 2takt of misschien een oude 300 op je pad komen met de nodige mankementjes.
[..]
Een wat meer ervaren rijder kan prima met dat spul overweg, alleen het nieuwere spul stuur, veert en reageert vele malen beter.

Vind dat vallen wel een hele goede. M'n conditie is niet super, al ben ik bij offroad nog niet gevallen, maar op de crossbaan - en misschien ook Eindhoven - was dat wel anders. Een niet al te zware fiets is dus wel prettig.
Motoren met "mankementjes" en 2-takt vermijd ik liever, heb niet veel tijd om te sleutelen en ook geen schuur om het in te doen. Misschien moet m'n budget wat omhoog?
- Wat voor "nieuwer" spul zou ik dan naar kunnen kijken?
- Het hoeft inderdaad niet volbloed te zijn, maar ik ga 'm wel alleen voor offroad ritten gebruiken.
- Liefst eentje waar ik de komende 5-10 jaar mee door kan zodat het een investering wordt met weinig gezeik.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1389
Re: Welke beginnersmotor voor enduro rit
« Reactie #4 Gepost op: 08-12-2019, 17:23 »
Volgens mij kom je dan uit op een KTM 450/520/525/530 of een Yamaha WR 426/450. Eventueel een Honda 450 enduro of een Suzuki DR400.


Als je alleen offroad ritten gaat rijden, zijn de Honda XR's en Yamaha TT's en KTM LC4's aan de zware kant.
Omgebouwde crossers zou ik vermijden, want zij zijn over het algemeen feller dan de echte enduro's.
Europese niche merken als Sherco of Beta zou ik alleen overwegen als je een dealer in de buurt hebt.
Bij de oudere Husqvarna's zou ik me - zeker op langere termijn - ook wat zorgen maken over onderdelenvoorziening.
Een 450/500 hangt wat feller aan het gas dan een 250, zodat het wat vermoeiender is. Maar als je 'm niet de hele tijd hoog in toeren rijdt, is dat prima te doen bij een EXC of een WR. En het is wel lekker op de meer open stukken van de route.


Alleen de combinatie van 5-10 jaar en laag budget is heel gevaarlijk. Een revisie kost tussen 500 Euro (alleen nieuwe zuiger) en 2000 Euro als je big end en een aantal versnellingsbaklagers en tandwielen aan de beurt zijn. En alles op Marktplaats is "net gereviseerd", alleen zonder rekening en zonder kilometer/urenteller. Dus ga af op een goed onderhouden motor en gebruik je mensenkennis.




Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: Welke beginnersmotor voor enduro rit
« Reactie #5 Gepost op: 08-12-2019, 21:39 »
Welke motor je ook kiest, als je er voornamelijk OTR ritten mee gaat rijden, heeft een motor zijn onderhoud nodig. Schoonmaken, luchtfilter reinigen/wisselen, redelijk vaak een blokolie wisselen, banden wisselen etc. Dat moet vaker gebeuren als dat je er mee op de weg rijdt of wat offroad ritjes door de omgeving gaat doen. Het wisselen van een luchtfilter bijvoorbeeld zou ik na elke OTR doen. Bij een zeer stoffige OTR zelf na elke ronde.


Het voordeel van een "echte" enduro is dat dat onderhoud makkelijker te doen is dan bij een straat/allroad. Filter wisselen kan vaak zonder gereedschap of het zijn 2 of 3 boutjes. Olie is tussen de 0.9 en 1.2 liter en kan in 10 minuten gewisseld worden met wat ervaring. Ik denk dat dat best wel een overweging waard is, gezien je geen werkplaats hebt.


Wil je een motor zonder teveel "probleempjes" dan zal je budget denk ik omhoog moeten.


Als tip wil nog mee geven de Sherco 300, 4t. zeer scherp sturen, makkelijk te rijden, sterk onderin, maar geef je echt gas gaat het hard zat. ;) Ik weet uit ervaring dat er een zeer enthiausiaste dealer/verkoper is. Jan Olthof van Bie Olthof. Onderdelen worden bijna altijd uit voorraad thuis gestuurd en de prijzen van de onderdelen zijn zeer redelijk. Ook zijn sommige onderdelen uitwisselbaar met KTM (remhendels, pedalen enz.). Dat maakt het onderhoud extra makkelijk.


succes met je zoektocht.


Groet,
Albert

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Welke beginnersmotor voor enduro rit
« Reactie #6 Gepost op: 10-12-2019, 08:12 »
Geldt ook voor de Beta; meeste dealers sturen onderdelen binnen 48u richting je deurmat en voor Beta is het inmiddels echt heel dik gezaaid met voorraden i.t.t. bijvoorbeeld GG en Sherco.

http://www.deparking-moto.be/tweedehands-motoren-detail/yamaha-wr-wr-250r/yamaha-wr-250r/N5A0GCK.html

Zoiets als dit is de ideale beginnersfiets. Veringtuners kunnen hier tenminste nog wat aan verbeteren, zou ik ook wel doen voordat je op de knippenpaden gaat. Maar dit is relatief jong, nog geen ABS, makkelijk aan te sleutelen, lange onderhoudsinterval voor klepjes en olie, relatief makkelijk op te voeren. Geen koppelmonster, maakt toeren als een 2-T ;D

https://www.youtube.com/watch?v=VJDx6gx6pCc

Als je ziet wat ze er zoal mee kunnen: https://www.youtube.com/watch?v=Jve3v733FqY Niet normaal!

Succes!! 8)


Offline member

  • *****
  • Berichten: 210
Re: Welke beginnersmotor voor enduro rit
« Reactie #7 Gepost op: 11-12-2019, 11:43 »
Mijn persoonlijke ervaring:

Als (offroad)beginner weet je niet wat je wil/ goed bij je past. Alles rijdt lekker.
(ik reed op een 250 X-Trainer 2-takt en een WRF450 2-takt en vond het allebei geweldig)
Het maakt dus niet zoveel uit waar je mee begint.

Merk vind ik wel een dingetje. Heb een SWM gehad: verkrijgbaarheid van onderdelen is beroerd en technische kennis bij en ondersteuning van dealers nog slechter. Met een KTM/ Honda/ Yamaha enz. kun je op veel meer plekken terecht mocht er wat zijn en zijn onderdelen veel beter verkrijgbaar. Weet niet of mijn Beta ook in dit rijtje past maar die zou er wat mij betreft ook tussen kunnen.

Als je een specifiek model zoekt is de kans dat je een wat oudere maar goede enduro vind zeer klein. Er staat echt veel rotzooi te koop, zowel bij particulieren als bij dealers. Ik zou veel liever 'een' enduro kopen van een vriend of dealer waar je vertrouwen in hebt dan zoeken naar een wat specifieker model en die op een onbekend adres kopen.

Goedkoop blijft toch vaak duurkoop. Door kosten met mijn gebruikte SWM ben ik ver boven de nieuwprijs uitgekomen.

Rij een jaar of 2 met de motor, offroadritjes, roadbookritjes en dan weet je wel wat je echt wil/ bij je past.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1483
Re: Welke beginnersmotor voor enduro rit
« Reactie #8 Gepost op: 11-12-2019, 12:36 »
Mocht je interesse hebben, ik denk er sterk over na om mijn KTM 525 uit 2003 de deur uit te doen.
If nothing goes right......

go left!