Ik weet dat we een motor forum zijn, maar ik kom zelf uit de quad scene. Nu blijkt er toch een soort haat liefde verhouding tussen Motorrijders en Quadrijders te zijn, ik weet niet waarom want bij mij maakt het niet uit waar ik op zit maar ik groet altijd alle motoren & quads :-)
Als quad rijder ben ik lang aan het zoeken geweest naar een puike quad die ook goed afstanden kon rijden voor langere tochten (1500km weekendje etc). Yamaha domineert de sport markt met de Raptor 700, maar dit zijn blokken die relatief veel onderhoud nodig hebben en bij een 12.000km een volledige blok revisie. Voor mij was dit dus geen optie daar ik geen zin had in dergelijke revisies.
Uiteindelijk viel mijn keuze dus op een Bombardier DS650, deze quads rijden met een 650cc Rotax blok zoals we ook terug vinden in de BMW/Aprilia 650 motoren. Alleen een iets andere setup wat carb betreft. Ik heb met deze bombardier veel trips gemaakt en ben er zelfs mee in Scandinavië gekomen zonder al te veel gekke dingen.
In 2007 is Bombardier gestopt met het maken van deze machines en is he bedrijft overgenomen door Canam. Canam heeft nooit nieuw leven geblazen in het DS650 model maar heeft een enorme fanbase achtergelaten van de mensen die ze vandaag de dag nog rijden. Maar eigenlijk is het dus de enigste productie quad die ook goed kilometers kan maken zoals je met een motorfiets kan.
Blijkt dus dat er een bedrijf (
EATV) in Duitsland Quads bouwt van KTM motoren, dan heb je dus een hele mooie basis om mee te beginnen als je veel kilometers plan te maken met een quad! Het bedrijf is ontstaan door iemand (Clemens Eicker) die altijd in de sidecar crosste en op gegeven moment zijn eigen fiets bouwde om de concurrentie een streepje voor te kunnen zijn. Vanuit die filosofie is hij dus ook begonnen met het bouwen van quads welke nu al verschillende Rally's op hun naam hebben geschreven.
Basis die gebruikt word voor de Rally quad is een KTM 690
Quads zijn ook op Nederlands kenteken te verkrijgen maar er zit wel een prijskaartje aan afhankelijk van alle opties die je erop/eraan wilt hebben gaat dit model naar een kleine 35.000eur!
Misschien voor veel niet echt heel relevant dit verhaal maar ik dacht ik deel een stukje van mijn all-road ervaringen met de vierwielers. Hoop in het vervolg wat meer van de tweewielers te kunnen gaan delen met een aantal leuke trips die in de pen zitten.