Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Deel 1 FAQ  (gelezen 21682 keer)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Deel 1 FAQ
« Gepost op: 31-07-2009, 13:18 »
1- FAQ
2- Privacystatement
3- Richtlijnen

Algemene FAQ
Versie 1.0 – 31 juli 2009

In deze FAQ (Frequently Asked Questions oftewel Veel gestelde vragen) staan een aantal punten die nuttig zijn voor deelname aan dit forum, en enkele regels om het niveau op peil te houden. Voordat je op het forum gelijk gaat roepen dat je iets niet snapt is het beter om eerst even in de FAQ te kijken of je vraag hier misschien beantwoord wordt. Bij bepaalde onderdelen is het mogelijk om op een link te klikken voor uitgebreidere informatie over het betreffende onderwerp.
Inhoudsopgave:
  • Hoe werkt dit forum?
  • Kan ik me ergens voorstellen na het aanmelden?
  • Hoe plaats ik een plaatje?
  • Hoe voeg ik zo'n icoontje toe bij mijn naam?
  • Hoe voeg ik een link toe?
  • Hoe maak ik een poll?
  • Hoe wijzig ik mijn reactie?
  • Kan ik onderwerpen verwijderen die ik gestart heb?
  • Ik wil graag dat mijn gestarte onderwerp op slot gaat
  • Hoe quote ik iemand?
  • Welke "tags" kan ik gebruiken?
  • De voorkeuren
  • Problemen met inloggen
  • Notificaties
  • Favorieten
  • Wat is een administrator of moderator?
  • Informatie over de crew
  • Overzicht van smilies
  • Wat is allemaal toegestaan op dit forum?
  • Ik heb een vraag of opmerking over het forum, hoe laat ik dat jullie weten?
  • Ik wil graag een banner op het forum

Gebruik van het forum:



Hoe werkt dit forum?

Om te kunnen reageren of een nieuw onderwerp aan te maken moet je je allereerst registreren. De invulvelden met een sterretje zijn verplicht, de rest mag je naar eigen wens invullen. Al deze gegevens behalve je gebruikersnaam kun je later aanpassen in je profiel. Je krijgt nu een E-mail toegestuurd naar het emailadres wat je hebt ingevuld met daarin een activatiesleutel. Klik op die link om je account te activeren. Als je dat gedaan hebt kan je gelijk inloggen met je zelf gekozen wachtwoord. Als je succesvol bent ingelogd heb je de mogelijkheid om een nieuw onderwerp te starten of te reageren op een bestaand onderwerp. Een onderwerp (ook wel topic genoemd) is in feite de start van een nieuwe discussie over een bepaalde vraag of onderwerp. Als er een onderwerp gestart is kan hierop gereageerd worden (ook wel posten genoemd). Indien een onderwerp niet meer voldoet aan de richtlijnen is het mogelijk dat het onderwerp op slot wordt gezet. Dit houdt in dat verder reageren in dat onderwerp niet meer mogelijk is.


Kan ik me ergens voorstellen na het aanmelden?

Allroadmaniacs wordt steeds drukker en vele nieuwe gebruikers willen zich voorstellen op het forum. Hiervoor hebben we een speciaal topic geopend, het Het grote voorstel topic. Gelieve je hier voor te stellen en niet ergens anders.



Hoe plaats ik een plaatje?

Elke geregistreerde gebruiker heeft een uploadmogelijkheid tot zijn of haar beschikking. Deze kan gebruikt worden om plaatjes op te slaan. Deze functie is erg handig maar voor sommige onder ons ook onduidelijk en dient dus wat nadere uitleg.
In het scherm waar je je tekst van een reply of topicstaart kan typen vind je ook de uploadmogelijkheid.
Via de knop bladeren open je een browsevenster waarmee je je eigen afbeelding op je harde schijf kan opzoeken. Als je hem gevonden hebt druk je op openen waarna je de link naar je afbeelding in het invulvak ziet staan. Druk dan op de knop Upload waarna je even later een soortgelijk scherm ziet als hieronder:
Klik in de linkregel en de gehele regel is geselecteerd. Dan kan je met de rechter muisknop klikken en kopiëren kiezen of natuurlijk met [CTRL-C].
De gekopieerde regel kan je dan op de gewenste plaats in je tekst plakken ([CTRL-V]).
Je krijgt dan in de tekst een code te zien die er ongeveer gelijk uitziet als:
[URL=http://upload.maniacsmedia.nl/viewer.php?id=bwy1249038613p.jpg][IMG]http://upload.maniacsmedia.nl/thumbs/bwy1249038613p.jpg[/IMG][/URL]
Wil je meer afbeeldingen in één reply plaatsen kan dat natuurlijk ook. Na het kopiëren en plakken van de afbeelding klik je op Back to inputfield waarna je weer kan starten met het zoeken van je extra afbeeldingen.



Hoe voeg ik zo'n icoontje toe bij mijn naam?

Maak (of zoek op internet) een plaatje wat je wilt gebruiken als persoonlijk icoontje. Zorg er voor dat dit bestand het formaat 110*110 pixels heeft. Belangrijk is dat het bestand niet groter is dan 100kb. Mocht je problemen hebben met het maken van een mooi icoontje dan kan je hier middels een nieuw topic om hulp vragen.

Klik bovenin het forum op "Profiel", links vind je een link naar Forumprofiel. Er zijn 2 manieren om een icoon in te stellen:
  • Via een link naar een extern plaatje ergens op het internet
  • Je zet je icoon op de Maniacs-server

Bij de eerste optie maak (of zoek) je een leuk icoon en zet die ergens op het internet. Schrijf de locatie hiervan op (bijvoorbeeld http://www.provider.nl/plaatje.jpg) en vul dit in bij "externe afbeelding locatie". Je bent niet gebonden aan een maximale grootte van het bestand maar zorg ervoor dat het plaatje geen 100kb (of zelfs nog groter) is. Vooral mensen met een tragere internetverbinding gaan hier last van krijgen. De tweede optie is een betere optie. Het voordeel hiervan is dat je icoon bijna altijd zal werken. Ook hier moet je rekening houden met de grootte van het bestand, niet groter dan 100kb. Dit lijkt klein maar met wat hulp kom je een heel eind. Na toevoegen van een icoon zal deze direct zichtbaar zijn. Je kan ten alle tijden een ander icoon instellen.



Hoe voeg ik een link toe?

Om een link te posten kopieer je deze link en zet hem vervolgens in je bericht. De link zal dan automatisch omgezet worden in een klikbare link. Het is echter ook mogelijk deze link tussen [url] [/url] tags te zetten. Je krijgt dan dus zoiets: [url]http://www.allroadmaniacs.nl[/url]. Het is ook mogelijk om zogenaamde nette links te maken. Op deze manier is het mogelijk en stukje tekst klikbaar te maken. Dit doe je op de volgende manier: [url=http://www.allroadmaniacs.nl]Dit is een test[/url]. Je krijgt dan dit: Dit is een test.



Hoe maak ik een poll?

Je kunt alleen een poll aanmaken in een onderwerp dat je zelf geopend hebt. Als je een nieuw onderwerp aanmaakt dan zie je onderaan dat venster de poll-optie staan. Kies een titel en daaronder de mogelijkheden van de poll. Zorg ervoor dat er een "enter" tussen elke optie zit (elke regel een optie dus). Een poll kan ook achteraf toegevoegd worden door de starter van het onderwerp door het eerste bericht te wijzigen. Je ziet dan wederom de poll-optie. Als je wilt dat een poll gereset (alle stemmen verwijderen) of helemaal verwijderd moet worden, vul dan een topicreport Rapporteer dit onderwerp aan een moderator in of mail de crew op forum@allroadmaniacs.nl. Geef dan wel duidelijk aan waar de poll te vinden is, anders is het voor de crew zoeken naar een speld in een hooiberg.



Hoe wijzig ik mijn reactie?

Boven aan je reactie zie je dit icoontje Bewerk bericht ( staan. Als je hierop klikt, is het mogelijk je reactie te wijzigen.



Kan ik onderwerpen verwijderen die ik gestart heb?

Het is beleid om onderwerpen niet te verwijderen. Ten eerste omdat de samenhang zo aangetast kan worden, en ten tweede omdat de kracht van Allroadmaniacs bestaat uit de grote hoeveelheid informatie die gevonden kan worden. Met het verwijderen van onderwerpen gaat ook de informatie in de onderwerpen verloren. Hetzelfde geldt voor het verwijderen voor een gebruiker-account.



Ik wil graag dat mijn gestarte onderwerp op slot gaat

Onderwerpen worden normaal gesproken niet op slot gegooid. De voornaamste reden hiervoor is dat andere personen misschien nog nuttige informatie kunnen toevoegen. Wellicht niet voor de topicstarter maar wel voor anderen die het topic lezen. Er zijn echter wel een aantal uitzonderingen op deze regel. Die uitzonderingen worden door de moderators per topic bepaald.



Hoe quote ik iemand?

Boven aan elke reactie zie je dit icoontje Citeer bericht () staan. Door hier op te klikken wordt de inhoud van deze reactie in een nieuw bericht gezet tussen [ quote] [ /quote] tags. Je kunt nu onder aan deze tekst je eigen reactie toevoegen. Let er wel op dat de [ quote] en [ /quote] blijven staan. Het is ook mogelijk om meerdere reacties in 1 bericht te quoten. Kopieer hiervoor de tekst uit een bericht wat je wilt quoten. Selecteer alle tekst met je muis en kies dan rechtsklik > kopiëren. (of gebruik Ctrl-C). Ga nu naar je reactiescherm en kies hier rechtsklik > plakken (of Ctrl-V). Zet vervolgens helemaal aan het begin van deze tekst [ quote] en helemaal aan het eind [ /quote]. Op deze manier krijg je meerdere quotes binnen 1 bericht. Een voorbeeld hoe zo'n reactie eruit zou kunnen komen te zien:

Citaat
Bericht 1
Reactie op bericht 1

Citaat
Bericht 2
Reactie op bericht 2



Welke "tags" kan ik gebruiken?

Kijk voor alle UBB-codes in deze FAQ: Overzicht van UBB-codes



De voorkeuren:

De forumsoftware van Allroadmaniacs biedt een flink aantal mogelijkheden om Allroadmaniacs  persoonlijker te maken. Ga hier voor naar naar je profiel en volg links de link naar Layout-voorkeuren.



Problemen met inloggen:

Als je niet kan inloggen dan kan dat een aantal oorzaken hebben:

  • Je account is nog niet geactiveerd
  • Je wachtwoord klopt niet
  • Je hebt een lokaal probleem in je browser

  • Als je account nog niet geactiveerd is, open dat de activatiemail die je van Allroadmaniacs hebt gekregen en klik éénmaal op de link die in dat mailtje staat. Als je dit mailtje kwijt bent, mail dan de crew op forum@allroadmaniacs.nl, we sturen je een nieuwe activatiemail. Je kan trouwens de gegevens uit de activatiemail ook handmatig invoeren. Ga naar het inlogscherm en klik op "Activeer je account na registratie voordat je inlogt.".
  • Als je je wachtwoord vergeten bent, vraag dan een nieuwe aan door naar het inlogscherm te gaan en te klikken op "Wachtwoord vergeten?".
  • Als je zeker weet dat je de goede inlognaam en het juiste wachtwoord hebt ingevuld (kopieer en plak het wachtwoord om er zeker van te zijn dat er geen typefouten inzitten!) dan kan het zijn dat je browser wat lokale problemen heeft. Meestal ligt het aan een "sessie" die niet goed werkt. dit is op te lossen door de "cookies" van Allroadmaniacs te verwijderen.

In Internet Explorer (versie 6) verwijder je zo cookies:

   1. Klik op "Extra"
   2. Klik op "Internet opties"
   3. Klik op de knop "Cookies verwijderen"

In Firefox (versie 2.0) verwijder je zo cookies:

   1. Klik op "Extra"
   2. Klik op "Privé gegevens opruimen"
   3. Zet het vinkje aan bij "Cookies"
   4. Klik op "Privégegevens nu opruimen"

Probeer nu opnieuw in te loggen. Zorg er voor dat het wachtwoord zeker weten klopt door het te kopiëren (selecteer wachtwoord, druk op ctrl-c) en daarna te plakken (ctrl-v) in het wachtwoord-veld in het inlogscherm (uiteraard ook je inlognaam invullen). Lukt het nog steeds niet? Mail dan de Allroadmaniacs crew op forum@allroadmaniacs.nl



Notificaties:

Notificaties zijn handig als je een specifiek onderwerp in de gaten wilt houden. Klik (in het onderwerp wat je in de gaten wilt houden) op de Notificatie knop rechts bovenin en bevestig. Ben je het volgen van een topic zat kan je hem via diezelfde knop weer deactiveren.

Op je profielpagina staat links een knop naar een overzicht van alle topics waar je een Notificatie op heb lopen. Hier kan je ze ook deactiveren.



Favorieten:

Een andere manier om op de hoogte te blijven van bepaalde onderwerpen zijn je persoonlijke bookmarks. Als je een bepaald topic wilt volgen, klik dan in dat topic op het bookmark-icoontje Voeg dit onderwerp toe als favoriet. Je kan de favorieten altijd benaderen door in het menu op "Bookmarks" te klikken. Het verwijderen van bookmarks werkt hetzelfde als bij de notificaties: zet een vinkje voor de onderwerpen in de lijst die je wilt verwijderen en klik dan op de knop "Verwijder geselecteerde onderwerpen".



Beheer van het forum:
Wat is een administrator of moderator?

Dit zijn de forumleiders waarbij een administrator meer rechten heeft dan een moderator. Een administrator kan alles, dat wil zeggen ook zaken als het bannen van users, het aanmaken van een nieuw forum etc. Een moderator kan topics wijzigen, sluiten, verplaatsen naar een ander forum, titels aanpassen of zelfs verwijderen.



Informatie over de crew:
Beheerders:

Ferd
Max Kool

Moderators:
Tikka
Bas
Cornepol
Dr_Bean
Travelmaniacsmars
Sylvia
Smitty
Dutchie
Nino

De moderators en beheerders hebben hun taak geheel vrijwillig op zich genomen en doen het in het belang van het leesbaar en gezellig houden van het forum. Als je het eens niet eens bent met een beslissing van een moderator spreek hem/haar daar dan per PM op aan en ga je dispuut niet in het openbaar in een topic uitvechten.
Mocht je er niet met de moderator uitkomen kan je nog altijd één van de beheerders als mediator inschakelen.

Je hoeft geen contact met ons op te nemen om moderator te worden, als we denken dat je geschikt bent nemen wij contact met jou op.



Overzicht van smilies:

Om te kijken welke smilies je allemaal kunt gebruiken in je bericht kies je de optie Reageren in een onderwerp. Je ziet nu onder aan een overzicht met alle smilies welke je kunt gebruiken.



Wat is allemaal toegestaan op dit forum?

Veel mag hier, op een paar dingen na. Raadpleeg hiervoor de Richtlijnen. Hierin staat beschreven wat wel en niet is toegestaan op dit forum.



Ik heb een vraag of opmerking over het forum, hoe laat ik dat jullie weten?

Dit kun je het beste doen door je vraag in het Algemeen te plaatsen. Een andere mogelijkheid is een moderator te mailen of een PM te sturen of de contactknop bovenin in de menubalk te gebruiken.



Ik wil graag een banner op het forum
In principe zijn de banners op het forum op uitnodiging. Indien je er van overtuigd ben dat jouw product forumgerelateerd is kan je een voorstel doen door via de contactknop je wens kenbaar te maken. Het adverteren is niet duur, het wordt alleen gebruikt om de serverkosten te dekken.

Mocht je ondanks deze FAQ nog vragen hebben, mail dan de crew op forum@allroadmaniacs.nl