Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Aventura, alles over dit apperaat.  (gelezen 901 keer)

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Aventura, alles over dit apperaat.
« Gepost op: 17-03-2012, 14:52 »
Aventura, een model van Compgps.

Alles over dit apperaat.


Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Aventura, alles over dit apperaat.
« Reactie #1 Gepost op: 17-03-2012, 14:53 »
Is het zo slecht gesteld met de waterdichtheid.

Dat dit nodig is:


In apperaat in die prijsklasse mag je toch wat anders verwachten.

In advertenties wordt IPX7 aangegeven.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351
Re: Aventura, alles over dit apperaat.
« Reactie #2 Gepost op: 17-03-2012, 20:13 »
Volgens mij zijn die ads fout; moet iets van IP67 zijn; waterproof.

Er is lekkage bekend aan de randen van het beeldscherm in een bepaalde serie. Dit is te checken door de stroomvoorziening op druk te zetten en het apparaat in een mooi sopje te leggen. Dit gebeurde bij één bepaalde serie met een bekend serienummer die, als het goed is, nu allemaal door CompeGPS vervangen zijn.

Vervelend, want je bent 'm gemiddeld tussen de 2 en 4 weken kwijt.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351
Re: Aventura, alles over dit apperaat.
« Reactie #3 Gepost op: 27-03-2012, 10:04 »
Twonav Aventura

Ingezonden door: Raymond Koome
Gepubliceerd op: 18-01-2010, 19:26

De TwoNav Aventura van CompeGPS is een draagbare GPS-ontvanger die zowel geschikt is voor off road als on road gebruik, Daartoe kun je als gebruiker eenvoudig schakelen tussen de twee verschillende navigatie-modi die de ontvanger biedt. Voor On Road biedt Twonav Aventura volledige autorouting, berekening van de kortste of snelste route naar je bestemming, terwijl in de Off Road modus je gebruik kunt maken van topografische rasterkaarten om dwars door het bos bijvoorbeeld op zoek te gaan naar een geocaching cache.

Uit de doos
Als je de TwoNav Aventura aanschaft wordt hij zeer compleet geleverd. In de doos zitten de volgende onderdelen:

TwoNav Aventura GPS-ontvanger
Vmap wegenkaart (geïnstalleerd)
Topografische kaart (geïnstalleerd)
4GB SD geheugenkaart
12V aansteker-aansluiting voor in de auto
Houder voor in de auto (met zuignap)
USB-kabel voor communicatie met PC en opladen accu
Fietsstuur-houder
Handleiding
Installatie-CD
Gebruikersgemak
De TwoNav Aventura is vrij eenvoudig te gebruiken. Het scherm is touchscreen, maar daarnaast kun je ook gebruik maken van de mini joystick die onder het scherm is geplaatst. Deze is ook gemakkelijk met handschoenen aan te gebruiken, iets dat zeker tijdens bijvoorbeeld sneeuwschoenwandelen erg prettig is. In de ontvanger zelf zit overigens ook een kleine Styluspen opgeborgen, maar die heb ik zelf nog niet gebruikt of nodig gehad.

De menustructuur van de TwoNav Aventura is redelijk overzichtelijk. Het is even wennen waar alles zit en sommige dingen staan naar mijn idee niet altijd op een logische plek. Zo zijn er bepaalde instellingen die je niet onder settings, maar juist bij bijvoorbeeld maps (kaarten) moet aanpassen. Heb je dat eenmaal onder de knie, dan is het gebruik zeer prettig. Mede dankzij de grote knoppen, zowel op het scherm zelf als op de ontvanger, die zeer gemakkelijk te bedienen zijn.

Het hoofdscherm van de TwoNav Aventura is geheel naar eigen wens in te vullen. Daarbij kun je snel bepaalde ‘toolbars’ in- of uitschakelen en middels de settings ook bepalen welke gegevens worden getoond op het scherm. Wisselen tussen onder andere 2D en 3D view, draaien van de kaart of het bepalen van de oriëntatie van de kaart kun je ze direct op het hoofdscherm doen. Evenals in- en uitzoomen overigens.

Gebruik in de auto
Voor in de auto wordt de TwoNav geleverd inclusief houder met zuignap en een aansteker-aansluiting om hem op te laden tijdens het rijden. De houder is stevig en gemakkelijk precies zo in te stellen dat je de ontvanger prettig in beeld hebt tijdens het rijden. Het kiezen van een bestemming is gemakkelijk en kan via veel verschillende ingangen (onder andere naar huis, adres, favorieten, bijzondere punten, eerdere bestemmingen of op basis van een punt op de kaart). De aanwijzingen die je vervolgens krijgt zijn duidelijk te volgen op het scherm. Het volume van de stem is ook in de maximum stand wat aan de lage kant, maar over het algemeen heb ik deze toch nooit aanstaan. Het herberekenen van de route bij verkeerd of anders rijden gaat snel en zonder morren, evenals het vinden van de positie na een koude start (aanzetten na lange tijd of op een geheel andere positie dan de laatste keer).

Gebruik buiten de auto
De andere modus van de TwoNav, die voor gebruik met bijvoorbeeld topografische kaarten, is ideaal voor buitensporters en geocachers. Vooral het feit dat je zonder problemen rasterkaarten in de ontvanger kunt laden zal voor veel wandelaars en geocachers als een groot pluspunt worden gezien. Hier in Spanje heb je 1:40.000 en 1:25.000 kaarten op CD-ROM van Alpina en die kun je rechtstreeks inladen in de ontvanger. Daarmee heb je dus een zeer gedetailleerde topografische kaart direct op het scherm van de ontvanger. Bovendien kun je reliëfgegevens inladen, zodat je nog sneller een idee krijgt van hoogteverschillen tijdens het plannen van een route in de 3D+ viewmode. Het lezen van plaatsnamen op de kaart wordt daardoor overigens wel sterk (nadelig) beïnvloed.

Ingebouwd kompas en barometer
De TwoNav Avontura heeft een ingebouwd elektronisch kompas, evenals een elektronische barometer. Beiden dienen voor aanvang van elke tocht even te worden gekalibreerd om zo nauwkeurig mogelijk te zijn tijdens de tocht zelf. Vergelijking met een gewoon kompas of bijvoorbeeld hoogtemeter van een Suunto levert de conclusie op dat zowel kompas als barometer behoorlijk nauwkeurig zijn.
Overige interessante features
Andere interessante features van de TwoNav Aventura zijn onder andere het feit dat je als stroombron naast de bijgeleverde Li-Ion accu ook gewoon gebruik kunt maken van 3 AA batterijen en voor opslag de bijgeleverde 4Gb SD-kaart eventueel kunt vervangen met een groter exemplaar (tot wel 32Gb). De ontvanger is waterdicht (zo lang je de rubber afdichtingen netjes sluit) en kan zeker tegen een stootje.
Conclusie
De TwoNav Aventura is een robuuste GPS-ontvanger die ik persoonlijk in de eerste plaats voor buitensporters zou aanraden. Het scherm is goed af te lezen in de buitenlucht, de knoppen zijn goed te bedienen en bovendien is het feit dat er (topografische) rasterkaarten kunnen worden gebruikt een enorm pluspunt. In de auto is de TwoNav ook prima te gebruiken, maar is het volume van de aanwijzingen wat aan de lage kant. Heb je daar geen problemen mee, dan wijst deze GPS-ontvanger je snel en accuraat naar je bestemming.
Te gebruiken bestandsformaten
De TwoNav Aventura kan bestanden lezen van de volgende formaten:

Kaarten:*.RMAP ,*.ECW,*.VMAP/*MPVF, *.IMP, *.CDEM
Tracks: *.TRK, *.IGC, *.PLT,*.GPX
Routes: *.RTE, *.GPX
Waypoints: *.WPT, *.BWPT,*.LOC,*.GPX
Overigens specificaties (volgens producent):
Afmetingen: 130mm x 75mm x 30mm
Gewicht: 215 gram
3,5 inch scherm (anti-reflectie en touchscreen)
Li-Ion 3000 mAh accu
10-20 uur gebruik op volle accu
Mini-USB aansluiting (ook voor opladen accu)
530Mhz processor
128 Mb flash geheugen + 64Mb RAM
SirfIII chipset
Ingebouwd kompas, barometer en thermometer
Meer informatie
De adviesverkoopprijs van de TwoNav Aventura (versie Benelux) is Euro 615,00.

Meer informatie?
Voor meer informatie: http://www.twonav.com/

Bron: http://www.hiking-site.nl/materialen_bespreking.php/84/twonav+aventura

Post Merge: 27-03-2012, 10:08

In advertenties wordt IPX7 aangegeven.

In de Australische advertentie geven ze IPX6 aan: http://www.twonav.com.au/aventura.htm

http://www.gps-home.com/waterproof-rating.aspx

Post Merge: 28-03-2012, 08:48
Is het zo slecht gesteld met de waterdichtheid.

...

In advertenties wordt IPX7 aangegeven.

In deze video geven ze ook aan: geen IPX7. Bij doorwadingen dus svp de motor niet om laten vallen!

Prueba Resistencia al agua del TwoNav Aventura

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351
Re: Aventura, alles over dit apperaat.
« Reactie #4 Gepost op: 05-07-2012, 09:33 »
Hij heeft mij heerlijk door de Midsummer 1150 heengeloodst, zonder externe voeding.



Op gewone batterijen doet hij het niet lang: 3 stuks AA en hij gaat 4 uurtjes mee. Op de bijgeleverde Li-ion accu ongeveer 4x zo lang. Op de optioneel bij te leveren Li-ion AA's zo'n 14 uur.

Waterdichtheid is helemaal Ok. Voor slagregens is er een klepje bijgeleverd, wat ik natuurlijk thuis had laten liggen.

Maar de 3 uur durende rit huiswaarts door stromende regen heeft hij ook keurig doorstaan; mijn exemplaar is zeker waterdicht.

Nu heb ik 'm verwend met de nieuwste 2.6 software die ik binnenkort weer eens ga uitproberen met digitaal roadbook. De rit zelf heb ik gereden met de 2.6 release candidate V1. Geen enkele rare onderbreking gehad.

Voor alle GPSsen die ik de afgelopen 10 jaar heb mogen uitproberen is dit toch wel mijn ideale!!

Nu nog eens sjekken of je gewoon OSM-kaartmateriaal op de Aventura kunt kwakken :D