Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Binnenkant van een Garmin III+  (gelezen 4062 keer)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Binnenkant van een Garmin III+
« Gepost op: 10-10-2005, 11:56 »
Ja hallo,

Heeft iemand een foto van hoe een III+ er aan de binnenkant uit moet zien? Bij mij heeft nl. een onderdeeltje (zwart busje met opschrift 'Nichison 470uF10V B P VO(M)') losgelaten. Geen flauw idee waarvoor dat ding bedoeld was, en geen flauw idee waar die zat...

Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Binnenkant van een Garmin III+
« Reactie #1 Gepost op: 10-10-2005, 12:25 »
Die microfarad (470....) geeft aan dat het een condensatortje is. Meestal kom je er wel achter waar hij gezeten heeft als je de print gaat bekijken, zowel aan de boven- als aan de onderzijde. Als aan de onderzijde wel soldeerpuntjes zitten maar aan de bovenzij geen component is het heel goed mogelij dat hij daar heeft gezeten.

Opnieuw vastsolderen (heeft het ding een ploariteit? Aangegeven door (meestal minnentjes (-) aan één zijde van de condensator, dan moet je even op de print kijken in welk gaatje die moet, dan staat er op de print ook meestal een symbool. Anders even een ohmmeter op een contactje, en aan de -pool van je voedingsplug)

En daarna een flinke dot smeltlijm eromheen tegen het opnieuw afbreken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: Binnenkant van een Garmin III+
« Reactie #2 Gepost op: 10-10-2005, 12:46 »
Heeft iemand een foto van hoe een III+ er aan de binnenkant uit moet zien? Bij mij heeft nl. een onderdeeltje (zwart busje met opschrift 'Nichison 470uF10V B P VO(M)') losgelaten. Geen flauw idee waarvoor dat ding bedoeld was.....

Om ervoor te zorgen dat je waypoints niet corrupt raken??  :-X






Sorry, kon het niet laten. Dat vergt nogal wat voorbereiding hé, zo'n rally?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: Binnenkant van een Garmin III+
« Reactie #3 Gepost op: 10-10-2005, 12:55 »
zoiets?




de polariteit haal je er helaas niet helemaal uit, 50% kans op een knal  ;D
Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Binnenkant van een Garmin III+
« Reactie #4 Gepost op: 10-10-2005, 13:11 »
Mag tie wat groter??

(BTW, zitten jullie allemaal thuis of zo? De foto's on demand vliegen je hier om de oren :P)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1309
Re: Binnenkant van een Garmin III+
« Reactie #5 Gepost op: 10-10-2005, 13:16 »
kun jij toch ook?

Amsterdam naar Japan, Australie en Indonesie () 2007 - 20??
http://picasaweb.google.com/mbaars99

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Binnenkant van een Garmin III+
« Reactie #6 Gepost op: 10-10-2005, 13:19 »
Wat?? Een grotere foto zoeken?? ::)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Binnenkant van een Garmin III+
« Reactie #7 Gepost op: 10-10-2005, 13:20 »
Volgens de grootste database ter wereld ( :-\) zit er wel degelijk een polariteit op:


Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Binnenkant van een Garmin III+
« Reactie #8 Gepost op: 10-10-2005, 13:39 »
die mis ik...



Nou nog ff kijken hoedie vast heeft gezeten...

Kan het zijn dat-ie maar aan één kant heeft vastgezeten? Ik zie namelijk een slurfje (zie fotootje) dat aan de onderkant van het tonnetje naar binnen gaat, maar er komt aan de bovenkant nix uit en er zit ook geen bevestigingspunt...

Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Binnenkant van een Garmin III+
« Reactie #9 Gepost op: 11-10-2005, 18:43 »
voor all duidelijkheid:

Ja, dat is een Elco, en Ja die heeft een polariteit.
Vrij zeker zit ie over de/een voeding, de min aan de gnd. Vaak kan je dat op de print wel zien.

grts

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Binnenkant van een Garmin III+
« Reactie #10 Gepost op: 11-10-2005, 20:36 »


Kan het zijn dat-ie maar aan één kant heeft vastgezeten? Ik zie namelijk een slurfje (zie fotootje) dat aan de onderkant van het tonnetje naar binnen gaat, maar er komt aan de bovenkant nix uit en er zit ook geen bevestigingspunt...



Een elco heeft aan één zijde twee "pootjes". Aan de bovenkant hoort hij vlak te zijn. Als de "deksel" bol is moet je een nieuwe gaan halen, dan is deze kapot (opgeblazen).

Als het "slurfje" niet aan de zijde van de balk met minnetjes zit gaat het slurfje naar een plus-contact. Dit punt moet je even in de gaten houden, hier moet natuurlijk de nieuwe weer aan. De min-zijde maakt niet zo veel uit, als die maar contact maakt mnet de minpool van je kabel.

Je mag ook hier even langs komen, heb nog een soldeerbout met een heel fijn (ja, ook een goed werkend en klein) puntje, ideaal voor dit soort ge-eikel. Als je het op tijd meld ga ik nog even op zoek naar een nieuwe (ik begrijp namelijk dat er één pootje is afgebroken en dan doe je er weinig mee, behalve een beetje prutsen met draadjes aan solderen etc). Misschien meteen die spanningsregelaar in elkaar bouwen??

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Binnenkant van een Garmin III+
« Reactie #11 Gepost op: 11-10-2005, 22:37 »
Da's een deal! Wanneer schikt het je? (ik doe wel ff een PBtje)

Blij dat er mensen zijn die nog verstand hebben van electronica...

Hebben ze bij jouw electronicaboer toevallig ook nog en magneet voor mijn IMO, dan doen we die ook gelijk erbij..
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Binnenkant van een Garmin III+
« Reactie #12 Gepost op: 13-10-2005, 18:34 »
De gps doet het weer!! Één pootje van de oude is geheel verdwenen, dus maar aan een common min gehangen. Hij werkt weer naar behoren, nu de rest nog. De catrerbeschermingssteun zit ook weer vast. Nu de ICO nog.............. Eerst FOOD and BEER!!!!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Binnenkant van een Garmin III+
« Reactie #13 Gepost op: 13-10-2005, 21:53 »
Corne,

Touratech claimt dat ze meerdere soorten GPSen aanpassen om dit soort problemen te voorkomen.
Ze leggen een dikke vlaai kit op die componentne zodat ze niet kunnen (los) trillen.
Op het duitse Adventure forum heeft hier een heel topic over gestaan.
Ik kan me herinneren dat er toen een aantal mensen (waaronder ikzelf) hun GPS hebben opengedraaid om te kijken of er standaard al zo'n vlaai aanwezig was.
Conclusie: de claim van TT was overbodig omdat dit al door Garmin was gedaan.
Bij mij echter was de condensator al losgekomen van de kit.....

Remedie: nieuwe kit aanbrengen  ::)

Ik heb nog een tube speciale zuurvrije elektronicakit liggen die je hiervoor kan gebruiken.
De kit is ongeveer anderhalf jaar oud maar lijkt nog goed bruikbaar.

Als je geinteresseerd bent moet je 't maar laten weten.
Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Binnenkant van een Garmin III+
« Reactie #14 Gepost op: 13-10-2005, 23:27 »
Zo, Bas en Corné zijn weer naar huis. Bas met een rechte velg, en Corné met al zijn electronica werkend als hij er weer een nieuwe hoofdzekering in stopt :-\
Je moet natuurlijk niet met de pluskabel tegen het frame aan tikken, dan krijg je vonken, en een zekering minder. Maar alles werkt, inclusief de IMO-teller/opnemer en de ICO op voedingsspanning. Morgen hier thuis de boel weer opruimen.....