Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Benzine filter ontluchten?  (gelezen 18936 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Benzine filter ontluchten?
« Gepost op: 26-02-2006, 20:42 »
Vandaag i.v.m. Marokko een snelkoppeling en benzinefilter gemonteerd :) Nu heb ik alleen een probleempje om de lucht uit het filter te krijgen. Heb al van alles geprobeerd, omhoog/omlaag houden maar er blijft een bel in zitten :(



Nou kom maar op, ik geef het op :-\ Daar is vast een truckje voor ;)
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: Benzine filter ontluchten?
« Reactie #1 Gepost op: 26-02-2006, 20:55 »
niets aan doen
je hebt alleen een probleem als het in het drukgedeelte van een injectiefiets zit :-X
maar daar heb jij geen last van ;D

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Benzine filter ontluchten?
« Reactie #2 Gepost op: 26-02-2006, 20:58 »
Inderdaad, lekker alten zitten. En als je filter vuil is gewoon 180 graden draaien, dan kan de andere kant vuil worden ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Benzine filter ontluchten?
« Reactie #3 Gepost op: 26-02-2006, 22:01 »
Bij André z'n XR zat er eigenlijk amper benzine in 't filter. Zo weinig dat ik inschat dat 't niveau nog onder de uitstroomopening zat. Toch bleef z'n motor lopen zolang de benzinekraan openstond. Alsof 't papier in het filter de benzine omhoog zoog.

Motor op z'n achterkant rechtop help in ieder geval niet.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Benzine filter ontluchten?
« Reactie #4 Gepost op: 27-02-2006, 17:43 »
Heren,

Bedankt voor jullie geruststellende adviezen. Toch nog een nerveus :( vraagje: zijn er problemen te verwacht als ik mijn tank een keertje leeg rij?

Toen ik de zaak namelijk aangesloten had en de kraan open zette gebeurde er niets d.w.z. er kwam geen benzine in het luchtfilter lopen. Pas na eindeloos buigen en draaien aan de slangetjes kwamen er een paar druppels in mijn filter. DRZ wilde daardoor ook niet starten (zelfs met sleutel 8)) Na veel gepiel een laagje bezine in het filter (zie pic hierboven) en liep ie als een zonnetje.

Maar kan dit met lucht in de slangen te maken hebben (vapor lock ???) die de benzine er niet langs laat? Kortom, als ik dus een keertje droog rij kan ik de zelfde problemen als hierboven verwachten en hoe kan ik ze voorkomen ...

(niet drogenrijden had ik zelf al verzonnen ;))
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2418
Re: Benzine filter ontluchten?
« Reactie #5 Gepost op: 28-02-2006, 00:25 »
Wees gerust Maarten, zal niets ergs gebeuren. Echt niet. Benzine erin en ie loopt weer als een naaimachientje (als een Husqvarna dan?)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Benzine filter ontluchten?
« Reactie #6 Gepost op: 28-02-2006, 08:03 »
Maar kan dit met lucht in de slangen te maken hebben (vapor lock ???) die de benzine er niet langs laat? Kortom, als ik dus een keertje droog rij kan ik de zelfde problemen als hierboven verwachten en hoe kan ik ze voorkomen ...


Vapor lock komt eigenlijk alleen voor als de benzine zo warm wordt dat het verdampt voor het je in carbu is. Dat gebeurt meestal onder zeer warme omstandigheden of als je benzineslang te dicht langs je motorblok ligt.

Lucht in je slangen maakt niet zoveel uit, zolang je vlotterbakje maar gevuld blijft: daar haalt de sproeier de brandstof vandaan.

Wat wel een probleem kan zijn voor de benzinetoevoer is 'onderdruk' in je tank, maw. de druk in de tank is lager dan de druk buiten, daardoor loopt de benzine er niet meer uit. Dat ontstaat als de ontluchting van je tank je goed is. Het helpt om dat ff je dop los te draaien, dan hoor je dat de tank lucht aanzuigt. Een goed ontluchtingsslangtje helpt ook  ;)
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Yammie's XT500, XT600Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 259
Re: Benzine filter ontluchten?
« Reactie #7 Gepost op: 28-02-2006, 13:25 »
In zo'n benzinefilter blijft altijd lucht zitten.
Een vapour lock onstaat eigenlijk alleen maar als er een zodanige bocht in je benzineslang zit dat de bel blijft hangen. Met andere woorden als er een n-boog in zit en waarbij de verdampte benzine bovenin blijft hangen en benzine er daardoor niet langs komt. Een vapour lock treed ook vooral op als de tank al een eind leeg is en er door zwaartekracht weinig druk op de benzine zit. Als ik jouw tank en leidingen zo zie is de kans op een vapour lock heeeeeeeel erg klein.

Wat me wel facineert is dat je benzinekraan hoger zit dan het laagste deel van de tank en dat ook de carbuarateur hoger zit dan het laagste punt van de tank. Zitten er stiekem ergens extra benzinekranen en een benzinepomp verborgen???

Peter

"I love to travel, but hate to arrive"  (Albert Einstein)
http://www.peterenhanneke.nl
http://abbekerk.wordpress.com

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1119
Re: Benzine filter ontluchten?
« Reactie #8 Gepost op: 28-02-2006, 21:48 »
Nee, de 16 lietr tank kun je niet helemaal leegrijden naar het schijnt. Heb het nooit uitgeprobeerd

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Benzine filter ontluchten?
« Reactie #9 Gepost op: 01-03-2006, 01:14 »
Misschien even een wheely maken ;) Of een heuveltje oprijden om de benzine achterin te krijgen :)

Roos krijgt trouwens 17,5 liter in haar IMS tank. Of was dat toen ie lek was en het eronder weer uit liep :-X ;D
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 184
Re: Benzine filter ontluchten?
« Reactie #10 Gepost op: 01-03-2006, 22:34 »
Doe volgend testje: maak het slangetje los aan de carb. (nadat je het kraantje gesloten hebt).

Hou dit uiteinde nu zo hoog mogelijk en zet je kraantje open: je zal zien dat de benzine er nog steeds rijkelijk uitvloeit.
(Vang de benzine op in een potje en laat bij wijze van test effe lopen....)

Dus zolang je tank hoger ligt dan je vlotterkamer is er volgens het principe van de communicerende vaten geen probleem  :D Tot je benzine op is natuurlijk  ;D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 184
...
« Reactie #11 Gepost op: 01-03-2006, 22:36 »
foutje

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3421
Re: Benzine filter ontluchten?
« Reactie #12 Gepost op: 02-03-2006, 12:05 »
Voor wie interesse heeft....Ik heb nog 2 benzine filters in de schuur liggen.
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Benzine filter ontluchten?
« Reactie #13 Gepost op: 02-03-2006, 12:37 »
Volle of lege  ??






 :P

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Benzine filter ontluchten?
« Reactie #14 Gepost op: 02-03-2006, 13:17 »
17,3 liter was met de nieuwe tank en ik was niet drooggevallen......

Gister trouwens de boel goed na laten kijken bij Quickly, ook gevraagd naar de benzinefilter, was volgens hem niet nodig.
Hij raadde mij wel aan op volsyntheet over te stappen, beter voor hoge toeren en minder olieverbruik, dus dat gaat er vandaag in.
Een "koude" bougie is mooi meegenomen.
De openingen tussen radiator en tank moeten nog dicht voor de betere koeling, door die grote sleuven raak je veel kwijt.
Ik ga vanmiddag tochtstrips oid halen, die tegen de zijkant van de radiator plakken (meerdere lagen)

Verder ben ik blij te melden, dat na 15.000 km alle lagers nog prima in orde zijn (even nieuw vet achter de keerringetjes), zelfs balhoofd hoefde niet aangedraaid te worden. De bekende afdichtring van de tandwielas, was ook nog prima in orde, even schoonmaken, polijsten en weer terugstoppen.
Boutjes van het subframe zaten alleen een beetje los....

Oh ja en ik heb een nieuwe extra stevige ketting, kan volgens hem echt niet stuk en nieuwe tandwielen 15/47, die 47 is een ultralichte met inkepingen om beter vuil kwijt te raken. Ben benieuwd  :)