Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Newbie: hoe roest verwijderen?!  (gelezen 10240 keer)

Offline member

  • starter
  • Berichten: 3
Newbie: hoe roest verwijderen?!
« Gepost op: 16-03-2007, 02:28 »
He hallo!

Ik ben erg nieuw op dit forum, dus heb eerst netjes gezocht; maar kon het niet vinden. Let me introduce myself; Jean-Luc, trotse bezitter van een africa twin (50% woon-werk, ook 's winters. De rest gewoon lekker rijden).

Hebben jullie nog goede tips om roest zo permanent mogelijk te verwijderen? In de diverse hoekjes en randjes van het frame van mijn africa twin begint het te oxideren. En volgens mij is dat niet goed...

Groeten en bedankt alvast, Jean-Luc

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Newbie: hoe roest verwijderen?!
« Reactie #1 Gepost op: 16-03-2007, 07:24 »
Hoi Jean-Luc,

Welkom hier! Eindelijk weer een @-rijder erbij, het endurogehalte begon een beetje te hog te worden :P (iedereen is bang geworden voor een zware motor en een beetje off-road :-X)

Om roest te verwijderen zijn er diverse opties. Je moet echter niet vergeten dat de lakkwaliteit en kwantiteit één van de onderdelen is waar Honda best wel op bezuinigd heeft.

Er zijn smeerseltjes in de markt die roest omzetten naar een zwarte en harde substantie, Hiermee stop je het roestproces, echter alleen op de plekken waar de roest reeds zit, want het gaat een chemische reactie aan met ijzeroxide.
Daarnaast heb je natuurlijk Hamerite, ook in de zilverkleur verkrijgbaar. Volgens mij is de Hamerite een beetje op hetzelfde principe gebaseerd als hierboven, echter het is verf met kleurpigment, dus in vele kleuren te verkrijgen tegenwoordig, en over bestaande verf te smeren, alleen is de hechting daarop een stuk minder.

Natuurlijk kan je een bus tetiel kopen en over je hele frame spuiten, maar dat zal waarschijnlijk geen optie zijn.

Op dit moment ben ik zelf ook bezig met de anti-roest procedures op mijn frame.

Daar heb ik een ander topic over lopen (kijk hier), maar het komt er op neer dat mijn gehele frame (en een hoop losse onderdelen) ontlakt, gestraald, gezuurd en gecoat gaat worden. Om het niet net als alle andere @-tjes te maken ga ik voor een speciale coating (9PX18733FT  ::), komt neer op een gestructureerde mat zwarte coating). Ik denk dat een particulier voor iets van € 120,-- klaar kan zijn m (alleen) je frame te laten coaten. Dit is best wel een definitieve oplossing.
Je frame opnieuw spuiten met natlak (ja, gewone verf) is ook een optie, maar dat is veel kwetsbaarder voor steenslag en pekel, dus komt het probleem na verloop van tijd weer terug.

Coaten kan trouwens ook in de originele kleur (nou ja, nagenoeg dan, RAL 9006, licht aluminium, een metallic kleur).
Laat maar wat plaatjes zien als je eraan gaat beginnen.

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Newbie: hoe roest verwijderen?!
« Reactie #2 Gepost op: 16-03-2007, 18:55 »
ja lasnaden gaan vrij snel roesten, vroeger... toen werden lasnaden vaak vertint waardoor het niet meer kan gaan roesten

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351
Re: Newbie: hoe roest verwijderen?!
« Reactie #3 Gepost op: 16-03-2007, 20:05 »
Er zijn smeerseltjes in de markt die roest omzetten naar een zwarte en harde substantie, Hiermee stop je het roestproces, echter alleen op de plekken waar de roest reeds zit, want het gaat een chemische reactie aan met ijzeroxide.


Ik gebruik een Noverox smeerseltje. Wordt geimporteerd door VIBA NV, Zoetermeer.

Het poedercoaten van je motor doe je één keer, zodra je 'm gaat verkopen. Verder zorgen ijzerdraad en andere soorten troep ervoor dat er altijd wel stukkingen lak of coating van je motor afspringen. Kortom, dweilen met de kraan open.

Maar lijkt me wel een bevredigende klus zodra het achter de rug is :)

Tip: gebruik nooit het kwastje dat aan het dekseltje vastzit, maar schud een beetje van dat goedje in een dop van een spuitbus o.i.d. Vanaf daar met een kwastje aanbrengen. Zodra er 1 puntje roest in je potje terecht komt, dan is binnen 24u je hele potje stijf en onbruikbaar.

http://www.highgravity-productions.com/noverox1

Noppy

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1453
Re: Newbie: hoe roest verwijderen?!
« Reactie #4 Gepost op: 17-03-2007, 15:06 »
Ook zeer bekend bij profs is FERTAN.
Voor alles wat je gebruikt; lees de gebruiksaanwijzing zorgvuldig.
www.fertan.nl  (imparts online shop)
Succes!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 524
Re: Newbie: hoe roest verwijderen?!
« Reactie #5 Gepost op: 19-03-2007, 20:30 »
Gewoon verdund fosforzuur gebruiken om de roest om te zetten, poosje in laten werken en goed met water schoonspoelen.
Een collega van mij behandelde het hele dek van z'n boot ermee, werkt fantastisch. Wel meteen na het drogen in de zinkprimer zetten en niet 2 dagen later, het roesten begint nl onmiddelijk weer na de behandeling.