Hoi Jean-Luc,
Welkom hier! Eindelijk weer een @-rijder erbij, het endurogehalte begon een beetje te hog te worden
(iedereen is bang geworden voor een zware motor en een beetje off-road
)
Om roest te verwijderen zijn er diverse opties. Je moet echter niet vergeten dat de lakkwaliteit en kwantiteit één van de onderdelen is waar Honda best wel op bezuinigd heeft.
Er zijn smeerseltjes in de markt die roest omzetten naar een zwarte en harde substantie, Hiermee stop je het roestproces, echter alleen op de plekken waar de roest reeds zit, want het gaat een chemische reactie aan met ijzeroxide.
Daarnaast heb je natuurlijk Hamerite, ook in de zilverkleur verkrijgbaar. Volgens mij is de Hamerite een beetje op hetzelfde principe gebaseerd als hierboven, echter het is verf met kleurpigment, dus in vele kleuren te verkrijgen tegenwoordig, en over bestaande verf te smeren, alleen is de hechting daarop een stuk minder.
Natuurlijk kan je een bus tetiel kopen en over je hele frame spuiten, maar dat zal waarschijnlijk geen optie zijn.
Op dit moment ben ik zelf ook bezig met de anti-roest procedures op mijn frame.
Daar heb ik een ander topic over lopen (
kijk hier), maar het komt er op neer dat mijn gehele frame (en een hoop losse onderdelen) ontlakt, gestraald, gezuurd en gecoat gaat worden. Om het niet net als alle andere @-tjes te maken ga ik voor een speciale coating (9PX18733FT
, komt neer op een gestructureerde mat zwarte coating). Ik denk dat een particulier voor iets van € 120,-- klaar kan zijn m (alleen) je frame te laten coaten. Dit is best wel een definitieve oplossing.
Je frame opnieuw spuiten met natlak (ja, gewone verf) is ook een optie, maar dat is veel kwetsbaarder voor steenslag en pekel, dus komt het probleem na verloop van tijd weer terug.
Coaten kan trouwens ook in de originele kleur (nou ja, nagenoeg dan, RAL 9006, licht aluminium, een metallic kleur).
Laat maar wat plaatjes zien als je eraan gaat beginnen.