Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Banden wisselen  (gelezen 9641 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Banden wisselen
« Gepost op: 16-07-2007, 22:16 »
Vanavond mijn OER sloffen vervangen voor wat minder afgekloven spul (MT21). Dit was de eerste keer dat ik het helemaal alleen deed.
Tja, zullen de meesten denken. Makkie, dat doe ik met m'n ogen dicht en één arm op mijn rug  ;D

Ok, Ok, maar wie niet handig is moet slim zijn (Confusius 1384). Hier wat pics:

Drie-poot houtklem van Gamma, zeer stabiele klem om de band van de velgrand te krijgen. En omgekeerd om te zorgen dat de band bij het opleggen in het velgbed blijft liggen, dus de klem gewoon tussen de band en de velgrand zetten.





Tenslotte bij gebrek aan een derde hand hier een bandenlichter met een stuk elastisch spanband en haak achter om de band aan een spaak vast gezet zodat ie niet los schiet. Was weer leuk  ;)



O, ja en WD40 als glijmiddel.... RBC tip uit de OER :-*


Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 524
Re: Banden wisselen
« Reactie #1 Gepost op: 16-07-2007, 22:49 »
Ik wíst dat er elastiek aan te pas zou komen!  ;D ;)

Maar wel hulde Maarten!
En die driepootklem onthou ik ff. 'K heb nl niet de ruimte voor  (over) zo'n bandenlosdrukker. Dus tot nu toe was het altijd grof werkschoenengeweld om de banden uit de velgrand te drukken  :P

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2268
Re: Banden wisselen
« Reactie #2 Gepost op: 16-07-2007, 23:46 »
Mooi Man!!!
En wat een handige klem zo.
Ga ik misschien ook wel ff halen.
Ik heb ook verschillende mensen omgebouwde griptangen zien gebruiken (vooral bij montage van mouse).
Mocht je nu op reis zijn en geen WD40 bij je hebben dan volstaat ook hier weer gewone vaseline....handcreme of gewoon dochegel ;-)

Fr@venture

Er komt een tijd,
dat iedereen op een Adventure rijdt

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Banden wisselen
« Reactie #3 Gepost op: 17-07-2007, 11:13 »
Mocht je nu op reis zijn en geen WD40 bij je hebben dan volstaat ook hier weer gewone vaseline....handcreme of gewoon dochegel ;-)

Fr@venture
Yep, die klem is inderdaad erg handig. En kostte nur 10,= bei Herr Gamma

Het idee achter WD40 is dat het na gebruik weer verdwijnt. Zeepachtige middelen verdwijnen niet en kunnen bij lage druk en natte omstandigheden zorgen dat de band weer op de velgrand gaat glijden met alle gevolgen van dien (aldus het RBC)
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Banden wisselen
« Reactie #4 Gepost op: 17-07-2007, 11:46 »
Het idee achter WD40 is dat het na gebruik weer verdwijnt.

het droogt ook uit en daarmee krijg je je band weer moeilijker gelost van de velg. lastig in het veld als je het zonder hulpmiddelen moet doen

Zeepachtige middelen verdwijnen niet en kunnen bij lage druk en natte omstandigheden zorgen dat de band weer op de velgrand gaat glijden met alle gevolgen van dien (aldus het RBC)

Nah, band glijdt echt niet zomaar in het velgbed. Daarvoor heb je ook nog een bandenhouder.
Ik gebruik nu bandenpasta, werkt het beste tot nu toe. insmeren en achterband glijdt als een condoom om de velg voorbanden is nooit een probleem.

Van de velg los krijgen is vaak lastiger vooral als de band vastzit op het gecorrodeerde binnenste van de velg :-\

Offline member

  • *****
  • Berichten: 166
Re: Banden wisselen
« Reactie #5 Gepost op: 17-07-2007, 14:17 »
ipv de 3poot klem van smitty kan je ook je eigen gewicht gebruiken door op de band te gaan staan en als dat niet genoeg gewicht is (joepie !) kan je de zijstandaard van je motor gebruiken om de band naar binnen te drukken.
Qua glijmiddel: ik gebruik geen glijmiddel meer want mijn ervaring is dat de band ook weer makkelijk van de velg af glijdt (wat niet handig is als je de band er op wil leggen). Als je een machine hebt om de band er op te leggen, dan is dat geen probleem maar wel als je het met de hand doet en je een banden lichter er uit haalt om hem op een andere plaats te zetten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Banden wisselen
« Reactie #6 Gepost op: 17-07-2007, 16:51 »
Citaat
Nah, band glijdt echt niet zomaar in het velgbed. Daarvoor heb je ook nog een bandenhouder.

Dat kan een band toch echt wel doen ondanks de bandenklem, zeker als je op een wat lagere druk rijdt, daarom gebruiken ze ook wel eens dubbele bandenklemmen...... dus ik zeg liever voorkomen dan genezen en voorkomen doe je door geen blijvend glijdende middelen te gebruiken.......
Die speciale bandenglijmiddel droogt ook op, maar die heb je onderweg nou eenmaal niet bij, dus WD40 vond ik ook wel een goeie...
Daarnaast heb ik nog nooit van iemand gehoord dat ze de band er niet vanaf kregen... Alleen bij die rottige tublessbanden, maar die zullen dan ook niet snel last hebben van een verschoven band....

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Banden wisselen
« Reactie #7 Gepost op: 17-07-2007, 16:57 »
Oossie bedoelt met "bandenhouder" hetzelfde als een bandenklem schat ik zo.  :P

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Banden wisselen
« Reactie #8 Gepost op: 17-07-2007, 16:58 »
Daarnaast heb ik nog nooit van iemand gehoord dat ze de band er niet vanaf kregen...

uiteindelijk komt elke band wel los, duurt vaak wat langer ::)

en die bandenpasta daarmee heb je een punt dat je het niet mee kunt nemen. dan doe je consessies. bmaar ik zie jullie ook niet met een lijmklem op de motorzitten.
En als je thuis bezig bent waarom dan niet gelijk goed met de juiste spullen.

Yep bandeklem,houder what's in a name

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: Banden wisselen
« Reactie #9 Gepost op: 17-07-2007, 17:13 »
Waarschijnlijk kennen de meeste van jullie dit filmpje al, maar voor diegene die hem nog niet hebben gezien:

http://www.transworldmotocross.com/mx/how_to/article/0,13190,1569040,00.html

Zeer handig filmpje hoe alle truucjes worden getoont voor het wisselen van een band.

N.b.: Hier wordt glassex gebruikt voor het laten glijden van de randen, voordeel: Het vervliegt snel dus er blijft niets achter. Nadeel: Het vervliegt snel dus je moet snel zijn nadat je het erop hebt gespoten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Banden wisselen
« Reactie #10 Gepost op: 17-07-2007, 17:54 »
ipv de 3poot klem van smitty kan je ook je eigen gewicht gebruiken door op de band te gaan staan en als dat niet genoeg gewicht is (joepie !) kan je de zijstandaard van je motor gebruiken om de band naar binnen te drukken.


Ik gebruik juist die driepoot omdat:

- ik zelf niet zwaar genoeg ben (luxe probleem ;))
- ik met één van mijn wielen bezig ben, brommer dus op de krik staat en de zijstandaard dan niet echt een handige optie is :confused:
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Banden wisselen
« Reactie #11 Gepost op: 17-07-2007, 18:12 »
Je heb toch nog steeds twee brommers?? :P

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Banden wisselen
« Reactie #12 Gepost op: 17-07-2007, 18:20 »
Je heb toch nog steeds twee brommers?? :P

Klopt, maar die andere staat helemaal ingeparkeerd in een hoek en op de middenbok...
(hoewel ik er vandaag even op naar H.Gericke in A'dam ben geweest 8))
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Banden wisselen
« Reactie #13 Gepost op: 17-07-2007, 19:33 »
Citaat
Zeepachtige middelen verdwijnen niet en kunnen bij lage druk en natte omstandigheden zorgen dat de band weer op de velgrand gaat glijden met alle gevolgen van dien (aldus het RBC)

Snap ik niet: ten eerste doe ik het altijd zo en nog nooit gemerkt dat er wat glijdt (jaja ik geef te weinig gas  ;D). Ten tweede: als je de rand van de velg insmeert glijdt de binnenkant van de buitenband makkelijker over de velgrand, en dat is volgens mij uiteindelijk niet het deel dat in contact met de velg is  ::)

Als "band van de rand afduw-apparaat" gebruik ik thuis gewoon een lompe bankschroef, en op reis mijn 95 kilo  8).
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Banden wisselen
« Reactie #14 Gepost op: 17-07-2007, 23:24 »

en die bandenpasta daarmee heb je een punt dat je het niet mee kunt nemen. dan doe je consessies. bmaar ik zie jullie ook niet met een lijmklem op de motorzitten

Op de MS2007 bleek ik zowaar een filmrolletje met bandenpasta bij me te hebben. Dat zat er al twee jaar in en was nog altijd goed. Toch Erik?

Noppy