Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Banden wisselen  (gelezen 9639 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Banden wisselen
« Reactie #15 Gepost op: 18-07-2007, 20:45 »
mijn 2 centen:

- de meeste zeepachtigen voldoen prima, drogen mooi uit en plakken dan juist. Ik doe het er al jaren mee en banden gaan echt niet glijden, juist eerder plakken.
 Ik gebruik ook vaak nog van die biozeep: ooit eens een pot van gekocht, kan je goed alles mee wassen bij het kamperen, en ook banden mee opleggen dus.

- olieachtige middelen die niet indrogen zijn wat dit betrefr dus wel een ramp. Vaseline zou ik dus nooit doen! WD40 droogt behoorlijk in, maar laat ook teflon achter, wat wel glad is... Verder is WD40 niet onschadelijk voor de binnenband: dus als er te veel in blijft zitten zou het de binnenband wel eens kunnen verzwakken. -> niet mijn voorkeur.

- glassex: Die heb ik laatst een uitgeprobeerd: gaat erg makkelijk, maar in de zon vervliegt het te snel. Achteraf zat de band ERG vast aan de velg, dat is natuurlijk mooi, maar ook lastig bij de volgende band.

* mbt opleggen: Ja je hoeft maar heel weinig alleen onderaan de hiel te smeren. Het is niet alleen voor het opleggen, maar ook voor het goed op de velg ploppen bij het oppompen.

* mbt banden zeep: Je hebt er heel weinig van nodig!, dus kan je het juist goed meenemen in een filmtubetje ofzo. effe met natte vingers opbrengen en werkt perfect (gek he.. 't is er ook voor gemaakt  ::) )

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2636
Re: Banden wisselen
« Reactie #16 Gepost op: 18-07-2007, 21:20 »
ik gebruik altijd groene zeep
maar mijn banden willen nogal eens verschuiven(ondanks mijn rustige rijstijl) :-X

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Banden wisselen
« Reactie #17 Gepost op: 18-07-2007, 21:24 »
Tijdens de OER werd de WD40 ook heel zuinig gebruikt.
Niet direct op de band gespoten maar eerst op een doekje en daarmee de bandrand in smeren. De binnenband heeft op deze manier dus niet te lijden van de WD40.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1382
Re: Banden wisselen
« Reactie #18 Gepost op: 19-07-2007, 18:18 »
dus ik zeg liever voorkomen dan genezen en voorkomen doe je door geen blijvend glijdende middelen te gebruiken.......

En altijd zaaddodende!!

 :-X
Atic#1007,  TCN#397

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Banden wisselen
« Reactie #19 Gepost op: 19-07-2007, 18:21 »
 ::)
 :-*

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Banden wisselen
« Reactie #20 Gepost op: 05-04-2008, 22:38 »
Hier nog een on-line filmpje, van iemand die het er zoals gewoonlijk héél simpel laat uitzien.

Talkpoeder gebruikte ik zelf ook, maar niet zo rijkelijk als deze meneer. Volgende keer eens proberen!

&feature=related

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3071
Re: Banden wisselen
« Reactie #21 Gepost op: 06-04-2008, 10:22 »
Gister ging het ook zo makkelijk, maar dan wel met een soepel bandje, kenda K760 die er nog geen 3 maanden oplag ;)
DR 800, KTM LC4 640 [Adventure] www.drbigclub.nl

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Banden wisselen
« Reactie #22 Gepost op: 06-04-2008, 11:52 »
Zoals hij het doet beschadig je je velgrand = zonde als ze er nog goed uitzien.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 469
Re: Banden wisselen
« Reactie #23 Gepost op: 06-04-2008, 14:16 »
zoals hij dat doet op het filmpje beschadig je inderdaad de velgrand anl je de tweede kant van de band er af haalt op die manier.
Beter is het om de tweede kant hetzelfde los te halen dan de eerste kant ( een stukje losmaken is maar nodig ) en dan de velg gewoon uit de band trekken.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Banden wisselen
« Reactie #24 Gepost op: 07-04-2008, 11:44 »
mijn 2 centen:
- glassex: Die heb ik laatst een uitgeprobeerd: gaat erg makkelijk, maar in de zon vervliegt het te snel. Achteraf zat de band ERG vast aan de velg, dat is natuurlijk mooi, maar ook lastig bij de volgende band.


En dan klagen over dat je Teraflex te vast zit :D

By the way, ik ben zelf even gestopt met Tera rijden, aangezien mijn subframe scheef is komen te staan door een simpel valpartijtje in het bos. Stuur brak, subframe weer iets verder uit het lood.

Nu loopt een Tera aan tegen mij accubak. Rechter dan dit krijg ik het subframe niet dus heb maar weer eens andere banden besteld:

Michelin AC10 achter en S12 voor (crossband, profiel lijkt op die van Comp IV). De Crossengo van BF Goodridge is uit het assortiment genomen en AC10 is daarvoor in de plaats gekomen.

Heb nu een Kenda FIM Enduroband achter, dus kan het straks mooi vergelijken.

Die AC10 is 43 Euro, DOT, en toch Michelin-kwaliteit (hoop ik)...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Banden wisselen
« Reactie #25 Gepost op: 18-05-2008, 20:08 »
Hier nog zo'n filmpje, maar nu met die mooie zware bandenlichters met zo'n bocht erin:

http://www.motoverte.com/site/monte-ton-pneu-22202.html#images

Ik zag ze ook liggen bij Motorcross Aad. Denk dat ik er toch maar eens 2 ga kopen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Banden wisselen
« Reactie #26 Gepost op: 18-05-2008, 21:01 »
heb 2 kleintjes een grote, die wil ik op de achterbrug zetten.... gaat dta met tyrips of breekt dat? geen zin in een banden lichter tussen mijn wiel.
of zijn die pijpklemmen beter?? van ijzer.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 399
Re: Banden wisselen
« Reactie #27 Gepost op: 18-05-2008, 21:49 »
Je gaat toch geen rommel op onafgeveerde delen meenemen.
Ik neem mijn spulletjes mee in een rugzakje. En als ik geen zin heb in een rugzakje, bind ik het rugzakje achterop de brommer.
Soms kan het zooo eenvoudig.  ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11352
Re: Banden wisselen
« Reactie #28 Gepost op: 18-05-2008, 21:52 »
Maak hem anders vast aan je frame tussen je skidplate en het frame.

heb 2 kleintjes een grote, die wil ik op de achterbrug zetten.... gaat dta met tyrips of breekt dat? geen zin in een banden lichter tussen mijn wiel.
of zijn die pijpklemmen beter?? van ijzer.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Banden wisselen
« Reactie #29 Gepost op: 19-05-2008, 07:40 »
2 kleintje heb ik in ene tasje, de grote wi9lde ik opde achterbrug zetten