Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Na nieuwe kleprubbers is DRZ feller geworden  (gelezen 3654 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Na nieuwe kleprubbers is DRZ feller geworden
« Gepost op: 05-08-2007, 18:54 »
Na 30.000 km op mijn DRZ was het olieverbruik opgelopen tot 1 liter/3000 km. Nog redelijk binnen de grenzen maar toch :-\
Ik heb toen contact opgenomen met Dokter Ap, professeur in de DRZ-kunde en geeft hier af en toe korte colleges.
Op zijn advies hebben we zowel de IN als EX kleprubbers (van bovenaf) vervangen.
De oude kleprubbers ware 0.5 mm wijder geworden t.o.v. verse rubbers ::)

Nu is het nog te vroeg om een verandering in het olie verbruik te meten, heb pas 20 km gereden sindsdien.
Maar wat me wel direct opviel, is dat mijn DRZ veel feller is geworden; een totaal andere brommer :)

En nu natuurlijk de (leken) vraag ???

Wat kan het verband zijn tussen nieuwe kleprubbers en een verhoogde trekkracht
Heeft ie hiervoor valse lucht aangezogen langs de IN-kleprubbers met als gevolg minder vermogen/koppel
En dus ook olie langs de IN-rubbers aangezogen?
Heeft de overdruk via de EX-kleprubbers de nodige olie de klepdeksel uit en de carb in geblazen?

Thanks alvast ;)
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4267
Re: Nieuwe kleprubbers in mijn DRZ
« Reactie #1 Gepost op: 05-08-2007, 19:20 »
Ik kan me echt niet een reden bedenken waardoor hij hierna feller is geworden, alleen dat je nokkenas nu een tandje anders is terug gebouwd en nu wel goed, of eentje eerder zit wat goed uit pakt.

Hebben jullie ze vervangen met pers lucht of is de kop er af geweest?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Nieuwe kleprubbers in mijn DRZ
« Reactie #2 Gepost op: 05-08-2007, 21:18 »
Ik kan me echt niet een reden bedenken waardoor hij hierna feller is geworden, alleen dat je nokkenas nu een tandje anders is terug gebouwd en nu wel goed, of eentje eerder zit wat goed uit pakt.

Hebben jullie ze vervangen met pers lucht of is de kop er af geweest?

Yep, die nokkenas/ketting heb ik ook aan zitten denken, die ketting was al een klein tikkie opgerekt zagen we aan de spanner
maar voor zo ver ik weet is ie net zo terug gegaan, dus met de markeringen op de zelfde plek

Eh.. geen perslucht, geloof ik ::)Rubbers vervangen zonder de kop los te halen, alleeen de deksel eraf, van bovenaf dus. Zuiger in bovenpositie zetten, klepveer indrukken met speciale Ap-tool (duwt de veer in, niet de klep), halve schaaltjes er met een magneetje uit vissen en dan de veren eruit, rubber van de klepsteel trekken, nieuwe erop, veren terug en met de Ap-tool die halve schaaltjes terug zetten.

Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 998
Re: Nieuwe kleprubbers in mijn DRZ
« Reactie #3 Gepost op: 05-08-2007, 21:51 »
Heb vandaag precies hetzelfde gedaan samen met hulp van BIg88.

Met perslucht via het bougiegat de kamer onder druk houden zodat de kleppen blijven zitten.

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Nieuwe kleprubbers in mijn DRZ
« Reactie #4 Gepost op: 06-08-2007, 10:31 »
Ik heb toen contact opgenomen met Dokter Ap, professeur in de DRZ-kunde en geeft hier af en toe korte colleges.

Ken ik die toevallig ook? Altijd handig nl....
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Nieuwe kleprubbers in mijn DRZ
« Reactie #5 Gepost op: 06-08-2007, 11:06 »
Ken ik die toevallig ook? Altijd handig nl....

Ap is voornamelijk te vinden op het DRZ forum ;)
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Na nieuwe kleprubbers is DRZ feller geworden
« Reactie #6 Gepost op: 06-08-2007, 11:59 »
heb je Ap zelf al gevraagt hoe dat kan?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Na nieuwe kleprubbers is DRZ feller geworden
« Reactie #7 Gepost op: 06-08-2007, 12:44 »
heb je Ap zelf al gevraagt hoe dat kan?

Zelfde topic inmiddels ook op het DRZ forum geopend. Maar ik zal het hem zelf ook even vragen ;)
Jij gaat toch binnenkort ook je kleprubbers vervangen? Leuke klus :)

Interessant als het inderdaad komt door de nokkenas/ketting afstelling. Maar die zaak is nog nooit los geweest voor zover ik weet (ben 2de eigenaar vanaf km-stand 10.000) . Tja, de zaak is misschien één tandje opgeschoven, zoals StevenD schrijft en dus zou het met slijtage/rek-compensatie van de ketting te maken kunnen hebben. Kettingspanner (origineel model 2004) stond op tandje 5, da's halverwege geloof ik.

Maar wat een verschil in power en hij loopt veel mooier door zijn toeren omhoog, geen shoke meer nodig.
Voorlopig nog geen Dynojet kitje, eerst even wennen :o
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Na nieuwe kleprubbers is DRZ feller geworden
« Reactie #8 Gepost op: 06-08-2007, 12:58 »
Je hebt vast gelijk kleppen gesteld, misschien stonden die erg ruim van te voren?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4144
Re: Na nieuwe kleprubbers is DRZ feller geworden
« Reactie #9 Gepost op: 06-08-2007, 13:19 »
was een grapje van de kleprubbers, omdat je vertelde dat Ap het voor het eerst deed bij een drz, waarop ik zei dat ik dat ook ging doen bij Ap maar dat ie het eerst maar moest oefenen ;)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Na nieuwe kleprubbers is DRZ feller geworden
« Reactie #10 Gepost op: 06-08-2007, 13:58 »
was een grapje van de kleprubbers, omdat je vertelde dat Ap het voor het eerst deed bij een drz, waarop ik zei dat ik dat ook ging doen bij Ap maar dat ie het eerst maar moest oefenen ;)

 >:(..... ;D ;)

Je hebt vast gelijk kleppen gesteld, misschien stonden die erg ruim van te voren?

@ Erwin:

Wat bedoel je met erg ruim van voren? Dat de kleppen te vroeg open gaan? Dat zou mogelijk gesteld zijn toen we de ketting opnieuw over de nokkenassen legden; de markeringstreepjes op de nokkenassen stonden goed bij terugleggen van de ketting. We hebben alleen niet gekeken hoe ze stonden toen we de zaak uit elkaar haalden, dus het kan daardoor best een tandje verschoven zijn. Bedoel je dat ???

Kleppenspeling hebben we niet gesteld; dat gaat met opvulplaatjes en die zijn net zo terug gegaan als ze eruit kwamen. We hebben wel gecontroleerd of de kleppenspeling niet te groot/klein was na het terugzetten van de nokkenassen en dat zag er redelijk uit. Maar Ap zei dat je beter eerst een stuk kunt gan rijden en de zaak dan nog eens nameten. Dat nameten moet nog gebeuren...
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Na nieuwe kleprubbers is DRZ feller geworden
« Reactie #11 Gepost op: 06-08-2007, 14:27 »
ik bedoelde dat misschien je klepspeling erg ruim stond voor de operatie waardoor de kleppen minder ver opengaan.

Maar als je ze niet ge(ver)steld hebt zie ik geen reden dat ze nu anders staan.

Teveel olie in je verbrandingskamer doet de verbranding misschien ook geen goed.
(alhoewel, m'n 1 op 40 gesmeerde 2takt gaat als de gesmeerde bliksem)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Na nieuwe kleprubbers is DRZ feller geworden
« Reactie #12 Gepost op: 06-08-2007, 17:27 »
ik bedoelde dat misschien je klepspeling erg ruim stond voor de operatie waardoor de kleppen minder ver opengaan.

Maar als je ze niet ge(ver)steld hebt zie ik geen reden dat ze nu anders staan.

Maar wat, als de ketting is opgerekt, dan gaan de kleppen later open? Staan die markeringsstreepjes niet netjes. Loopt je brommer misschien niet zo lekker :-\
Als je de ketting er na een klusje weer oplegt, en lettend op de markeringsstreepjes schuif je de afstelling één tandje (korter) op, dan gaan de kleppen weer iets vroeger open. En gaat het blok anders (beter?) lopen ::)
Kan dat eventueel gebeurd zijn (theoretisch dan) of is dat bij een normaleketting rek na 30.000 niet mogelijk?
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Na nieuwe kleprubbers is DRZ feller geworden
« Reactie #13 Gepost op: 06-08-2007, 18:29 »
geen idee maar het klinkt bijzonder onwaarschijnlijk.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Na nieuwe kleprubbers is DRZ feller geworden
« Reactie #14 Gepost op: 06-08-2007, 19:04 »
1 tandje rek op een nokeknasketting betekend al snel 1% =>

Als het zo'n fietskettingkje is dan kan het nog theoretisch, maar dan is ie wel aan vervanging toe
Als het een morseketting is is het onwaarschijnlijk veel.  Meestal heb je niet eens zo veel stelruimte.

Maar al met al lijkt me die optie onwaarschijnlijk.

Kleprubbers zelf zal nieteen dergelijke invloed hebben: Zelf zonder kleprubbers komt er nog niet veel langs de klepgeleide. de speling die er al zou zijn zou dan met olie(koek) opgevuld worden.

Ik denk dat je iets ander mee veranderd hebt:
Mogelijk:
- misschien STOND de nokkenas niet goed ... en nu wel
- klepspeling die eerst erg fout stond en nu goed
- carburatie veranderd doordat je het los gehad hebt (heb je dat los gehad?)
- nieuwe bougie, betere gap (groter)

nouja.. genoeg mogelijkheden