Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: PC voeding ombouwen naar 220-12V/10A voeding  (gelezen 14748 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
PC voeding ombouwen naar 220-12V/10A voeding
« Gepost op: 13-09-2007, 18:51 »
Vandaag eens gekeken naar een 220-12V voeding van 10A om bijvoorbeeld mijn 12V/10A pompje in huis te gebruiken.
Die dingen kosten rond de 43,= en dat is wel wat veel.
Dus bedacht ik een oplossing om een oude PC voeding hier voor te gebruiken, die leveren immers ook 12V/10A

Zaak aangesloten op 220V en spanning gemeten op de gele 12V draadjes maar nada/noppes :-\
Mmhh, doe ik iets verkeerd? Geel is toch +12V en zwart GND ::) Fan draait ook niet!
Of werkt zo'n voeding minder simpel dan mijn lekenkennis aan kan?
Zit er ergens nog een soort beveiliging waardoor hij niet wil? Moet ik iets doorverbinden?

Hier wat plaatjes



Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: PC voeding ombouwen naar 220-12V/10A voeding
« Reactie #1 Gepost op: 13-09-2007, 19:16 »
Zo'n voeding werkt effe wat anders. Er staat waarschijnlijk op één van de vele draden (paarse?) iets van 5 volt. Deze draad zit aan je moederbord. Druk je op de knop wordt eerst de voeding ingeschakeld, en daarna doordat de 12 v beschikbaar is, de rest van je computer. Anders zou dat ding contiue aan staan en dat mag tegenwoordig niet meer.........

Zoiets is het geloof ik, zoek anders effe op gathering.tweakers.net daar hebben ze vast wel eens een voeding zo aangepast dat hij voor meerder doeleinden gebruikt kan worden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: PC voeding ombouwen naar 220-12V/10A voeding
« Reactie #2 Gepost op: 13-09-2007, 20:19 »
Meeste voedingen hebben een Powersupply-on pin, die je naar massa moet trekken:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/46074

(goeie site trouwens, ook voor niet electroneurds die toch wat electro willen knupselen)

Daarbij komt nog een ander probleem: Meestal hebben die voedingen ook een MINImale balast nodig. Steek daarom bijv effe een 21W lampje aan de 12V voordat je probeert te starten. (ps.: oudere PC voedingen hebben soms geen PSON pin, en dan is die minimale last vaak de reden dat ze niet opstarten).

tot slot:
houdt er rekening mee dat de PC voeding nogal veel 'koppeling' naar het net heeft: Als je op een natte vloer staat prikt de buitenkant van de kast nog behoorlijk! Ook is het geen natte ruimte apparaat natuurlijk... MAW: als je hem in de garage wil gebruiken, zorg dan effe dat je er een geaarde stekker aan zet en die ook in een geaard stopkontakie steekt.

ps.: ik heb er hier ook eens een volledig omgebouwd om een lader van te maken: 14V, >15A zonder problemen :) . en ze zijn gratis.. want wie wil er nog een oude pc voeding...

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 10
Re: PC voeding ombouwen naar 220-12V/10A voeding
« Reactie #3 Gepost op: 13-09-2007, 20:41 »
Je hebt een ATX voeding (volgens de sticker op de buitenzijde).
Die heeft inderdaad een Power on pin, de groene draad op de 20 polige stekker.
Deze verbinden met een zwarte (ground) laat de voeding aanspringen.
 :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: PC voeding ombouwen naar 220-12V/10A voeding
« Reactie #4 Gepost op: 13-09-2007, 21:20 »
Je hebt een ATX voeding (volgens de sticker op de buitenzijde).
Die heeft inderdaad een Power on pin, de groene draad op de 20 polige stekker.
Deze verbinden met een zwarte (ground) laat de voeding aanspringen.
 :)

Geweldig, wat is dit toch een mooi 'motor' forum :D :D :D

@ Woody,
Is inderdaad een oerouderwetse ATX voeding/20p stekker, heb de groene draad geaard en... hij doet het ;D
Fan draait en er staat +12V op de gele bedrading. Erg mooi! Thanks!
Miischien dat ik de 5V nog kan gebruik voor het opladen van apparaten via USB kabel.
Hier vond ik ook wat leuks: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/885613

Nog één vraag: ik wil de PC voeding met 12V/10A gaan belasten maar gaat dat wel goed met één enkele gele/12V draad?
Wordt dat niet te warm? Kan ik beter alle gele draden uit voorzorg aan elkaar koppelen?
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: PC voeding ombouwen naar 220-12V/10A voeding
« Reactie #5 Gepost op: 13-09-2007, 21:51 »
Da's wel zo verstandig.

En wat ook slim is, is de 5V belasten. Alleen de duurdere voedingkjes vinden het niet erg als je alleen de 12V belast. De 5V belasten kan wel met een beetje dikke 12V lamp ofzo.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: PC voeding ombouwen naar 220-12V/10A voeding
« Reactie #6 Gepost op: 13-09-2007, 21:55 »
Misschien iets te vroeg ge- ;D........ :(

Als ik nu de voeding aanzet geeft ie heel even kort 12V af en draait de fan ook heel kort :-\
Hij reageert alleen nog op het contact maken, dus op het moment dat ik het groene draadje aard,
Daarna kapt ie ermee totdat ik weer verbreekt en weer aard en dan doet ie het weer even kort ::)

Kan dat zijn?
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 375
Re: PC voeding ombouwen naar 220-12V/10A voeding
« Reactie #7 Gepost op: 13-09-2007, 22:07 »
Kan dat zijn?
Werkt in ploegen    :-X  ??
flauw grapje
It is better to stuck into the desert than stuck in traffic.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 399
Re: PC voeding ombouwen naar 220-12V/10A voeding
« Reactie #8 Gepost op: 13-09-2007, 22:29 »
http://www.circuitsonline.net/forum/view/46074

(goeie site trouwens, ook voor niet electroneurds die toch wat electro willen knupselen)
Klopt, staat ook een pulsbreedtemodulator, die heb ik gebruikt als basis voor een Gerbingjasjeregelaar. De scahkelfrequentie omlaag gebracht naar 0,5 Hertz zodat de dissipatie verwaarloosbaar is.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: PC voeding ombouwen naar 220-12V/10A voeding
« Reactie #9 Gepost op: 13-09-2007, 23:19 »
Misschien iets te vroeg ge- ;D........ :(

Als ik nu de voeding aanzet geeft ie heel even kort 12V af en draait de fan ook heel kort :-\
Hij reageert alleen nog op het contact maken, dus op het moment dat ik het groene draadje aard,
Daarna kapt ie ermee totdat ik weer verbreekt en weer aard en dan doet ie het weer even kort ::)

Kan dat zijn?


zei ik al...
zie mijn eerste mail: meestal vinden die voedingen het niet leuk als je ze onbelast laad... dus hang een lamp aan de 5V en/of iets aan de 12V.

en gezien die dingen voor 10A+ gemaakt zijn... vinden ze 100mA leveren dus gelijk aan niks...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: PC voeding ombouwen naar 220-12V/10A voeding
« Reactie #10 Gepost op: 14-09-2007, 11:31 »
zei ik al...
zie mijn eerste mail: meestal vinden die voedingen het niet leuk als je ze onbelast laad... dus hang een lamp aan de 5V en/of iets aan de 12V.

en gezien die dingen voor 10A+ gemaakt zijn... vinden ze 100mA leveren dus gelijk aan niks...

 :confused: 12V uitgang belasten helpt niet; moest zoals Dabit ook zei, de 5V uitgang belasten anders doet ie niets. Kennelijk meet ie alleen op de 5V uitgang.

Bedankt allemaal :-*
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: PC voeding ombouwen naar 220-12V/10A voeding
« Reactie #11 Gepost op: 14-09-2007, 12:10 »
En wat ook slim is, is de 5V belasten. Alleen de duurdere voedingkjes vinden het niet erg als je alleen de 12V belast. De 5V belasten kan wel met een beetje dikke 12V lamp ofzo.

@ Dabit (of anderen ;)), wat versta je onder een dikke 12V lamp? 5W, 20W, 55W ???
Of anders gezegd, met hoeveel ampères moet die 5V uitgang minimaal belast worden? Heb nog wat 6V lamphouders liggen.

Bedankt weer :)
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: PC voeding ombouwen naar 220-12V/10A voeding
« Reactie #12 Gepost op: 14-09-2007, 15:34 »
Da's een beetje spelen.

Vaak regelen de voedingen de 5V rechtstreeks, en alle andere spanningen indirect. Afhankelijk van of de voeding al dan niet van behoorlijke kwaliteit is moet je de 5V meer of minder belasten. Een echte richtlijn is niet te geven. Beter iets teveel dan iets te weinig, met als minimum enkele Ampere's.

Je zou eens wat kunnen experimenteren met 2,7 Ohm / 9W weerstanden of wat dikkere 6V/12V lampen. Een H4 lamp met de twee gloeidraden parallel zal de truuk ook wel doen, bijvoorbeeld.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 751
Re: PC voeding ombouwen naar 220-12V/10A voeding
« Reactie #13 Gepost op: 14-09-2007, 16:47 »
Verbeter me als ik heb mis heb.. Is dat een bandenpomp waar je voeding voor nodig hebt? Want als dat zo is dan zet je toch een druppellader op een oude accu en heb je ook dezelfde voeding (een motorrijder in hart en nieren heeft ze allebei, en een oude accu en een druppellader)
Of kan dit allemaal helemaal niet?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: PC voeding ombouwen naar 220-12V/10A voeding
« Reactie #14 Gepost op: 14-09-2007, 17:02 »
Zo zou ik het waarschijnlijk ook doen ;)