Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Cagiva Elefant 900 ombouw  (gelezen 3892 keer)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 47
Cagiva Elefant 900 ombouw
« Gepost op: 27-11-2013, 13:25 »
Hallo allen,

Dit is project dat ik 2 jaar geleden al heb afgerond en intussen is de fiets al verkocht, maar misschien werkt het voor sommigen inspirerend. Het is trouwens een motor die ik nog elke dag mis, maar ze moest toen spijtig genoeg de deur uit.

Het begon zo'n 4 jaar geleden in 'il Museo Ducati' in de randstad van Bologna. Al die mooie ducati's zijn natuurlijk fantastisch, maar wat mij het meest fascineerde was de cagiva elefant proto uit 1991 (of 1992). Een echt dakar monster dat het de yamaha's toen erg lastig kon maken.



Thuisgekomen ben ik beginnen rondspeuren naar een betaalbare elefant. Aangezien ze in België dun bezaaid liggen, maar uitgekeken in de buurlanden.
In Frankrijk gevonden wat ik wou, probleem, 'fantje bevond zich aan de 'Côte d'Azûr', 1200 km verderop. Geen probleem, de prijs was extreem laag. Dus, aanhanger geregeld, auto in en op 24uur op en af naar 'la Belle Méditeranée'.

En zo trof ik ze aan:







Het was een originele 750 met 95000km op de teller. De fiets stond 2 jaar stil en had uiteraard achterstallig onderhoud. Het kuipwerk was oké, maar de 15 jaar oude spuitbeurt was ronduit slecht te noemen.

Het oorspronkelijke plan was simpel:
- onderhoud
- rijden

Een heel ingewikkeld gedoe met het op kenteken krijgen heeft me toen een andere weg doen inslaan. Via marktplaats kon ik een 900 frame scoren met Belgisch kenteken en nog wat kleine spulletjes.

Thuisgekomen, hmm, 900 frame... Waarom dan ook niet meteen een 900 blok... De verkoper van het frame had uiteraard ook nog het blok, een week later werd de deal gesloten en reed ik huiswaarts met een 900 blok in de koffer van mijn toenmalig koekblik.

Eerste taak: strippen van de 900. alle componten op blok en frame na zouden moeten worden overgezet.





Daarna begonnen met de opbouw van de 900:





De originele voetsteunen waren veel te smal, en de dunne carterplaat bood onvoldoende bescherming. Vooral de onderzijde van het blok liep veel kans op beschadiging, dus ook die werd via een Fransman geregeld.





De volgende stap waren stalen remleidingen, de originele nissin/brembo setup was niet slecht, maar het kon stukken beter. Een zonnige dag in het voorjaar, dus motor buiten gerold voor dit klusje:



Ik heb toen 3 maanden gereden, maar de originele 750 veer-setup was zeer ondermaats. Ik reed toen voornamelijk allroad ritjes doorheen veldwegen, en bij de minste kuil of heuvel zat zowel de voorste als achterste veercomponent op z'n eind.

Ik heb toen overwogen om vooraan een Marzocchi Magnum te monteren en achteraan een wilbers, maar dat maakte de zaak ingewikkeld (dacht ik toen).

Dan toch een andere weg ingeslagen. Ik kwam in contact met Gavin, een Schotse elefant fanaat en ik kon via hem een originele IE voorvork kopen. De veerweg zou daarmee stijgen van 200mm naar 230 mm. Na een revisie van de vork en progressieve wilbers veren kon het zaakje gemonteerd worden.

Spijtig genoeg was het zaakje niet plug and play. Het balhoofd van een IE had een andere lagermaat (Honda standaard), terwijl alle andere 750  en 900 elefants opteren voor een afwijkende maat die enkel door Timken wordt geproduceerd. De balhoofdpen was ook verschillen, dus overzetten geen mogelijkheid. Ik heb toen 2 bussen laten draaien die in de 750 kroonplaat pasten en die zorgden voor een overgang van 45 naar 42mm. Bovenaan de IE kroonplaat en klaar.





Achteraan was het eenvoudiger.

Via ebay een originele IE öhlins veer gescoord en gemonteerd. Vreemd, want hoewel de IE een zadelhoogte heeft van 910mm bleef ik hangen op 870mm... Waar zat toch die 40mm? Blijkbaar zit de prolink van een IE meer naar voren... Oké, dat is dan maar zo.





Met een nieuw setje TKC's was het toch wel een stoere fiets al zeg ik het zelf.

Ik heb er dat jaar een reisje noordpoolcirkel mee gemaakt en de fiets toen verkocht.

Ik had er graag nog 21 - 18 velgjes onder gehad icm een andere brug, en ook een Azzalin achtertank stond op de lijst. Spijtig genoeg loopt de reproductie van die tanks al enkele jaar aan-uit en ik was het wachten beu.

Ik heb de fiets toen verkocht aan een liefhebber en die rijdt er tot op heden nog vrolijk mee rond.

Ik heb toch wat weemoed als ik dit zo typ... Misschien een elefant zoeken ipv een xt660z  :-X