Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Legitimatie en smartphone.  (gelezen 3322 keer)

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Legitimatie en smartphone.
« Gepost op: 07-11-2017, 18:00 »
http://wetten.overheid.nl/BWBR0006589/2017-01-01

Citaat
Artikel 2
De ambtenaar legitimeert zich met het legitimatiebewijs, dat aan hem is verstrekt:

a. bij optreden in burgerkleding ongevraagd, tenzij bijzondere omstandigheden dit onmogelijk maken, en
b. bij optreden in uniform, op verzoek daartoe.

Je wilt weten met wie je naderhand te maken heb gehad, dan is vastleggen de enige methode.

Mag je zelf een foto nemen met je smartphone van zijn legitimatie?
Mag jezelf de gegevens overschrijven?

Legitimatieplicht:
voorbeelden link
Hieruit blijkt dat alvorens je het gesprek verder voert, eerst op verzoek de legitimatie getoond moet worden.

Het verschil tussen tonen en ter inzage afgeven.
Omgekeerd:
Bij wie wel tonen, bij wie afgeven?
BOA?
Merk zelf dat vele instellingen, die om identificatie vragen het pasje gelijk willen aannemen.
Houd het dan altijd vast.
En willen dan ook nog nummers noteren.

Tijdens de staande houding waarbij aan jouw wordt gevraagd te legitimeren en waarbij je je identificatie af geeft wordt een foto van je document gemaakt. Je krijgt later geen bekeuring. Mag dat?
Of alsmede een foto van je identificatie, als van je gezicht.

En als het een persoon in burger is, die zich wel legitimeert, maar een foto neemt, hoe weet je dat die foto niet op zijn prive telefoon opgeslagen is?
Dit in het kader van de wet "Wet bescherming persoonsgegevens".
Hoe zit het met het bewaren van die fotogegevens?

Geen officiële site maar een opsomming van (zoals er vele zijn):
Vaak wel met vermelding in de wet, maar niet met een verwijzing naar het wetsartikel.
link
Daar wordt vernoemd:
Citaat
De ID-cover is een hoesje dat de onnodige verspreiding van een aantal van jouw persoonsgegevens beperkt. Concreet schermt de ID-cover je foto, het Burgerservicenummer (BSN) en het nummer van je identiteitsbewijs af. Op een paspoort wordt ook de strook met gegevens onder aan het paspoort afgeschermd. Als je toestemming geeft tot het kopiëren van je identiteitsbewijs, dan loop je met de ID-cover een stuk minder risico op misbruik van je persoonsgegevens!



En hoe werkt het als je zegt dat alleen met idcover een foto, gekopieerd, mag worden?







Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: Legitimatie en smartphone.
« Reactie #1 Gepost op: 08-11-2017, 10:22 »
Legitimatie en identificatie zijn twee verschillende dingen. Hebben ook een heel ander doel.

Heb een legitimatie pas gekregen om aan te tonen dat ik een bevoegde ambtenaar ben. Staat ook alleen mijn naam en een stamnummer op. En uiteraard de bevoegdheid. Het is dus niet een identificatie bewijs ingevolge de Wet ID.

Als je het hebt over identificatie dan gebeurd dat middels een paspoort, id (nationaal/Europees) of een rijbewijs. Identificatie heeft als doel het vaststellen van de zg. NAW gegevens van een persoon. (Naam, Adres en Woonplaatsgegevens) Dit zijn dus de volledige naam, volledige adres (incl GBA nr.) en de woonplaats waar je woont/ingeschreven staat.

Strafvordering zegt bijvoorbeeld dat het doel van een staande houding het vaststellen is van de identiteit van betrokkene.


En het rare is dat de Wet ID zegt dat je een identificatie document moet kunnen tonen als daar naar gevraagd wordt, met een reden uiteraard. De wet zegt dus niet dat je je ID altijd bij je moet hebben....

Verschil tussen tonen en ter inzage afgeven is voor een legitimatiebewijs alleen tonen. Het is niet genoemd in de Wet ID. Is alleen een middel om de bevoegdheid van de ambtenaar aan te tonen.  Identiteitsbewijs moet des gevraag afgegeven worden. (WetID) Kopiëren of fotograferen mag alleen voor het doel waarvoor de identificatie van toepassing is. 



Een betrokkene en of een verdachte en of zijn document fotograferen met een privé toestel door een bevoegde ambtenaar mag, valt daardoor meteen onder de Wet op de privacy. De ambtenaar is verplicht er dan ook zo mee om te gaan. Wijze van opslaan, duur etc. Gebeurd dat niet -> vormfout

De id cover lijkt me een handig hulpmiddel als je een kopietje in moet leveren bij een hotel of zoiets. Voor een paspoort is het onzin. De gegevens in het onderste deel (machine readable zone) zijn dezelfde gegevens dan er boven....

Wetsartikelen is lastig zoeken. Veel komt ook uit het burgerlijk wetboek, waar dan weer voor onderliggende wetgeving bepalingen uit worden gehaald/overgenomen voor specifieke wetgeving. 


Lastige materie...




Gerrit :)

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Legitimatie en smartphone.
« Reactie #2 Gepost op: 08-11-2017, 17:24 »
Een betrokkene en of een verdachte en of zijn document fotograferen met een privé toestel door een bevoegde ambtenaar mag, valt daardoor meteen onder de Wet op de privacy. De ambtenaar is verplicht er dan ook zo mee om te gaan. Wijze van opslaan, duur etc. Gebeurd dat niet -> vormfout
Waar ligt de grens, wanneer mag het wel en wanneer niet?
Wat is de duur van opslag en hoe wordt het geregistreerd? Voorbeeld: Er was niks aan de hand, geen bekeuring, een controle. Zeg maar de laagste vorm om naar een identificatie te vragen. En dan toch op de foto zetten?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1681
Re: Legitimatie en smartphone.
« Reactie #3 Gepost op: 08-11-2017, 17:51 »
Beetje grijs gebied. Immers met welk doel heeft de ambtenaar de foto genomen. Kun je in het kader van de wet openbaar bestuur nog altijd na vragen. Als het voor identificatie is mag de foto ook alleen maar daar voor worden gebruikt...

Bewaar termijn is in principe 1 jaar. Geregeld in de Wet Politieregisters. Ik zeg bewust in principe, termijn kan om zwaar wegende redenen verlengd worden. Maar dan heb je het over de zware zaken...

Gerrit :)

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Legitimatie en smartphone.
« Reactie #4 Gepost op: 17-11-2017, 12:07 »

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 70
Re: Legitimatie en smartphone.
« Reactie #5 Gepost op: 17-11-2017, 12:46 »
Hoi,




Wat betreft de opsporingsambtenaar, geldt het volgende AMvB:


art. 2 Ambtsinstructie voor de politie, de koninklijke marechaussee en andere opsporingsambtenaren.




Ik zou niet durven zeggen of het verboden is een foto te maken van een legitimatiebewijs van een agent. Je kunt beargumenten dat je namelijk wel een foto (of filmpje) van een agent mag maken.


Zou persoonlijk dus een foto maken van de ambtenaar in kwestie en de naam noteren in je telefoon. Dan heb je precies hetzelfde effect en legaal


Citaat
Artikel 2De ambtenaar legitimeert zich met het legitimatiebewijs dat aan hem is verstrekt:
a. bij optreden in burgerkleding ongevraagd, tenzij bijzondere omstandigheden dit onmogelijk maken, en
b. bij optreden in uniform, op verzoek daartoe.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Legitimatie en smartphone.
« Reactie #6 Gepost op: 18-11-2017, 23:19 »
Ik heb laatst bij een controle een motoragent aangehouden met de tekst 'burgeraanhouding, je bent aangehouden'. Hij verliet toen de parkeerplaats, heel braaf, niet meer. Toen van hem en zij. collega de dienstpassen gesommeerd. Ze hielden hem netjes voor mij vast, terwijl ik de foto's met mijn smartphone maakte. Mocht het volgens de wet? Weet ik veel? Hij zal 't vast wel opgezocht hebben op kantoor of ik hem mocht aanhouden terwijl hij mij net had aangehouden Bleek achteraf dat ik de teamleider of tewel hoofdagent had aangehouden. Ze gehoorzaamden beiden iig braaf, dus daaruit leid ik af dat het mocht Wordt vast vervolgd zoiets, zou je denken? Nooit meer wat van gehoord!

Verstuurd vanaf mijn SAMSUNG-SM-G891A met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 2527
Re: Legitimatie en smartphone.
« Reactie #7 Gepost op: 19-11-2017, 14:19 »
Waarom heb je dat gedaan?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11346
Re: Legitimatie en smartphone.
« Reactie #8 Gepost op: 19-11-2017, 23:10 »
Vertel ik nog wel eens over een biertje!

Verstuurd vanaf mijn SAMSUNG-SM-G891A met Tapatalk