Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Slaapzak, welke is goed voor reizen?  (gelezen 15570 keer)

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Slaapzak, welke is goed voor reizen?
« Reactie #15 Gepost op: 15-09-2005, 21:19 »
Heb zelf als slaapzak nog een left over uit de dienst ;)

Die zijn gegarandeerd tot -20 ofzo meen ik :)

En als je goed zoekt, dan vindt je ze wel op internet, of bij de dumpzaak :)

Klopt., Best lekker, niet duur, maar wel heel groot..
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 35
Re: Slaapzak, welke is goed voor reizen?
« Reactie #16 Gepost op: 16-09-2005, 10:19 »
Heb zelf enkele jaren terug de Ajungilak Igloo WInter gekocht, gaat tot -15.
In een aanbieding gekocht voor 79,-
Kampeer regelmatig in de winter, en de -15 en kouder is goed te doen in deze slaapzak,
zonder extra warmhoud-hulp als fleece of zijden binnenslaapzak, wollen muts of vriendin.
Ajungilak is overgenomen door het Zwitserse Mammut, en met enige regelmaat zijn deze slaapzakken in de aanbieding bij de Duitse kampeerwehkamp www.Globetrotter.de.
Vergeleken met mijn thinsulate zomerslaapzak is de pakmaat van deze slaapzak wel een maatje groter,
maar mbv bijgeleverde compressiezak goed mee te nemen.
 
Geert W. '05 Hp2, '96 XTZ660

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5359
Re: Slaapzak, welke is goed voor reizen?
« Reactie #17 Gepost op: 21-09-2005, 22:01 »
Geert (e.a.)

Ik ken meerdere mensen met deze slaapzak, en het is een goede slaapzak voor zijn prijs, alleen niet iedereen is het er mee eens dat -15 er goed in te doen is: Das erg persoonlijk zoals al werd gezegd. sommigen zijn wat meer koukleum, of stoken zelf wat minder snachts.

Ik ben ook zo iemand die zijn hartslag verlaagd tot het minimum, dus altijd koud smorgens.

Rondje lopen voor het naarbed gaan doen wij ook bij winterkampeer evenementen.

tot slot: Het hangt ook heel veel van je tent af: een kleine dichte tent, (met voldoende ventilatie om niet nat te worden) is binnen met zijn 2e al snel 10 graden warmer dan buiten. Alleen in een grote tent met een beetje wind-tocht is heeeel veeel kouder!

Ik heb bij -8 met wind het steenkoud gehad, terwijl vorig jaar met -28 (buiten) het nog redelijk goed te doen was.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Slaapzak, welke is goed voor reizen?
« Reactie #18 Gepost op: 22-09-2005, 00:01 »
Ik heb me bij de Zwerfkei eens laten voorlichten over hoe die onder-,  boven- en comforttemperatuur precies werkt. De temperatuur tussen comfort en ondergrens zorgen voor ONDERKOELING, waarbij de ondergrens dus zelfs gevaarlijk kan zijn voor een mens.

Ik heb pas geleden ook zo'n Ajungilak Winter gekocht, waarbij de comfortemperatuur op -4 ligt. Die -24 wil er dus bij mij niet in ;D

Een paar winters geleden wél eens op wintersport in Frankijk zonder kachel in een caravan met het raam open geslapen bij -18 en zonder slaapzak. Mijn neusje voelde aan alsof hij wel een amputatie kon gebruiken ;D

Windstil maakt dus wél wat uit!

Noppy
P.S. Ik heb er zo'n kunstof lakenzak in de charmante kleur zwart bijgekocht; wordt niet zo snel vies.


Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 112
Re: Slaapzak, welke is goed voor reizen?
« Reactie #19 Gepost op: 22-09-2005, 11:29 »
Vraag me af wat alpinisten dan doen als ze aan een bergwand hangen :o

Die alpinisten hebben een donzen slaapzak waar ze zo snel mogelijk met kleren en al in kruipen.
Koken en zo wordt dan vanuit de slaapzak gedaan.

Dons is in verhouding tot het volume en gewicht het warmst. Kunstvezel vulling heeft het voordeel dat het nog redelijk warm is als het nat wordt.
'swinters slaap ik in een expeditieslaapzak van Demmenie. Bij -25 in de bergwand nog behagelijk geslapen. 8) In de herfst en voorjaar is deze al te warm dan slaap ik in een donzen dekenmodel slaapzak. Voor warme dagen heb ik een dun kunstvezel zakje.

Bij de MS1000 had ik geen tent maar een gore-tex bivakzak bij me. Dat is heel behagelijk (minstens zo warm als een tent) en klein van volume. Je mist alleen wat privecy. Een wing cq tarp is dan luxe maar nog steeds kleiner dan een tent.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: Slaapzak, welke is goed voor reizen?
« Reactie #20 Gepost op: 22-09-2005, 12:50 »
Een wing cq tarp is dan luxe maar nog steeds kleiner dan een tent.

Een wat cq wat is dan luxe?? Nog nooit van geheurd  ???

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Slaapzak, welke is goed voor reizen?
« Reactie #21 Gepost op: 22-09-2005, 13:18 »
Een afdakje  ;D



Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: Slaapzak, welke is goed voor reizen?
« Reactie #22 Gepost op: 22-09-2005, 13:54 »
Misschien ben ik een lompe boer, maar bij mij heet zoiets een stuk plastic  :-X

Offline member

  • KTM 660/Africa Twin/DR-Z 400 E
  • In memoriam
  • *
  • Berichten: 6475
Re: Slaapzak, welke is goed voor reizen?
« Reactie #23 Gepost op: 22-09-2005, 14:04 »
Misschien ben ik een lompe boer, maar bij mij heet zoiets een stuk plastic  :-X

Ga maar eens naar Bever of Zwerfkei en vraag maar eens om een stuk plastic (is om op te slapen) of een tarp/wing (is om onder te slapen). Je zult zien dat naast de toepassing, ook de prijs iets verschilt ... met een factor 100 ofzo ...  8)
Als je het gevoel hebt dat je alles onder controle hebt, dan ga je gewoon niet hard genoeg!! - - - (www.motorbikes2africa.nl)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: Slaapzak, welke is goed voor reizen?
« Reactie #24 Gepost op: 22-09-2005, 14:35 »
Is dat 'zeiltje' op de foto dan een tarp/wing? En is een factor 100 duurder van een stukje plastic? Nou noem mij maar gek, ik wist wel waar ik dan onder sliep.  :P

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 101
Re: Slaapzak, welke is goed voor reizen?
« Reactie #25 Gepost op: 22-09-2005, 14:46 »
een tent?  ::)

Ik doe al een jaartje of 6 met mijn donzen slaapzakje. Het neemt wel wat ruimte in maar warm is hij zeker, al is de -18 wat erop staat mij te koud..
Slaapzak keus is toch wel erg persoonlijk denk ik. Ik zou niet zo snel in een slaapzak gaan liggen zonder dons en katoenen binnentijk...

Groet

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Slaapzak, welke is goed voor reizen?
« Reactie #26 Gepost op: 22-09-2005, 15:13 »
Je hebt zo ook luxer


Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Slaapzak, welke is goed voor reizen?
« Reactie #27 Gepost op: 22-09-2005, 15:27 »
...en daar kan je met het hele gezin onder slapen ;)

Offline member

  • Administrator
  • *
  • Berichten: 3255
Re: Slaapzak, welke is goed voor reizen?
« Reactie #28 Gepost op: 22-09-2005, 15:31 »
....
Slaapzak keus is toch wel erg persoonlijk denk ik. Ik zou niet zo snel in een slaapzak gaan liggen zonder dons en katoenen binnentijk...

Groet

Dat ligt eraan wat je als ondergoed draagt. Draag je lang, ademend ondergoed, dan is een slaapzak met ripstop binnentijk ook zeer comfortabel. En omdat kunststof geen vocht opneemt en het uiteindelijk alleen maar doorlaat, blijft je slaapzak warm. Met kort ondergoed voelt katoen wel lekkerder aan ja. Vooral als het warm is.

Ik heb mijn ruimtekampioen ondertussen uitgebreid kunnen testen, tot een graad of 3-4 boven nul. Ben er supertevreden over. Het lekkerste is om mijn slaapzak op zijn beurt in een opengeslagen goedkope fleece-slaapzak te stoppen. Dan heb je totaal geen last meer van optrekkende kou uit de grond, en wordt het wat frisser, dan sla ik die fleece slaapzak ook dicht. Tot nu niet nog niet echt nodig geweest.

Max

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2710
Re: Slaapzak, welke is goed voor reizen?
« Reactie #29 Gepost op: 22-09-2005, 20:08 »
Ik heb een oudere versie van deze van Perry:
Wildebeast

Zou tot -20 moeten kunnen (kan mij zo even niet herrineren dat er bij ook extreme -30 bij stond, maar zal het een keer opzoeken)
Een keer bij -15 had ik het een beetje fris, maar lag in mijn eentje in een grote tunneltent, op een lek thermo matje, had wel thermo ondergoed aan.

Het is alleen wel een flinke om mee te nemen.