Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Illyria raid  (gelezen 14492 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Illyria raid
« Reactie #30 Gepost op: 25-05-2016, 15:35 »
Het zit erop. Vanochtemd was het erg koud zo'n 9gr. Waren snelle gravel paden dus lekker kunnen vegen maar met koude handen is dat toch niet zo makkelijk. Daarna een rivier door, val ik natuurlijk om. Linker kant nat en nog kouder. Als laatste nog een diepere doorwaarding voor de foto. Toen lunch en verbinding naar Igoumenitsa. Motor nog schoon laten spuiten en natte zooi over de motor gehangen. Nog 2 dagjes Corfu en dan naar huis.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 148
Re: Illyria raid
« Reactie #31 Gepost op: 25-05-2016, 23:15 »
Held!!
If you're not living on the edge, you're taking up too much space - No Fear

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Illyria raid
« Reactie #32 Gepost op: 29-05-2016, 19:56 »
Nou daar gaat ie dan, dag 1 is klaar.


Er was gerekend op 10-20 deelnemers de eerste keer en dat werden er >100. Dus veel aanpassingen aan de route om maar juiste accomodatie te vinden. De nieuwe route:


Dag1:
Igoumenitsa (Gr) - Vlora (Al); 295km, 8u

Eerst 40km over asfalt en wat gravel naar de grens. Bij de grens van Griekenland staat de slagboom open dus ik rij rustig door. Er staat een man in pak te gebaren dat ik langzamer moet dus stapvoets rij ik door, maar de man begint steeds harder te schreeuwen. Blijkbaar is de betekenis van het gebaar in Griekenland anders. Ik moet mijn paspoort en papieren laten zien en bied mijn excuses aan. Albanie in gaat erg makkelijk en snel. Later hoor ik dat de lui die later kwamen hier meer dan een uur moesten wachten, ik blij dat ik de eerste was.
Daarna steeds meer off-road over redelijk gemakkelijke paden. Af en toe een drupje regen en veel water op de paden. Er zijn 3 off-road stukken gescheiden door stukken over het asfalt. Op een gegeven moment komen we langs communistische gedenksstenen/bouwerken die ik me nog kan herinneren van de Albania rally 2012. Bij de lunch is er nog geen organisatie dus ik besluit om een bakkie koffie te halen in het eettentje er tegenover. De vrouw des huizes is erg blij en probeert te communiceren wat redelijk lukt. De koffie was heerlijk en kost 100LEK (70cent). De lunch erna geeft genoeg energie om lekker door te rijden. We komen in een kloof met veel doorwadingen die ik nog ken van de rally, dit keer is het bewolkt en komen de kleuren niet zo mooi uit, maar het blijft een fantastisch landschap. In de middle-of-no-where staat nog een witte Mercedes met blauw zwaailicht, de bestuurder zwaait vriendelijk. Aan het einde van het laatste stuk wordt ik voor het eerst ingehaald en is het niet meer ver naar het hotel aan de kust. We zijn er voor de service truck dus uitgebreid koffiedrinken tot ze aankomen. Mijn mousse is overleden dus ik plaats m'n andere achterwiel, top de koelvloeistof af en klaar is Kees.
Al met al een rustig dagje om te beginnen (muziekkeuze aangepast  :P )

! No longer available
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1645
Re: Illyria raid
« Reactie #33 Gepost op: 30-05-2016, 09:42 »
Mooi filmpje! Ben nieuwsgierig naar de andere dagen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G388F met Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Illyria raid
« Reactie #34 Gepost op: 31-05-2016, 17:35 »
Dag 2
Vlora (Al) - Tirana (Al); 310km, 10u

De dag begin met wat makkelijke gravel paden. We komen langs oude communistische bolwerken en een paar oude Migs. Tijdens de lunch begint het te regenen en dit houd niet meer op blijkt later. We gaan over een asfalt pas die zo glad is dat ik op eieren moet rijden. Zelf gas dicht doen zorgt voor een uitbrekend achterwiel, ik ben blij als we er overheen zijn. We komen door een oud mijnbouwgebied, dan komt de tunnel….ik heb een leuke led lamp als koplamp, geeft veel licht af om gezien te worden maar je ziet er niks mee. Rij stapvoets door de tunnel want ik heb geen idee of er een bocht of hoogteverschil in zit.
Ergens bij een dam staat Alessio de fotograaf, ik stop om mijn batterij van de camera te wisselen. Daarna begint de blubber. Alessio komt me achterna en samen rijden we door de blubber plassen. Op het hoogste punt van de route (zo’n 1600m) begin ik het echt koud te krijgen. Gelukkig begint de afdaling naar Tirana en wordt het hopelijk warmer. Het blijkt spits te zijn, wat een gekkenhuis. Op een gegeven moment moeten we van de snelweg af en het road book zegt nog 10km de parallel weg te volgen, maar het waypoint is 100m verder. We besluiten eerst naar het waypoint te rijden, maar dit is in een woonwijk en geen hotel te bekennen. We besluiten de naam (te Stella) in mijn GPS te zoeken. Blijkt aan de andere kant van Tirana. Weer door de spits komen we aan bij een heel klein hotel, dit kan nooit goed zijn. Dan maar weer terug naar de afslag en van daaruit het roadbook volgen, dit eindigt op een industriele zone. Een hotel in de buurt wil wel bellen naar de orga, blijkt het juiste hotel 11km terug op 100m van het waypoint. Helemaal verkleumd en trilend van de kou komen we aan en krijg ik een bakkie koffie van Antal :) . Eerst een tijd onder de warme douche, vervolgens alle natte zooi ophangen. Dan eens kijken wat ik aan m’n ICO kan doen, er staat water onder het glaasje. De Albaneese monteur steld voor de kit door te snijden en het glaasje te lichten, het lukt, met wat kit zit ie ook weer dicht. Verder geen onderhoud vandaag behalve aan de mens (eten, drinken, slaap).

http://youtu.be/idf-ISUO3_Q


None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Illyria raid
« Reactie #35 Gepost op: 31-05-2016, 18:03 »
mooie impressie zo, verhaal met film. Thanks.


Laat jij je geld ook nog drogen na het witwassen?  ;D


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1982
Re: Illyria raid
« Reactie #36 Gepost op: 31-05-2016, 21:32 »
Mooi om weer te zien; En inderdaad: 1 1/2 tot 2 uur later was de route nog natter en glibberiger. Maar op een gegeven moment, nadat ik mijn bewasemde bril had afgezet, begon ik te grinniken in mijn helm. Zal wel onderkoeling zijn geweest.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Illyria raid
« Reactie #37 Gepost op: 01-06-2016, 11:45 »
Nog even terug gezocht, hier het stuk rivier (vanaf 1min35) van dag 1 maar dan 4 jaar geleden tijdens de rally:

http://youtu.be/2JlKwXL0BtQ?t=1m35s
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1982
Re: Illyria raid
« Reactie #38 Gepost op: 01-06-2016, 17:14 »
Zo herinnerde ik mij het begin van de rivier van 4 jaar geleden ook: als een vrij makkelijk te rijden stuk, een beetje driften over de keien. Dit keer was i veel listiger.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Illyria raid
« Reactie #39 Gepost op: 01-06-2016, 19:44 »
Mooi verhaal, mooie video's en werkelijk prachtomegving! :stupid:

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 27
Re: Illyria raid
« Reactie #40 Gepost op: 02-06-2016, 19:42 »
Pracht verhaal! En dat met zo'n dik ding, respect ::)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Illyria raid
« Reactie #41 Gepost op: 04-06-2016, 20:33 »
Dag 3:
Tirana (Al) - Razem (Al): 385km, 11u

Vandaag begint de dag met erg langzame keien paden. Haarspeldbochten zonder einde zorgen er voor dat de snelheid erg laag is (1 of 2e versnelling). Als dit zo door gaat ben ik pas om middennacht thuis. Het 2e off-road stuk is sneller en ik kan weer wat meer gas geven over de gravel paden. Op een splitsing komt een andere deelnemer voorbij een steen ontsnapt aan mijn aandacht en ik lig onderuit. Sta op en zet motor overeind, rempedaaltje is wat krommer en stuur staat wat scheef, maar dan zie ik de rechterkant van mijn kleren: koeienpoep. Gelukkig is er in de buurt wat gras dus veeg daar zoveel mogelijk aan af, buig rempedaaltje terug en we kunnen weer.
Het 3e stuk is het stuk met de mooiste natuur van Albanie richting de Theth vallei. Hele stukken voel ik me alleen op de wereld en zie 10-tallen kilometers geen andere deelnemers. Het is best een lang stuk maar iedere keer weer adembenemende vergezichten maar wel hotseknotsen over keien. Ik dacht ‘s ochtends al een onbekend bonkend geluid te horen, het was niet motor gerelateerd dus echt zorgen maakte ik me niet. Maar het lijkt wel steeds meer te worden. Ik stop een aantal keer om te ontdekken wat het is. Wiellagers zijn goed, achterbrug lijkt normaal. Dan verdenk ik m’n balhoofdlagers maar ik voel geen speling. Uiteindelijk kom ik erachter dat m’n achterschokdemper bonkt bij in- en uitveren. Nu ik er op ga letten lijkt ook wel of de demping een stuk minder is. Ik probeer zo vloeiend mogelijk te rijden en ga zelfs zittend rijden omdat het gebonk dan minder lijkt. Maar dit houd ik niet vol. In m’n hoofd spoken verschillende scenarios, een daarvan is dat ik niet meer kan rijden en met de pick moet worden afgehaald. Dit lijkt me geen fijne optie in deze omgeving dus ik hoop maar dat de demper nog even vol houdt. Op een gegeven moment is de gravel weg vers aangeschoven en een paar bochten verder kom ik de graafmachine en een pick-up tegen. Ik moet even wachten om er langs te kunnen en aan de andere kant staat een Romeense rijder te wachten in korte broek.
Na adembenemende vergezichten kom ik uiteindelijk op een mooie asfalt weg en er verschijnen weer wat huisjes. Yes, ik heb in ieder geval het asfalt gehaald. Op het asfalt en dus met hogere snelheid merk ik pas hoe slecht de achterdemping is, maar in het bivak komen gaan zeker lukken. In het laatste dorpje onderaan de berg herken ik de haakse bocht die je moet maken om de berg op te gaan van de rally. Dertig haarspeldbochten later kom ik moe maar voldaan in het bivak aan.   


http://youtu.be/H66ZM5OuIYw


None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1982
Re: Illyria raid
« Reactie #42 Gepost op: 05-06-2016, 12:29 »
Voor mij stond voor het 3e offroad-deel, rond 16:00 uur, Marko langs de weg: we moesten over de weg naar het hotel. Hallo zeg: we hebben nog 4 uur daglicht en de laatste 70 km is over de weg!
Edvin gebeld, uitgelegd dat ik de hele dag al rustig rijd (*) omdat het een lange dag is en dat ik toch echt de Tethvallei wil zien, en Edvin geeft z'n fiat. Rustig aan; ik ben de laatste op de track en de keien zijn nat en glibberig, maar de beloning is groot: de Tethvallei op z'n mooist.
Op de laatste km naar Räzem, in het donker, rijd ik dan ook nog de tank leeg. (er zou een benzinepomp zijn, maar nee dus) Weer Edvin aan de lijn; die klinkt opgelucht: You must be very close to the bivak; i can feel your presence. Prachtige dag!


*(werkend aan m'n sprezzatura: het gaat hard, maar het ziet eruit alsof het langzaam gaat; het laatste lukt al heel goed)

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Illyria raid
« Reactie #43 Gepost op: 05-06-2016, 12:59 »
Mooi man! Leuk om die verhalen te lezen en die filmpjes te kijken! Ziet er uit als een rally die ik op mijn lijstje moet zetten :) . Ik heb dit jaar nog niks gedaan en niks op de agenda staan en ik krijg helemaal de kriebels door dit soort filmpjes!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Illyria raid
« Reactie #44 Gepost op: 05-06-2016, 16:30 »
Het wordt tijd dat woestijnrakker ook eens naar de nattigheid en stenen gaat. Het zal je daar goed bevallen, zeker ook de mensen in Albanie. Heel opvallend als je uit Kosovo en Macedonie naar Albanie gaat hoe vriendelijk ze zijn.


EJay, iedereen die dit stuk heeft gemist moet verplicht terug naar Albanie, het was het meest adembenemende stuk qua natuurschoon.

Post Merge: 05-06-2016, 17:26


Dag 4:
Razem (Al) - Plav (MNE) - Pristina (RKS): 342km, 8u

Eerst hotseknotsen over keien, vervolgens een weg in aanleg dus mooie snelle gravel. Ik kom er wel achter dat sliden en driften met een kapotte schokdemper moeilijk is. Albanie uit gaat vrij snel, maar Montenegro in duurt lang. Er zijn zo’n 20 deelnemers voor me en ik denk dat het een uur duurt voordat ik de juiste stempels heb.
Off road in Montenegro is erg mooi, veel minder stenen dan Albanie en prachtige Alpine landschappen. De ene besneeuwde bergtop na de andere. We krijgen diverse heuvelbeklimmingen en ik krijg een groepje Brabo’s op 2-tacten in het vizier. Aan de voet van een heuvel staan ze te wachten en ik ga er snel voor want stilstaan op een helling is niet mijn favoriete bezigheid met het beest. Daarna volgen nog vele beklimmingen door bossen een daarvan kan ik volgas omhoog knallen tussen de dennenbomen door: gaaaaf! Ergens halverwege een eindeloze helling zit een man met een sigaret, hij gebaard me een vuurtje te geven maar die heb ik niet. Later hoor ik dat EJay er zijn aansteker heeft achter gelaten.
Dan volgt de grensovergang naar Kosovo. Ik ben een van de eerste dus dat gaat lekker soepel, in Kosovo moeten we verzekering kopen (groen kaart niet geldig), dus goed Engels sprekende beambte vraag hoeveel er nog komen: one hundred!!!!!!? ???
Over de grens begint de afdaling en zie je Kososvo, wat is dat vlak zeg. Heel veel asfalt en af en toe een gravel paadje om je voeten weer nat te maken in de plassen. Off road in Kosovo steld niet veel voor (nog minder dan in NL). We komen langs een zigeuner gemeenschap waar ik me echt niet thuisvoel. Het valt op dat de mensen hier een stuk minder vriendelijk zijn dan in Albanie. Ik kijk nog of ik oorlogsschade zie, maar alle huizen zijn nieuwe gestuct en geschilderd. Uiteindelijk nog een leuk stukje off road van zo’n 10km, maar wat mij betreft hadden ze Kosovo mogen overslaan.
Het hotel is flink groot en lux, ik besluit mijn motor maar eens af te laten spuiten bij de benzinepomp. Draai wat spaken aan en vul weer wat koelvloeistof bij.‘s Avonds blijken er 2 bruiloften in het hotel te zijn. Mooie dames in het lang gekleed staan buiten of lopen door de eetzaal naar het toilet. Het levert een mooi contrast op met het motorvolk en vermoeide nekspieren worden langzaam aan steeds soepeler.


http://youtu.be/6qyujK3iNZk



None of us is as strong as all of us.