Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 690 stottert, hapert en valt uit... niet het brandstoffilter!  (gelezen 6569 keer)

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 9

Hoi allen,

Mijn KTM 690 begon tijdens de laatste offroad van Staphorst plotseling in te houden, in het begin alleen minder vermorgen maar daarna echt duidelijk stotteren en haperen. Ik ben het parcours afgegaan en ben nog net met 20-30km/h terug bij de start kunnen komen. In eerste instantie dacht ik aan een verstopt brandstoffilter, alles eruit getrokken en deze leek schoon. Voor de zekerheid maar even het filter er helemaal tussenuit gehaald... hetzelfde euvel, motor start maar valt na 4-5 seconden uit. Direct opnieuw starten gaat moeizaam, maar bij contact aan/uit draaien waarna de benzinepomp weer gaat draaien (primen) loopt de motor wel weer meteen voor enkele seconden.Volgas geven helpt om de motor aan de praten te houden maar klinkt niet echt fijn, erg inhouden, klappen, etc. Naar mijn idee is dit niet de benzinepomp, deze zoemt namelijk gewoon? Het is aan of uit, of zou het kunnen dat deze net te weinig druk levert en dus wel aan zijn eind is? Of moet ik het zoeken in bijv. een verstopte injector? Ik heb het gasklephuis eraf gehad en alles leek in orde. Of zou het toch de bougie kunnen zijn? Al lijkt het op een brandstofprobleem daar de motor de eerste paar seconden prima stationair loopt maar daarna uitvalt en hapert...


Overigens zegt de dealer dat dit de injectie is en opnieuw afgesteld moet worden, maar de injectie kan zichzelf toch niet zomaar tijdens een rit ontregelen?

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: KTM 690 stottert, hapert en valt uit... niet het brandstoffilter!
« Reactie #1 Gepost op: 09-01-2019, 10:14 »
Nee normaal gesproken niet. Je mapping blijft gewoon zitten ook al haal je de accu heel lang er af.


Het lijkt toch op iets met de brandstofdruk/mengsel opbouw.


Even wat losse ideeën: (ik heb geen 690)


> Slechte benzine, water er in, enz.
> Benzinepomp. Misschien zoemt-ie wel maar bouwt hij te weinig druk op.
> "FPR" (fuel pressure regulator") in de war of stuk, als die er op zit.
> Luchtmassameter idem.
> Inspuitventiel verstopt (niet waarschijnlijk)
> Throttle position sensor. Dat is een "zelflerend" dingetje, maar ook al zit die in z'n beginstand dan loopt-ie niet optimaal maar niet zo slecht als jij beschrijft.


Heeft zo'n ding een diagnose stand zodat je foutmeldingen op sensors kan zien? Of een stekker zodat je de ECU kan lezen.
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1076
Re: KTM 690 stottert, hapert en valt uit... niet het brandstoffilter!
« Reactie #2 Gepost op: 09-01-2019, 11:17 »
Volgens mij heeft member dat ook een keer gehad met een motor......... was iets met de injectie. Vraag hem ff. Staat me bij dat hij de polen een keer heeft omgedraaid en daarna werkte het weer. Zeker weten doe ik het niet. Stond met het spul langs de weg toen het hem overkwam.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4265
Re: KTM 690 stottert, hapert en valt uit... niet het brandstoffilter!
« Reactie #3 Gepost op: 09-01-2019, 11:19 »
Klinkt toch sterk als een slechte brandstofpomp op deze kan Na verloop van tijd stoppen met opbouwen van voldoende druk. Dit verklaart ook waarom hij na primen een paar seconden wel goed loopt er zit op dat moment voldoende druk in de lijn maar misschien houdt de pomp op deze druk niet vast zodra de motor loopt. Het zou beter moeten zijn als de brandstoftank vol zit als dat zo is kan je er zeker van zijn dat het een probleem in het brandstof circuit is.

Sent from my SM-G960F using Tapatalk


Offline member

  • *****
  • Berichten: 1076
Re: KTM 690 stottert, hapert en valt uit... niet het brandstoffilter!
« Reactie #4 Gepost op: 09-01-2019, 11:31 »
Gevonden in het 690 draadje :

mmmm denk niet dat die methode echt heel goed werkt. Met lucht blaas je die deeltjes wel weg van de injector gaatjes, maar niet echt er uit... Daarna doet ie het dus weer een tijdje, totdat de vuiltjes weer voor de gatjes gaan zitten denk ik.


Reversed cleaning: ok, maar dan wel met vloeistof!


Ik weet het niet meer precies, maar de injector kan volgens mij nog net iets verder uit elkaar, en daar zit ook een zeefje.
Ik heb vervolgens de injector reversed op de 'slang' gestoken en gewoon geactiveerd door een paar keer te starten (throttlebody hoeft er helemaal niet af hoor!).
dan drukt de pomp dus gewoon benzine reversed door de injector heen. Dat leek goed en langdurig geholpen te hebben.
Voordeel: Je kunt het ook onderweg doen!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: KTM 690 stottert, hapert en valt uit... niet het brandstoffilter!
« Reactie #5 Gepost op: 09-01-2019, 13:09 »
Als ik denk aan otr rit.
Is mijn eerste idee de schakelaar van de jiffy.
Is die nog origineel?of overbrugd.
Geeft veel problemen met klapperen dus off road.
Omvalschakelaar zit bij achtershock op frame.

Of injector verstopt.
Echte ktm 690 kwaal draadboom.
Vooral onder de airbox bij achtershock als draden daar doorslijten krijg je de mafste storingen.

Injector kan je omdraaien en doorspuiten staat op( youtube. )met je brandstofleiding.
Kijk uit staat 3bar op benzine brandt in je ogen.
En je krijgt er hele schrale kop van.

Waar woon je?
Heb reserve injector om ff te wisselen.
En m.n zoon kan de ktm uitlezen met labtop.
Ik heb stekkers maar waag me niet verder als inpluggen.
Dit kan alleen met de oudere modellen 690 tot zeg maar 2012 ofzo.
Kan je storingen uitlezen.
Aju propje

Offline member

  • *****
  • Berichten: 359
Re: KTM 690 stottert, hapert en valt uit... niet het brandstoffilter!
« Reactie #6 Gepost op: 09-01-2019, 14:27 »
Nog niet genoemd: de tankontluchting even checken...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: KTM 690 stottert, hapert en valt uit... niet het brandstoffilter!
« Reactie #7 Gepost op: 09-01-2019, 16:10 »
Hoe lang heb je deze 690?

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 9
Re: KTM 690 stottert, hapert en valt uit... niet het brandstoffilter!
« Reactie #8 Gepost op: 09-01-2019, 16:39 »
Als ik denk aan otr rit.
Is mijn eerste idee de schakelaar van de jiffy.
Is die nog origineel?of overbrugd.
Geeft veel problemen met klapperen dus off road.
Omvalschakelaar zit bij achtershock op frame.

Of injector verstopt.
Echte ktm 690 kwaal draadboom.
Vooral onder de airbox bij achtershock als draden daar doorslijten krijg je de mafste storingen.

Injector kan je omdraaien en doorspuiten staat op( youtube. )met je brandstofleiding.
Kijk uit staat 3bar op benzine brandt in je ogen.
En je krijgt er hele schrale kop van.

Waar woon je?
Heb reserve injector om ff te wisselen.
En m.n zoon kan de ktm uitlezen met labtop.
Ik heb stekkers maar waag me niet verder als inpluggen.
Dit kan alleen met de oudere modellen 690 tot zeg maar 2012 ofzo.
Kan je storingen uitlezen.
Aju propje


Thanks propje! Ik heb de 690 pas een paar maanden, 3x een rit mee gereden en de laatste keer begon dit dus. Heb vandaag al het spul tbv uitlezen besteld, dus OBD2 connector met wifi en de KTM connector, dan ff software van TuneECU downloaden om gekke fouten te ontdekken.


Die van de injector reversed spoelen is een goeie, zag het gister ook op youtube, ik zal dat eens proberen dit weekend.
Omvalschakelaar is nog origineel geloof ik. Maar mapping kan dus niet zomaar veranderen? Dus moet het dan toch zoeken in vieze injector of slechte pomp dus?

Weet iemand waar je een betaalbare nieuwe pomp vandaan haalt?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: KTM 690 stottert, hapert en valt uit... niet het brandstoffilter!
« Reactie #9 Gepost op: 09-01-2019, 16:48 »
Met kenteken  van een 600?

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: KTM 690 stottert, hapert en valt uit... niet het brandstoffilter!
« Reactie #10 Gepost op: 09-01-2019, 19:22 »
Lijkt op een versleten brandstofpomp.
Bij mij begon het met, steeds vaker een back-fire.
Op een gegeven moment de verschijnselen die jij omschrijft.
Tank half leeg, afslaan...…..
Nieuwe pomp gemonteerd.
Voelbaar meer vermogen.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • Newbie
  • Berichten: 9
Re: KTM 690 stottert, hapert en valt uit... niet het brandstoffilter!
« Reactie #11 Gepost op: 10-01-2019, 14:52 »
Thanks member, maar ook afslaan na tijdje stationair? En bleef ie wel lopen bij volgas lopen (veel klappen dan alleen/backfire)?
Waar heb je de pomp vandaan?


member, nee originele 690

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7958
Re: KTM 690 stottert, hapert en valt uit... niet het brandstoffilter!
« Reactie #12 Gepost op: 10-01-2019, 17:19 »
Gelukkig maar.
Pompje is te koop bij Frank mx parts.
Geen ervaring mee.
Alie expres verkoopt ze ook pompjes zien er echt degelijk uit.
Maar de meeste imitatie missen de ribbels op het uiteinde waar de brandstofslang op gekneld zit.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: KTM 690 stottert, hapert en valt uit... niet het brandstoffilter!
« Reactie #13 Gepost op: 10-01-2019, 18:27 »
Thanks member, maar ook afslaan na tijdje stationair? En bleef ie wel lopen bij volgas lopen (veel klappen dan alleen/backfire)?
Waar heb je de pomp vandaan?

Alle vormen van beroerd lopen, maakte niet uit, stationair of volgas.
Pomp gewoon bij d'n dealert, incl slangen set.
Alles was aangetast door foute benzine (die moderne milieu-troep)
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: KTM 690 stottert, hapert en valt uit... niet het brandstoffilter!
« Reactie #14 Gepost op: 11-01-2019, 13:01 »
Ik gok op een verstopte injector, heb ik ook gehad en gerepareerd met de methode zoals die van propje. Pomp van FrankMX is prima, heb wel wat ribbels gemaakt in het aansluitslurfje. Gebruik em al 2jaar op m'n Husa (zelfde pomp als 690).


Pomp kan je grof testen door de een slang te bevestigen aan de snelsluiting (dus nog een mannetje of vrouwtje nodig) en dan de motor op contact zetten met vinger op de slag (pas op voor je ogen). Je moet dan een flinke straal benzine krijgen met een flinke druk.

Valt me trouwens mee dat die dealer niet zei dat de carb opnieuw moest worden afgesteld, sorry hoor maar de meeste dealers hebben nog niet veel kaas gegeten van EFI.
None of us is as strong as all of us.