Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Financieel Expert gevraagd  (gelezen 10660 keer)

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Financieel Expert gevraagd
« Reactie #15 Gepost op: 27-10-2012, 21:53 »
Payment Service Providers administreren betalingen, verschaffen geen krediet, en zijn geen EGI. Vallen echter wel onder toezicht van DNB. Vandaar mijn vraag, daar gaf je geen antwoord op.
Wij zijn geen PSP's. Wij administreren de betalingen niet voor andere instanties.


Dat ze onder toezicht vallen snap ik, dat is een reden waarom heb ik dit topic geopend. Ik weet dat er heel veel financiele producten onder toezicht vallen en ik zoek iemand die mij hier iets meer over kan vertellen.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351
Re: Financieel Expert gevraagd
« Reactie #16 Gepost op: 27-10-2012, 22:21 »
Wat wil je graag? Onder toezicht vallen of juist niet onder toezicht vallen?

Degelre was ooit ook zo'n virtuele geldseenheid en men probeerde onder het toezicht uit te komen door bijv. gratis Gelres weg te geven. Maar het is een leuk precedent dat het dichtst bij Bitcoins komt voor zover ik het ken.

Er zit ook een tegenstelling in jouw verhaal Jouke; het hele Bitcoins-systeem ademt een sfeer van allergie uit over het huidige banksysteem. En dan toch ga je proberen om te zien of je het kunt categoriseren in de termen van een wetgever of een toezichthouder.

Hier een artikel dat je misschien een beetje houvast biedt, maar exact datgene wat jij zoekt zul je er misschien nét niet in lezen. Maar dat komt ook omdat Bitcoin en haar uitgangspunten uniek zijn:

http://www.utwente.nl/az/wewi/onderzoeksrapporten/rapporten/markt%20en%20communicatie/gepubliceerde%20rapporten/1908.degelre.pdf

Veel plezier met wat je ook gaat ondernemen! Het blijft altijd een leuke reis!

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Financieel Expert gevraagd
« Reactie #17 Gepost op: 27-10-2012, 23:13 »
Wat wil je graag? Onder toezicht vallen of juist niet onder toezicht vallen?
Het gaat er helaas niet om wat ik wil, maar wat de toezichthouders willen :(

Citaat
Er zit ook een tegenstelling in jouw verhaal Jouke; het hele Bitcoins-systeem ademt een sfeer van allergie uit over het huidige banksysteem. En dan toch ga je proberen om te zien of je het kunt categoriseren in de termen van een wetgever of een toezichthouder.
Wij zijn niet Bitcoin, wij zijn slechts een bedrijf dat er mee werkt. Het zijn juist de aanvullende producten die we willen aanbieden waar we vermoedelijk een vergunning voor nodig hebben.
Citaat
Hier een artikel dat je misschien een beetje houvast biedt, maar exact datgene wat jij zoekt zul je er misschien nét niet in lezen. Maar dat komt ook omdat Bitcoin en haar uitgangspunten uniek zijn:

Bedankt voor het meedenken. De belastingdienst heeft recentelijk een besluit genomen en heeft gezegd dat Bitcoins het zelfde behandeld wordt als LETS. Maar, wij zijn dus niet bitcoin, wij bieden diensten aan omtrent bitcoin.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351
Re: Financieel Expert gevraagd
« Reactie #18 Gepost op: 28-10-2012, 06:44 »
Het gaat er helaas niet om wat ik wil, maar wat de toezichthouders willen :(

De werkgever waar ik voor werkte wilde juist onder toezicht vallen, zodat ze meer vertrouwen zouden wekken bij het publiek. Ze was zelf niet de uitgever van de valuta (Euro's); ze was dan ook geen centrale bank. Ze werkte er alleen mee, bufferde het en het stroomde weer uit.

Indien jullie niet voor consumenten willen gaan werken, dan kan je misschien zonder dat vertrouwen?

Maar zonder jullie exacte business plan te kennen is het lastig jullie goed te helpen. Ik snap dat je het voorlopig nog niet naar buiten wilt brengen, totdat je echt gestart bent.

Heel veel succes Jouke!

Offline member

  • Kleiambassadeur
  • *****
  • Berichten: 2922
Re: Financieel Expert gevraagd
« Reactie #19 Gepost op: 28-10-2012, 07:39 »
Het is pas valuta als er waarde tegenover staat. ( goud, onroerend goed, enz.). Ik sprak gisteren iemand ( ex bankier) die het zag als de zegeltjes van de supermarkt, of consumptie munten in de kroeg.

Mag gewoon dus, valt onder geen enkele regel.
Verzonden vanaf mijn windows 98 pc met 56k modem.

Offline member

  • Yamaha XT 660 Z Ténéré
  • *****
  • Berichten: 1531
Re: Financieel Expert gevraagd
« Reactie #20 Gepost op: 28-10-2012, 08:03 »
Mijn idee ook.

Wat het complex gaat maken is volgens mij het feit dat het een substituut voor geld kan gaan worden.
Niet dat an sich, maar de acties die daarbij gaan horen zoals beheren, sparen, verhandelen.

Je kunt een consumptiemunt niet elders gebruiken, zegels ook niet.
Airmiles wel, dus misschien lijkt het daar het meest op.
Echter, airmiles kennen geen koersen en zijn niet los verhandelbaar of internationaal bruikbaar.
Het blijft binnen een geselecteerde groep winkels.

Blijft interessant. Kun je nagaan hoe moeilijk het moet zijn als je in de politiek zit of wetgever bent.
Martin Hammega | Anderz makelaar Groningen

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Financieel Expert gevraagd
« Reactie #21 Gepost op: 29-10-2012, 20:50 »
Helemaal geweldig dit forum :) Ik ben ondertussen in contact met een aantal mensen die me waarschijnlijk verder kunnen helpen :)

En toevallig kreeg ik vandaag een onderzoek van de ECB in mijn handen, waarin letterlijk staat: "Bitcoin’s legal framework is very unclear." Maar ook: "In the meantime, some initial attempts to define the legal status of Bitcoin are already happening in Europe." en "the issue of Bitcoin’s legal framework has been raised in the European Commission’s Payments Committee."

Oftewel, de ECB weet het allemaal ook nog niet, maar ze zijn er wel serieus naar aan het kijken :) Het onderzoek an sich is ook best bemoedigend geschreven :)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Financieel Expert gevraagd
« Reactie #23 Gepost op: 30-10-2012, 16:05 »
precies :)

Dit artikeltje op die site gaat er dus over: http://www.finextra.com/News/Fullstory.aspx?newsitemid=24231

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351
Re: Financieel Expert gevraagd
« Reactie #24 Gepost op: 31-10-2012, 07:33 »
Leuke tekst:

The following ideas are generally shared by Bitcoin and its supporters:
– They see Bitcoin as a good starting point to end the monopoly central banks have in the
issuance of money.
– They strongly criticise the current fractional-reserve banking system whereby banks can
extend their credit supply above their actual reserves and, simultaneously, depositors can
withdraw their funds in their current accounts at any time.
– The scheme is inspired by the former gold standard.
1 A description of the Austrian Business Cycle Theory can be found, for instance, in Rothbard (2009).
2 Fractional-reserve banking is a form of banking where credit institutions maintain reserves (in cash and coin or in deposits at the central
bank) that are only a fraction of their customers’ deposits. Funds deposited into a bank are mostly lent out, and banks keep only a fraction (called the reserve ratio) of the quantity of deposits as reserves. Modern banking systems are based on fractional-reserve banking.

Dit is leuk! Bitcoins is gebaseerd op de oude 'goud standaard', terwijl de Europese Gemeenschap de goudstandaard juist losgelaten heeft. Bitcoins is dus gebaseerd op de computerkracht terwijl de Euro gebaseerd is op de verdienkracht van alle Europese staten gezamenlijk. Heeft men geen vertrouwen meer in die verdienkracht dan is er geen onderpand meer zoals vroeger. Je hebt dus innovaties nodig binnen een land of groep van landen om een hogere productiviteit te kunnen leveren dan je naaste buren. Zakt die indruk dan daalt tegenwoordig je waardering. Volgens mij is de Euro nu meer 'virtual' dan de Bitcoin ;D

Offline member

  • No_Postmerge
  • *****
  • Berichten: 3628
Re: Financieel Expert gevraagd
« Reactie #25 Gepost op: 31-10-2012, 08:45 »
Computerkracht deels. maar ook de energieprijzen.
De hoeveelheid energie de je nodig hebt om een bitcoin vrij te maken.
Het verschil in energieprijzen tussen de landen in de wereld.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351
Re: Financieel Expert gevraagd
« Reactie #26 Gepost op: 10-11-2012, 11:06 »
Zo, kan er nu een slotje op Jouke?

Offline member

  • Woestijnrakker
  • *****
  • Berichten: 3744
Re: Financieel Expert gevraagd
« Reactie #27 Gepost op: 10-11-2012, 11:31 »
Ik ben bang dat er pas over een jaar een slotje op kan.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11351
Re: Financieel Expert gevraagd
« Reactie #28 Gepost op: 10-11-2012, 11:34 »
 :)

Offline member

  • met Ie Ee
  • *****
  • Berichten: 3623
There are two kinds of people in this world, those that can stay on topic, and I like frosties!

Cloggie bloggie op www.eatdirt.nl/blog