Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Helmcamera  (gelezen 94501 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 260
Helmcamera
« Gepost op: 23-11-2005, 10:42 »
Dat heb ik mijn hele reis gemist, een helmcamera. Zou zo graag foto’s en filmpjes kunnen maken vanaf de motor. Heb het ooit geprobeerd met een gewone digitale camera op mijn helm maar echt een groot succes was dit niet. Ik ben nu op internet gaan zoeken en heb dit nieuwe dingetje gevonden. Weten jullie er meer of hebben jullie een ander goed idee (losse lens, data in de motor en een knop op het stuur?)

De link naar de nieuwe camera: http://www.dylangreene.com/1/1938_Tony_Hawk_HelmetCam_better_for_bikers

Mocht iemand goede ideeën hebben dan hoor ik het graag!

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 101
Re: Helmcamera
« Reactie #1 Gepost op: 23-11-2005, 10:51 »
Ik heb wel eens iemand voorbij zien rijden met een camera op zn helm, weet alleen niet meer precies wie het was...  :-\

Ik gok dat het niet langer dan een uurtje duurt voor de naam wel bekend is.....


Offline member

  • KTM 690 ER '14
  • Administrator
  • *
  • Berichten: 7114
Re: Helmcamera
« Reactie #2 Gepost op: 23-11-2005, 11:25 »
Dat uurtje ga je niet redden: Rogier heeft een systeem uitgewerkt om te filmen. Bij de Transalpclub zijn ze er ook mee bezig geweest, die hebben de Alto Turia (geloof ik) o.a. gefilmd (al rijdend) en diverse off-road clubritjes. Even op het CN-forum zoeken naar Alpenzusje (zwerft hier ook wel eens rond) en die hebben de gegevens van de cameraman.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Helmcamera
« Reactie #3 Gepost op: 23-11-2005, 11:58 »
Die cameraman van de TCN club heet Sander en een van de Alpenzusjes hier op het forum (Erik met een XR400) zou zijn gegevens wel moeten hebben.

Waren inderdaad mooie beelden, die DVD van Sander. De Extremamdura rit waarvan die Erik de coordinator is. Hij heeft hier ook gepost over die ritten.

Edit: je moet de Erik uit deze topic hebben:
http://www.allroadmaniacs.nl/index.php/topic,447.0.html
 ;)
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: Helmcamera
« Reactie #4 Gepost op: 23-11-2005, 13:23 »
Ik heb inderdaad zo'n systeem. Na diverse modificaties is het nu zoals ik het wil hebben. Digital Video (DV) camera in de bagage, console voor bediening (aan/uit) en aansluiting kabels richting helm, camera op m'n helm, en microfoon achter de kuip tegen al te veel windruis.

Ik kan d'r uren over lullen. Het komt er echter op neer dat je een DV camera nodig hebt als je veel op wilt kunnen nemen. Je kunt nl. snel goedkope DV bandjes wisselen. Dit in tegenstelling tot de camera in de link. Dit is digitale video op een stukje flash geheugen. Als dat vol zit MOET je het op je laptop o.i.d. gaan kopieren. Bovendien is dat ongetwijfeld geen DVD kwaliteit.

Benodigd:
DV camera voorzien van analoge ingang (nieuwprijs vanaf € 600,00)
remote controller voor aanzetten video-opname (€ 75,00)
bulletcam (€ 150,00)
externe microfoon (€ 35,00)

Om het robuust (lees: offroad-waardig) te maken zijn wat kleine ingrepen nodig. Goede stekkerverbindingen en fatsoenlijke kabel. Kosten ca. € 40,00

Als het je dat waard is wil ik wel verder heel concreet uitleggen. Ik zal vanavond wel even wat foto's posten van mijn spulletjes.

groeten Rogier

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2206
Re: Helmcamera
« Reactie #5 Gepost op: 23-11-2005, 14:42 »
Die camera van Sander is een borstcamera. Hangt met een soort beugels over zijn schouders. Kan dus ook achterste voren op zijn rug hangen en shots van achteren nemen. Of over zijn dijbeen voor shots van opzij.
Zit niet meer op de DRZ, soms op de Alp en vaak op de MTB
Maar zit nog wel steeds onder de modder...

Offline member

  • fear is a mind killer,therefore I must not fear
  • *****
  • Berichten: 631
Re: Helmcamera
« Reactie #6 Gepost op: 23-11-2005, 17:32 »
Ik ben benieuwd Rogier! Ik moet nog eea kopen voor de trip van volgend jaar, ik wil het nu eens filmen .( met `modern`matriaal ,ik heb nog een grote handycam ;D)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3415
Re: Helmcamera
« Reactie #7 Gepost op: 24-11-2005, 00:19 »
Nu  - 1999 TT600R 2004 DRZ400S
Niet Meer - 1985 XT350, 1996 TT600E, 1999 TT600R, 1998 WR400F, 2001 TT600R, 1986 TT350, 1977 XT500, 1991 XTZ660, 1996 Honda XR400R

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1948
Re: Helmcamera
« Reactie #8 Gepost op: 24-11-2005, 08:52 »
Dit leek me wel een geinig apparaat http://product.samsung.com/event/optin05/sportscam_site/

Dat is inderdaad ideaal. Alles kant-en-klaar. Hoewel de opnameduur (op vakantie) natuurlijk wel een probleem blijft, aangezien alles op (dure) flashmemory wordt weggeschreven. Voor een ritje rund-um-hause is het natuurlijk geweldig.

edit: de prijs er eens bijgezocht laagste prijs $ 500,- dat wordt in NL al gauw € 750,-

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Helmcamera
« Reactie #9 Gepost op: 24-11-2005, 17:41 »
Kom over de samsung deze conclusie tegen:

Conclusion
The SC-X105L will score very poorly. Accept that. But we’d like to judge it on its own merits for certain criteria. The SC-X105L has a lot going for it. The tiny size, rubber coating, and external lens beg to be picked up and played with. And the thing is just a joy to navigate and handle. This is all, of course, outside of the fact that it is hands down one of the worst performers all year, giving the CVS One Time Use cam a run for its money. Like many of the ultra-portables, this sits firmly and irrevocably in the "toy cam" market, identifiable by the MPEG-4 compression and suspiciously lavish multi-functionality.

Unlike the SC-D6550 Duocam - which promises quality and delivers nothing but heartache - Samsung seems to be honest about the SC-X105L. We can't hate a snake for biting, we can't hate the rain for falling, and we can't hate a toy cam for being a toy cam. What other camcorder could you attach to your head when jumping out of a plane, being reasonably sure it will still be there when you land? The SC-X105L has its uses. It can record video. It can take stills. It just can’t do them well. By limiting you to 10 minute clips, this will only be the right camcorder in certain situations. But we recommend that you visit your locally owned camera store and give it a try. Don’t buy it, please, but have a good time while you’re there.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 260
Re: Helmcamera
« Reactie #10 Gepost op: 24-11-2005, 21:19 »
Ook ik heb het even goed bekeken en de testen zijn niet echt positief. Het is naar mijn mening wel zo dat dit pakket erg goedkoop is voor wat je krijgt. Als je ziet waar anderen mee komen zit je toch snel op het dubbele. Nu wil ik graag meer doen met internet en filmpjes en denk dat dit een redelijk alternatief kan zijn. Natuurlijk moet ik hem eerst eens zelf testen.

Heb geen idee hoe je die dingen allemaal kan aansluiten maar denken jullie dat het mogelijk is meteen te schrijven naar een usb externe harde schijf? Dit zou het geheugenprobleem meteen oplossen.

Je hebt nu ook harde schijven die je kan gebruiken als computer. Vaak hebben deze al een schermpje en kan je er veel andere dingen op aansluiten. Zou je daar ook een lens op kunnen zetten en op die manier veel meer opnemen?

Een voorbeeld van wat ik bedoel: http://www.computerconnections.nl/index.html?lang=nl&target=p3382

Offline member

  • Modje
  • *
  • Berichten: 2587
Re: Helmcamera
« Reactie #11 Gepost op: 25-11-2005, 21:38 »

Offline member

  • *****
  • Berichten: 5705
Re: Helmcamera
« Reactie #12 Gepost op: 26-11-2005, 12:13 »
Er zijn wel Harddisk kaartlezers in de handel.
Ik heb ook zo'n ding, 40GB harde schijf en slots voor SD, CF, MS en nog wat smaken. (gigamemo drive 13x8,5x3,2 cm op 4 NiMH AA's)
Vooral om na een evenementje foto's van andere camera's in te kunnen pikken  :D

Kaartje erin en op copy knop drukken, de memory card wordt dan naar harddisk gecopieerd.

Soortgelijke oplossing: er zijn ook USB doosjes die copieren van USB1 naar USB2. Kun je aan de ene kant een kaartlezer of camera die zich als removable media gedraagt (volgens mij alle niet hele oude camera's) hangen en aan de andere kant een USB harddisk. (of MP3 speler of een of andere PDA)

Offline member

  • Aut viam inveniam, aut faciam
  • *****
  • Berichten: 1314
Re: Helmcamera
« Reactie #13 Gepost op: 04-12-2005, 15:51 »
Ik heb inderdaad zo'n systeem. Na diverse modificaties is het nu zoals ik het wil hebben. Digital Video (DV) camera in de bagage, console voor bediening (aan/uit) en aansluiting kabels richting helm, camera op m'n helm, en microfoon achter de kuip tegen al te veel windruis.

Ik kan d'r uren over lullen. Het komt er echter op neer dat je een DV camera nodig hebt als je veel op wilt kunnen nemen. Je kunt nl. snel goedkope DV bandjes wisselen. Dit in tegenstelling tot de camera in de link. Dit is digitale video op een stukje flash geheugen. Als dat vol zit MOET je het op je laptop o.i.d. gaan kopieren. Bovendien is dat ongetwijfeld geen DVD kwaliteit.

Benodigd:
DV camera voorzien van analoge ingang (nieuwprijs vanaf € 600,00)
remote controller voor aanzetten video-opname (€ 75,00)
bulletcam (€ 150,00)
externe microfoon (€ 35,00)

Om het robuust (lees: offroad-waardig) te maken zijn wat kleine ingrepen nodig. Goede stekkerverbindingen en fatsoenlijke kabel. Kosten ca. € 40,00

Als het je dat waard is wil ik wel verder heel concreet uitleggen. Ik zal vanavond wel even wat foto's posten van mijn spulletjes.

groeten Rogier
nou kom maar op met die foto's
een video camera heb ik al maar de rest...

Offline member

  • 640 Adventure '97 (E) Samurai '91 (E) 1090 Adv '19 (NL)
  • *****
  • Berichten: 3615
Re: Helmcamera
« Reactie #14 Gepost op: 03-01-2007, 21:47 »
ff een gouwe ouwe weer aantrappen....
Ik wil wat gaan filmen in Oost-Europa en op andere trips. Heb al een DV-camera met AV-ingang. Wat is een goeie oplossing anno 2007? Iemand nieuwe ervaringen intussen?
Travel is fatal to prejudice, bigotry, and narrow-mindedness, and many of our people need it sorely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one little corner - Mark Twain