Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: KTM 690 enduro R  (gelezen 1961 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7960
Re: KTM 690 enduro R
« Reactie #15 Gepost op: 22-02-2020, 20:31 »
Oude is hydraulisch.
Volgens mij trek je die eruit met magneetje.

Weet wel als je handspanner monteert je het olie kanaal moet afdoppen met alu plugje.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 331
Re: KTM 690 enduro R
« Reactie #16 Gepost op: 22-02-2020, 21:09 »
idd, waarom... nou vrij eenvoudig, de hydraulische zorgt er blijkbaar voor dat als de motor warm word hij meer ratelt. Met een handmatige kan ik hem net een zetje meer geven, waardoor de ketting minder lawaai maakt.


member, welk kanaal moet ik dan afdoppen? Inwendig? aan buitenzijde zit geen olietoevoer..

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: KTM 690 enduro R
« Reactie #17 Gepost op: 22-02-2020, 21:16 »
Heb ook zo'n mechanische spanner liggen...…..
Ik heb eigenlijk geen klachten over die hydraulische spanner.
Twijfel eigenlijk of ik dat ding er wel in ga zetten.

Als de olie-druk gewoon goed is, is zo'n hydraulische spanner eigenlijk wel het beste.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7960
Re: KTM 690 enduro R
« Reactie #18 Gepost op: 22-02-2020, 22:26 »
Inwendig zit oliekanaaltje.
Die je hydraulische van olie voorziet.
Hydraulische er af en toe eens uithalen leegpompen dan komt daar ook nwe olie in.
Kreeg het plugje erbij toen ik een handspanner kocht voor een 690.
Die is verkocht.
Maar had de handspanner bij andre motors gekocht dus zij weten ook van de hoed en de rand.
Niet tveel klooien aan een motor als het gewoon werkt.
Niet tevvel op het net lezen en gewoon gaan rijden.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: KTM 690 enduro R
« Reactie #19 Gepost op: 22-02-2020, 22:46 »
'If it ain't broken, fix it until it is', was het toch? :D

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: KTM 690 enduro R
« Reactie #20 Gepost op: 22-02-2020, 22:48 »
Je bedoeld dat tie vast gaat zitten doordat de spanner in een "dood-end" van het smeer-olie kanaal zit.
Dat zou een verklaring kunnen zijn voor de herrie van/uit de distributie ketting.

NB zelf nooit gehad, wel gehoord bij anderen (690's Duke's, SMC's en Enduro's)


Post Merge: 22-02-2020, 23:01
'If it ain't broken, fix it until it is', was het toch? :D

Dat is het nu juist, als je niet merkt dat het kapot is, rij je door tot het echt verrot is......en de schade echt groot is.....

Ik rij wel eens in auto's van anderen, zeg ik; hoor je dat rare geluid niet in een bocht naar rechts?
paar dagen later; je had toch gelijk, m'n linker wiellager was vlgs de garage echt kapot, U was er net op tijd bij.....
Wachten tot het echt kapot is, kost je een complete draagarm/as-peuk.
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: KTM 690 enduro R
« Reactie #21 Gepost op: 22-02-2020, 23:14 »
Alle onderdelen gaan een keer stuk als je genoeg exemplaren in het veld hebt en die genoeg tijd geeft.
En bij sommige zaken vraag ik me wel eens af in hoeverre het een opgeblazen verhaal is en in hoeverre echt een probleem.


In het geval hydraulische kettingspanners geloof ik het eigenlijk wel. Tuurlijk gaat er ooit eentje stuk en zitten de kleppen in de zuiger, zie de eerste zin. Maar of die een in de zoveel nou reden is om een prima systeem te vervangen door een imho minder systeem?


Mooiste zou een backup-spanner zijn.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1852
Re: KTM 690 enduro R
« Reactie #22 Gepost op: 22-02-2020, 23:42 »
Wat bedoel jij met een back-up spanner?
KTM 690 Enduro '16, (KTM 690 Enduro '14 RIP) KTM 690 SMC '09, Maico 500 '87, 2 x BMW R90/s '74, BMW R75/6 '75   en nog heel veel half afgebouwde projecten.....

Offline member

  • *****
  • Berichten: 331
Re: KTM 690 enduro R
« Reactie #23 Gepost op: 23-02-2020, 05:08 »
Volgens mij is de kettingspanner een “probleem” van sommige motoren.. mijne maakt net wat meer herrie. Als het goed is idd er niets aan doen, maar soms kan een kleine aanpassing een hoop frustratie tijdens ritje voorkomen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline member

  • *****
  • Berichten: 2002
Re: KTM 690 enduro R
« Reactie #24 Gepost op: 23-02-2020, 11:33 »
Wat bedoel jij met een back-up spanner?


Ik heb mensen wel eens ooit een extra draadgat in de tunnel zien boren waar een mechanische spanner (of vaak alleen maar een boutje wat de beweging van de bestaande spanner richting 'los' beperkt) gemonteerd word die enkel voorkomt dat de ketting over de tanden kan verspringen.
Als dan de hydraulische of veer+ratel-spanner stuk gaat dan ratelt en klappert het meer, maar je kunt gewoon doorrijden tot het moment dat je een verse spanner hebt.

Geen idee hoe een 690 precies in elkaar zit, maar het zou me niks verbazen als ook daar een M6 gaatje op een goed gekozen plek, boutje en borgmoer de truuk al doet.

Als zo'n hydraulische spanner voor herrie gaat zorgen zou ik als eerste de oliedruk eens meten trouwens. Goeie kans dat het probleem niet de spanner is, maar een bijeffect van wat anders. Het veertje van de oliedrukregelaar lam, de oliepomp niet meer helemaal fris, koelvloeistof in de olie waardoor het filter dicht gaat zitten, de nokkenasketting te lang geworden, zeg het maar.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 331
Re: KTM 690 enduro R
« Reactie #25 Gepost op: 25-02-2020, 08:09 »
Ben eens aan het zoeken geweest over de nokasspanner. Nu staat er een duidelijk filmpje op internet over het opmeten van de spanner. Mijne heeft 3,65mm om precies te zijn, wat zou betekenen dat hij overleden is. Dit verklaard wel het geluid. Bij de handmatige zit geen buisje of dopje om oliekanaal af te doppen. Dus dat moet eerst geregeld worden. Of toch maar een nieuwe hydraulische.. hoef ik ook nooit meer na te spannen. :-\

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7960
Re: KTM 690 enduro R
« Reactie #26 Gepost op: 25-02-2020, 09:56 »
Wat meet je dan?
Die 3 mm?
Volgens mij heb ik nog 1 tje liggen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 331
Re: KTM 690 enduro R
« Reactie #27 Gepost op: 25-02-2020, 10:04 »
volgens wph moet je je spanner leegmaken van olie. Dan tussen ringetjes van 2-2,5mm neerleggen en hem in de vergrendeling drukken tussen de 2 ringen. De afstand welke de spanner dan uitsteekt meet je. (Jaja, YT even voor het filmpje, die is duidelijker). Dit gedaan hebbende kom ik op ruim 3,5, bijna 3,6 mm. Boven de 3mm is versleten, dus de mijne is op. Als je er nog 1 hebt liggen: GRAAG!

Offline member

  • *****
  • Berichten: 7960
Re: KTM 690 enduro R
« Reactie #28 Gepost op: 25-02-2020, 10:12 »
Van die 2 ringetjes begint me te dagen maar niet de afstand erna meten.
Zal eens even zoeken in de onderdelen laat van me horen

Offline member

  • *****
  • Berichten: 331
Re: KTM 690 enduro R
« Reactie #29 Gepost op: 25-02-2020, 10:15 »
Top!


Dit filmpje bedoel ik:[size=78%]https://www.youtube.com/watch?v=pYlNLcIHYVk[/size]
[/size]