Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Auteur Topic: Training methoden  (gelezen 102646 keer)

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3378
Re: Training methoden
« Reactie #45 Gepost op: 02-02-2011, 19:38 »
beenspieren is bij mij geen enkel probleem die hoef ik niet extra te trainen. Daar volstaat bij mij mn hardlooptraining voor.

Heelveel drinken kan ook heel slecht zijn, en daar kun je niet zomaar mee beginnen. Je kunt jezelf dooddrinken aan water. Je kunt net zo goed je lichaam laten wennen aan gematigd drinken. Natuurlijk hou je wel rekening met de juiste voedingsstoffen.
Belangrijk is dat je in balans bent en zoals Rob al zegt ook je geestelijke gesteldheid is belangrijk.
 
Ik hou me vast aan gematigd eten en drinken en kom bv bijna niet boven 2200kJ per dag hoewel de grens voor een man 2500kJ moet zijn. Dit doe ik dan nu ook alweer een aantal. Gelukkig is hoe hij/zij omgaat met voeding voor iedereen heel persoonlijk, vooral ook omdat mensen verschillend van bouw zijn.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 986
Re: Training methoden
« Reactie #46 Gepost op: 03-02-2011, 12:51 »
Misschien nog een aanvulling :

"Luister naar je lichaam !!"

BV: Ik merk zelf dat ik na afgelopen, koude, bikkelweekend ik een paar dagen (onbewust) meer gegeten heb dan normaal. Achteraf gewoon even een teken dat mijn lichaam door de extreme kou ook meer energie verbruikt heeft en dit dus wil aanvullen.

Rij nooit sneller dan je beschermengel vliegen kan...
Honda '95 Africa Twin in Rally uitvoering. Beta 520 RR 2011

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1242
Re: Training methoden
« Reactie #47 Gepost op: 03-02-2011, 13:08 »
Misschien nog een aanvulling :

"Luister naar je lichaam !!"

BV: Ik merk zelf dat ik na afgelopen, koude, bikkelweekend ik een paar dagen (onbewust) meer gegeten heb dan normaal. Achteraf gewoon even een teken dat mijn lichaam door de extreme kou ook meer energie verbruikt heeft en dit dus wil aanvullen.
Dat zijn wijze woorden .
 
Er is niemand hetzelfde de een moet heel veel trainings arbeid doen om goed te presteren  en de ander doet het met de helft van die arbeid , we zijn fysiek geen van alle hetzelfde .
 
Ik heb tijdens mijn eerste rally Rob zijn tacktiek gevolgd , veel drinken en eten voor en na , tijdens de rally een sultana of een stukkie chocola , meestal tijdens de tankbeurt , dronk wel meer tijdens het rijden , elke dag wel de camelbag ongeveer leeg .
En teveel drinken tja het kan maar is mijn nog niet gelukt , gewoon geregeld een paar slokken tijdens het rijden, en niet hele liters tegelijk dan loop je dat risico niet zo gauw
 
 
Grt Olaf

Offline member

  • *****
  • Berichten: 343
Re: Training methoden
« Reactie #48 Gepost op: 24-10-2011, 13:36 »
Mijn ex-vriend ging na zijn carriere als roeier meedoen aan triathlons.
Zijn eetpatroon voor triathlon wedstrijden: 3 dagen van te voren koolhydraten stapelen en meer drinken. Op de dag van de wedstrijd 's ochtends drinken en voedsel tot je nemen dat de darmen niet te veel stimuleert (want legen kost tijd tijdens een triathlon), dus witbrood met appelstroop of kale pasta en zo. Achterliggende gedachte was dat het lichaam de dagen ervoor voldoende voedingstoffen had opgenomen om het een dag vol te houden. Tijdens de wedstrijd gels, maar niet te zoet, want daar krijg je ontiegelijke dorst van, stukjes energierepen en water. En dan na afloop: een zak paprikachips en een fles sinas. En als er ergens onderweg een McDonalds of BurgerKing te vinden was... dan was die ook welkom.

Uit eigen ervaring weet ik dat bepaalde eettips van hem voor mij niet werkten. Dus zoals eerder gezegd, ieder lichaam is anders en luister naar je lichaam.

@ Noppy, tegen kramp schijnen gedroogde abrikozen ook te helpen, zit kalium in. Net als in bananen, tomaten.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1717
Re: Training methoden
« Reactie #49 Gepost op: 09-11-2011, 12:27 »
Voor de Heroes Legend was ik ook topfit... 4x sporten per week; zwemmen, fietsen, hardlopen, kracht. Heb toen een 1/4 triathlon gedaan om een mooi doel te hebben. Het hielp enorm aangezien ik toen net een jaar offroad reed... en gebrek aan techniek moest compenseren met kracht/conditie.

Het grappige is dat ik tegenwoordig de offroadritten rij, zonder er verder bij te sporten. Dat gaat me eigenlijk prima af... weinig spierpijn, niet echt vermoeid en het gaat steeds harder. Dat zet me toch aan het denken wat voor nut dat trainen dan allemaal heeft? Je belast je spieren ook dusdanig anders dan een groot deel van het effect verloren gaat.
KTM 300 EXC TPI

Offline member

  • *****
  • Berichten: 4351
Re: Training methoden
« Reactie #50 Gepost op: 09-11-2011, 13:25 »
Het nut van trainen is dat je nu betere techniek hebt en het dus minder moeite kost  ;). Verleg je grenzen en rij een rondje extra bij een OTR of harder. Je traint pas als je je lichaam prikkeld daarvoor hou je de boel gewoon in conditie.
None of us is as strong as all of us.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 765
Re: Training methoden
« Reactie #51 Gepost op: 09-11-2011, 19:40 »
precies, gewoon tot aan het gaatje gaan. Ik ken ook mensen die vijf keer per week in de sportschool zitten en vrolijk met een bierbuik achter hun buro zitten..... dat noem ik dus geen sporten
 
Ach ja, anderen noemen het een afwijking als je jezelf keer op keer afbeult.... ;D ;D ;D

Offline member

  • Yamaha TT600E Belgarda + GG TXT PRO GP250
  • Modje
  • *
  • Berichten: 4774
Re: Training methoden
« Reactie #52 Gepost op: 09-11-2011, 20:00 »
2x in de week ijshockey
Gemiddeld toch wel een keer in de week op de trialbrommert
Hardlopen, meestal 1 wedstrijd per jaar :P
In de zomer beachvolleybal, potje voetbal etc.
ARM facebook HIER

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 42
Re: Training methoden
« Reactie #53 Gepost op: 17-11-2011, 22:04 »
Om een goed trainingsprogramma te maken zal je moeten weten waar je voor traint.Een Enduro is totaal iets anders dan een rally.Dit verlangt dus ook een andere aanpak.wat doet duurlopen voor je rallyconditie?lijkt me vrij onzinnig om 1'5 te gaan hardlopen en dat meer keer per week.je wordt vooral goed in 1.5 uur hardlopen...
Kracht is veel belangrijker in een rally.Hoe sterker hoe beter.wat is de piek hartslag tijdens een rally.zal misschien een paar keer op de dag heel hoog liggen.tussen deze momenten door ligt de hartslag helemaal niet zo hoog.je zou dus moeten trainen om die hele intensieve momenten aan te kunnen.ik denk dan meer aan een auto duwen en je hartslag op 180 brengen voor 1 minuut.1 minuut herstellen en dit weer herhalen enz.de rest van je training zou je op kracht moeten trainen.als je sterk bent wordt je veel minder snel vermoeid.als je core sterk is blijft je beter op de motor staan en alleen daardoor houd je het al langer vol.met krachttraining bedoel ik echt kracht.deadlift,squat,press,benchpress.leuk dat filmpje van depres.maar deze mannen kunnen zo goed rijden dat het niet veel uitmaakt hoe ze trainen.daarnaast zijn ze vaak al sterk.de grootste fout die ik zie is dat ameteurs de training van de elite atleten gaan overnemen.in iedere sport zie ik dat.

Ps.ik rijd als een krant...maar trainen weet ik iets van.

Tja, dat is lastig.
Wat ik altijd deed na intensieve hardlooptrainingen is sportdrank nemen en had dan nagenoeg geen last van spierpijn. Daarvoor werken de AA's Aquarius ed heel goed. Vooral aquarius heeft wel wat goede mineralen in zich voor herstel.

Ik nu bezig meer info te krijgen wat goed is voor een rally wat gelijk staat aan een duurloop of een zware MTB-tocht.
Ik kijk dan vooral naar de fietssport omdat die de zoals tijdens de tour ook de hele dag op hun fietsje zitten. Onderschat niet wat je verbrand tijdens een enduro dat is enorm. Daarnaast dien je je lichaam te laten wennen aan de ontberingen. Daar zijn al leuke theorieën en studies over!
De toppers in de enduro trainen ook veel, ik weet ook wel dat "wij" geen toppers zijn, maar het zou vooral erg leuk zijn om een enduro/offroad rit vol te kunnen maken. Gerben lukt dat aardig en traint ook veel heb ik begrepen.

Een goede graadmeter is proberen een uur op een circuit vol te houden zonder te stoppen, probeer maar eens tijdens een circuit dagje een uur vol te maken. Ik zie bv tijdens dergelijk dagen dat er na 3 max 4 rondjes de meesten al weer aan de kant staan te kijken. Dat is natuurlijk erg gezellig ::) maar een tegenstrijdig belang met uithoudingsvermogen en wennen aan enduro's.

Voor Libie ga ik proberen met SiS sportvoeding. Zijn niet de goedkoopste ik ga zeker niet winnen met gerichte voeding dat is zeker dat is mijn doelstelling ook helemaal niet! Enige wat ik hoop te bereiken is dat ik niet iedere dag laveloos in het bivak aan kom. Als dat lukt ben ik heel tevreden.

Trouwens gezond eten en de juiste hoeveelheden doet ook al veel natuurlijk. Trouwens ik vind een hamburger met uien en mayo/ketchup na een dag rijden ook erg lekker 8)
[/quote]

Offline member

  • *****
  • Berichten: 3587
Re: Training methoden
« Reactie #54 Gepost op: 17-11-2011, 23:37 »
Om een goed trainingsprogramma te maken zal je moeten weten waar je voor traint.Een Enduro is totaal iets anders dan een rally.Dit verlangt dus ook een andere aanpak.wat doet duurlopen voor je rallyconditie?lijkt me vrij onzinnig om 1'5 te gaan hardlopen en dat meer keer per week.je wordt vooral goed in 1.5 uur hardlopen...
Kracht is veel belangrijker in een rally.Hoe sterker hoe beter.wat is de piek hartslag tijdens een rally.zal misschien een paar keer op de dag heel hoog liggen.tussen deze momenten door ligt de hartslag helemaal niet zo hoog.je zou dus moeten trainen om die hele intensieve momenten aan te kunnen.ik denk dan meer aan een auto duwen en je hartslag op 180 brengen voor 1 minuut.1 minuut herstellen en dit weer herhalen enz.de rest van je training zou je op kracht moeten trainen.als je sterk bent wordt je veel minder snel vermoeid.als je core sterk is blijft je beter op de motor staan en alleen daardoor houd je het al langer vol.met krachttraining bedoel ik echt kracht.deadlift,squat,press,benchpress.leuk dat filmpje van depres.maar deze mannen kunnen zo goed rijden dat het niet veel uitmaakt hoe ze trainen.daarnaast zijn ze vaak al sterk.de grootste fout die ik zie is dat ameteurs de training van de elite atleten gaan overnemen.in iedere sport zie ik dat.

Ps.ik rijd als een krant...maar trainen weet ik iets van.

Tja, dat is lastig.
Wat ik altijd deed na intensieve hardlooptrainingen is sportdrank nemen en had dan nagenoeg geen last van spierpijn. Daarvoor werken de AA's Aquarius ed heel goed. Vooral aquarius heeft wel wat goede mineralen in zich voor herstel.

Ik nu bezig meer info te krijgen wat goed is voor een rally wat gelijk staat aan een duurloop of een zware MTB-tocht.
Ik kijk dan vooral naar de fietssport omdat die de zoals tijdens de tour ook de hele dag op hun fietsje zitten. Onderschat niet wat je verbrand tijdens een enduro dat is enorm. Daarnaast dien je je lichaam te laten wennen aan de ontberingen. Daar zijn al leuke theorieën en studies over!
De toppers in de enduro trainen ook veel, ik weet ook wel dat "wij" geen toppers zijn, maar het zou vooral erg leuk zijn om een enduro/offroad rit vol te kunnen maken. Gerben lukt dat aardig en traint ook veel heb ik begrepen.

Een goede graadmeter is proberen een uur op een circuit vol te houden zonder te stoppen, probeer maar eens tijdens een circuit dagje een uur vol te maken. Ik zie bv tijdens dergelijk dagen dat er na 3 max 4 rondjes de meesten al weer aan de kant staan te kijken. Dat is natuurlijk erg gezellig ::) maar een tegenstrijdig belang met uithoudingsvermogen en wennen aan enduro's.

Voor Libie ga ik proberen met SiS sportvoeding. Zijn niet de goedkoopste ik ga zeker niet winnen met gerichte voeding dat is zeker dat is mijn doelstelling ook helemaal niet! Enige wat ik hoop te bereiken is dat ik niet iedere dag laveloos in het bivak aan kom. Als dat lukt ben ik heel tevreden.

Trouwens gezond eten en de juiste hoeveelheden doet ook al veel natuurlijk. Trouwens ik vind een hamburger met uien en mayo/ketchup na een dag rijden ook erg lekker 8)


Ik heb de afgelopen tuareg heel veel profijt gehad van een goede dagelijkse herstel shake van beorn. Met die piektraining ben ik het ook eens. Een uur crossbaan niet...
offroadmotorloos. even.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 11345
Re: Training methoden
« Reactie #55 Gepost op: 18-11-2011, 00:00 »
Kick & Fun training by Life Line Rotterdam 2007

Ik doe hier regelmatig aan mee. Echt slopend.

Offline member

  • Member
  • *
  • Berichten: 42
Re: Training methoden
« Reactie #56 Gepost op: 18-11-2011, 09:41 »
Feitelijk een duurtraining op een leuke manier.je wordt er niet sterker van,je conditie verbeterd wel.Zij is wel erg leuk :)

Kick & Fun training by Life Line Rotterdam 2007[/url]

Ik doe hier regelmatig aan mee. Echt slopend.
[/quote]

Offline member

  • *****
  • Berichten: 733
Re: Training methoden
« Reactie #57 Gepost op: 18-11-2011, 15:58 »
haha die noppy, appelmoesjes en meisjessporten. sorry bedoel er niks mee, maar het viel me ineens op. ik heb ook geen recht van spreken want ik ben nog lid van kickbox, maar ben al 6 jaar niet geweest. zou eigenlijk goed zijn om weer op te pakken, maarja ik ben wat bang voor blesures na zon lange tijd en in maart moet ik fit zijn voor de tuareg.

over het trainen: vergeet ook vooral niet wat rust (1 week?) van te voren te pakken en blijf niet doortrainen tot aan je event (rally o.i.d.). ook een veel gemaakte fout.

ik probeer een beetje realistisch te blijven qua conditie en training. ik ga er vanuit dat ik toch wel kapot ga tijdens een enduro (al valt dat eigenlijk wel mee de laatste keren) of rally. ik zet nu in op een beetje extra lucht door een uurtje over een mtb parcours te lopen met veel heuvels. soort van interval, maar dan niet saai. Berg op maak ik soms ook motorgeluiden erbij en snij ik de bochten aan alsof ik op de motor zit. dan hou ik het net wat langer vol en denk ik minder aan verzuurde benen.

daarnaast wat fitness achtige krachttraining, en dan inderdaad vooral core, benen, rug, schouders, beetje borst en dan heb jeje armen eigenlijk al genoeg meegepakt.

buik en rug, of wat je core kan noemen train ik met name om mijn valbestendigheid een beetje op pijl te houden. maar goed daar heb ik tot nu toe mazzel mee gehad, want ik rol me meestal zonder nadenken op als een egeltje als ik op mn smoel ga.

moraal: training doen die je leuk vind, anders wordt het toch niks (qua volhouden) en vooral ook je rust pakken (kijken naar de pro's met een drankie en een sjippie op de bank, he Brommer?)

 

Offline member

  • *****
  • Berichten: 1326
Re: Training methoden
« Reactie #58 Gepost op: 18-11-2011, 16:09 »
Leuk verhaal , maar ben je al gestopt met roken ;)

Morgen mee naar de crossbaan ? Bleiswijk is wedstrijd, maar Hardinxveld is open.

Offline member

  • *****
  • Berichten: 733
Re: Training methoden
« Reactie #59 Gepost op: 18-11-2011, 17:45 »
 :-X laatste sigaretten gaan er in voordat ik terug vlieg naar NL dit weekend. za dus nog geen crossbaan. is het volgende weekend nog wat te doen?

ik wil nog wel een ritje doen voordat ik Joep de boel laat opknappen en verbouwen. En dan ga ik maar wat RB oefenen. Joep had er een paar liggen in de buurt. Ga je een keer mee dan? Geen idee wat het weer doet. Ik zit nu nog in mn zwembroek aan het zwembad.